Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 04:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: LC Softstart (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Skulle starte mine nye forstærkere efter først at have tjekket alt med variotrafo. Tilkoblede softstartkredsløbet der gik 2-3 sekunder efterfulgt af kæmpe brag. Nervøsiteten fik sveden til at hagle. Hvad var der sket ? Satte variotrafo på og skruede langsomt op. Der kom ingen spænding på lytterne. Sikring ok, modstand på softstart ok og ingen løse forbindelser. Hvad var der galt ? Efter en del roden viste det sig at ensretterne : IXys Hexfred 32 A 1200 V var brændt af. Hvordan kunne det gå til ? Ringede til ven. Det han fortalte var glemt viden for mig. Når en så stor kapacitet 140000 uf. skal lades op til så høj spænding (70 V ) når lytterne ikke at lade nok op inden relæet der afhænger af en tidskonstant kortslutter modstanden. Dermed skal ensretterne levere enorm strøm på et øjeblik og de får mulighed for det pågrund af 2 kw trafo. Resultatet afbrændte dioder og venten i flere dage på nye inden jeg kan tjekke om kredsløbet har taget skade. Medvirkende er at HEXFRED efter sigende ikke kan tåle så store spidsstrømme.

Skrækeksempel til andre. Godt jeg ikke havde højttalerne tilkoblet. Løsningen er at ændre de 330 ohm som LC standard monterer til 90 ohm der så skal tåle noget mere effekt.

Hører gerne om andres erfaringer på dette område.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kender godt det at man kan komme til at svede lidt.
Det er en yderst ubehageligt fornemmelse man har/får, lige inden man sætter "live spænding" på.

Jeg har selv prøvet at futte 2 styk UcD700 moduler af p.g.a. en forglemt ting.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Jeg kender godt det at man kan komme til at svede lidt.Det er en yderst ubehageligt fornemmelse man har/får, lige inden man sætter "live spænding" på.Jeg har selv prøvet at futte 2 styk UcD700 moduler af p.g.a. en forglemt ting.

Hvad havde DU glemt.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 03 Oktober 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Starter nemt 2 x 400.000 µF op med +/- 55 Volt

Og 2 x 500.000 µF op med +/- 43 Volt

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Starter nemt 2 x 400.000 µF op med +/- 55 VoltOg 2 x 500.000 µF op med +/- 43 Volt

Det er også nemt hvis trafoen ikke er så kraftig.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
heltny skrev:
Starter nemt 2 x 400.000 µF op med +/- 55 VoltOg 2 x 500.000 µF op med +/- 43 Volt

Det er også nemt hvis trafoen ikke er så kraftig.

Det er helt rigtigt - men er den 30-50.000 Watt, så er den vel ikke under kategorien; Ikke så kraftig ?
Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Det er helt rigtigt - men er den 30-50.000 Watt, så er den vel ikke under kategorien; Ikke så kraftig ?

30-50.000 Watt er da en del, det svarer cirka til du trækker mellem 130 og 217 Amp. på primær siden af din traffo.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

tak for kaffe...

det er underligt så hurtigt kroppen kan transportere væske til ydersiden af huden i sådan en situation. men fedt at det ikke lader til at være en katastrofe

har du noget guide lines for trafo størrelse / kap. før det er et problem. -er ved at lave noget monster med flere farad i kap. men det er jo kun +/-12v, men en +/-50 med ca 200.000, skal vel ha' den modificerede LC ? eller ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ifbm. at jeg genbrugte en lc-softstart bemærkede jeg godtnok at printet var lettere misfarvet under modstanden og tænkte på at bruge en større; den er specificeret til 5watt svjh. Kunne man ikke skifte til en danotherm på et stykke alu, på de nævnte 90 og så benytte en ex. 50 watt type?

mvh. Per.

edit: nu du har oprettet i denne tråd kunne du så ikke smide et par pics af ulyksaglighederne?

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

tak for kaffe...

det er underligt så hurtigt kroppen kan transportere væske til ydersiden af huden i sådan en situation. men fedt at det ikke lader til at være en katastrofe

har du noget guide lines for trafo størrelse / kap. før det er et problem. -er ved at lave noget monster med flere farad i kap. men det er jo kun +/-12v, men en +/-50 med ca 200.000, skal vel ha' den modificerede LC ? eller ?

Jeg er helt sikker på at du klarer dig med den orginale modstand. Der skal alligevel ikke ophobes så meget energi når der kun er 12 V. I formlen for den gemte energi i lytterne indgår kvadratet på spændingen så den tæller rimeligt meget. Q=F X V X V. I dit tilfælde bliver det 144 X 2 = 288 . Men så hult jeg hvisker indgår der også modstande og trafoen er lille dermed er det muligvis ikke nødvendigt med softstart. En +/- på 50 V bliver 2500 X 0,2 = 500 så du skal have den moddede version hvis din trafo er kraftig. I mit tifælde bliver det 4900 X 0,12 = 588.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Ifbm. at jeg genbrugte en lc-softstart bemærkede jeg godtnok at printet var lettere misfarvet under modstanden og tænkte på at bruge en større; den er specificeret til 5watt svjh. Kunne man ikke skifte til en danotherm på et stykke alu, på de nævnte 90 og så benytte en ex. 50 watt type?

mvh. Per.

edit: nu du har oprettet i denne tråd kunne du så ikke smide et par pics af ulyksaglighederne?

11 til 17 W er nok. Der er ingen synlige tegn på overbelastning på mine broer men der kommer ikke spænding igennem.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Edit: slettet !

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Dan R. Hansen skrev:
Jeg kender godt det at man kan komme til at svede lidt.Det er en yderst ubehageligt fornemmelse man har/får, lige inden man sætter "live spænding" på.Jeg har selv prøvet at futte 2 styk UcD700 moduler af p.g.a. en forglemt ting.

Hvad havde DU glemt.

Faktisk var der 2 fejl:

Den første fejl var en "fasefejl", som jeg opdagede da jeg havde sat main-forsyningen til min variotrafo, som viste tegn på kortslutning med det samme jeg skruede bare det mindste op.

Først kunne jeg ikke finde fejlen, og efter mange timers tænken gik det op for mig hvad der var gået galt.
Jeg havde splittet de 2 x 0-63 linjer op i 2 hver, dvs. at der blev 4 x 0-63vac, så jeg kunne køre med dual mono lyttebank med fælles trafo og separate ensrettede broer.
Problemet lå i at på den ene lyttebank, træk sekundere ac-linje 1 på fx minus, sammentidigt med at den anden lyttebank træk på ac-linje 1, bare med plus i steddet.
Dette resulterede i en kortslutning, dog uden skader på systemet.
Løsningen var så simpel, som at skifte om på 0 og 63vac på en enkel ensrettet bro.

Anden gang afgik mine kære UcD700 moduler desværre ved døden.

Jeg havde taget min effektforstærker med over til en kamerat, hvor det var meningen at vi skulle høre hvordan den spillede på hans system.
Problemet lå i, at jeg havde glemt at tjekke om alt var som det skulle være inde i kabinettet.
Jeg havde nemlig ikke spændt en enkelt 12v og 15v regulator print fast, som desværre rørte hinanden via køleprofilerne, med stort blåt lysglimt, brag og røg til følge.

15v regulatoren reguleredes ud fra main forsyningens -96v linje, dvs at minus delen på regulatoren var forbundet til -96v.

Måske var det ikke lige en elektronik tommelfinger regel, der dræbte mine moduler, men det kunne det måske havde været fatalt for store dele af mit system, hvis jeg ikke havde brugt en variotrafo.
Anden gang var rent og skær dumt.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Diamagnetic skrev:
Dan R. Hansen skrev:

Hvad havde DU glemt.
Faktisk var der 2 fejl:Den første fejl var en "fasefejl", som jeg opdagede da jeg havde sat main-forsyningen til min variotrafo, som viste tegn på kortslutning med det samme jeg skruede bare det mindste op.Først kunne jeg ikke finde fejlen, og efter mange timers tænken gik det op for mig hvad der var gået galt.Jeg havde splittet de 2 x 0-63 linjer op i 2 hver, dvs. at der blev 4 x 0-63vac, så jeg kunne køre med dual mono lyttebank med fælles trafo og separate ensrettede broer.Problemet lå i at på den ene lyttebank, træk sekundere ac-linje 1 på fx minus, sammentidigt med at den anden lyttebank træk på ac-linje 1, bare med plus i steddet.Dette resulterede i en kortslutning, dog uden skader på systemet.Løsningen var så simpel, som at skifte om på 0 og 63vac på en enkel ensrettet bro.Anden gang afgik mine kære UcD700 moduler desværre ved døden.Jeg havde taget min effektforstærker med over til en kamerat, hvor det var meningen at vi skulle høre hvordan den spillede på hans system.Problemet lå i, at jeg havde glemt at tjekke om alt var som det skulle være inde i kabinettet.Jeg havde nemlig ikke spændt en enkelt 12v og 15v regulator print fast, som desværre rørte hinanden via køleprofilerne, med stort blåt lysglimt, brag og røg til følge.15v regulatoren reguleredes ud fra main forsyningens -96v linje, dvs at minus delen på regulatoren var forbundet til -96v.Måske var det ikke lige en elektronik tommelfinger regel, der dræbte mine moduler, men det kunne det måske havde været fatalt for store dele af mit system, hvis jeg ikke havde brugt en variotrafo.Anden gang var rent og skær dumt.

Føj hvor uheldigt.    Hvis du havde brugt dobbeltbro i hver side i det første tilfælde ville det ikke have sket noget.

I mit tilfælde gik det så galt med afbrændte broer fordi diodernes I FSM kun er ca 90 A har jeg lige undersøgt. De IRF dioder jeg normalt bruger kan tåle 200 A og de helt almindelige broer jeg har bestilt kan tåle 475 A. Forstår ikke hvorfor Partsconnexion ikke pointerer problemet.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Dan R. Hansen skrev:

Diamagnetic skrev:
Dan R. Hansen skrev:

Hvad havde DU glemt.
Faktisk var der 2 fejl:Den første fejl var en "fasefejl", som jeg opdagede da jeg havde sat main-forsyningen til min variotrafo, som viste tegn på kortslutning med det samme jeg skruede bare det mindste op.Først kunne jeg ikke finde fejlen, og efter mange timers tænken gik det op for mig hvad der var gået galt.Jeg havde splittet de 2 x 0-63 linjer op i 2 hver, dvs. at der blev 4 x 0-63vac, så jeg kunne køre med dual mono lyttebank med fælles trafo og separate ensrettede broer.Problemet lå i at på den ene lyttebank, træk sekundere ac-linje 1 på fx minus, sammentidigt med at den anden lyttebank træk på ac-linje 1, bare med plus i steddet.Dette resulterede i en kortslutning, dog uden skader på systemet.Løsningen var så simpel, som at skifte om på 0 og 63vac på en enkel ensrettet bro.Anden gang afgik mine kære UcD700 moduler desværre ved døden.Jeg havde taget min effektforstærker med over til en kamerat, hvor det var meningen at vi skulle høre hvordan den spillede på hans system.Problemet lå i, at jeg havde glemt at tjekke om alt var som det skulle være inde i kabinettet.Jeg havde nemlig ikke spændt en enkelt 12v og 15v regulator print fast, som desværre rørte hinanden via køleprofilerne, med stort blåt lysglimt, brag og røg til følge.15v regulatoren reguleredes ud fra main forsyningens -96v linje, dvs at minus delen på regulatoren var forbundet til -96v.Måske var det ikke lige en elektronik tommelfinger regel, der dræbte mine moduler, men det kunne det måske havde været fatalt for store dele af mit system, hvis jeg ikke havde brugt en variotrafo.Anden gang var rent og skær dumt.

Føj hvor uheldigt.    Hvis du havde brugt dobbeltbro i hver side i det første tilfælde ville det ikke have sket noget.

I mit tilfælde gik det så galt med afbrændte broer fordi diodernes I FSM kun er ca 90 A har jeg lige undersøgt. De IRF dioder jeg normalt bruger kan tåle 200 A og de helt almindelige broer jeg har bestilt kan tåle 475 A. Forstår ikke hvorfor Partsconnexion ikke pointerer problemet.

Faktisk brugte jeg dobbeltbro i hver side, det var bare mig der skrev noget forkert.
Løsningen var at bytte ac inputtet på de 2 broer om, således at bro-1 fik bro-2s ac input, og omvendt.

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Et måske dumt spørgsmål: Hvad er grænserne for, hvornår man bør anvende softstart?

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Fra ca 300 VA er passende
Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

kongruens skrev:

Et måske dumt spørgsmål: Hvad er grænserne for, hvornår man bør anvende softstart?

Mvh.

Mange systemer kan sikkert undvære softstart og starte uden problemer.
Der kan dog være flere fordele i at anvende softstart, end lige præcis at begrænse inrush.

Fx "undgår" du mere eller mindre at voldstarte, en hvilken som helst trafo ind i magnetisk ubalance.
Dvs, det tager ikke nær så lang tid at "varme" trafoen op.

Udover det, er der fx i Hypex's softstarts også andre smarte funktioner indbygget, som fx, power on/off via kontakt eller tryk-knap.
På den måde kan du bruge en knap foran til at slå live-spændingen/strømmen fra, og næste gang du så trykker på knappen igen, køre strømmen gennem softstarten igen. osv.

Hypex's softstart har bl.a. også termostat censor og bi-color diode output, som skifter efter om modulet står på tændt eller slukket.

I har sikkert gættet at jeg godt kan lide Hypex's softstart.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

kongruens skrev:

Mvh.

Mange systemer kan sikkert undvære softstart og starte uden problemer.Der kan dog være flere fordele i at anvende softstart, end lige præcis at begrænse inrush.Fx "undgår" du mere eller mindre at voldstarte, en hvilken som helst trafo ind i magnetisk ubalance.Dvs, det tager ikke nær så lang tid at "varme" trafoen op.Udover det, er der fx i Hypex's softstarts også andre smarte funktioner indbygget, som fx, power on/off via kontakt eller tryk-knap.På den måde kan du bruge en knap foran til at slå live-spændingen/strømmen fra, og næste gang du så trykker på knappen igen, køre strømmen gennem softstarten igen. osv.Hypex's softstart har bl.a. også termostat censor og bi-color diode output, som skifter efter om modulet står på tændt eller slukket.I har sikkert gættet at jeg godt kan lide Hypex's softstart.

Jamen dem vil jeg nok købe næste gang så. De er vist også noget dyrere end LC eller hvad. LC er åbenbart noget fejldimensioneret. DE 330 ohm er alt for meget. Det er nok for at spare.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Dan R. Hansen skrev:

kongruens skrev:

Mvh.

Mange systemer kan sikkert undvære softstart og starte uden problemer.Der kan dog være flere fordele i at anvende softstart, end lige præcis at begrænse inrush.Fx "undgår" du mere eller mindre at voldstarte, en hvilken som helst trafo ind i magnetisk ubalance.Dvs, det tager ikke nær så lang tid at "varme" trafoen op.Udover det, er der fx i Hypex's softstarts også andre smarte funktioner indbygget, som fx, power on/off via kontakt eller tryk-knap.På den måde kan du bruge en knap foran til at slå live-spændingen/strømmen fra, og næste gang du så trykker på knappen igen, køre strømmen gennem softstarten igen. osv.Hypex's softstart har bl.a. også termostat censor og bi-color diode output, som skifter efter om modulet står på tændt eller slukket.I har sikkert gættet at jeg godt kan lide Hypex's softstart.

Jamen dem vil jeg nok købe næste gang så. De er vist også noget dyrere end LC eller hvad. LC er åbenbart noget fejldimensioneret. DE 330 ohm er alt for meget. Det er nok for at spare.

Jeg syntes bestem det er de 150 kr. mere værd.
Og den virker rigtig godt sammen med disse slags knapper:

1
2
3

PS.
Bemærk prisen for knapperne hos denne forhandler i forhold til normale Hypex forhandlere.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes