Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 04:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: projekt td166 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Nu er mit thorens projekt startet. Jeg vil sætte en gammel Thorens td166 istand og lave de modifikationer som jeg synes kunne være fede.

Projektet er indtil videre:

Skift af arm. Måske en rega 300. Lave Rca stik. Lave ny ramme i noget pænt træ. Dæmpe med bitumen. Smøre, justere og rengøre.

Jeg er igang med at overveje armskiftet. Kan ikke rigtig beslutte mig for om jeg skal bruge den rega, eller om jeg skal finde en anden arm. Har ikke så stort budget til det nemlig og jeg har en rega arm i forvejen.

Den nye træramme er til projektering og jeg kan nok snart vise folket mine overvejelser omkring dette.

Til top Vis sonyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonyes

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hvor kan i anbefale mig at kigge efter træ i københavnsområdet? Normale trælaster har vel ikke specielle træsorter.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt !

Jeg har selv været igang med det samme for nogle år tilbage. Jeg kan anbefale dig MEGET at fjerne bunden fra kabinettet, montere rammen på nogle heftige spikes og fjerne skumgummiet fra fjedrene - det er alligevel smulret.

Omkring det med at montere en Rega: Jeg gjorde det og det er både godt og skidt. Rega'en egner sig ikke ret godt til flydende subchassis-konstruktioner og jeg vil næsten sige at du er bedre tjent med den originale Thorens arm - evt. rewiret og med ny ledning/stik. Derudover vil du få meget ud af en bedre strømforsyning ala Origin Live (men den er desværre lidt pebret ). Hvis du VIL prøve at lege med en Rega arm, så smid mig lige en PB. Jeg har et godt armboard til den.

Jeg glæder mig til at se hvad du finder ud af med kabinettet ! Det nemmeste er nok at lave et i baltisk krydsfiner og give det en skibslak (du kan også gøre det med gennemfarvet mdf selvfølgelig).

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende mirland. Har du et billede af dit eget projekt? Tror jeg beholder strømforsyningen, da budgettet ikke er til det. Har smidt dig en PB mht. Armboardet. Regaarmen har siddet på en STD m som også er flydende ophængt. Har kun oplevet at det er betjeningsmæssigt det giver lidt problemer. Grunden til at jeg vil bruge regaarmen er at jeg ønsker at køre med moving-coil PU. Det er en MC20super fra ortofon. Er den ikke for tung til thorensarmen?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke noget billede, men kan da tage et  Med hensyn til at skære i subchassiet, så bliver det helt tydeligt for dig hvorfor, når du prøver at montere Rega + armboard. Den kan ikke komme langt nok ud i hjørnet og det skal den for at få det korrekte overhang (som vist er 22 cm ca.).

Med hensyn til en MC20 Super så er jeg sikker på at Krenzler ved mere end jeg gør Han er nok bare ikke stået op endnu

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ok. Dejligt at have alle jer eksperter på sidelinien! Så går det nok ik helt galt

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal "skræmme" dig en smule, så vil jeg sige at det største problem du står over for, bliver når du skal have det hele justeret ind. Det er ikke svært at bygge den om, men vægten af en Rega er anderledes (plus det faktum at dens tyngdepunkt flyttes i forhold til den originale arm) så det kan godt blive en "udfordring" (jeg arbejder i et firma hvor vi ikke har problemer, men udfordringer  ) at få affjedringen til at få det rigtige "spring". Jeg kan ikke anbefale NOK at justere den ind, hvor den skal stå og du vil blive utroligt glad for en hylde, hvor du kan justere fjedrene nedefra.

Du kender forhåbentlig The Thorens Department ?

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Kender godt, den hjemmeside. Super god info! Hvis jeg skal vælge en anden arm, hvad kan du så anbefale? Jeg kan måske forsøge at lave en byttehandel med min rega arm så.

Pladespilleren skal stå på to vinkler der sidder i en ydervæg, så det burde være muligt at justere nedefra. Kan også være jeg bare skal beholde thorensarmen hvis den kan bruges med min MC20super. puha, mange overvejelser

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal følge din oprindelige ide og se om du kan få det til at spille med Regaen. Det vil se drøngodt ud, hvis du får den monteret og får pudset tallerkenen op og et godt kabinet  Synes du ikke det duer med Regaen (nogen synes det er fedt og nogen hader det - jeg kunne ikke få det til at spille helt som jeg ville), så hiver du den bare af og monterer Thorensen igen.

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg gøre. Ikke noget med at vakle mellem ideerne. vi prøver med den rega!

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Mht til kabinet har jeg følgende inspiration. Hælder nok mest til de 2 første.

Specielt det første billede tiltaler mig. skal snakke med en møbelsnedker jeg kender og have nogle råd.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Monteringsafstanden skal være 222mm & overhang er på 15mm. Forudsat at du vil bruge Rega's egne nulpunkter på 60.0mm & 114.7mm.

Hvis du har tænkt dig at bruge Baerwald nulpunkter (66.0mm & 121.0mm) kan du med fordel montere Rega armen en smule tættere (219.5mm). Så skal du bare øge offset en lille smule (vinkle PU'en en smule indad i headshell).

