Forfatter |
|
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 30 September 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er starten til en ny LCR front til hjemmebioen skudt i gang.
I denne omgang ønskede jeg, at udnytte nogle af de alt for mange pa-enheder jeg havde liggende, samt finde ud af hvor langt man kan komme med prodrivere og enheder.
Systemkravet var/er, 3 fronten som spiller indenfor 50 hz - 16 khz, plus/minus 5 db, over en følsomhed på ikke under 100 db, samt focus på kvalitet i mell.tone området. Systemet skal bygges fra bunden, hvorved mine færdigheder med polyester og glasfiber bliver testet - eller forbedret
Setup bliver således:
bas/mid - B&C 15PL40 - desværre udgået, men har da 16 stk
Mid/high - BMS 4592NDH - modtaget 2 stk. til test og leg. Den ene modificeret ligesom BD-designs.
BMS skal monteres på et conisk horn, som loaded driveren til 370 hz, og indtil videre ser det ud til en deling omkring de 750hz ned til 15PL40.
Deling mellem mid/high kan kun ligge i området 5.8khz og 6.4khz pga. driverens konstruktion. Indtil videre deles passivt hele vejen, men vil forsøge om det er muligt at få tilpasset et aktivt filter med samme karakteristik som det passive.
Dette blot en opstart - mere vil følge.
Og mht. til bas i hjemmebiosystemet, benyttes Tempest X enheder i LLT konfiguration, som er den løsning som kobler best til vores stue pt.
Lidt billeder kommer på i løbet af aften såfremt jeg kan få dem ned i den rigtige str.
mvh og velbekommen.
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 30 September 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bliver da mulighed for at flytte noget luft!
Glæder mig til at se mere til kabinetterne og filteret.
God vind med projektet 
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|

Så kommer lige et par prøvebilleder.
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
En med evnen må gerne rette billederne til.....kan ski intet få dem helt på plads, og hvorfor bliver de vist side om side ale slideshow, nå jeg nu så gerne ville have den efter hinanden med lidt tekst i mellem? ville gøre det meget mere læsevenligt........
Nu tiden kommet til værkstedet, hvor lidt polyester hygger sig. Håber på lidt flere billeder samt muligvis lidt målinger i morgen - det skal jo læres igen det skidt
mvh
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 30 September 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Luv.dk Jeg glæder mig til at se, hvordan subberne ender ud.  En helt andet ting, du får jo en meget højere følsomhed på de andre højttalere end på subberne - hvad har du til at trække dem?
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Banz
Jo tak, det gør jeg også Beklager jeg ikke har fået skrevet tilbage til dig på pm, men arbejdet har taget tiden. Jeg har stadig ikke bestilt paprør endnu, da jeg muligvis har fået niffet et par stykke op fra en byggeplads, så ser lige tiden an.
mhp. følsomheden, er det jo meningen jeg skal have 4 tempest X i alt, hvis jeg kan få dem til at fungere i mit setup. Så ender vi med en inroom spl på 100 - 103 db i området 17 - 60 hz, og det er alt rigeligt. En på hometheathershak har netop sådan en konfiguration, og en stue stort set nøjagtig som vores i dimensioner og kubikmeter. Så det op til, hvilken type masse vægge, gulv og loft er bygget af, og det vil tiden vise Nå men gutten har lavet nogle målinger i hans stue, og har 103 db ved 2.83 over klemmerne det altså rimelig vildt skal jeg sige.....og så i området fra 17 og op til 90 hz. Ved 14,5 hz som er tuningen, ligger følsomheden på 96 db....heller ikke ringe
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det lyder rimelig imponerende, så burde bassen være i orden.  Det kunne være, at jeg skulle se, om jeg kan gøre noget lignende, altså med rørene.
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Banz- Ja der skulle være grundlag for et ordentlig subniveau, meeeen lad os nu se hvad virkeligheden byder på. Håber da på det bedste, og håber jeg kan få hele lydbilledet til at hænge sammen, ellers har jeg nok nogle billige tempester
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 30 September 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
I så fald må du lige give mig besked - jeg er meget godt tilfreds indtil videre.
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der lidt mere

Bms 2236 horn og B&C 15PL40.
Og
I monteret i en testkasse til grundmåling af enheder, samt minimal lytteindtryk. Kan de overhovedet sammen? Tiden må vise dette Men sjovt er det altså.....
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, jeg har også et par unger som følger med på sidelinien
Det et rigtige subwoofere

De tager fars larm med Dog i haven under måling......ellers æder ham rovdyret forest sku kasse, enheder og ledninger!!!!!
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så spørger jeg lige i planum........var der ikke en eller to herindefra, som også havde leget lidt med BMS4592ND driveren?
Mener bestemt jeg havde set noget på et tidspunkt......søg og du skal finde.......men ak, ingen 4592ND.
mvh
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Jeg kom lige i tanke om noget, der jo nok er ret væsentligt ved de lave frekvenser, man tuner sådan et system her tim - har du overvejet, at det plads refleksporten optager ikke medregnes som en del af kabinettet? Det vil altså sige heller ikke luften inde i røret, så¨vidt jeg har forstået det. Bruger du et 8" rør, eller noget i den stil, så er det ret væsentligt.
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Banz- Hvis du tænker sub, så bruger jeg et 6" rør.
Ja det er vigtigt at modregne port, enhed og afstivning i sine beregninger. Meeeen ellers er det tydeligt at se og høre ved kontrol lyt og målinger, hvis man havde overset det ved beregningen. Imp ved tuningsfrekvensen ville også afsløre det
Havde du fået lavet et prøve kab til den tempest?
mvh
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen speciel årsag til at du har lige netop den waveguide/horn ?
Hvorfor vender du hornet på højkant hvor du får mindre spredning horisontalt og større spredning vertikalt - men den større vertikale spredning kompenserer måske bedre for afstanden mellem horn og basenheden ?
Men ellers meget spændende project og minder en hel del om det jeg har planer om at lave
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et horn - BMS 2236. Hornet er konstrueret til driveren, dvs. mundingen er formet og skåret herefter.

Hornet er valgt fordi det rent faktisk lyder godt, af et pahorn, at være. Ikke sagt det hifilyd ala BD eller AH, men taget i betragtning det er et serieproduceret horn, så er jeg godt tilfreds. Det var netop ideen med anlægget, at se hvor langt man kunne komme med pro/pa stumper........meeen har da andre løsninger på bordet, dog standard stumper i første omgang.
Hornet sprede 60 X 40, og grunden til placeringen på højkant, er netop en lavere horisontal spredning. De skal som sagt benyttes i en hjemmebio, og i alm. stuemiljø, er det en fordel med lav horisontal spredning(til biolyd) i L/R kanalerne, men med stor spredning i centerkanalen. Her skal hornet vende "korrekt".
Afstanden mell. horn og enhed har ingen betydning i mit tilfælde. Jeg har planer om deling v. 600 - 700 hz, og c-t-c afstanden kan aldrig overstige 450mm = ca. 900hz. Dvs de er indenfor bølgelængde......så kommer spg. ang. fase osv....men det må tid og måling samt lytning afgøre
Det kun for sjovt Men hold da op det sku skægt................
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Hvorfor vender du hornet på højkant hvor du får mindre spredning horisontalt og større spredning vertikalt - men den større vertikale spredning kompenserer måske bedre for afstanden mellem horn og basenheden ? |
|
|
Jeg har nu læst, at et horn spreder som en flad membran med samme dimensioner som horn-mundingen - dvs. med størst spredning sv.t. mindste dimension - svs. at her har man størst lateral spredning med hornet på højkant. Måske er der nogle "polar response diagrams" på jbl´s side, så vi kan få geden barberet?
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at netop et horn har kontrolleret "directivity" bestemt af hornets vinkler - directivity er de parametre som næsten altid angives af forhandleren
Directivity/spredning kan dog stadig ændre sig med frekvensen - her der dog enkelte horn designs som betegnes som "constant directivity"
Jeg er på ingen måde ekspert, så ret mig gerne hvis det er forkert 
|
Til top |
|
|
Luv.dk Forum Bruger

|
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen kan kun sige det hele er delvist rigtig Det ikke selve vinklen på hornets falder som nødvendigvis afgøre, hvordan et polarchart ser ud. Man skal også tænke i afstand fra munding af driveren, til hvor lyden slipper hornets "front". Længden herpå varierer jo i takt med fladernes vinkler, og det er dette delay som gør at spredningen ændres. Forestil 10 enheder i den berømte/berygtede linearray konfiguration. Man kan ændre den vertikale og horisontale spredning, ved at tidskorrigere hver enkelt enhed i forhold til hinanden Det samme sker i et horn, blot ved forskellige frekvenser, og med en "fysiks linse" i form af hornet, i stedet for elektronik.
Jbl har bestemt mange plots på deres sider, men ikke et for dette bms horn Jbl er en af de få som virkelig gør sig i dokumentation af sine produkter...........det kunne mange lære af:)
Ovennævnte er en meget forenklet udgave af virkligheden, og jeg er en "nød" til at beskrive ting, som jeg ikke har lært til fingerspidserne....
|
Til top |
|
|