Forfatter |
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har fornyligt bygget nyt hus og i den forbindelse fik vi lavet et audio/videorum på lige over 25m2.
Nu er udstyret på plads i rummet (på nær et par små ændringer som vil blive fikset løbende) og jeg har fået lyttet lidt til sagerne. Jeg konstaterede hurtigt at lydbilledet blev lidt rodet og trættende når der er mange instrumenter eller lydniveau'et stiger en smugle, efter at have konstateret dette gik jeg en tur rundt i rummet og lavede den klassiske klappe test og helt som forventet så var der et tydeligt hårdt ekko (på nær bag i lokalet hvor jeg har 2 store gardiner).
Jeg har lavet en lille tegning af mit rum (ikke 100% målfast) for at gøre det lettere at vurdere hvordan mit rum er.

Gulvet er mat-lakeret planke ask, loftet er fyretræ's planker og vægene er hel-elements betonvægge.
Nu skal rummet så have lidt behandling for at få bedre styr på akustikken, men da jeg ikke er ekspert på området ville jeg lige høre de kloge hoveder her på forum.
Mit buget er meget begrænset, og jeg har derfor kigget lidt på Foamzorb de kan ses her. http://www.aage.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Akust ik&brand=Foamzorb Hvis der er nogen der har andre ideer så kom endeligt med dem.....dog er jeg ikke vildt interesseret i diy ideer, for jeg tror simpelthen ikke at det er et produkt man sådan bare lige laver der hjemme.
jeg regner med at der skal noget på sidevægene og måske på frontvæggen....hvad siger i?
Jeg har overvejet at lave et modul med målene 120x150 til hver side-væg, men er det bedre at lave 2 moduler med målene 90x180 til hver side-væg?...... eller er der en anden løsning som vil være endnu bedre?
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
det foamzorb er ikke to potter urin værd, det er et fup produkt i bedste fald.
vil du have gjort det rigtigt skal der anti reflektive plader op hele vejen rundt, men roccofon plader fra bygge markeder er et billigt alternativ, men langt fra optimalt, men stadig 1000% bedre end ingenting.
alternativet er vægtæpper i stor stil og flere bløde og absorberende møbler. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen, Hvad basere du din udtalelse omkring Foamzorb på?
Som sagt så skal det være billigt, men det skal ikke bare være et eller andet tilfældigt ophængt rockuld som man overhovedet ikke har nogen idée om hvordan dæmper i de forskellige områder.
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
På med noget gulvtæppe, det er en stor flade, der bidrager meget til den samlede efterklang.
Absorberende plader på bagvæggen/sider bag/ved lyttepositionen, og diffuserende plader på væggen bag anlægget. Så skal du se løjer
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det ikke nok med det 2x3 meter tæppe der allerede ligger mellem sofa og anlæg (det hjalp en del da det blev lagt). Kan du være mere specifik i det du siger, er der eventuelt nogle guidelines for hvordan og hvor meget man gør
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
det foamzorb er ikke to potter urin værd, det er et fup produkt i bedste fald.
vil du have gjort det rigtigt skal der anti reflektive plader op hele vejen rundt, men roccofon plader fra bygge markeder er et billigt alternativ, men langt fra optimalt, men stadig 1000% bedre end ingenting.
alternativet er vægtæpper i stor stil og flere bløde og absorberende møbler. |
|
|
Sludder og vrøvl det virker udmærket. sådant et indlæg er under lavmålet.
|
Til top |
|
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 09 Juni 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
På med noget gulvtæppe, det er en stor flade, der bidrager meget til den samlede efterklang.
Absorberende plader på bagvæggen/sider bag/ved lyttepositionen, og diffuserende plader på væggen bag anlægget. Så skal du se løjer |
|
|
Hvis man ligge bytter om så er det jo udmærket.
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
øhhhh
en klump skumgummi i hjørnet suger altså ikke bas... den kan reducere stående bølger fra pågældende hjørne i det lavfrekvente område med lidt held, men har på ingen måde den effekt Aage markedsføre den under.
Men gør selv eksperimentet, tag en klump skumgummi og smider det over i hjørnet og se om der er hørbare forskelle der er helt fantastiske.
mit indlæg er på ingen måde under lavmål, jeg forsøger blot at undgå at folk bliver snydt. effekten af Foamzorb er netop udokumenteret, og hvis man laver førnævnte eksperiment kan man selv efterprøve hvorfor. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Managuense Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 454
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
øhhhh
en klump skumgummi i hjørnet suger altså ikke bas... den kan reducere stående bølger fra pågældende hjørne i det lavfrekvente område med lidt held, men har på ingen måde den effekt Aage markedsføre den under.
Men gør selv eksperimentet, tag en klump skumgummi og smider det over i hjørnet og se om der er hørbare forskelle der er helt fantastiske.
mit indlæg er på ingen måde under lavmål, jeg forsøger blot at undgå at folk bliver snydt. effekten af Foamzorb er netop udokumenteret, og hvis man laver førnævnte eksperiment kan man selv efterprøve hvorfor.
|
|
|
Hmmmmmm , jeg har for 2400 kr foamzorb i hver hjørne bag højttalerne !
Og det er nok de bedste penge jeg har givet ud på tweaks 
Og der er vist ingen der har været i min stue , der tvivler på at de virker !! Dertil er virkningen for tydelig , Dokumenteret eller ej !
mvh
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen ingen tvivl om at der er en form for effekt, alt er bedre, og markant hørbart, end en nøgen væg. der er bare pokkers langt op til "rigtige" rumbehandlings metoder. til gengæld er det billigt. så må man jo prioritere.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo altså ikke bas ressonanser han er plaget af men hård efterklang i mellemtonen - sandsynligvis grundet beton element væggene
Jeg ville kigge nærmere på vægarealet/siderne mellem sofa og front højtalerne
Jeg ville nu heller ikke smide penge efter de skum fiduser
Et par kraftige velour "gardiner" på væggene kunne måske gøre underværker
Hvis det virker for hule hippie agtigt kan du lave et par paneler a´la et par store elektrostater - rammer som beklædes med stof, rammens indvendige dæmpning kan der eksperimenteres med
Panelerne kan monteres med fod og stå på gulvet, eller monteres på væggen med beslag så der er lidt afstand til væggen - det kan måske være gavnligt splitte panelerne op i flere smalle
Forøvrigt er det også af hensyn til refleksioner også gavnligt at vinkle højtalerne lidt indad, væk fra sidevægge
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller selv i et kælderrum der er en anelse større, men hvorder kun er 200cm til loft. Efterklangen i det rum var det mest ubehagelige jeg nogen sinde har hørt.
Jeg har fulgt grundregel 1 og dæmpet omkring HT og lavet diffusion omkring lyttepositionen:
Jeg har haft stor glæde af af Parafon Fjord akustikplader. Jeg har dækket en del af loftet mellem HT og lytte positionen samt en mindre del af sidevæggene mellem HT og lyttepositionen. Jeg burde også have parafonplader lige bag HT for at få dæmpningen omkring HT komplet, men det er ikke meget påkrævet.
Derudover, er der gulvtæppe og jeg har blændet hjørnerne med rockwool bag plader som dernæst er dækket af nålefilt. Bag lyttepositionen er rummet delt med nålefilt bag hvilken der står to reoler med bøger og en del andre mindre møbler (kontor). Altså diffusion bag lyttepositonen.
Det virker !!!
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 07:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Nu er det jo altså ikke bas ressonanser han er plaget af men hård efterklang i mellemtonen - sandsynligvis grundet beton element væggene
Jeg ville kigge nærmere på vægarealet/siderne mellem sofa og front højtalerne
Jeg ville nu heller ikke smide penge efter de skum fiduser
Et par kraftige velour "gardiner" på væggene kunne måske gøre underværker
Hvis det virker for hule hippie agtigt kan du lave et par paneler a´la et par store elektrostater - rammer som beklædes med stof, rammens indvendige dæmpning kan der eksperimenteres med
Panelerne kan monteres med fod og stå på gulvet, eller monteres på væggen med beslag så der er lidt afstand til væggen - det kan måske være gavnligt splitte panelerne op i flere smalle
Forøvrigt er det også af hensyn til refleksioner også gavnligt at vinkle højtalerne lidt indad, væk fra sidevægge
|
|
|
lige nøjagtigt han siger jo selv at der hvor der er gardiner er der ikke noget æko. så er det bare og have gadiner flere stæder. du kunne også lave en ramme af mdf der er 100mm dyb med stof forand og så kan du fyle Damping Haco-Soft i til du synes det passer
__________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
Vi har fornyligt bygget nyt hus og i den forbindelse fik vi lavet et audio/videorum på lige over 25m2.
Nu er udstyret på plads i rummet (på nær et par små ændringer som vil blive fikset løbende) og jeg har fået lyttet lidt til sagerne. Jeg konstaterede hurtigt at lydbilledet blev lidt rodet og trættende når der er mange instrumenter eller lydniveau'et stiger en smugle, efter at have konstateret dette gik jeg en tur rundt i rummet og lavede den klassiske klappe test og helt som forventet så var der et tydeligt hårdt ekko (på nær bag i lokalet hvor jeg har 2 store gardiner).
Jeg har lavet en lille tegning af mit rum (ikke 100% målfast) for at gøre det lettere at vurdere hvordan mit rum er.

Gulvet er mat-lakeret planke ask, loftet er fyretræ's planker og vægene er hel-elements betonvægge.
Nu skal rummet så have lidt behandling for at få bedre styr på akustikken, men da jeg ikke er ekspert på området ville jeg lige høre de kloge hoveder her på forum.
Mit buget er meget begrænset, og jeg har derfor kigget lidt på Foamzorb de kan ses her. http://www.aage.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Akust ik&brand=Foamzorb Hvis der er nogen der har andre ideer så kom endeligt med dem.....dog er jeg ikke vildt interesseret i diy ideer, for jeg tror simpelthen ikke at det er et produkt man sådan bare lige laver der hjemme.
jeg regner med at der skal noget på sidevægene og måske på frontvæggen....hvad siger i?
