Forfatter |
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey...
Byggede for ca 1 år siden en sub, udfra byggetegninger og beskrivelser fra et (Jysk højttalerbygge-firma's) hjemmeside.
Den er på ca. 22 L netto volumen og med en Peerless SLS 8" bas og en Hypex forstærker.

Den har jeg ikke været begejstret for... overhovedet.. Har kun brugt den i forbindelse med surround, da den jo om ikke andet, kunne give lidt ekstra bund ved eksplosioner o.s.v.
Det største problem ved konstruktionen er, at den er afstemt med basport Ø5. Det er en alt for lille port, og det resulterer i meget kraftig portstøj, fordi vindhastigheden er alt for stor i den lille port. En større port er ikke sådan lige at montere, da den jo bliver væsentligt længere og svær at få til at være i kabinettet.
Jeg læste en sen aften en artikkel på Tymphany's hjemmeside omkring Peerless 10" XLS sub enheder i et ca. 20 L lukket kabinet, og besluttede at prøve dette istedet. Kabinettet er jo ca. lige i skabet.
Så jeg smuttede på Vesterbrogade og erhvervede stumper og gik igang.
Jeg lavede ny undersænkning og udskæring til den nye enhed..noget større ( det er ikke helt så nemt når der jo er et hul i forvejen, men jeg fandt en løsning med en klods skruet på indersiden af det gamle hul, så der var noget at sætte overfræseren's center fast i), og lukkede hullet hvor basporten havde siddet, og så blev kabinettet forsvarligt dæmpet.

Da jeg har mulighed for at placere sub'en i et hjørne og dermed kan udnytte væggenes "gain", spiller denne kasse fantastisk dybt i forhold til "den gamle". 25 Hz virker nærmest skræmmende :-)
Bassen er stram, hurtig og virkelig dyb..dyb..dyb
Synes ihvertfald at de kr 1500 til en XLS bassen er givet rigtigt godt ud, i forhold til den ydelse jeg nu har fået :-)
Den spiller vildt godt.... Kan klart anbefales.
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
syddk Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chris,
Spændende at læse om din erfaring. Jeg har selv en XLS10 + en tilsvarende slave som skal bruges i et sub-projekt senere på året. Nu glæder jeg mig endnu mere!
Mvh, Jørgen
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep det kan sgu godt anbefales! Har selv en 10" SLS i et ca 24L lukket kabinet med en Hypex DS2.0 spændt for. Det er altså noget der kan flytte lidt luft.
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 05 August 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig spændende ud.  Er der nogen der ved hvordan en sådan konstruktion klarer sig i forhold til noget etableret, såsom SVS. Jeg overvejer nemlig at gå i gang med noget tilsvarende, men kun hvis det er muligt at opnå et fremragende resultat.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 06 August 2008 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Det ser rigtig spændende ud. 
Er der nogen der ved hvordan en sådan konstruktion klarer sig i forhold til noget etableret, såsom SVS. Jeg overvejer nemlig at gå i gang med noget tilsvarende, men kun hvis det er muligt at opnå et fremragende resultat. |
|
|
Hey..
Det er svært at sige, hvad den kan sammenlignes med af færdigproducerede sub'er. Det aner jeg simpelthen ikke.
Udgiften til den er under 4000 incl alt, og i det prisleje synes jeg ikke umiddelbart at der er konkurrenter. Jeg var i Fredags på "rundtur" i div. Københavnske Hi-Fi butikker, og fandt en del "sølle papkasser" som kostede væsentligt mere og havde færre indstillingsmuligheder på det aktive forstærkermodul.
Men det er rigtig svært at sige..... en sub kan jo lyde super godt i et lytterum og skrækkeligt i et andet.
Lige et billede af kassen med 10" bassen i...
( Den er i mellemtiden blevet sparylakeret højglans hvid.... Det mente hende den langhårede passede bedre)...... øøøh, og så var der vist også noget med at jeg skulle sætte en ramme med hvidt frontstof på, for at smilet helt var tilbage... men det må jeg jo så prøve arbejde hen imod 
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 06 August 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op. Den er blevet flot.  Men til omkring 4000 Kr er man cirka 1000 Kr fra en SVS SB12-plus. Hmm
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 07 August 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey..
Jamen der er da rigtig go fornuft i at købe en SVS 12 til ca. kr. 1500 mere og så slippe for besværet med at skære, snitte, male osv....
Som jeg har forstået er SVS 12 jo et super "value for money" køb.... Men sådan er det jo langtfra med alle fabriksproducerede sub'er.
Synes jeg har læst at den klarer sig rigtig godt op imod 2 og måske 3 gange så dyre produkter, så den skal man bestemt ikke være bange for at "springe på"...
Men mener derimod også, at man kan købe sub'er til ihvertfald 7-8000 kr, der ikke gør det bedre end min.
Så det er jo altid en afvejning...
Men køber du færdigproduceret går du jo glip af hele "skabelses-processen", tilegner dig ikke ny viden, og opnår ikke "stoltheden" ved det færdige hjemmebyggede resultat 
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 07 August 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi SVS 12 er et godt køb osv, er jeg sikker på, at din hjemmebyg stadig performer bedre, XLS enhederne sidder monteret i langt dyrere fabrksproducerede modeller end SVS 12..
Men som du selv skriver er det smag og behag, ellers var der ikke alle de forskellige mærker på markedet..
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 07 August 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
Fordi SVS 12 er et godt køb osv, er jeg sikker på, at din hjemmebyg stadig performer bedre, XLS enhederne sidder monteret i langt dyrere fabrksproducerede modeller end SVS 12. |
|
|
Det kunne tænkes at mange andre mærker tager alt for meget for deres subwoofere......
Tag feks B&W, de laver nogen pæne subs men rent ydelsesmæssigt tager de alt, alt for meget for dem.
Men det er sådan en mere generel betragtning, om lige netop den her hjemmebyg performer bedre end tilsvarende modeller til samme pris, skal jeg ikke kunne sige noget om.
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 07 August 2008 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om, at de fleste tager alt for meget for deres produkter, tager man stumperne ud af en højttaler til 100000,-kr.sæt, er det sjældent stumperne kommer op på 1/10, slet ikke når man tænker den sølle indkøbspris de giver også..
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en update mere....
Har været super glad for "min nye sub" efter ombygningen......
Læste lidt på Tymphany's side om sub med samme 10"bas og en slave enhed.. De mener at den burde kunne ramme 25 Hz ved 105 dB... Lyder rimeligt ambitiøst....
Så jeg har besluttet at prøve denne konstruktion..
Jeg har derfor været forbi DAT og indkøbe den 10" slaveenhed som Tymphany anbefaler og har efterfølgende skåret et nyt hul i "den efterhånden prøvede sub-kasse" :-)
Jeg har valgt at sætte den aktive enhed i bunden, således at den spillere nedad (det kræver lige at sub'en bliver hævet lidt fra gulvet... har samtidig undersænket den ca. 15 mm og fræset en skrå kant omkring enheden, så den har lidt nemmere ved at slippe af med trykket).
Slaven sætter jeg så i fronten....Den har nøjagtigt samme udskæringsmål som den aktive, så det var en af de nemme :-)
Jeg har besluttet at prøve at spille helt uden dæmpemateriale.... Det er ikke sikkert at det er klogt....??? men det acustilux som jeg har til rådighed, tror jeg heller ikke gør den store nytte.. Det skal nok være noget mere "bastant"... men nu prøver jeg lige uden i første omgang..
Der er lige et par billeder af det nymalede kabinet, helt fyldt med huller :-)

Så jeg er lidt spændt på at den tørre, så jeg kan få kastet nogle enheder og en forstærker i, og hørt den spille.... :-)
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heeeey..
Så fik jeg sat enheder i den lille kasse.... Jeg besluttede alligevel at fore kabinettet med noget felt materiale.... så er den da om ikke andet lidt dæmpet.. :-)
Og så er der jo lige lyden....Jeg synes at der er STOR forskel...
Bassen er meget kraftigere under 50 Hz... Om bassen er fastere og mere veldefineret.. ja... det er lidt svært at vurdere... men det virker som om at forløbet er mere jævnt nedad..Og helt sikkert væsentligt mere volumen helt nede.. lidt ligesom hvis man havde sat en basrefleks-port i, men selvfølgelig helt uden portstøj.. og støj overhovedet.. og det selvom at slaven virkelig bevæger sig rigtig rigtig meget..
Lige lidt flere billeder...

Det var lidt herfra de dybe toners Frederiksberg... :-)
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
Skyum Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 38
|
Sendt: 23 September 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Er der subsonic filter i din forstærker? Jeg har en XLS 10" og overvejer at bygge sådan en sub også, men alle guides siger at man skal have et subsonic filter på for at styre membranens bevægelse. Har fundet nogle inline filtre i USA: Link
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skyum skrev:
Hej
Er der subsonic filter i din forstærker?
Jeg har en XLS 10" og overvejer at bygge sådan en sub også, men alle guides siger at man skal have et subsonic filter på for at styre membranens bevægelse.
Har fundet nogle inline filtre i USA: Link
|
|
|
Hey..
Der er et subsonisk filter i som hedder noget i retning af 20Hz/-3dB, 24dB/Oct mener jeg...
Membranudsvinget er kraftigt men ikke ukontrolleret overhovedet..
Eks. Lynnedslagene i starten af filmen "War of the worlds" har jeg før set andre sub'er gå "lidt amok" over.... men ikke denne her "kasse".. Der er virkelig bevægelse men det er kontrolleret.. Måske fordi det ikke her er nødvendigt at "hæve niveauet kunstigt" ved 40-50 Hz, eller modsat "Booste" niveauet under, for at opnå et fornuftigt lydtryk ved 25 -30 Hz... denne konstruktion virker mere lineær nedad til....
Det man jo selvfølgelig kan justere på er vægten på slave-enheden..
Den er som standart 400g.. og man kunne øge vægten for dermed at sænke system resonansen.. 50 måske 100g..... men der skal mere seriøs lytning til før jeg kaster mig ud i det.... Ikke fordi det er svært at udføre overhovedet.. Der sidder skrue og gevindhul lige til det samme i enheden :-)
mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 24 September 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem dæmpning i en subkasse af den størrelse og funktion. Det er spild af tid & kræfter . Derimod er sub-filteret en god ide til refleks/slave konstruktioner. Jeg vil tro, at den ukontrollerede bas du har oplevet fra andre subs, bl.a. kan skyldes et dårligt el. ikke-eksisterede filter.
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Glem dæmpning i en subkasse af den størrelse og funktion. Det er spild af tid & kræfter . Derimod er sub-filteret en god ide til refleks/slave konstruktioner. Jeg vil tro, at den ukontrollerede bas du har oplevet fra andre subs, bl.a. kan skyldes et dårligt el. ikke-eksisterede filter. |
|
|
Du har garanteret ret mht dæmpningen af kabinettet.... Men nu fandt jeg lige en stump felt og så blev jeg grebet af iver :-) Men det gør jo nok heller ingen skade..
Synes at den spiller hamrende godt... det er rart når en ændring går i den retning, og tror at løsningen med at enheden spiller nedad, også bidrager positivt...... Desværre er jeg influenza-forkølet-sløj og føler nogengange at jeg går med hovedet i en dykkerklokke... så finlytning må vente til helbredet forhåbentligt bliver bedre.. :-)
mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 24 September 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Glem dæmpning i en subkasse af den størrelse og funktion. Det er spild af tid & kræfter . Derimod er sub-filteret en god ide til refleks/slave konstruktioner. Jeg vil tro, at den ukontrollerede bas du har oplevet fra andre subs, bl.a. kan skyldes et dårligt el. ikke-eksisterede filter. |
|
|
Jeg har nu lavet et par subs, både til biler og hjemmebrug. Jeg kan sagtens høre forskel på om den er dæmpet eller ej også hvordan den er dæmpet, specielt lukkede subs har jeg haft bedst resultater med at fylde helt og løseligt op med dæmpeuld. Det kan sagtens være det ikke dæmper, men det har alligevel en afgørende betydning for afstemningen og dette er endda ikke kun praksis der som underbygger dette, men teorien gør skam også.
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
mollecon skrev:
|
|
Jeg har nu lavet et par subs, både til biler og hjemmebrug. Jeg kan sagtens høre forskel på om den er dæmpet eller ej også hvordan den er dæmpet, specielt lukkede subs har jeg haft bedst resultater med at fylde helt og løseligt op med dæmpeuld.
Det kan sagtens være det ikke dæmper, men det har alligevel en afgørende betydning for afstemningen og dette er endda ikke kun praksis der som underbygger dette, men teorien gør skam også.
|
|
|
Hey Kappen..
Du har formodenligt helt ret... Men jeg tror at placeringen af en sub har væsentligt større betydning, end dæmpning og super korrekt afstemning..
Rent teoretisk bør en sub placeres lige der hvor lyttepositionen er... men det er sjældent hensigtmæssigt at bruge den som "sofabord"... og så begynder vi jo at blive kreative.. sætte den op af en væg, eller ind i et hjørne... og så begynder "tumulten" med forskellige faktorer af roomgain o.s.v...
Selvfølgelig skal de teoretiske beregninger være i orden... Men når det kommer til subwoofere, er min erfaring, at det er placeringen der er rigtig vigtig, for at få det bedste resultat.. det bedste kompromis om du vil....
mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|