Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 16:21   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: OBHT + Lowther PM6C + Diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

En strøtanke er om Lowther'ne og de navnløse diskanter herunder, måske kan kombineres med de OBHT ( Open Baffle Half Tables ) jeg har bakset sammen ....hmmm , det kunne være sjovt om det ville funke sammen.

Herunder et link til OBHT

http://johnkramme.dk/hifi/ob

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

hejsa .. det ser spændene ud .. hvoedan deler du i hz,, hvor højt  i mellem de forskellige ...

kan se dine mellem tone ikke er åben bag ud ... du vil få meget ud af at vælge en 8 eller der omkring til mellem tone .. .. det ahr jeg fundet ud af .. det ser ellers spændene ud .. jeg følger det spændt ...


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hæj bette smed

Herligt at du holder øje med mig ...hehe  ...jeg følger også dit projekt, med spænding.

Jo mellemtonen er faktisk en åben type, dog ser den lukket ud ...men det man ser, er noget grønt filt der dækker over de huller, der findes ind til bagsiden af Vifa D75MX-22.

Det du ser i denne tråd er bare kastet sammen som et forsøg og mellemtone og diskant på billederne er selvsagt ikke tænkt som endeligt resultat. Det er mere anset som en prøve af bassen i kombination med baflen, om det virker ....og det gør det.

Der deles lige nu 12 db/okt. bas, 6/18 db/okt. mellemtone og 18 db/okt diskant ( 400/4000 hz ) det er slet ikke optimalt, men tanken er at der på sigt skal en 8 - 10" fuldtone i ( fint at du nævner det med 8" ). Jeg lurer lidt på om det skal være noget i stil med linket herunder, så kan jeg jo slå to fluer med et smæk og få både Lowther'ne+diskanterne i brug:

http://www.quarter-wave.com/Project07/Project07.html

 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

jeg går nu lidt mere efter noget som ikke fylder hele styren .. lidt som dette her http://www.linkwitzlab.com/index.html

 syntes han har lavet noget som ser meget godt ud og er meget sikker på at lyden bare er i orden ...

 når met engang bliver færdig går jeg ud fra ar kurverne på de forskellige dele områder ser nogen lunde sådan her ud
men kan hæve de dybe toner med et lille filter ... så slipper man for de store sider men ellers skulle have for at få lidt dybte i lyden


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 23 Februar 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Det er da ret spændende det der, ikk noget man ser hver dag 

Keep it up!
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Bungi skrev:
Det er da ret spændende det der, ikk noget man ser hver dag 

Keep it up!

Det lover jeg.

Egentlig underligt at der ikke er flere som opererer med åben bafler, eller i det hele taget dipolprincipet. Det er enkelt og vellydende.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

By the way, ellers et par fine kombinationer af 15" basser og Lowther fuldtoner herunder:

http://www.geocities.com/oviktor/aud6.html?200824

http://www.quarter-wave.com/Project07/Project07.html

Kunne godt være at det er den vej, som jeg burde gå.

Nogle der har flere link af den kombination med Lowther ?

 

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Det ser skønt ud det der system. Jeg har selv lavet OB højttalere - dejlig åben og 'naturlig' lyd.

MHT Lowther, så tror jeg de har godt af at blive delt over 300 Hz pga. den lave x-max (1mm eller mindre), se evt. Linkwitz's regneark for maksimum SPL i forhold til baffle, membranareal og x-max.

Kristoffer
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Det ser skønt ud det der system. Jeg har selv lavet OB højttalere - dejlig åben og 'naturlig' lyd.

MHT Lowther, så tror jeg de har godt af at blive delt over 300 Hz pga. den lave x-max (1mm eller mindre), se evt. Linkwitz's regneark for maksimum SPL i forhold til baffle, membranareal og x-max.

Kristoffer

Ja, nemlig ...en dejlig lyd, stemmer står utroligt klart, klapsalver på liveoptagelser bliver også "mere naturlig" at høre på, det er ellers noget der ofte kan komme til at lyde forkert på højttalere. Jeg må tilføje at jeg er udpræget fan i det hele taget af dipol/åben baffel principper, har man først prøvet det , er det svært at gå tilbage til kabinetter.

Delefrekvens på 300 Hz siger du, det vil jeg lige notere mig, det er også ca. der jeg deler nu, på den "legeopstilling" jeg har lavet ...så deet.  ( enhederne skal naturligvis IKKE fortsætte med at sidde som de gør nu ).

Hvilket delefilterforslag vil du foreslå ?

Jeg kører lige nu 3 vejs 12 - 6/18 - 18 db/okt. ( note: der er en diskant til øvre område over 7 khz, tilhørende Lowtheren ).

Nu har jeg ikke så meget check på udregning af bafler, men kan da finde ud af at lave en "fake" montering i et billedbehandlingsprogram.  Mon det vil virke som på billedet herunder, eller skal der mon være mere baffel over Lowtheren ?

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

hejsa ..  har du haft nogle test toner på dine højtaler .... for hvis du ikke har noget hjælpe filter på .. så falder de dybe toner hurtigt af... men følger spændt på noget nyt..

__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes