Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 23:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Gulvhøjttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået og pudslet med et projekt et stykke tid, og hvor tanken var at lave en gulvhøjttaler der ikke fylder voldsomt meget, og som er transparant og hurtig. Har derfor valgt den velkendte Vifa Ringradiator og Peerless HDS enheder som der skal monteres 2 stk. af og i en lettere modificeret custom udgave.

Tanken er et forholdsvis smalt kabinet på 160mm, en højde på 1150mm og variabel dybde pga designet. Designet skulle være lidt anerledes end de traditionelle "kasser" men udgangspunktet er at undgå ens modsatrettede flader, og endelig i et design der gør at man godt kan være bekendt at trække dem et pænt stykke udfra væggen, uden at man starter en borgerkrig derhjemme med finansminsteren. Med andre ord, en rimelig WAF, men ikke på bekostning af ydelse.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

perfect one i 128Kb MP3...

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer mht. kabinet form..! du skal tænke lidt i banerne ”kan enheden gribe fat i luften bag sig” jeg har nogle gange, oplevet at skulle lave højttaler, hvor designeren havde lavet et kabinet, hvor det, faktisk havde en facon så den forsinkede bølge, kom så sent retur, at det lavede udfasninger.

Jeg skal IKKE kunne udtale mig om den facon du har valgt, men lav bare 1 prøve kabinet først..!? for til den del af lytningen kan du sagtens nøjes med 1 spån kabinet. ”der er faktisk mange højttaler konstruktør der, laver meget af indlytningen på kun en højttaler..?? da der ofte kommer for mange forstyrrelser og fasefejl i room mods, der skal tages højde for når man benytter 2”

Peter

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Når du smider Kim's højttaler op med et spørgsmålstegn, hvad mener du så?  Neeper er i en helt anden kaliber, og helt anerledes design, med buede sider, bagside m.m. Jeg har svært ved at se ligheden, med mindre at du selvfølgelig også vil påstå at alle højttalere ligner hinanden

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens. Skulle have alle stumperne imorgen aften, så skal der limes og slibes

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens.

Aluminium i kombination med et andet materiale.. er et fortrinligt kombination..!? tag to materialer med hver deres resonans, lim eller sæt dem sammen, og du opnår noget godt og dødt. ”men det en dyr løsning” måske derfor nogle højttaler konstruktør, har valgt at forklare deres træ-løsning med, at det andet ikke lyder godt..??

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker både Neeper og SA samt en række andre WAF højttalere. Fælles er at de alle blot "bøjer" det traditionelle design.

Jeg ville meget hellere se nytænkning ala minpod. Hvorfor er der så få der tør designe en højttaler som folk faktisk gide kigge på, og ikke blot en som syner af så lidt som muligt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet små WAF venlige sager til skrivebordet (http://www.cta.dk/?page_id=16), men denne gang ville jeg gerne over i noget til gulvet, og i første omgang i et ikke alt for provokerende design. Iøvrigt er tooling til støbeforme ekstremt kostbare, de små Zeta'er kostede 500K i værktøj pr. sæt.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Ovenstående er et gennemsigtigt kig ind i højttaleren, der mangler 3 afstivere som er ved at blive konstrueret i toppen, da jeg vil have plads til ICEpower modul(er) samt mulighed for elektronisk delfilter.

Nedenstående er nogle alu-fronter som er CNC-fræst, de mangler nu overfladebehandling og lidt finish spåntagning  Overvejer børstet overflade, men en helt poleret og glansfuld finish tiltaler mig også rent personligt. Hvad syntes du?

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Ser bestemt interessant ud!

HDS enhederne skal ingen volumen have, for mig ser det ud somom kabinettet er for stort til dem, har du undersøgt det?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

som sædvanligt når den gode CTACTA går i gang med noget er der kun en ting at sige:

Det ser f...... godt ud.

Dem glæder jeg mig til at høre.

Mvh
Brian

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev, toppen mangler 3 afstivere, de er på vej  Volumen skulle være 21 liter, husk at det er ekstremt tykke plader der anvendes. Endelig skal bunden af kabinet fyldes med stål eller andet tungt materiale, da det er min hensigt at afløse foden med en mere minimalistisk udgave og så lille som overhoved mulig (læs på størrelse med bunden af kabinettet) hvorfor jeg pga. tyngepunktet er nød til at få noget dødvægt derned, hvis ikke højttaleren skal vælte

Der er også plads til ICEpower modul(er) samt elektronisk delfilter, samt noget som alle har ventet på, lossless 2.4Ghz audio-overførelse! Men mere om dette, der er stadig lidt problemer med det når man hopper i frekvensbåndet, men det løses med firmware i dsp'eren.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Brian,

Tak  Du skal være velkommen og inviteres som en af de første på en lytter.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Lækre fronter

Jeg kan se at du har forskellig top og bund - jeg går ud fra at ved at kabinettets sider vil "vride" utrolig meget

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Damn, lever du af at lave højtallere? - Det ser sku proff. ud 

MathiasLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Ser lækkert ud, dog er der måske lidt rigeligt inspiration fra Neeper? 
Til top Vis MathiasLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MathiasLarsen

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

WOW!!
Det ser virkelig flot ud.. er helt vild med dit design!
glæder mig til at se det færdige resultat
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

ctacta skrev:
Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens.

Aluminium i kombination med et andet materiale.. er et fortrinligt kombination..!? tag to materialer med hver deres resonans, lim eller sæt dem sammen, og du opnår noget godt og dødt. ”men det en dyr løsning” måske derfor nogle højttaler konstruktør, har valgt at forklare deres træ-løsning med, at det andet ikke lyder godt..??

Alu klistret sammen med MDF gennem en træg gummi... Jeg synes jeg har hørt om det et eller andet sted før... 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes