Hey,
Så er mit projekt færdig, og jeg tænkte jeg lige ville vise det frem herinde.
De har skulle være færdig for LÆNGE siden, men der er altid kommet andre(s) projekter i vejen/foran. Det eneste jeg venter på nu er to spoler for at det endelige filter er færdig. Det er testet med de stumper jeg havde liggende.
Målet med højttaleren var en lille højttaler som min frue kunne acceptere, og som kunne spille musik uden en subwoofer. Og i forhold til mit Seas projekt, går de også noget dybere.

Kabinettet måler 19x34x28 (bxhxd) udvendig og er lavet i 19mm mdf.
Filteret måler faktisk bedere med en 0.22mH spole på diskanten, men fasen er meget bedere med 0.2mH, og det kan faktisk høres. Derfor har jeg valgt at gå på kompromis med frekvensgangen til fordel for fasen.

Der er tale om et 3. ordens filter på diskanten med dæmpeled og et 2. ordens med korrektion på basenheden. Det sidste filterled er impedanskorrektion.
Højttaleren måler således på næsten 1m.

Som det kan ses, måler jeg gated. Jeg vil ikke have mit rum med i målingen, da rum er MEGET forskellige. En anden ting er, at hvis man bruger udglatning ødelægger man alt hvad der hedder akustisk fase, og dermed grundlaget for at simulere et filter.
Uroen i toppen skyldes at jeg måske har gated lidt for sent. Det er noget jeg vil følge op på. Men det ligner det i hvertfaldet, da mine første målinger ikke målte sådan (se LspCad kurverne herunder). Dykket ved ca 2400Hz skyldes valget af 0.2mH spolen på diskanten som nævnt tidligere. Den havde været helt glat med en 0,22mH. Men fasen er bedere med 0,2mH.

Her kan man se at frekvensgangen er rolig i toppen, så jeg må lave en ny måling senere. Ovenstående viser hvordan højttaleren måler når diskantens plus og minus vendes, og dermed kører i modfase. Den viser også enhedernes indbyrdes afruldning. Små 30dB suckout må siges at være helt ok.
Nogen har stillet spørgsmålstegn ved den tidlige afruldning af bassen. Det er fordi jeg bruger gatening. Jeg lukker mikrofonen inden den første reflektion når at ramme mikrofonen. Det gør desværre også at opløsningen nedadtil bliver dårligere og dårligere (se bølgegangen), og på et tidspunkt rammer man bølgelængden til længden man har mikrofonen åben (får én bølgelængde ind) og derunder går det helt galt. Højttaleren måler dybere, jeg kan bare ikke nå at få de frekvenser med, inden jeg lukker for mikrofonen.
Grunden til at jeg måler gated er at jeg vil måle højttaleren, ikke min stue. Hvordan min stue måler kan andre ikke bruge til noget, da deres er anderledes. Så for at kunne sammenligne højttalere, bliver man nød til at måle uden stuens ballade.
Jeg måler også midt imellem enhederne, og gerne så tæt på en meter som mulig. Grunden til midt imellem enhederne, er at så ændres afstandsforskellen imellem de to enheder ikke når jeg går helt ud på lytteafstanden (ca 3meter). Målte jeg i diskantens højde, ville afstanden til bassen blive størrere i lyttepositionen i forholdet til diskantens, i forhold til på f.eks. 1m.
Og hvorfor er det så vigtig? FASE. Fasen vil ændre sig. Thats a NoNo...
Læs mere her :
http://www.lautsprechershop.de/tools/besonderheiten_messen_e n.htm
http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm?/tools/bes onderheiten_messen2_en.htm
Mere læsning:
http://www.lautsprechershop.de/tools/frequenzgang_messen_en. htm
Højttalerne er mine egne (hvilket er grunden til at jeg satser på at de må vises herinde, til forskel til mit seas projekt). De er ikke sponcoreret, købt ved bagdøre eller andet snyd. Mine...
Projektet er også vist på min hjemmeside, www.speakerbuilder.dk
Nå.... kommentarer? Al konstruktiv kritik er super velkommen.