Forfatter |
|
Jan Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig skulle jeg ha´ været ind hos Bjørn i "På Sporet" for af se på noget Märklin tog, men så kom jeg forbi Dansk Audio Teknik, som jo ligger jo lige et stenkast derfra...
Og der i vinduet lå en LAT 500 og skinnede - så den måtte jeg ind og høre lidt om.
Efter en ½ times opbyggelig snak med Kim forlod jeg DAT med en LAT og en ide om at gå hjem og skrue en 40 liters veldæmpet kasse sammen.
40 liter blev det ikke til, da de foreliggende stumper hjemme i "papkassen" kunne blive til et ca. 50 liters kabinet i 19 mm MDF, som blev fyldt med en blanding af "pyramideplade" og akustilux.

I forhold til den KEF 2010, som et stykke tid har suppleret mine Elysium Passage 2.0, er LAT´en en klar forbedring; den opleves som (meget) mere præcis og "stram" samtidigt med at den spiller mere "fyldigt" og højere. Ord som "præcision" og "autoritet" kan også bruges i beskrivelsen.
LAT´en bliver fødte af en Cambridge Audio P500 via en Behringer DCX2494. Behringer´en er koblet til den digitale udgang på en Lyngdorf TDAI 2200 RP, og den er sat op med et lowpass filter, som skærer ved 53 Hz (Linkwitz-Riley med 48 db/oktav).
Behringer´en sumerer stereo signalet til et ”dobbelt” monosignal, som føder hver af de 2 kanaler i P500´en. På den måde udnytter jeg begge kanaler i forstærkeren, da LAT´en har to separate ”motorer”, der normalt er serieforbudne. Ved at fjerne serieforbindelsen og føde hver morter ”direkte” bliver den nominelle impedans også 8 Ohm i stedet for de 4 Ohm, de forbundne motorer har.

Den største "fejl" ved Behringer´en (som jeg har opdaget indtil nu;-) er i øvrigt, at displayet er sat skævt i, og det er ret umuligt at rette op på, da al indmad er limet meget grundigt fast med et par liter silikone...
Med lidt manipulation i Beringeren bl.a. en hævning med 15 Db ved 20 Hz ser en måling ret pæn ud, men der er et stort dyk ved ca. 32 Hz.

Meget forstand på sagerne har jeg ikke, så nogle hurtige spørgsmål fra hoften:
Dykket falder sammen med et ca. 44 Ohm peak i impedansen på LAT´en (se //www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=141) - måske kan det være forklaringen?
Jeg tror simpelt hen ikke P500´en kan være med her?
Og så skal der laves et ordentligt kabinet, måske med en port..?
Og så´en en Beringer har mange indstillinger, der kan leges med – Delay kan f.eks. sættes med værdier fra 1 mm op til 200 m (som så omregnes til ms af apperatet), men hvordan finder jeg lige ud af hvad det bedste delay er?
Der gik den efterårsferie vist;-)
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha ser rigtig rigtig spændende ud.
Jeg går rundt om den varme grød og overvejer om jeg også skal hoppe på LAT .
Ang. dig spørgsmål kan jeg ikke hjælpe dig desværre
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skulle prøve at læse denne artikel
http://www.etfacoustic.com/demoroom.all.html
mht DCX'en hvad med at bruge DCX remote PC programmet meget bedre overblik
Delay lidt (for) simpelt hvis din sub står 2m fra lænestolen og dine frontHT står 3m lænestolen
så stiller du delay på sub'en til 1m så den får samme afstand som frontHT.
/Brian
|
Til top |
|
|
Jan Nielsen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres kommentarer, demoroom artiklen er læst med stor interesse, den giver en meget struktureret tilgang til højttaler og sub-woofer placering.
I mellemtiden har jeg lånt en Nuforce 9 ref, som jeg har prøvet i stedet for Cambrigde P500 forstærkeren.
Frekvensgangen er helt uændret, dvs dykket ved de ca. 32 Hz er der stadig, men lyden er endnu mere "autoritær".
Så det er nok ikke forstærkeren, som er årsagen?
Derfor har jeg forsøgt mig frem med korrektion i Behringerens EQ sektion og er nået frem til denne frekvensgang:

Det er jo næsten linial-ret fra 60 HZ og ned - det er vist ikke så ringe?
Men så er der også korrigeret kraftgt i Behringeren.
Så den den foreløbige konklusion må lidt forsigtigt være, at LAT 500 er ret ukritiske med forstærker effekten - 2 x 50 watt ser ud til at være rigeligt - og at den med korrektion kan give et ok lydtryk ned til omkring 20 Hz i et lukket kabinet på 50 liter.
Så nu må jeg se at få skruet et ordenltigt kabinet sammen!
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej spændende grej du har der.
Det har jeg lige et par spørgsmål til hvis det er okay, hvordan er lyden fra din behringer? er den helt up to date hifi kvalitet? (jeg overvejer en selv nemlig, det er pludselig nemmere og lave delefiltre )
Dit atb måle program er det nemt og bruge? __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Jan Nielsen Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, hvad skal jeg sige..?
Jeg syntes den lyder enddog rigtig godt, men jeg har hverken "gyldne øre" eller så meget at sammenligene med...
Og så bruger jeg den jo pt. kun under 60 Hz.
Up to date er den vel heller ikke helt, da den kun er 24/96, her ville det være dejligt med 32/192 eller bedre.
Men den har godt nok mange, mange faciliteter, som må være meget vanskelige (umulige?) at eftergøre i et traditionelt delefilter?
Her er der fleksibilitet for alle pengene!
"Teknologisk" passer den til resten af min anlæg, hvor jeg sampler vinyl ved 32/96 og til Lyngdorff´ens digitale udgang, som er på 24/96.
Og så bliver den jo brugt på scenen af en hel del grupper, det er jo "professionel" musiker grej...
Inden i sidder der lidt forkelligt: 2 AKM 5393 og 3 AKM 4393, en SHARC og en chip fra Cirrus Logic, som er svær, at se hvad er:

Der er også muligheder for at opgradere med div. stumper fra franske Selectronic (http://www.selectronic.fr/dcx2496.asp)
Jeg overvejer selv at forsøge mig med en ny clock og evt. en ny strømforsyning.
Men det bliver ikke lige med det første - jeg er meget tilfreds med lyden, som den er - og så skal jeg altså ha´ lavet en ordentlig kasse til LAT´en...
ATB er meget enkel at bruge: Instaler programmet, instaler dongle, sæt mikrofonen i lydkortet og tryk på knappen!
Har kun oplevet problemer med netstøj (50 Hz), som forsvandt, da jeg gik over til batteridrift af min pc (fik en bærbar;-)
ATB kan kun anbefales - check det ud hos Dr. Kirchner: http://www.kirchner-elektronik.de/gb-index.php
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1873
|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behringer'en (som jeg selv bruger til mit bassystem) er ikke særligt velegnet længere oppe i toneområdet, idet lyden bliver lidt tåget og "farvet". Dog kan den sagtens bruges til delefiltereksperimenter.
Det franske upgrade-kit er nok lavet af en årsag - nemlig at lyden ikke er helt på plads til "rigtig" hifi, når man kommer ud over basområdet.
Til gengæld gør Behringer'en det aldeles fremragende i netop basområdet, også lydmæssigt __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Nielsen skrev:
Tja, hvad skal jeg sige..?
Jeg syntes den lyder enddog rigtig godt, men jeg har hverken "gyldne øre" eller så meget at sammenligene med...
Og så bruger jeg den jo pt. kun under 60 Hz.
Up to date er den vel heller ikke helt, da den kun er 24/96, her ville det være dejligt med 32/192 eller bedre.
Men den har godt nok mange, mange faciliteter, som må være meget vanskelige (umulige?) at eftergøre i et traditionelt delefilter?
Her er der fleksibilitet for alle pengene!
"Teknologisk" passer den til resten af min anlæg, hvor jeg sampler vinyl ved 32/96 og til Lyngdorff´ens digitale udgang, som er på 24/96.
Og så bliver den jo brugt på scenen af en hel del grupper, det er jo "professionel" musiker grej...
Inden i sidder der lidt forkelligt: 2 AKM 5393 og 3 AKM 4393, en SHARC og en chip fra Cirrus Logic, som er svær, at se hvad er:

Der er også muligheder for at opgradere med div. stumper fra franske Selectronic (http://www.selectronic.fr/dcx2496.asp)
Jeg overvejer selv at forsøge mig med en ny clock og evt. en ny strømforsyning.
Men det bliver ikke lige med det første - jeg er meget tilfreds med lyden, som den er - og så skal jeg altså ha´ lavet en ordentlig kasse til LAT´en...
ATB er meget enkel at bruge: Instaler programmet, instaler dongle, sæt mikrofonen i lydkortet og tryk på knappen!
Har kun oplevet problemer med netstøj (50 Hz), som forsvandt, da jeg gik over til batteridrift af min pc (fik en bærbar;-)
ATB kan kun anbefales - check det ud hos Dr. Kirchner: http://www.kirchner-elektronik.de/gb-index.php
|
|
|
Mange tak for det rigtig fine svar. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Nielsen skrev:
Med lidt manipulation i Beringeren bl.a. en hævning med 15 Db ved 20 Hz ser en måling ret pæn ud, men der er et stort dyk ved ca. 32 Hz.

Meget forstand på sagerne har jeg ikke, så nogle hurtige spørgsmål fra hoften:
Dykket falder sammen med et ca. 44 Ohm peak i impedansen på LAT´en (se //www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=141) - måske kan det være forklaringen?
Jeg tror simpelt hen ikke P500´en kan være med her?
Og så skal der laves et ordentligt kabinet, måske med en port..?
Og så´en en Beringer har mange indstillinger, der kan leges med – Delay kan f.eks. sættes med værdier fra 1 mm op til 200 m (som så omregnes til ms af apperatet), men hvordan finder jeg lige ud af hvad det bedste delay er?
Der gik den efterårsferie vist;-)
|
|
|
Hej Jan
Beregnet så skal LAT 500 ca. have F -3 ved ca. 45 Hz i dit kabinet, så din måling passer nok meget godt... At der er niveau ud ved 20 Hz skyldes jo det hæv du har lavet med Behringeren...
Impedans peaket på enheden (enhedens egenresonans) ligger i fri luft ved 28 Hz, men i din kasse er det rykket op på ca. 44 Hz. Så det har ikke noget med det at gøre...
Så den justering du har lavet hvor frekvens gangen er flad er nok det helt rigtige... Dog er der nok en hel del uønsket fasedrej grundet al korrigeringen, men formentlig stadig bedste kompromis.
Mvh Kim
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 09 November 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Nielsen skrev:
Tak for jeres kommentarer, demoroom artiklen er læst med stor interesse, den giver en meget struktureret tilgang til højttaler og sub-woofer placering.
I mellemtiden har jeg lånt en Nuforce 9 ref, som jeg har prøvet i stedet for Cambrigde P500 forstærkeren.
Frekvensgangen er helt uændret, dvs dykket ved de ca. 32 Hz er der stadig, men lyden er endnu mere "autoritær".
Så det er nok ikke forstærkeren, som er årsagen?
Derfor har jeg forsøgt mig frem med korrektion i Behringerens EQ sektion og er nået frem til denne frekvensgang:

Det er jo næsten linial-ret fra 60 HZ og ned - det er vist ikke så ringe?
Men så er der også korrigeret kraftgt i Behringeren.
Så den den foreløbige konklusion må lidt forsigtigt være, at LAT 500 er ret ukritiske med forstærker effekten - 2 x 50 watt ser ud til at være rigeligt - og at den med korrektion kan give et ok lydtryk ned til omkring 20 Hz i et lukket kabinet på 50 liter.
Så nu må jeg se at få skruet et ordenltigt kabinet sammen!
|
|
|
Kunne du ikke poste et billede af fasen?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 09 November 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har hørt at DAT tager et par LAT'er med til messen imorgen. Jeg skal selv snart have gang i mine.. det er pinligt...
|
Til top |
|
|
Jan Nielsen Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier Skrev:
"Kunne du ikke poste et billede af fasen?"
Desværre syntes jeg ikke de fase målinger, jeg pt kan lave med ATB programmet, er værd at se på: De sejler rundt som vinden blæser....
Jeg har absolut ingen erfaringer på fase området, men Ing. Kirchner (manden bag ATB programmet) fortæller, at fase-målingen nådesløst afslører kvaliteten i ens lydkort!
Og jeg har da godt vist at den gl. Medion PC, jeg benytter til måling, ikke lige er den mest checkede...
Så planen er, at få anskaffet en mikrofonforstærker, så jeg kan begynde at bruge mit M-Audio Audiophile lydkort til målingerne.
I mellem tiden har jeg for øvrigt anskaffet (endnu) en Lyngdorf SDA 2175 til at drive LAT´en, og er næsten færdig med et ordentligt kabinet).
Og det medfører så nogle overvejelser:
Ved halv høje lydtryk, begynder LAT´en af "flapre" (det heder vist "oscillere" i fagsproget?) - det får mig til at tro, at jeg "voldtager" den med al den korrektion under 40 Hz, som jeg gør med Behringer´en?
I hvert fald er jeg begyndt at gøre forsøg med at flytte virkefeltet op mellem ca. 40 og 80 Hz - øvelsen går mest ud på at finde den laveste frekvens, som den kan spille højt på.
Men tiden tillader desværre ikke så meget leg, som jeg gerne ville!
Men LAT´en kan, i mine øre, spille bragende højt, rent og med autoritet, når jeg ikke "plager" den med al for meget korrektion korrektion under 30-40 Hz.
Er der for øvrigt nogle, der har hørt den på messen?
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 11 November 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Nielsen skrev:
Meier Skrev:
Desværre syntes jeg ikke de fase målinger, jeg pt kan lave med ATB programmet, er værd at se på: De sejler rundt som vinden blæser....
Så planen er, at få anskaffet en mikrofonforstærker, så jeg kan begynde at bruge mit M-Audio Audiophile lydkort til målingerne.
I |
|
|
Så må vi jo væbne os med tålmodighed... 
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2007 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Nielsen skrev:
Meier Skrev:
Jeg har absolut ingen erfaringer på fase området, men Ing. Kirchner (manden bag ATB programmet) fortæller, at fase-målingen nådesløst afslører kvaliteten i ens lydkort!
Og jeg har da godt vist at den gl. Medion PC, jeg benytter til måling, ikke lige er den mest checkede...
I mellem tiden har jeg for øvrigt anskaffet (endnu) en Lyngdorf SDA 2175 til at drive LAT´en, og er næsten færdig med et ordentligt kabinet).
Og det medfører så nogle overvejelser:
Ved halv høje lydtryk, begynder LAT´en af "flapre" (det heder vist "oscillere" i fagsproget?) - det får mig til at tro, at jeg "voldtager" den med al den korrektion under 40 Hz, som jeg gør med Behringer´en?
I hvert fald er jeg begyndt at gøre forsøg med at flytte virkefeltet op mellem ca. 40 og 80 Hz - øvelsen går mest ud på at finde den laveste frekvens, som den kan spille højt på.
Men tiden tillader desværre ikke så meget leg, som jeg gerne ville!
Men LAT´en kan, i mine øre, spille bragende højt, rent og med autoritet, når jeg ikke "plager" den med al for meget korrektion korrektion under 30-40 Hz.
Er der for øvrigt nogle, der har hørt den på messen?
|
|
|
Jeg kan se du ca. har en korrektion på 15dB ved 30hz for og få den linær din lat, det bliver til en frygtelig masse effekt! og lat'en er virkelig på arbejde, så jeg tror såmænd bare at der er hvad den kan klare og ikke mere, du skal nok nærmere se på hvorfor du er nød til og korrigere i denne mængde ved 30 hz, om det er selve konstruktionen der gør det, eller det er noget akustiskt i dit rum. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 14 December 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der noget nyt fra alle jer LAT ejere? Kan i anbefale dem, da jeg står og skal have en SUPER Subwoofer til musik, men også Surround?
Jeg regner med at bruge 2 stk. - hver med et lukket kabinet på ca. 80L,
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 14 December 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er og bliver små enheder, og træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen - den eneste fordel jeg kan se er at det er en kompakt størrelsen, men personligt foretrækker jeg stort
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 15 December 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Det er og bliver små enheder, og træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen - den eneste fordel jeg kan se er at det er en kompakt størrelsen, men personligt foretrækker jeg stort  |
|
|
Det er jo nettop fidusen med LAT: De fylder lidt - men lyder som 2 x 10" enheder, og igen: fordi overfladen på hele enheden ca. er = 2 x 10" basenheder... Hvis dét ikke er "STORT" ved jeg ikke hvad der så kan tilfredsstille dig
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 15 December 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal helt i bund med 6" basser skal der MANGE flere enheder til - en 6" med 20hz egenressonans vil have håbløs lav følsomhed og kræve minimum 16stk pr side og så kan vel lige så godt bruge 8stk 10-12" pr side, så begynder det at blive stort
Jeg vil betegne de LAT moduler som marketings fup
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 15 December 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Hvis du skal helt i bund med 6" basser skal der MANGE flere enheder til - en 6" med 20hz egenressonans vil have håbløs lav følsomhed og kræve minimum 16stk pr side og så kan vel lige så godt bruge 8stk 10-12" pr side, så begynder det at blive stort
Jeg vil betegne de LAT moduler som marketings fup
|
|
|
De kan da ikke sammenlignes med en 6".De skulle have en teoretisk fordel, i at viberationerne udkompensere hinanden.Nå men jeg for hørt et sæt i næste uge.
MVH
|
Til top |
|
|
kimschips Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Har fået bygget bygget et stk Lat 500 i en 50ltr kasse af 25mm mdf træ
Internt dæmpet med 1lag 4mm bitumen, samt 2lag a 7mm filttæppe fra Haraldnyborg på alle sider.
Eksperimentere stadig med fåreuld som ekstra dæmpning
Bruger 1stk akustisk ventil, dermed 40hz -6db (50Hz -6dB lukket kabinet)
Lat spiller fint kan levere pænt stort lydtryk så alt står og ryster
Skal lige sige at selvom Lat´en levere stort lydtryk er kabinettet helt stille og næsten fri fra vibrasioner, det squ nice
Men kan også spille fint og nuanceret
Skal prøve at eksperimentere med rør så det bliver basrefleks
Har prøvet med aktivt filter indtil nu 12db oktav fra 75og op til ca 180hz klare den fint
Kom med input kære folk det er spændende hvor meget vi kan opnå her.
lige Pt spiller jeg med troels 15W+9700 setup + Lat 500 som køre op til 75hz (lcaudio aktivt fiilter) meget ok
|
Til top |
|
|