Hvilken model er den originale Thorens arm? Hvis det er denne er det en halvtung arm (eff. masse) på 16.5g.

Rega armen er rigtigt nok ganske udmærket når det drejer sig om at kontrollere MC PU'er. Nogle mener at man vil få noget ud af at rewire den (Cardas, VdH) og det kan da godt tænkes at der er noget om snakken. Men det er da ikke utænkeligt at pengene er brugt bedre andetsteds. Ligesom Mirland blev jeg aldrig 100% dus med Rega + Thorens men Dave hos Vinyl Nirvana f.eks. er af en anden mening.

Hos Cartridge Database kan du finde data på udgåede PU'er. Bare vælg Ortofon & moving coil (og ikke andet).

Hvis det er den tunge Thorens arm du har (TP 11) er den sikkert bedre end Thorens lettere modeller som f.eks. TP16MkIII.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

sonyes skrev:

Den er bestemt stilfuld. Det ligner en Henk the Fisherman plint. Han huserede vist på eBay på et tidspunkt.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler  Tænkte nok du ville falde over tråden 

Kabinet nr 1 er ganske rigtigt flot, men jeg ville nok lave nr 2 og så lakere det en del gange. Personligt tror jeg man bliver træt af de der striber. Det ligner lidt for meget gavlen på visse parcelhuse i Jylland

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej Krenzler! Det er den arm du linkede til. Puhaaa nulpunkter og overhang. Jeg må vist læse lidt mere om emnet. Liger et spørgsmåltegn, men det er ikke et projekt der skal være hurtigt færdigt så har masser af tid til at blive klogere. Kan i hjælpe mig lidt med alle de monterings og indstillings udtryk. Og de afstande du nævner Krenzler. Hvad er det for mål?

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Hej Krenzler  Tænkte nok du ville falde over tråden 

Kabinet nr 1 er ganske rigtigt flot, men jeg ville nok lave nr 2 og så lakere det en del gange. Personligt tror jeg man bliver træt af de der striber. Det ligner lidt for meget gavlen på visse parcelhuse i Jylland

Hehe, ja du har måske lidt ret. Men er nu stadig tændt på det design

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Angående det med afstande og mål: HVis du bruger det armboard jeg sender dig, så skal du bare sørge for at genbruge de tre originale gevind hvor det gamle armboard var skruet fast. Så behøver du ikke tænke mere over det  Men det handler alt sammen om at en tonearms længde skal gå op med en bestemt afstand "udover" spindelen som vinylpladen ligger på = overhang. Ellers vil armen/pickupen følge en forkert bue hen over pladen og det har du ikke lyst til. Forskellige arme har så forskellige "længder" fra dens vedhæftningspunkt på armboardet.  

sonyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Angående det med afstande og mål: HVis du bruger det armboard jeg sender dig, så skal du bare sørge for at genbruge de tre originale gevind hvor det gamle armboard var skruet fast. Så behøver du ikke tænke mere over det  Men det handler alt sammen om at en tonearms længde skal gå op med en bestemt afstand "udover" spindelen som vinylpladen ligger på = overhang. Ellers vil armen/pickupen følge en forkert bue hen over pladen og det har du ikke lyst til. Forskellige arme har så forskellige "længder" fra dens vedhæftningspunkt på armboardet.  

God forklaring. Og skønt med det armboard!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2007 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hej sonyes.

Tjek lige "Om pladespillere" linket i min signatur. Artikelen er skrevet af Jan Nielsen ("janils").

Monteringsafstand: Afstanden fra armens eksakte omdrejningspunkt (pivot) og hen til midt på centerspindelen.

Overhang: Hvor langt at pick-up'ens nålespids overskyder midten af centerspindelen hvis man placerer tonearmshovedet direkte ovenfor centerspindelen (ikke muligt med alle arme).

Nulpunkter: De 2 steder på pladen hvor nålen meget gerne skulle spore 100% perfekt. Nålen kan kun læse informationerne i rillen optimalt disse 2 steder. En tangential-arm kommer uden om dette problem men står så overfor nogle andre udfordringer.

Guide to cartridge setup.

Protraktorer. Hvis det lykkes dig at montere Rega armen præcis med de anførte 222mm (og ikke én mm mere eller mindre...) kan du bruge en af de Rega arc protractors (Stevenson eller Baerwald) mod bunden af siden i foregående link. Med en monteringsafstand på 222mm ville jeg nok vælge Stevenson. Det er naturligvis vigtigt at du får udprintet protraktoren korrekt og den har da også 2 referencelinjer til at tjekke dette (+ en god forklaring af brugen).

Læs også protraktor guiden.

Der står også noget om det på denne side som jeg vist har linket til før.

Mvh.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juli 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
sonyes skrev:

Den er bestemt stilfuld. Det ligner en Henk the Fisherman plint. Han huserede vist på eBay på et tidspunkt.

Det ligner en Linn Akito. Måske et bedre valg til det flydende ophæng, hvis du da ikke er "låst" til rega endnu. 

Edit: Det er nok en LV..

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum