Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 12:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: VA Mahler... Med fast bas og blød diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

En af mine venner bygger selv højttalere. Hans sidste nyt projekt spiller simpelthen så godt at jeg har fået lyst til at opgradere min Vienna Accoustic Mahler...

Når jeg har fået lidt flere billeder, kommer der også en tråd om hans DIY projekt...

Jeg har hele tiden været klar over, at der findes mange highend ht'ere som har blødere og mere detaljeret diskant, end mine Mahler, men jeg elsker dem for deres musikalitet og den utrolig store lyd de har. Og finishen er jo også helt i top...

Så jeg har besluttet mig for at opgradere Mahlerne i stedet for at skifte dem ud. Den er måske lidt loudness-agtig i nedre basområde, men det kan jeg godt lide!!! Jeg synes jo de er flotte og de har en stor lyd, så hvorfor ikke prøve at forbedre dem?!?!?

I første omgang vil jeg gerne have en blødere, mere detaljeret diskant og en fastere bas. Det har jeg tænkt mig at opnå ved at sætte nogle Mundorf kondensatorer og basspoler i...

Supreme Silver/Gold/Oil 00010TR 106 056

I skrivende stund er en lidt for lille Silver Oil sat i midlertidigt... Diskanten er klart bedre og s'erne lyder ikke så skarpe...

Lige nu ved jeg ikke om der skal ske mere med dem... Mellemtonen kan jo selvfølgelig også blive bedre, men umiddelbart kan man ikke lige se mH værdierne på spolerne til mellemtonen... Så dem skal jeg lige have min kammerat til at måle igennem osv. inden jeg beslutter mig til noget med dem...

Hvis der skulle ske noget dér, kunne det jo f.eks. blive sådan en sag her...

1.80 mH CFC14 og så måske nogle bedre kondensatorer...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

inden du bruger en formue på at genskabe det originale filter, så få dem målt igennem hos Syncroniq eller Troels Gravesen - måske er det et helt nyt filter, der skal til!
Derudover er det måske muligt at skifte en diskant til en bedre, da mange diskanter har samme yderdiameter.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt usikker på om jeg vil have et helt nyt filter. Jeg tror noget af den musikalitet der er i Mahlerne skyldes den måde Peter Ganserer har lagt delefrekvenserne og de sugekredse han har brugt er jo afstemt i forhold til enhederne og kabinettet...

Så hvis der skal laves nyt filter, vil jeg også have nye enheder i

Og den diskant jeg helst vil have i er en d2904 og den har mindre diameter. Og jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal skifte mellemtonerne ud med, hvis det skal være. Jeg kan godt lide lyden af 15M'eren men den er for lille i diameteren. Og jeg er ikke så vild med lyden fra en 18W'er... Synes den lyder for "nasal" som mellemtone... Så det ender med at jeg skal have bygget en helt anden højttaler...

Så jeg tror jeg  vil begrænse mig til at forbedre det eksisterende delefilter uden at ændre på værdierne, så de nuværende delefrekvenser bibeholdes!

Jeg bruger ikke switchene til at hæve bassen eller dæmpe diskanten, så jeg vil nøjes med at opgradere "normal"-delen af filteret... Det begrænser da også budgettet lidt

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Ja mere luftig og detaljeret bas samt præcis og fast diskant.... Det lyder næsten lige så fornuftigt som gensalgsværdien bliver når du er færdig.

Tror du kan hælde mange penge i uden at komme i nærheden af de resultat som du sigter efter, køb en ny højtaler eller få lavet et nyt filter fra bunden.

Det er ikke filter komponenterne som skaber den lyd som kommer ud af dine VA, de er afstemt på den måde fra VA af.

tror syncroniq her fra siden ville elske at lave nyt filter til en VA.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Du vil tage en p***e dyr højttaler og modificere den? Er du da gået helt fra forstanden?

For det første vil den have NUL gensalgsværdien når du er blevet færdig med modificeringen og for det andet så giver det ingen mening at ville modificere en så dyr højttaler, til prisen burde den være i orden lydmæssigt fra starten.

Sælg dog dine Mahler og gå på jagt efter en anden højttaler der kan give den lyd du ønsker, det andet er simpelthen for dumt, undskyld jeg siger det.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil lige nævne, som kappen siger, at forskellige filterkomponenter giver en forskel, men ikke i nærheden af et nyt filter design.

Jeg har selv lavet test med Duelund komponenter, og højttaleren blev meget bedere. Men kun fordi filteret var i orden fra starten af.

http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=36 <- duelund artiklen

Altså at opgradere filterstumper er dyrt.

Det jeg vil kunne hjælpe med, er at du får målingerne med hjem, og selv kan simulere filter på DINE målinger. Så får du et foreslag med hjem til filter. Du kan så prøve det, og så ved hjælp af målingerne i lspcad justere det ind så det lyder som du vil have det.

Skulle du fortryde, sætter du bare det originale filter i igen.

Sig til hvis det har interesse. Jeg bor i Randersområdet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
for det andet så giver det ingen mening at ville modificere en så dyr højttaler, til prisen burde den være i orden lydmæssigt fra starten.

Jeg har hørt Vienna, og nej, de var ikke i orden. Svært farvede. Det er derfor, jeg advokerer for et nyt filter

- men i øvrigt er jeg enig - hvis man er bidt af en modificeringsbacille, så start forfra med egne nye højttalere: kabinetter hos Mito Nord, 3000.- for et sæt, professionel højglanslakering, 3000.-, enheder topklasse 10000.- for to sæt - og så filterkomponenter + afregning til Syncro - og så får du en HT, ingen andre har!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Jeg vil lige nævne, som kappen siger, at forskellige filterkomponenter giver en forskel, men ikke i nærheden af et nyt filter design.

Jeg har selv lavet test med Duelund komponenter, og højttaleren blev meget bedere. Men kun fordi filteret var i orden fra starten af.

http://www.speakerbuilder.dk/content/getPage.asp?id=36 <- duelund artiklen

Altså at opgradere filterstumper er dyrt.

Det jeg vil kunne hjælpe med, er at du får målingerne med hjem, og selv kan simulere filter på DINE målinger. Så får du et foreslag med hjem til filter. Du kan så prøve det, og så ved hjælp af målingerne i lspcad justere det ind så det lyder som du vil have det.

Skulle du fortryde, sætter du bare det originale filter i igen.

Sig til hvis det har interesse. Jeg bor i Randersområdet.

Tusind tak for tilbudet!

Hvis jeg skal lave et helt nyt filter, vil det sgu nok ende med, at jeg vil have bedre enheder i også

Derfor vil jeg kun have lavet en simpel forbedring af det eksisterende filter (bedre kondensatorer og spoler)

Hvis jeg skal have lavet en ht helt fra bunden, tror jeg det vil blive i stil med disse, som min kammerat blev færdig med for et par uger siden...

44 mm MDF

Filteret er nærmest så simpelt, som det kan blive...

Og valg af enheder, hvis jeg skulle bygge nyt?!? Tror det kunne blive noget i stil med:

en d2904 diskant

to 5,25" Illuminator

og en 10" (26W med pap-membran) eller 12" bas...

Men som sagt... I første omgang vil jeg beholde mine smukke Mahler og forsøge at gøre dem en anelse bedre ved en simpel udskiftning af enkelte komponenter!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Du vil tage en p***e dyr højttaler og modificere den? Er du da gået helt fra forstanden?

For det første vil den have NUL gensalgsværdien når du er blevet færdig med modificeringen og for det andet så giver det ingen mening at ville modificere en så dyr højttaler, til prisen burde den være i orden lydmæssigt fra starten.

Sælg dog dine Mahler og gå på jagt efter en anden højttaler der kan give den lyd du ønsker, det andet er simpelthen for dumt, undskyld jeg siger det.

Vi er enige om at det vil have en stor betydning for gensalgsværdien, hvis der kom et helt andet delefilter i... Men hvis enkelte komponenter på det eksisterende filter, bliver erstattet at tilsvarende komponenter i en bedre kvalitet, vil jeg ikke mene at gensalgsværdien bliver lavere, da de stadig spiller à la Mahler, bare bedre...

Og uanset hvor dyr en højtaler er, kan den altid forbedres... Man kan altid få kondensatorer der er dyrere end dem som sidder i fra fabrikken... Det er de færreste højtalere i Mahlers prisklasse, der er født med f.eks. gode Jensen kondensatorer (kender faktisk ikke nogen)

Og jeg synes Mahler har en dejlig lyd... Jeg kan godt lide den varme og den loudnessefekt de har... Diskanten må da gerne blive lidt bedre, men det kan én god kondensator jo klare. Og bassen er såmænd også rimelig fast, men når den nu kan blive endnu fastere, ved en simpel udskiftning af en spole, hvorfor så ikke gøre det...

Hvis jeg skal bygge eller købe højttalere, der spiller lige så godt vil de jo koste et 6-cifret beløb. Men denne opgradering kan jeg klare for måske 5000... Noget af en forskel!!!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

hvordan kan 20-30.000 blive til et 6-cifret beløb?

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har konstateret at en del af tingene på brugtmarkedet der reklameres som "umodificerede" er sørgelige eksemplarer ukyndige har haft fingre i.

I nogle tilfælde er de forsøgt bragt tilbage til standard med forskellige forglemmelser (manglende dæmpematriale, forkert fasede enheder, dårlige lodninger, originalt kabler, etc) og ofte er set at højre og venstre ikke er ens....

I andre tilfælde er modifikationen bibeholdt og ejeren fortæller om den fantastiske forbedring, der oftest er en paradi på en højttaler...bevares, enkelte ting kan isoleret set være forbedret, men altid på bekostning af helheden....sørgeligt. Specielt når ejeren vil forsøge at få bedre pris på forbedringerne...

Dem der har lidt fornuft, bygger selv, helt eller delvist og det kommer der ofte meget bedre resultater ud af.

Så kigger du efter brugte højttalere, så check grundigt med sælger.....

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hmm... Der er ingen tvivl fra min side; En "opgraderet" model af en given højttalere med "bedre" delefilterkomponenter, betyder at hele prisen skal skæres til 1/3 pris for mit vedkommende - hvis jeg overhovedet gad og købe dem mere.

Man sætter alt som producenten havde i tankerne over styr med modificering - også selvom man selv synes det er bedre.

Desuden kan der være en mening med at bruge de komponenter der bruges. Selvom de ikke altid ser ud af så meget, så kan netop den pågældene komponent have de kvaliteter den SKAL have for at lyde godt. Dyr eller billig.

En Ferrari-motor i en Fiat Panda, får man ikke en bedre bil af - helheden kan blive totalt ødelagt, og så er vi der hvor jeg vil give @Bassøe helt ret: Værdien er faldet MEGET.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Enig, lige så snart der er nogen som har pillet i noget som helst holder jeg mig som regel også langt væk, medmindre det er nogen jeg kender eller prisen er så lav så man kan komme af med det til samme pris igen.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

for 20-30.000 kan man ikke købe nogle ht'ere i den klasse...

Og hvis jeg skal lave en komplet højttaler ville jeg lave kabinettet selv istedet for at købe et færdigt kabinet og så male det og montere enheder mm. Ellers får man vel bare en højtaler som andre har, omend med en lidt anden lyd...

Og et par kabinetter i kvalitet og finish som mine Mahler, vil koste NOGET mere end 3.000!! Nok nærmere 10.000-15.000 eller mere.

Enhederne som jeg i så fald vil have, vil også løbe op i mindst 15-20.000. Filterkomponenterne vil jeg heller ikke spare på, hvis jeg skal bygge fra bunden af... her slår 10.000 heller ikke til...

Så med fødder, refleksrør, indvendige kabler osv. vil et selvbyg projekt, som jeg vil have det, løbe op i mindst 50.000.. Sandsynligvis mere!!! Hertil kommer konstruktion af delefilter o.m.a.

Jeg ved godt 50.000 ikke er 6-cifret  Men det kan hurtigt løbe deropad...

Så omkring 4.000 for en opgradering, virker økonomisk mere overkommeligt!

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Nogle det har et billde af det orginal delfilter i en Mahler, har en dum mistanke om at det består at lutte ringen komponenter som slet ikke står mål
med Mahler pris, men som sagt jeg ved det ikke, men det kunne jo værre sjovet at få den bekræftet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

jazzman skrev:

for 20-30.000 kan man ikke købe nogle ht'ere i den klasse...

Og hvis jeg skal lave en komplet højttaler ville jeg lave kabinettet selv istedet for at købe et færdigt kabinet og så male det og montere enheder mm. Ellers får man vel bare en højtaler som andre har, omend med en lidt anden lyd...

Og et par kabinetter i kvalitet og finish som mine Mahler, vil koste NOGET mere end 3.000!! Nok nærmere 10.000-15.000 eller mere.

Enhederne som jeg i så fald vil have, vil også løbe op i mindst 15-20.000. Filterkomponenterne vil jeg heller ikke spare på, hvis jeg skal bygge fra bunden af... her slår 10.000 heller ikke til...

Så med fødder, refleksrør, indvendige kabler osv. vil et selvbyg projekt, som jeg vil have det, løbe op i mindst 50.000.. Sandsynligvis mere!!! Hertil kommer konstruktion af delefilter o.m.a.

Jeg ved godt 50.000 ikke er 6-cifret  Men det kan hurtigt løbe deropad...

Så omkring 4.000 for en opgradering, virker økonomisk mere overkommeligt!

Sorry, men du er da lidt afsporet. Jeg har bygget mange forskellige højttallere, både med skan speak og så meget andet dyrt intet har ramt den pris der. Lige nu har jeg fået stykket mig en større 3 vejs sammen kun med seas excel magnesium enheder, med seriøse filtre for under 12.000 inkl alt.

Har du forresten prøvet at se frekvensgangen på et par mahler? et nyt filter vil netop give det du efterlyser i det den har nogle grumme dyk, det vil dyrere komponenter ikke hjælpe på, hvordan vil du forresten finder ud af hvilke komponenter der er bedst? Jeg har erfaret det kommer an på hvilken opsætning de bruges i, og noget der er godt til en er ofte ringe til en anden.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg har konstateret at en del af tingene på brugtmarkedet der reklameres som "umodificerede" er sørgelige eksemplarer ukyndige har haft fingre i.

I nogle tilfælde er de forsøgt bragt tilbage til standard med forskellige forglemmelser (manglende dæmpematriale, forkert fasede enheder, dårlige lodninger, originalt kabler, etc) og ofte er set at højre og venstre ikke er ens....

I andre tilfælde er modifikationen bibeholdt og ejeren fortæller om den fantastiske forbedring, der oftest er en paradi på en højttaler...bevares, enkelte ting kan isoleret set være forbedret, men altid på bekostning af helheden....sørgeligt. Specielt når ejeren vil forsøge at få bedre pris på forbedringerne...

Dem der har lidt fornuft, bygger selv, helt eller delvist og det kommer der ofte meget bedre resultater ud af.

Så kigger du efter brugte højttalere, så check grundigt med sælger.....

Ja man skal altiid kigge sig for, når man køber brugt. Helt enig!

For ukyndige fingre kan hurtigt lave mere l€rt end lagkage!

Hvis jeg havde været ene om dette projekt, ville jeg nok heller ikke gå igang, men jeg har stor tillid til min kammerats evner med en loddekolbe... Han blev uddannet radiomekaniker for mange år siden!

Og han har som sagt bygget de tidligere nævnte og viste højttalere, som har den bedste diskant og mellemtone, jeg har hørt! (Jeg har så heller ikke hørt Illuminator enhederne endnu...) 

Desuden har jeg tænkt mig at rådføre mig om de enkelte komponenter, inden jeg gør noget som helst.

Stormen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ville lade Syncroniq måle et filter ud og så sætte Duelund i signal vejen... Det var ihvertfald det som jeg gjorde på min højtalere (det er dog DIY og ikke VA) og har endnu ikke fortrudt at jeg brugte lidt ekstra på delfilerstumperne.

Til top Vis Stormen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stormen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Hmm... Der er ingen tvivl fra min side; En "opgraderet" model af en given højttalere med "bedre" delefilterkomponenter, betyder at hele prisen skal skæres til 1/3 pris for mit vedkommende - hvis jeg overhovedet gad og købe dem mere.

Man sætter alt som producenten havde i tankerne over styr med modificering - også selvom man selv synes det er bedre.

Desuden kan der være en mening med at bruge de komponenter der bruges. Selvom de ikke altid ser ud af så meget, så kan netop den pågældene komponent have de kvaliteter den SKAL have for at lyde godt. Dyr eller billig.

En Ferrari-motor i en Fiat Panda, får man ikke en bedre bil af - helheden kan blive totalt ødelagt, og så er vi der hvor jeg vil give @Bassøe helt ret: Værdien er faldet MEGET.

Jow jow... Men jeg er jo glad for mine Mahler. Jeg synes de spiller ret godt, men de må da gerne spille bedre... Som med al hifi... Mer' vil ha' mer'

Nu har jeg jo tænkt mig at beholde Mahlerne og er derfor ikke så fokuseret på gensalgsværdien. Men uanset hvad, bliver de ikke mere modifiseret end at det kan tilbageføres. Og med min kammerats kyndige assistance, er jeg sikker på at de i så fald vil være lige så godt lavet som originalt.

Og din Ferrari-Panda sammenligning er da meget skæg  Den holder bare ikke her, synes jeg...

Jeg vil nærmere sammenligne det med at en Ferrari kommer til at køre bedre, hvis den f.eks. får bedre hjullejer, bedre bremser og  bedre dæk..

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Enig, lige så snart der er nogen som har pillet i noget som helst holder jeg mig som regel også langt væk, medmindre det er nogen jeg kender eller prisen er så lav så man kan komme af med det til samme pris igen.

Der er jeg da enig med dig... Men jeg har stor tillid til at min kammerat kan lave det ordentligt...

Og jeg har ingen planer om at skille mig af med dem... Jeg er superglad for dem, de har noget af det som jeg har gået og ledt efter lydmæssigt. Men det kan altid blive bedre ikke? Det er vel også derfor der er skrevet side op og side ned om udskiftning til bedre kabler osv.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes