Emne: DIY MCINTOSH C22 kopi ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
I forbindelse med et andet forforstærker projekt for lidt over et års tid siden, købte jeg lidt forskellige ekstra print med hjem. Blandt andet lidt strømforsynings print og et på forforstærker print.
Nu har jeg så haft lidt tid til at bygge igen.

Her er TP-1 strømforsyningsprintet og LS-22 pre-amp. printet.
De Kinesisk fremstillede print er i en fremragende kvalitet, selve printet er 2,5mm. tykt og printbanerne er forgyldte, eneste ulempe er at det kræver en loddekolbe med god effekt, her må man sende Weller en venlig tanke.

Her er forforstærker printet færdig loddet og monteret på kabinettets bundplade.

Her er så strømforsyningsprintet færdigsamlet, der er både en højspændingsregulering her sat op til 250volt, og en 12 volts spændingsregulering på dette print.

Jeg har så yderlig lavet et ekstra print med en 12volts spændingsregulering, så der er 2 stk. 12volts forsyninger.

Selve kabinettet kommer fra Monacor, dog skal der en anden front på, da jeg ikke er så vild med 19" rack udseendet. Jeg har monteret en metalplade mellem lyd siden og strømforsynings siden, således der ikke skulle komme unødig støj i systemet.

Ledningsføringen er fra VdH, det er CS-18 der har fået æren af at være signal formidler. Omskifter kontakten er i en rigtig god kvalitet, her er kontakterne af forgyldt rohdium, jeg har bugt denne omskifter før og den er god. Potentiometeret der i mod er et billigt 100Kohm kulfilms potmeter, men det er faktisk ret vellydende, selv om prisen burde sige det ikke duede.

Phono/RCA terminalerne er også fra Monacor.

Her er forsyningsprintet ved at blive testet, jeg er ikke modig nok til bare at sætte spænding på hele skidtet og så håbe det dur, lidt tøsedreng er der vel over een.

Højspændingstraffoen som skal give 300volt AC ud, var ikke lige til at skaffe, så derfor måtte jeg vikle den selv.

Primærsiden har 1600 vindinger, mens sekundær siden har 2200 vindinger.

Så er det jo bare at få sat lameljernene på plads, så der kan komme spænding på forforstærkeren.

Her er traffoen så samlet, lakeret og efterfølgende højspændingstestet og fundet OK.

Lige et billede mere.

Her er forforstærkeren så færdig samlet, og jeg er lige nu ved at kontrol måle og teste denne forforstærker, så den kan blive sluttet til anlægget til nærmere gennemlytning.
|
Til top |
|
|
kalleklat Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
I forbindelse med et andet forforstærker projekt for lidt over et års tid siden, købte jeg lidt forskellige ekstra print med hjem. Blandt andet lidt strømforsynings print og et på forforstærker print.
Nu har jeg så haft lidt tid til at bygge igen.

Her er TP-1 strømforsyningsprintet og LS-22 pre-amp. printet.
De Kinesisk fremstillede print er i en fremragende kvalitet, selve printet er 2,5mm. tykt og printbanerne er forgyldte, eneste ulempe er at det kræver en loddekolbe med god effekt, her må man sende Weller en venlig tanke.

Her er forforstærker printet færdig loddet og monteret på kabinettets bundplade.

Her er så strømforsyningsprintet færdigsamlet, der er både en højspændingsregulering her sat op til 250volt, og en 12 volts spændingsregulering på dette print.

Jeg har så yderlig lavet et ekstra print med en 12volts spændingsregulering, så der er 2 stk. 12volts forsyninger.

Selve kabinettet kommer fra Monacor, dog skal der en anden front på, da jeg ikke er så vild med 19" rack udseendet. Jeg har monteret en metalplade mellem lyd siden og strømforsynings siden, således der ikke skulle komme unødig støj i systemet.

Ledningsføringen er fra VdH, det er CS-18 der har fået æren af at være signal formidler. Omskifter kontakten er i en rigtig god kvalitet, her er kontakterne af forgyldt rohdium, jeg har bugt denne omskifter før og den er god. Potentiometeret der i mod er et billigt 100Kohm kulfilms potmeter, men det er faktisk ret vellydende, selv om prisen burde sige det ikke duede.

Phono/RCA terminalerne er også fra Monacor.

Her er forsyningsprintet ved at blive testet, jeg er ikke modig nok til bare at sætte spænding på hele skidtet og så håbe det dur, lidt tøsedreng er der vel over een.

Højspændingstraffoen som skal give 300volt AC ud, var ikke lige til at skaffe, så derfor måtte jeg vikle den selv.

Primærsiden har 1600 vindinger, mens sekundær siden har 2200 vindinger.

Så er det jo bare at få sat lameljernene på plads, så der kan komme spænding på forforstærkeren.

Her er traffoen så samlet, lakeret og efterfølgende højspændingstestet og fundet OK.

Lige et billede mere.

Her er forforstærkeren så færdig samlet, og jeg er lige nu ved at kontrol måle og teste denne forforstærker, så den kan blive sluttet til anlægget til nærmere gennemlytning. |
|
|
Fantastisk flot arbejde. WOW.
Hvad står den dig i (kr.)?
Hvordan lyder den?
Når du bliver træt af den, så send lige en besked.
__________________ Finn Nielsen
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man få den som bygge sæt __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
Sendt: 07 Oktober 2008 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det kan man kalde DIY i højeste klasse Den er rigtig flot, sådan en vil jeg også have
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for roserne 
Nu har jeg prøvekørt den i en længere periode, for at se om den havde nogle nykker, og det havde den ikke umiddelbart.
Derfor blev den koblet til mit primære anlæg til nærlytning, her afsløredes det med det samme der var noget galt, for forstærkeren susede og denne susen blev værre når man nærmede hånden til forforstærkeren, i sær omkring rørene var den følsom. Så kom jeg i tanke om at strømforsyningens ground ikke var blevet lagt til kabinettets stel, så det skyndte jeg mig at gøre. Dette fjernede den værste susen, og forforstærkerens overfølsomhed for min ru hånd forsvandt (næsten).
Der er stadigvæk en meget svag susen, som jeg tilskriver de rør der er monteret lige pt., der er nogle Amrikanske NOS rør af lidt ukendt herkomst, når det er prøvekørsel af et nyt DIY apparat behøver det jo ikke være det bedste rør der evt. brændes af 
Nå men for at vende lidt over til lyden fra denne pre., så må den nok beskrives som tilgivende, charmerende og musikalsk. (selv om musikalsk er et fy ord). Den er ikke neutral og man kan ikke beskylde den for at være ultra detalieret, men det glemmer man lidt når først musikken spiller, perspektivet er måske heller ikke helt så stort som jeg er vant til, men aligevel gennemsigtigt/præcist. Måske det er rørenes skyld, hvem ved.
Jeg tror hvis man kombinerer denne preamp. med de rigtige rør og det rigtige udstyr, så vil man have en yderst velspillende musik formidler. Så derfor vil jeg nu afprøve lidt forskellige rør i denne pre., evt. også lidt andet udstyr, og det skal jeg nok vende tilbage med et par ord om.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 27 Oktober 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der blevet lidt tid til at lytte rør i MCINTOSH kopi'en, jeg vil først starte med nogle af de nye typer 12AX7 rør som er til at købe for meneske penge.

|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 12 November 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået nogle NOS 12AX7 rør forærende, men jeg kan ikke lige bestemme hvilket mærke det er, mon der er nogle derude der kan hjælpe mig med at bestemme mærket udfra følgende billeder.

Håber det er nok til at kunne genkende dem
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 12 November 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan desværre ikke se forskel på de forskellige rør, så meget "rør mand" er jeg ikke.
Men lad mig lige sige "hold da fast" det er super flot DIY !
Det overrasker dog mig ikke at sådanne noget kan fremkomme fra en mand som dig  Hils Kasper Green  __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 13 November 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange for de pæne ord. 
Nu slår det mig, om det vil have den store betydning at dele højspændingsforyningen op i 2 dele, således højre og venstre kanal får hver sin egen højspændingsforsyning, i stedet for den fælles regulerede højspændingsforsyning som jeg bruger lige nu.
Jeg ved ikke hvor stor en betydning det har, men jeg kunne forestille mig det ville gavne kanaladskillelsen og evt. perspektivet lidt, men hvis der nogen der har erfaring om dette vil jeg gerne høre nærmere.
|
Til top |
|
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 13 November 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Jeg takker mange gange for de pæne ord. 
Nu slår det mig, om det vil have den store betydning at dele højspændingsforyningen op i 2 dele, således højre og venstre kanal får hver sin egen højspændingsforsyning, i stedet for den fælles regulerede højspændingsforsyning som jeg bruger lige nu.
Jeg ved ikke hvor stor en betydning det har, men jeg kunne forestille mig det ville gavne kanaladskillelsen og evt. perspektivet lidt, men hvis der nogen der har erfaring om dette vil jeg gerne høre nærmere.
|
|
|
I teorien mindre du stressen på den ene strømforsyning du har nu ved at der er 2 om arbejdet.
Prøv at måle om spændingen svingere hvis du kun spille på 1 kanal og bagefter hvis du spille på begge 2. Svinger den ikke så tror jeg ikke at du i praktis vil opleve en forbedring. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 28 November 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 01 December 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tube Mania
Det ser spændende ud det der er på ebay, men priserne er lidt peberede.
Jeg har købt en ordentlig stak løse print i HongKong til fornuftig pris for lidt over et år siden, så jeg har lidt projekter til fremtiden. Fragten ser meget dyr ud, da det jo ikke vejer og fylder så meget.
mvh.
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå nu har jeg leget med denne MCINTOSH C22 kopi i lang tid, da den fra starten havde nogle lydmæssige kvaliteter som gjorde den interessant. Dette har så betydet at både strømforsyning og konstruktion er blevet optimeret.
Denne pre med disse ændringer er blevet min favorit, den er ufatteligt dynamisk og hurtig, samtidigt har den et kæmpe perspektiv både i bredde og dybde, men også højde. Der er en meget sammenhængende gengivelse hvor der ikke fokuseres på nogle områder men bare åbnes op.
Jeg har taget en måling i Clio for at kontrollere højre og venstre kanals output, og her kan man også se at forforstærkeren gengiver rimeligt liniært i området fra 10Hz til 20000Hz.

Højre kanal er rød og den venstre kanal er blå, og de ligger lige oven på hinanden så den kun ser ud som en blå linie, man kan godt ane den røde linie på det originale billede, men nedskalleringen til 35Kb gør det noget utydeligt.
Jeg vil se om jeg ikke kan få taget nogle billeder af forforstærkeren, og få disse lagt op, nu da den endeligt er helt færdig, og i mine ører helt perfekt.
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 02 November 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Nå nu har jeg leget med denne MCINTOSH C22 kopi i lang tid, da den fra starten havde nogle lydmæssige kvaliteter som gjorde den interessant. Dette har så betydet at både strømforsyning og konstruktion er blevet optimeret.
Denne pre med disse ændringer er blevet min favorit, den er ufatteligt dynamisk og hurtig, samtidigt har den et kæmpe perspektiv både i bredde og dybde, men også højde. Der er en meget sammenhængende gengivelse hvor der ikke fokuseres på nogle områder men bare åbnes op.
Jeg har taget en måling i Clio for at kontrollere højre og venstre kanals output, og her kan man også se at forforstærkeren gengiver rimeligt liniært i området fra 10Hz til 20000Hz.

Højre kanal er rød og den venstre kanal er blå, og de ligger lige oven på hinanden så den kun ser ud som en blå linie, man kan godt ane den røde linie på det originale billede, men nedskalleringen til 35Kb gør det noget utydeligt.
Jeg vil se om jeg ikke kan få taget nogle billeder af forforstærkeren, og få disse lagt op, nu da den endeligt er helt færdig, og i mine ører helt perfekt. |
|
|
Hej Gorm, Det er en rigtig spændende tråd, der dukker frem (for mig) her. Især fordi jeg har et lignende sæt færdigmonterede c-22-klon print liggende, som jeg skal have fundet strøm til. En lokal rør-entusiast har lovet at hjælpe mig, men måske er jeg fræk nok til at vende tilbage til dig med spørgsmål til finesserne mm. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
|
Sendt: 03 November 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg taget lidt billeder af forforstærkeren og de ændringer jeg har fortaget.

En af de første ændringer var at få sat en 100kohm attenuator i, jeg har her brugt en 24 step attenuator med SMD modstande. Jeg mener personligt at SMD lyder ligeså godt som kulfilm, og bedre end metalfilm. Der blev væsentligt mere luft i gengivelsen ved udskiftning af det almindelige potmeter til denne attenuator.

I baggrunden kan der skimtes 2 kondensatorer, her er der lavet en adskildelse af højre og venstre forsyning, ved hjælp af en formodstand på 68ohm og herefter en kondensator på 47uF til hver kanal. Der er i alt 834uF i højspændingsdelen.

Et billede mere af delingen af højre og venstre fosyning. Denne manøvre gav et bedre perspektiv.

Jeg syntes forforstærkeren spillede rigtig godt, men jeg syntes også jeg manglede lidt bund, jeg var i hvert tilfælde vant til mere bas. Jeg kiggede så lidt i diagrammet for forforstærkeren, og syntes egentligt det var nogle ret små overføringskondensatorer der var brugt, og en beregning viste da også at 3dB frkvensen var ret høj, faktisk 24Hz ved den værste af dem. Så nu har jeg koblet en ekstra kondensator henover de små kondensatorer. Jeg har valgt at bruge SPRAGUE Orange Drop 0,047uF, dem der sidder i forvejen er Solen SCR kondensatorer. Så kom bunden igen .

Der er på diagrammet vist hvor de ekstra kondensatorer er koblet på, så nu er den nedre 3dB frekvens under 3Hz for forforstærkeren, så derfor er den så godt som liniær fra ca. 10Hz af.

Jeg har brugt JJ 12AX7 rør, hvor jeg har monteret dæmperinge. Modstande er Nye Kulfilm fra RS, og et par enkelte NOS Kulfilm fra Allen Bradley, her ud over er der brugt lidt Kiwame modstande.

Så er der blevet monteret udgangsbeskyttelse, så forforstærkeren ikke sender noget snusk ud under opstart og når der slukkes. Relæerne laver en Mute funktion, ved at lægge signal til stel.

Et billede af styrekredsløbet til Mute relæerne, tiden er sat til et minut.

Fronten er dog ikke blevet helt så vellykket som ønsket, da omskifter knappen er rykket for langt ud til højre, og det syntes jeg ser lidt åndsvagt ud, så her kommer der nok en opdatering. Men lige nu kan jeg ikke undvære denne forforstærker på grund af vellyden, så der kan nok godt ske at gå lidt tid inden frontpladen bliver opdateret.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|