Forfatter |
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
Sendt: 30 September 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hej i HIFI4ALL.
Ville også lige dele lidt info om mit seneste højttaler projekt.
Jeg tog udgangspunkt i Frequence's HD5XT. Istedet for den anbefalede pladetykkelse i MDF, valgte jeg at bruge en 26mm stavlimet ask bordplade som kabinetmatriale. ( ja... ved godt at det er utraditionelt, men det skulle prøves) :-)
Jeg har bestemt ikke meget erfaring i træbearbejdning, men tænkte, ja, hva f..... det kan jo kun gå helt galt.. :-)
HD5 kabinettet er ca 7.3 liter, men valget at øge størrelsen med ca 1 liter, da jeg forventede at skulle lave en del afstivninger invendigt. ( det har vist sig ikke at være nødvendigt da pladetykkelsen er 26mm, og jeg synes stadig at refleks-afstemningen er lige i øjet). Ask er lidt for lyst til min stue, så jeg valgte at bejdse kabinetterne sorte. ( det giver også lidt mindre køkken-fornemmelse) :-)
Standart delefilteret er et 12/12 db. Det er utvivlsomt korrekt beregnet, men jeg har aldrig været vild med 12/12 filtre, (de vender jo typisk fasen med 180 grader ved delefrekvensen), så jeg har i stedet indsat et 18 db filter til XT diskanten. Jeg har lyttet meget seriøst til begge "modeller" filter, og mener helt sikkert at 18db filteret lyder distancer bedre. ( det er så min vurdering, og den er helt sikkert til diskussion) :-)
Subwooferen blev et projekt med en 8" Peerless SLS enhed og en Hypex 2.0 digitalforstærker. Den er ikke super kraftig, men passer perfekt til min stue, og supporterer HD5'erne perfekt.
Det har alt i alt taget ca. 20-25 timer at konstruere "kasserne"... Det har været sjovt, spændende og lærerigt.. For dem af jer der ikke har prøvet at bygge selv, kan jeg kun sige.... prøv det!! :-)
Jeg vedlægger lidt billeder.

|
Til top |
|
|
Vincent. Branchemedlem

Lightnsound.dk
Bruger siden: 19 September 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
Sendt: 30 September 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nydeligt
__________________ Jeg høre musik ikke teknik
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan skal det´ gøres, flot Er det nødvendig med subben?, kan de ikke gå dybt nok ned?
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig flot  Har selv modellen større, men jeg kunne godt tænke mig at høre den mindre med det filter du har samlet.
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Sådan skal det´ gøres, flot Er det nødvendig med subben?, kan de ikke gå dybt nok ned?
m@dsen
|
|
|
Hey M@dsen...
Jo, subben kunne godt undværes... de spiller faktisk rimeligt dybt...Har ikke fået dem målt, men måske har den ekstra liter kabinetvolumen også gjort lidt....
men min store lidenskab er også at se film, og der kommer subben virkelig til sin ret... Når jeg lytter til musik, slukker jeg den tit...
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drea skrev:
Rigtig flot Har selv modellen større, men jeg kunne godt tænke mig at høre den mindre med det filter du har samlet. |
|
|
Hey Drea..
Fortrød faktisk også lidt på et tidspunkt at jeg ikke valgte 6½ tomme bassen, men det havde resulteret i et noget større kabinet, og efter at jeg har hørt 5 tommen spille, er jeg rigtig godt tilfreds.
Nu startede projektet faktisk med en diskantudskiftning i en Dali 450 (en peerless XT) og det blev så flankeret med en HDS bas... men det var lidt en dødsejler så derfor de små med subben..

Hvis man skulle gøre noget om, så ville jeg helt sikeret vælge Scan-speaks 15W bas... Den er selv 3 gange så dyr som Peerless'en, men spiller også 3 genge så godt..
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

|
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det kunne man også have haft gjort.
Jeg er ved at udbygge mine mine HD6-XT med en 8" HDS Woofer i hver side, jeg håber selvfølgelig på et fantastisk resultat Det ender med at blive et halv dyrt anlæg for en efterskole elev der bruger lige så mange penge på MTB som HIFI. Jeg må arbejde noget mere i weekenderne 
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drea skrev:
Tja, det kunne man også have haft gjort.
Jeg er ved at udbygge mine mine HD6-XT med en 8" HDS Woofer i hver side, jeg håber selvfølgelig på et fantastisk resultat Det ender med at blive et halv dyrt anlæg for en efterskole elev der bruger lige så mange penge på MTB som HIFI. Jeg må arbejde noget mere i weekenderne 
|
|
|
Det lyder jo som et super projekt.... Så er det bare lige at ramme niveau, delefrekvens og fase til bassen.... Nok smartest at lave det som en 2½ vejs konstruktion.. Eller måske en lille Hypex 1.2 i hver side til 8".... men ja, så skal der tages en del ekstra aftenvagter :-)
Jeg ser også frem til at jeg skal have målt mine.... så man er 100% på at alt er som det skal være.
Ved at D.A.T. på Vesterbrogade har bestilt en CLIO hjem, og den er lige på trapperne, så det er kun et spørgsmål om kort til, før at man kan smutte derind og få målt det hele igennem... Det bliver super fedt...
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
Drea Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med en aktiv løsning er tilslutning til forstærker, min Dussun her hverken sub eller pre-out. Dog burde den være stækr nok til at trække dem passivt.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg vil så lige tilføje, at det jo nok er noget nemmere at få en måling ved DAT hvis man har købt enhederne der. Bare en tanke....
Men det lyder da fedt. Jeg har selv haft gang i en HDS8, og den spiller fed bas.
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Jeg vil så lige tilføje, at det jo nok er noget nemmere at få en måling ved DAT hvis man har købt enhederne der. Bare en tanke....
Men det lyder da fedt. Jeg har selv haft gang i en HDS8, og den spiller fed bas.
|
|
|
Hey syncroniq..
Som jeg forstod på ejeren derinde, ville alle kunne komme forbi og få målt...store små - tykke tynde :-)
Selvfølgelig koster det jo et eller andet, men vist ikke mere end at det var spiseligt.... Synes at have hørt engang at en CLIO ca. koster 25000.- så noget bør det jo også koste at få målt....
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Ja det er den helt nye Clio 8, firewire han har bestilt. Den gad jeg godt have  Man kan vel altid betale sig fra det.
|
Til top |
|
|
Chaplin2 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 02 Oktober 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
også mig!!!!skal da ind og have lavet en måling.
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 20 Oktober 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, efter at have set et par målinger af den originale HD5-XT har jeg besluttet at droppe den konstruktion.........
Valget er istedet faldet på en velkendt spilledåse med en Scan-speak 15W8530K00 og den eksisterende Peerless XT diskant...
Desværre har jeg ikke lige "energien" lige nu til at starte forfra på 2 nye "kasser", og da Scan-speak'en har det bedst i en netto volumen på ca. 10,5 liter, er det som nødløsning, nødvendigt men en volumen-forøgelse på ca. 2,5 liter. ( mit HD5 kabinet er jo ca. 8 liter, da jeg forventede at isætte en del afstivninger).
Jeg har derfor, sådan lidt hurtigt, konstrueret en "custom front" :-) ( ja... den er ikke just smuk, men som sagt... en nødløsning)..

påsat fronten af den gamle kasse, og med fjernelse af en del af frontbaflen, giver det præcist en netto volumen på 10,5 liter......
Er noget spændt på at høre forskellen..... Men de ht'ere jeg før har hørt med Scan-speak'en, spiller vildt godt, så mon ikke det er en markant fremgang.. :-)

Der kommer flere billeder, når jeg har fået klistret "custom-fronten" på plads.. :-)
Go' wekend til jer alle...
chris-torb
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en flot nødløsning! Jeg er selv ejer af et par 22W - og de viste sig at have ganske anderledes t/s data end de opgivne! Så mål dem efter et døgns 40Hz massage, inden du laver de endelige kabinetter!
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
tilføjelse: hvis de opgivne data holder, kan du sagtens anvende det opr. kabinet, afstemt til 35Hz.
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
tilføjelse: hvis de opgivne data holder, kan du sagtens anvende det opr. kabinet, afstemt til 35Hz. |
|
|
Hey jazzman...
Tak for indput'et :-)
Men...... 8 liter er da ikke nok til 15W'eren??? eller den komme ihvertfald ikke til at gå meget længere ned end ca. 60 hz - 3db..??
hvis jeg skal afstemme de 8 liter til 35 hz skal røret være ca. 36 cm hvis det er 50 mm og ca 23 cm hvis det er 40 mm.... det første er umuligt og det næste voldsomt problematisk... ???
Med en.... øh noget flottere front end den viste, kan jeg klemme omkring 9,5 liter ud af den oprindelige konstruktion..... men hvordan vil det se ud i forhold til de anbefalede 10,5 ????
Nu er jeg jo ikke overhovedet kyndig i konstruktion, så jeg prøver bare at "udregne den" efter bedste evne.. :-)
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
9.5 l isf. 10.5l kan sagtens gå. Med 8l afstemt til 40Hz får jeg -3dB ved 50HzHer kan du læse Troels Gravesens version af din bas. Der linkes også til en version med XT25! Han bruger 10.5l, men som sagt skal det nok gå. Du kan jo sende ham en mail og spørge efter portlængde, hvis det ikke står . Som du kan læse på hans side er de faktiske portlængder altid kortere end de beregnede, så fortvivl ej. På Troels´s side kan du fx. se denne version, der bruger en 16cm port 4.6cm Ø !
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
9.5 l isf. 10.5l kan sagtens gå. Med 8l afstemt til 40Hz får jeg -3dB ved 50Hz
Her kan du læse Troels Gravesens version af din bas. Der linkes også til en version med XT25! Han bruger 10.5l, men som sagt skal det nok gå. Du kan jo sende ham en mail og spørge efter portlængde, hvis det ikke står . Som du kan læse på hans side er de faktiske portlængder altid kortere end de beregnede, så fortvivl ej.
På Troels´s side kan du fx. se denne version, der bruger en 16cm port 4.6cm Ø !
|
|
|
Hey igen..
Jep... har læst hans artikel om portlængder, og har også korrigeret længden efter hans målinger med et dæmpet kabinet...har reduceret med faktor 65 %
Får det til en ca. afstemning omkring 48 hz med en 50mm port som er ca. 15,5 cm ( den sidder der nemlig som konstruktionen er nu....) hvis jeg rammer 9,5 liter ?????
Men lige meget hvad, så bliver det en midlertidig konstruktion... sigter imod at ramme de 10,5 liter og helst lidt mere, for at tage højde for delefilteret, porten og det af enhederne der stikker ind i kabinettet..... det fylder jo alligevel også en del .. :-)
Men hvad med mængden af dæmpematriale???? jeg bruger akustilux.... hvad er normalt... 25% dæmp eller???????? synes det er noget kryptisk :-)
mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
til så lille et kabinet ville jeg ikke bruge ret meget acustilux, kun lidt bag bassen og så pyramideskum på siderne. Det er vigtigt ikke at overdæmpe.
|
Til top |
|
|