Forfatter |
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gået og pudslet med et projekt et stykke tid, og hvor tanken var at lave en gulvhøjttaler der ikke fylder voldsomt meget, og som er transparant og hurtig. Har derfor valgt den velkendte Vifa Ringradiator og Peerless HDS enheder som der skal monteres 2 stk. af og i en lettere modificeret custom udgave.
Tanken er et forholdsvis smalt kabinet på 160mm, en højde på 1150mm og variabel dybde pga designet. Designet skulle være lidt anerledes end de traditionelle "kasser" men udgangspunktet er at undgå ens modsatrettede flader, og endelig i et design der gør at man godt kan være bekendt at trække dem et pænt stykke udfra væggen, uden at man starter en borgerkrig derhjemme med finansminsteren. Med andre ord, en rimelig WAF, men ikke på bekostning af ydelse.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
perfect one i 128Kb MP3...
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine erfaringer mht. kabinet form..! du skal tænke lidt i banerne ”kan enheden gribe fat i luften bag sig” jeg har nogle gange, oplevet at skulle lave højttaler, hvor designeren havde lavet et kabinet, hvor det, faktisk havde en facon så den forsinkede bølge, kom så sent retur, at det lavede udfasninger.
Jeg skal IKKE kunne udtale mig om den facon du har valgt, men lav bare 1 prøve kabinet først..!? for til den del af lytningen kan du sagtens nøjes med 1 spån kabinet. ”der er faktisk mange højttaler konstruktør der, laver meget af indlytningen på kun en højttaler..?? da der ofte kommer for mange forstyrrelser og fasefejl i room mods, der skal tages højde for når man benytter 2”
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du smider Kim's højttaler op med et spørgsmålstegn, hvad mener du så?  Neeper er i en helt anden kaliber, og helt anerledes design, med buede sider, bagside m.m. Jeg har svært ved at se ligheden, med mindre at du selvfølgelig også vil påstå at alle højttalere ligner hinanden
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens. Skulle have alle stumperne imorgen aften, så skal der limes og slibes
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens. |
|
|
Aluminium i kombination med et andet materiale.. er et fortrinligt kombination ..!? tag to materialer med hver deres resonans, lim eller sæt dem sammen, og du opnår noget godt og dødt. ”men det en dyr løsning” måske derfor nogle højttaler konstruktør, har valgt at forklare deres træ-løsning med, at det andet ikke lyder godt.. ?? __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker både Neeper og SA samt en række andre WAF højttalere. Fælles er at de alle blot "bøjer" det traditionelle design.
Jeg ville meget hellere se nytænkning ala minpod. Hvorfor er der så få der tør designe en højttaler som folk faktisk gide kigge på, og ikke blot en som syner af så lidt som muligt.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet små WAF venlige sager til skrivebordet ( http://www.cta.dk/?page_id=16), men denne gang ville jeg gerne over i noget til gulvet, og i første omgang i et ikke alt for provokerende design. Iøvrigt er tooling til støbeforme ekstremt kostbare, de små Zeta'er kostede 500K i værktøj pr. sæt.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ovenstående er et gennemsigtigt kig ind i højttaleren, der mangler 3 afstivere som er ved at blive konstrueret i toppen, da jeg vil have plads til ICEpower modul(er) samt mulighed for elektronisk delfilter.
Nedenstående er nogle alu-fronter som er CNC-fræst, de mangler nu overfladebehandling og lidt finish spåntagning Overvejer børstet overflade, men en helt poleret og glansfuld finish tiltaler mig også rent personligt. Hvad syntes du?

|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser bestemt interessant ud!
HDS enhederne skal ingen volumen have, for mig ser det ud somom kabinettet er for stort til dem, har du undersøgt det?
|
Til top |
|
|
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
som sædvanligt når den gode CTACTA går i gang med noget er der kun en ting at sige:
Det ser f...... godt ud.
Dem glæder jeg mig til at høre.
Mvh Brian __________________ http://www.odysseyaudio.dk
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg skrev, toppen mangler 3 afstivere, de er på vej Volumen skulle være 21 liter, husk at det er ekstremt tykke plader der anvendes. Endelig skal bunden af kabinet fyldes med stål eller andet tungt materiale, da det er min hensigt at afløse foden med en mere minimalistisk udgave og så lille som overhoved mulig (læs på størrelse med bunden af kabinettet) hvorfor jeg pga. tyngepunktet er nød til at få noget dødvægt derned, hvis ikke højttaleren skal vælte 
Der er også plads til ICEpower modul(er) samt elektronisk delfilter, samt noget som alle har ventet på, lossless 2.4Ghz audio-overførelse! Men mere om dette, der er stadig lidt problemer med det når man hopper i frekvensbåndet, men det løses med firmware i dsp'eren.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian,
Tak Du skal være velkommen og inviteres som en af de første på en lytter.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækre fronter
Jeg kan se at du har forskellig top og bund - jeg går ud fra at ved at kabinettets sider vil "vride" utrolig meget
|
Til top |
|
|
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser lækkert ud, dog er der måske lidt rigeligt inspiration fra Neeper?
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW!!
Det ser virkelig flot ud.. er helt vild med dit design!
glæder mig til at se det færdige resultat
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
ctacta skrev:
Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens. |
|
|
Aluminium i kombination med et andet materiale.. er et fortrinligt kombination ..!? tag to materialer med hver deres resonans, lim eller sæt dem sammen, og du opnår noget godt og dødt. ”men det en dyr løsning” måske derfor nogle højttaler konstruktør, har valgt at forklare deres træ-løsning med, at det andet ikke lyder godt.. ??
|
|
|
Alu klistret sammen med MDF gennem en træg gummi... Jeg synes jeg har hørt om det et eller andet sted før...
|
Til top |
|
|