Forfatter |
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Overvejer meget kraftigt at bygge den her konstruktion;
http://www.dahlbergaudiodesign.se/projekt.htm
Er der nogen der har erfaringer med denne ?
Nogle som har gode links/priser til neodym magneter på 70*10*6 mm ?
Morten
Edit 1-2-08 - Overskrift ændret til Bygge bånddiskant. Referencen til Dahlberg er slettet - da de bånd jeg planlægger ikke har så meget at gøre med den konstruktion mere.
|
Til top |
|
|
Bror Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan måske finde magneter her. De har ihvertfald en del. Har selv bestilt derfra uden problemer
http://www.supermagnete.de/
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus: sikke et fedt link til ham michael gaedtke, der er styr på diy hos ham. det link havde jeg åbentbart overset på nettet.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det glæder mig at det var noget du kunne bruge
Ja, det er jo med at få det gemt når man endelig finder noget interessant - mit problem er at jeg efterhånden har samlet så mange link at jeg har svært ved at finde dem igen når jeg skal bruge dem
Hvis du køber magneter, skal du være opmærksom på polaritet, altså hvilken flade de er magnetiseret gennem - de fleste er nok magnetiseret gennem fladen, færre gennem siden og ganske få gennem endefladen(ikke anvendelig) noget tyder på at magnetisering gennem fladen giver større magnetkraft, hvorimod magnetisering gennem siden giver et smallere mere koncentreret magnetgab med formodet mindre reflektion(diffraction)
Vær opmærksom på at magnetgabet taber meget kraft ved bredere bånd og der er næppe heller vundet væsentligt ved at bruge dobbelte magneter, så hellere større magneter
Magneten.de synes at have ganske fornuftige priser, ellers er der SuperMagnetMan med et stort udvalg men det bliver hurtigt dyrt for de bedste typer i større antal
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, vær også opmærksom på dataene N35 til N50 som er udtryk for kvaliteten
De billige N35 synes at være ret skrøbelige og knækker nemt hvor højere værdier virker mere stabile at arbejde med - så jeg formoder at magneter med betegnelsen N45-N50 er presset hårdere og indeholder mere matriale og dermed også kan magnetiseres hårdere, prisen er også noget højere
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den demo video underbygger så vidt jeg kan se min påstand at der ikke er den store gevinst ved at lægge flere magneter sammen - ved kraftige magneter er der mindre øgning af magnetkraft
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus: Jeg vil takke både dig, solvin og boye, som i en anden tråd, ved navn "bred-bånd" fortalte mig om den "kun lille gevinst" ved at bruge flere magneter. Dog vil jeg sige at det er fordoblingen der giver noget, hvorimod 3, 4 og ikke giver ret meget i forøgelse.
Mit problem er ikke mængden af magneter, dem har jeg rigeligt af på hylden, så derfor vil jeg prøve at fordoble. 
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at jeg før har konstateret fordel ved IKKE at have magneter helt ude ved enderne af båndet men i stedet placere lidt dæmpematriale ved båndets ender(filt eller skum) - ved lange bånd måske ca 20mm og ved mindre bånd måske ca 10mm
På den demo video måles der kun magnet styrke - det kan godt være at der ved stort magnetgab trods alt er lidt fordel ved flere magneter
DOG, ved nogen typer "åg" øges afstanden mellem magneters "bagside", hvilket formentlig blot vil medføre tab af magnetkraft
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg mener at jeg før har konstateret fordel ved IKKE at have magneter helt ude ved enderne af båndet men i stedet placere lidt dæmpematriale ved båndets ender(filt eller skum) - ved lange bånd måske ca 20mm og ved mindre bånd måske ca 10mm
På den demo video måles der kun magnet styrke - det kan godt være at der ved stort magnetgab trods alt er lidt fordel ved flere magneter
DOG, ved nogen typer "åg" øges afstanden mellem magneters "bagside", hvilket formentlig blot vil medføre tab af magnetkraft
|
|
|
Kunne være spændende om du gad at tegne din viden ind i et billedbehandlingsprogram, jeg vil gerne se det i billeder, det du mener. Du kan evt. bruge min tegning herunder med løsdele til et båndelement og tilføje dig selv. Jeg ved selv godt hvordan ågene og magneterne skal monteres, men det kan måske være en hjælp for MHenckel med din viden.

|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
N35 magneter har en styrke på 1.2 tesla, ved en størrelse på 10*10 mm.Og de knækker ikke bare lige. Ved denne styrke, er det muligt at få følsomhed pænt over 90db.Jeg ville ikke anvende N50 ved mit første linesource projekt.Du skal virkeligt have styr på magneterne under montagen, for jeg lover dig, du kommer til skade, hvis du står med en magnet i hånden, og en række af de umonterede kommer flyvende op til den du har i hånden.Men ellers held og lykke med det projekt.
MVH
André Jensen
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lavet en simulering på forskellen mellem ferrit og neodym magneter i ca. samme konfiguration som kramme' s

Feltstyrke med ferrit og neodym magneter kan se her:
http://home19.inet.tele.dk/henckel/magnetfelt.htm
I den her specifikke konfiguration så er neodym magneterner ca- 3,4-4 gange kraftigere end ferrit magneterne.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis der bliver brugt åg, skal du have det med i din simulering. Det giver et helt andet resultat. Altså, Neo ER stærkere, men spredningen bliver anderledes.
Vil det ikke være en fordel med et tyndt bånd, og smalt magnetfelt? Der er næsten ingen magnetisme i midten af båndet. Eller bliver det så svært at hold impedansen oppe?
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Hvis der bliver brugt åg, skal du have det med i din simulering. Det giver et helt andet resultat. Altså, Neo ER stærkere, men spredningen bliver anderledes.
Vil det ikke være en fordel med et tyndt bånd, og smalt magnetfelt? Der er næsten ingen magnetisme i midten af båndet. Eller bliver det så svært at hold impedansen oppe?
|
|
|
Åg ændre det ganske meget - men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det skal simuleres med mindre båndet skal være helt lukket bagtil. Mine 15 år gl. erfaringer med lafolia var blandt andet åg som gav reflektioner helst skulle undgås.
vedr. det svage magnetfelt i midten så er det jo "ens" for neo og ferrit - her hjælper kun en konfiguration ala dahlberg ( se ref i starten af tråden) - Alternativt kan der bruges smalle lederbaner i midten og breddere ud mod kanten( strømtæthed minskes mod kanten)
Dahlberg struktur:

Flere detaljer her:
http://home19.inet.tele.dk/henckel/dahlberg_magnetfelt.htm
Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
vedr. det svage magnetfelt i midten så er det jo "ens" for neo og ferrit - her hjælper kun en konfiguration ala dahlberg ( se ref i starten af tråden) - Alternativt kan der bruges smalle lederbaner i midten og breddere ud mod kanten( strømtæthed minskes mod kanten)
Morten
|
|
|
Enig, et bånd med kraftigere ledere i siderne of smallere i midten er bedst, men hvor meget forskel der skal være, er så spørgsmålet. Jeg havde selv et 25 mm bånd før med 4 ledere ( er ved at renovere bånd ), den nominelle impedans er meget lav, knapt 3 ohm, jeg har en ide om at gå op til 4 ledere nu på et 15 mm bånd, det vil formodentligt øge impedansen en del, og muliggør samtidig et kraftigere magnetfelt i forhold til 25 mm båndet, heldigvis er bånd jo meget lineære i impedansforløbet, så det skal nok gå. Alufoliebanerne var tiltænkt at skulle være 3 mm i tykkelse ved 4 ens baner, men hvis tricket vi her taler om skal prøves så er ideen at jeg skal op på 4 mm i siderne og 2 mm i midten, som illustrationen herunder

|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Enig, et bånd med kraftigere ledere i siderne of smallere i midten er bedst, men hvor meget forskel der skal være, er så spørgsmålet. Jeg havde selv et 25 mm bånd før med 4 ledere ( er ved at renovere bånd ), den nominelle impedans er meget lav, knapt 3 ohm, jeg har en ide om at gå op til 4 ledere nu på et 15 mm bånd, det vil formodentligt øge impedansen en del, og muliggør samtidig et kraftigere magnetfelt i forhold til 25 mm båndet, heldigvis er bånd jo meget lineære i impedansforløbet, så det skal nok gå. Alufoliebanerne var tiltænkt at skulle være 3 mm i tykkelse ved 4 ens baner, men hvis tricket vi her taler om skal prøves så er ideen at jeg skal op på 4 mm i siderne og 2 mm i midten, som illustrationen herunder
|
|
|
15 mm bånd - svarer til et magnetgap på 19 mm ? ( 2 mm i hver side )
En hurtig simulering viser 0,1 T ved kanten af båndet og 0,09 T på midten af båndet. dvs en variation på 10 % i feltstyrke. Så må den vel hedde 3,2/2,8/2,8/3,2 eller sådan noget i den stil. Der kan ikke arbejdes med så små tolerancer men hvis du laver bånd som Dahlberg burde det være muligt at lægge snittene således at de to inderste baner bliver en kende smallere end de yderste.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
15 mm bånd - svarer til et magnetgap på 19 mm ? ( 2 mm i hver side )
En hurtig simulering viser 0,1 T ved kanten af båndet og 0,09 T på midten af båndet. dvs en variation på 10 % i feltstyrke. Så må den vel hedde 3,2/2,8/2,8/3,2 eller sådan noget i den stil. Der kan ikke arbejdes med så små tolerancer men hvis du laver bånd som Dahlberg burde det være muligt at lægge snittene således at de to inderste baner bliver en kende smallere end de yderste.
Åg ændre det ganske meget - men jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det skal simuleres med mindre båndet skal være helt lukket bagtil. Mine 15 år gl. erfaringer med lafolia var blandt andet åg som gav reflektioner helst skulle undgås.
|
|
|
Nu prøver jeg lige at rette målene til, fordi det kan også være at det hedder 3,5/2,5/2,5/3,5 jeg er gået efter det jeg har set på nettet, hvor folk har prøvet forskellig bredde. 3,2/2,8/2,8/3,2 som du nævner er sikkert ikke dumt, da feltstyrken med et 15 mm bånd, er meget ensartet i forhold til et gab på 29 mm ved et 25 mm bånd.
Jeg har ikke prøvet at bruge glasunderlag før ved skæring, det bliver første gang at jeg prøver det. Hvad bruger du som underlag ved skæring MHenckel ? Det betaler sig at skifte skæret ofte ( nyt blad = knæk af ).
( ja ca. 18 - 19 mm gab får mine efter mod. og rep. )
Mht. åg, vil jeg prøve mig frem med nogle 8 - 10 mm bolte, hvor jeg saver hovedet af ( eller 8 - 10 mm rundjern ), min filosofi er at det ikke yder båndet så meget modstand som et stykke fladjern som åg gør det, den luft båndets bevægelse flytter, smyger sig formodentligt lettere hen over rundingen på bolten.
|
Til top |
|
|