Jeg har overvejet at lave et modul med målene 120x150 til hver side-væg, men er det bedre at lave 2 moduler med målene 90x180 til hver side-væg?...... eller er der en anden løsning som vil være endnu bedre?
|
|
|
Hvis du vælger at stille dine fronthøjttalere så de spiller på langs af rummet, op af den 5,5 meter lange væg, forsvinder de fleste af dine problemer.
Desuden kan jeg støtte op om kim O's udmelding angående foamzorb, jeg har dem selv men ikke til det formål, de nedsætter dog efterklangstiden ret betragteligt især i mellemtonen, hvilket du nok ville have gavn af. Det er bedst du placere absorberingen bag ved dine højttalere, også evt. diffusore foran, de er til lige så meget gavn som abosrbering, åbne reoler med bøger, cd'er, lp'er og film i virker faktisk rigtig godt.
Det vil være smart hvis du kunne få målt dit rum igennem, så man kunne se hvad der ellers er af problemer __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Sjoenne skrev:
Absorberende plader på bagvæggen/sider bag/ved lyttepositionen, og diffuserende plader på væggen bag anlægget. Så skal du se løjer |
|
|
Hvis man ligge bytter om så er det jo udmærket. |
|
|
Kan du så forklare mig hvorfor der skal byttes om?
Hvad med den førstkommende refleksion(den kraftigste)? det er fra side/bagvægge -IKKE væggen bag anlægget.
Jeg har prøvet dette i mit eget rum, og det gør en stor forskel, jeg synes du skal prøve det.
Absorberplader bagved og ved siden af lytte position, og diffuserende plader på væggen bag anlægget. Du får nedsat de kraftigste direkte(fra HT - første flade - til ørerne) refleksioner meget, og får diffuseret(og siden hen også absorberet) 2. 3. refleksion.
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Diamagnetic skrev:
Sjoenne skrev:
På med noget gulvtæppe, det er en stor flade, der bidrager meget til den samlede efterklang. Absorberende plader på bagvæggen/sider bag/ved lyttepositionen, og diffuserende plader på væggen bag anlægget. Så skal du se løjer |
|
|
Hvis man ligge bytter om så er det jo udmærket. |
|
|
Kan du så forklare mig hvorfor der skal byttes om? Hvad med den førstkommende refleksion(den kraftigste)? det er fra side/bagvægge -IKKE væggen bag anlægget. Jeg har prøvet dette i mit eget rum, og det gør en stor forskel, jeg synes du skal prøve det.
Absorberplader bagved og ved siden af lytte position, og diffuserende plader på væggen bag anlægget. Du får nedsat de kraftigste direkte(fra HT - første flade - til ørerne) refleksioner meget, og får diffuseret(og siden hen også absorberet) 2. 3. refleksion. |
|
|
Selvfølgelig skal første reflektion dæmpes hvis muligt, diffusore bag ved anlæget, skaber dog en hel masse spændende ting, opfattes sikkert som mere lydbillede, perspektiv, osv. det kan være godt nok smag og behag, men bestemt ikke noget der var meningen der skulle være påpladen fra starten, så også reflektioner fra bagvæg bør dæmpes for et så korrekt naturligt lydbillede så muligt __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet nogle store oliemalerier på væggene?
Man kan jo købe lærreder forholdsvist billigt og så selv "klaske" noget maling på... Så kan man jo også selv afpasse farverne til møbler osv...
Det at lærredet står og flekser, dæmper også akustikken en hel del...
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har klasket ca 10kvm rockfon-plader op i rummet og det har givet et KÆMPE løft i lyden. Havde præcis de samme problemer som dig med anstrengende lyd og det er mere elle rmindre gjort til livs nu.
Jeg har købt det som hedder Rockfon Tropic som fås til ca. 100kr pr. m^2 hvilket jeg synes er billigt. Men som Kim Olsen skriver, er det langt fra en optimal løsning ,da dette ville være rigtige anti-refleksive plader - men der skal man så også op og betale 5 gange så meget.
Løsningen med rockfonplader kan også gøres meget stuevenlig - tag et kig på min hjemmebio. Jeg er godt tilfreds med resultatet :)
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juni 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skal love for der har været gang i tråden mens jeg har været på arbejde!
Tak for de mange input.
Jeg kan forstå at i mener jeg både skal have gang i absorbere og diffusere.
Jeg kan jo næsten forstå at jeg skal igang med at lave noget selv, er der nogen der kender til nogle sider med guides til hvordan man gør.
Kan man eventuelt beklæde diffuserene med stof(lige som absorberne) så det hele bliver ens og man slipper for at glo på den grimme træpinde som en diffuser vil komme til at bestå af?
Kan man ikke lave en kombineret diffuser-absorber?
|
Til top |
|
|