Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY sub til ny stue + Dali Ikon Phantom (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
P.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 August 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hjælp søges...

Jeg er i gang med en større ombygning og vil i forbindelse med ny 1sal også lave et godt HiFi opsæt med indbygnings højttalere....

Men jeg er meget bedre med en hammer og sav end lyd og kabler, så jeg håber I kan hjælpe...

Nedenstående billedet giver et lille indtryk af stuens dimensioner. 42m2 med små 4meter til kip, så indbygningshøjttalerne skal placeres i skråvæggene.

Jeg har et godt øje til B&W´s serie indbygnings højttalere, men er ikke sikker på hvad jeg skal være opmærksom på.

HiFi klubben har en beskrivelse af dem her: http://www.hifiklubben.dk/produkter%2Fhoejttaler%2Findbygnin g_udendoers%2F

Jeg er ude efter en all round højttaler opsætning, som både virker til TV og musik.

Vil det være fordelagtigt med en subwoofer eller skal jeg satse på nogle HT med en god bas og derved spare subwooferen?

Hvor stor vil den idelle sub woofer være, hvis den er placeret i skunken ved fjernsynet?

Mange spørgsmål fra en novice mht lyd.

Budget for højttalere til stuen er ca. 10.000kr

Håber I kan hjælpe med tipe og ideer

Mvh Per

Rettelse: Efter at have besøgt HiFi kubben er jeg blevet vild med dette setup:

NAD VISO TWO DVD-receiver  

2x DALI IKON Phantom, placeret i væggen ved fladskærmen 

1x B&W ASW608 eller lignende subwoofer

Til top Vis P.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af P.Thomsen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 August 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Såfremt du vil køre 5.1 surround, skal du vel have fem højtalere? Og, det kunne være fristende at placere en løs IB-sub enhed med tilhørende amp i skunken!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er den sub en in-wall, og ikke ib - infinite baffel, hvor der er en væsentlig forskel.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

P.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Jeg besøgte Hifi klubben i fredags og er blevet rigtig vild med det nye stereo anlæg fra NAD.

NAD VISO TWO DVD-receiver

2x DALI IKON Phantom, placeret i væggen ved fladskærmen.

1x B&W ASW608 subwoofer

Det er så meningen at der skal laves en kassen i skunken til sub´en, så det ikke tager gulv plads

Hvad siger I til det setup?!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 11 August 2008 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst tråden og kan nok ikke byde på så meget.

Dog IB betyder normalt Infinite Baffle, men her i tråden tror jeg trådholder mener indbygningshøjttaler? Dette er blot for at undgå misforståelser.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du alligevel har skunk ville jeg overveje noget diy, hvor du får et ordentligt kabinet på, og jo så bare kan bygge det ind i skunken og evt. en sub med 2x tempest x eller noget precision devices pd186 eller pd2150, og så separat forstærker og kilde, på den måde vil jeg mene, at du kan få meget mere vellyd til pengene.

P.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Hvis du alligevel har skunk ville jeg overveje noget diy, hvor du får et ordentligt kabinet på, og jo så bare kan bygge det ind i skunken og evt. en sub med 2x tempest x eller noget precision devices pd186 eller pd2150, og så separat forstærker og kilde, på den måde vil jeg mene, at du kan få meget mere vellyd til pengene.

Hi banz

Det lyder fornuftigt det du siger, men det er også tågesnak for mig. Jeg har ikke nogen ide om hvordan en pd186 spiller ift den B&W ASW608. Men jeg er med på ideen. Hvorfor købe en færdig sub og gæmme den væk i skunken, når jeg kan lave en kasse selv. Rigtig god ide..

Hvor køber man stumperne? og har du en ide om en passende forstærker? Hvad mener du med kilde? 

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 11 August 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

En ASW608 er også alt for lille til så stort et rum.

Dette kunne være et eksempel

http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=58&p roducts_id=604

Jeg har dog ikke hørt den. Men, der er mange muligheder.

P.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Okay? Hvor stor er stor nok? og hvad hvis den kun skal lydde optimalt når man er placeret i sofahjørnet?

Vil en DALI Concept Sub 12 subwoofer på 160w..være et bedre bud end ASW608?

Hvor stor en sub kan man tilslutte NAD VISO TWO? Hvad med en sub på 200 eller 300w? 

• Udgangseffekt 8 ohm: 2 x 60 watt (FTC, 2 kanaler, 8 ohm, 1 kHz)
  • Udgangseffekt 4 ohm: 2 x 50 watt i 4/8 ohm (20-20.000 Hz
  •  

banz
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 12 August 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

P.Thomsen skrev:
    Kjeldsen skrev:

Okay? Hvor stor er stor nok? og hvad hvis den kun skal lydde optimalt når man er placeret i sofahjørnet?

Vil en DALI Concept Sub 12 subwoofer på 160w..være et bedre bud end ASW608?

Hvor stor en sub kan man tilslutte NAD VISO TWO? Hvad med en sub på 200 eller 300w? 

• Udgangseffekt 8 ohm: 2 x 60 watt (FTC, 2 kanaler, 8 ohm, 1 kHz)
  • Udgangseffekt 4 ohm: 2 x 50 watt i 4/8 ohm (20-20.000 Hz
  •  

Du kan tilslutte en uendelig stor subwoofer, men jeg ville vælge en anden forstærker.

Og hvad der er stort nok er jo en smagssag, her er to bud på noget, der for langt de fleste vil være rigeligt

Se her, her får du langt mere ydelse for pengene end en sub fra hfk. Kommer du den i et tilpas stort kabinet - hvilket jo ikke burde være noget problem - kan den virkelig spille noget dybbas. Den har en meget fin følsomhed, så skal du også bare have en fornuftig forstærker til den og et aktivt delefilter, alt i alt en løsning, der nok vil blive lidt dyrere, men også være meget mere værd.

Et andet forslag, et, jeg vil tro går noget dybere liniært, men også vil kræve mere af en forstærker kunne være denne, som kan købes i sverige på denne side, hvor den er på udsalg til en 1400kroner stk, smæk en op i hver side af fronten, i et forstærket stykke skunk, og du får en dyb, dyb bas.

musicus
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
    Lokalitet: Fyn
    Sendt: 12 August 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Det ideelle påstås at være flere mindre subs placeret "tilfældigt" rundt i rummet, 4stk skulle være optimalt 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

P.Thomsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Du kan tilslutte en uendelig stor subwoofer, men jeg ville vælge en anden forstærker.

Hi banz

Tak for rigtig gode input. Jeg vil lave en DIY løsning som du skriver om, men du nævner samtidig at man skal placere én sub på hver side af fladskærmen?? Vil det være fordelagtigt med mit setup med NAD VISO TWO + 2x DALI IKON Phantom indbygningshøjttalere?

Det er vel ikke meningen at en sub skal spille i stereo? Hvis, ja - så skal jeg vel også have 2x sub forstærkere + delefilter?

Vil denne Velodyne CT series være et godt valg som forstærker til 2x Tempest-X 15" subwoofere?  og hvor mange liter skal kassen være på - størst mulig?

Har du et bud på et aktivt delefilter og mangler der ellers noget hardware?

Kjeldsen
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Kjeldsens forbindelser

Sendt: 13 August 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

P.Thomsen skrev:

banz skrev:

Hi banz

Tak for rigtig gode input. Jeg vil lave en DIY løsning som du skriver om, men du nævner samtidig at man skal placere én sub på hver side af fladskærmen?? Vil det være fordelagtigt med mit setup med NAD VISO TWO + 2x DALI IKON Phantom indbygningshøjttalere?

Det er vel ikke meningen at en sub skal spille i stereo? Hvis, ja - så skal jeg vel også have 2x sub forstærkere + delefilter?

Vil denne Velodyne CT series være et godt valg som forstærker til 2x Tempest-X 15" subwoofere?  og hvor mange liter skal kassen være på - størst mulig?

Du skal ikke have et aktivt delefilter til den forstærker. Det er indbygget i forstærkeren. 

banz
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

P.Thomsen skrev:

banz skrev:

Hi banz

Til den nævnte forstærker behøver du ikke et delefilter, men jeg ville købe en brugt crown forstærker og et delefilter. Du kunne også købe en behringer i stedet, men denne er billig og kan tage to subs.

Jeg ville ummidelbart bygge et kabinet på en 700-1000liter tunet til 13hz og så prøve at samligne lyden fra portet og med stoppede porte.

Udover det mangler du kun noget kabel, men, jeg ville nu gå hele vejen og også lave nogle diy hovedhøjttalere.

P.Thomsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 August 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Jeg ville umiddelbart bygge et kabinet på en 700-1000liter tunet til 13hz og så prøve at sammenligne lyden fra portet og med stoppede porte.

1000 liter?! Det er jo 1 m3 - kan det være rigtigt? Skal den være så stor kan jeg i hvert fald ikke lave den kvadratisk

ang. DIY hovedhøjttalere så har jeg overvejet det, men da de skal placeres i loftet kan kassen max blive 12cm i dybden. Bredde og højde er ikke noget problem.

Eks. på en højttalerkasse kunne være: LxBxD = 80 x 80 x 10cm = 64liter. Kan der laves en velspillende stereo højttaler når den ikke er dybere?

NB. Jeg er i gang med at studere kunsten at bygge en højttaler "Lyd & Højttalerbyg" Der er jo meget at studere, men desværre er det ikke så lige til  Der står bla andet "Højttalerkabinettet har vital betydning for bashøjttalerens funktion, idet kabinettets rumfang minutiøst ”styrer” bashøjttaleren" Det lydder jo ikke lige som en begynder opgave.

PS. Jeg skal til at isolere hytten i weekenden og bagefter skal jeg snart i gang med højttaler konstruktion  Et dejligt lille projekt imellem de andre hus opgaver...

P.Thomsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 14 August 2008 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Tak for gode indput og hjælpen, men jeg har studeret højttaler kabinet konstruktion hele natten og lagt søvnløs det resterende. Jeg har besluttet at droppe DIY projektet. Tør ikke binde an med den ikke ubetydelige investering i udstyr, hvis resultat ikke bliver godt bare fordi kabinettet er konstrueret forkert

Derfor:

Jeg har brug en god subwoofer til musik, som skal spille med et par Dali Ikon Phantom indbygningshøjttalere. Anlægget skal stadig være NAD VISO TWO.

Tror igen at det skal være en B&W ASW608 subwoofer eller lignende.

Question: Skal anlægget ikke have en seperat sub udgang og har VISO TWO det?

banz
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 14 August 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Ja, det er 1m3, jeg ville nu bare lave 700liter, så porte det til 13hz, prøve at stoppe portene og se, hvad jeg bryder mig bedst om. Så er kabinettet heller ikke sværere end det. I så fald, at du beslutter dig for at bygge en højttaler selv, så er det altså heller ikke sværere, end at der i forvejen er flere færdige konstruktioner, tag f.eks. denne, der har en meget bred baffel, og derved vil jeg mene, at den sagtens kan spille som indbygningshøjttaler, men samme delefilter og samme afstand mellem enhederne.

Faktisk så er min bror i færd med at bygge den højttaler, dog med kabinet som oplyst på siden.

Jeg tror, at det ville give et resultat, jeg selv ville synes bedre om, men det er jo altsammen en smagssag, det burde i hvert fald kunne give noget mere smæk og dynamik, da det jo er en 3vejs konstruktion og har noget mere membran-areal at give af.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes