Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 08:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: opstart på aktivt system. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nedenunder ser i min nye lydmaskine:

Øverst: Behringer dcx 2496 der er modificeret (signalet hentet direkte på dac'erne) og ført videre til den mellemste kasse der udgør en 6-kanals passiv volumenkontrol plus lidt dc- og højfrekvens filtrering. Herfra videre til...

Nederst min gamle Zapsolute, let ombygget med 4 stk lm3886 forstærkerer der nu lever livet på Zappens køleplader. Ialt 6 kanaler.

Flere billeder osv senere

mvh Per

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Lidt uddybning.

Jeg havde i forvejen en behringer deq 2496 som jeg ikke var specielt tilfreds med mht. lydkvalitet. Men efter at have rodet lidt med den og specielt efter at have læst Jan Didden’s artikel om dcx’en i Audio Express valgte jeg at gå helt uden om dens analoge udgang og kun udstyre den med en minimalistisk passiv udgang. Det hjalp.

I foråret købte jeg via Thomann i tyskland min dcx’er til 1800kr (det syntes jeg altså er billigt)…Men .. hvor lød den dårligt og hvad værre er, den sydede og boblede hele tiden af en eller anden grundstøj som jeg ikke var i stand til at se bort fra.

Igen valgte jeg at lave tricket med at bypasse de analoge udgange til fordel en ren passiv ditto. Det hjalp igen. Den har ingen grundstøj nu overhovedet og da volumenkontrollen sidder efter de analoge udgange så følger støjen (som ikke er der) niveauet for musikken. Fint nok.

Et billede hvor man kan at jeg har sakset signalerne via nogle klip i et fladkabel internt.

Et billede af faldkablet med et datastik monteret som leder signalerne videre til den passive volumenbox.

Min Storm.P. 6-kanals volumen som i første omgang har sparet mig for nogle dyre deck fra NLE eller print fra Dantimax.

Mere følger.

mvh Per

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej Per,

Rigtigt interessant, da jeg måske også kan komme på den ide med at nøjes med en dcx2496. Lige nu har 2 2-vejs filtre (Behringer & LAB) og det er ski' lidt bøvlet. Det at den er fuld digital har holdt mig lidt tilbage såååå spændt på hva' du ellers finder på.

Har du set denne side: http://www.dcx2496.fr/en/index_en.php ?

Hilsen Flemming

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej Flemming.

Tak for linket. Ja jeg har set den side før. Men genfandt faktisk beskrivelsen af lavpris s-pdif metoden som jeg  har ledt lidt efter. Indgangsmodulet har åbenbart seriøse problemer specielt med samplingsfrekvenser højere end 44.1.

Lige nu anvender jeg en billig united dvd som drev idet denne har en digital udgang i coax medens min normale cd-maskine kun har en lysfætter og det har dcx'en ikke. Jeg har godtnok også en deq som tager lys og kan konvertere det til aes-ebu, men det er lidt en omvej.

Du skriver at det er lidt bøvlet med med dit filter og det er også min erfaring hidtil med aktivt. Det sku være så godt og så ender man i kabel- og forstærkerrod som man tilsidst kører træt i. Så det er faktisk en af mine intentioner denne gang: at få et samlet system (lydmaskine) der bare virker og ikke fylder det hele op med elektronik-rod.

Det jeg specielt godt kunne tænke mig at gøre med dcx'en er at undersøge mulighederne for at lave stejle eller semistejle filtre uden eller med reduceret fasedrej. Både muligheden for delay på de enkelte enheder og muligheden for forstærkning (pukkelhæv) åbner nogle døre. Kreskovsky og LeCleach er nogle bud på metoder men der er andre.

P.S.

Det er da værd at lægge mærke til for dig, at de Franskmænd på linket bruger store effektive horn med filter af en modificeret dcx'er.

mvh Per

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Et par billeder mere:

Hele printer der udgør den passive volumen plus filter. De store gule er fra Bennic og udgør DC-filter på 10uF til bassen og de sølvfarvede er nogle russiske pio typer på 1uF til hhv mellemtone og diskant sektion. Alle de små udgør HF filtrering.

Stelskrue! De papirer jeg fandt om dcx viser en digiground og en analogground og jeg fandt aldrig rigtigt ud af om de er forskellige eller ej. Jeg var lidt nervøs for hvordan jeg skulle tackle det, specielt fordi der ind imellem advares om at dcx'en nemt ødelægges af statisk elektricitet under loddearbejde etc. Enden på det hele blev at jeg tog stel fra midten af dcx'ens forsyning og førte den til chassis på den passive volumenkasse og holder dette helt adskildt fra signal-stel. Det virker uden støj.

En af de fire lm3886 inden montering

2 af de 4 lm3886 klemt på kølepladen med et stykke alu. Lm3886 deler både køleplade og forsyning med Zappen. Denne er iøvrigt dual mono med 2stk 500va trafoer.

Bagsiden af Zappen. 6 kanaler, da Zappen alligevel bare samlede støv i lageret af ubrugte komponenter så var det en billig omgang at få sig en 6-kanals forstærker. Lm3886 koster ikke mange penge så besværet var den højeste pris.

Nok for denne gang

mvh Per

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Fedt projekt - i stil med mit, en gang, med tiden kommende ... Jeg glæder mig til at se de højttalere der skal bruges sammen med systemet.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har også gang i DCX2496, men håber en dag, at kunne lave et mere "integreret" aktivt system.

Både Groundsound og CAD audio giver mulighed for processor sammen med forstærker. Især finder jeg det fordelagtigt med CAD's processor der placeres direkte på forstærkerprintet, med mulighed for PC styring eller 2 liniers display. Så kan man smide næsten al elektronikken i højttalerne. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hej Boye.

Jeg glæder mig også selv til at se de højttalere, for så er de nemlig færdige. Jeg har en del enheder liggende og det ville nok være meget smart at få dem sat i omløb på en eller anden måde. Jeg poster nogle billeder af nogle muligheder når jeg får lidt bedre tid.

Først for ligger at få bygget en summationsforstærker med tre indgange som jeg kan sætte efter den passive forforstærker på hhv. bas,  mellemtone og diskant.

Ideen er at kører signalet herfra og ind i mit lydkort til anvendelse for mit måleprogram (Speakerworkshop). Dette skulle give mig en nem og hurtig mulighed for at undersøge frekvensresponse, faseforhold og impulseresponsen for forskellige filtre sat op i behringeren. I sidsten ende kan dette bruges som udgangspunkt for target-kurver når højttalerene til sin tid kommer ind i billedet.

mvh Per

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lavet et lille netværk i en box til summationer. Billede følger en dag.

Først en lille test: 4.ordens butterworth med deling ved 300hz og 3000hz.

Som det ses virker det fint: 3db pukkel ved delefrekvenserne og 2gg rundt med fasen ialt 720 grader.

Herefter en test af lecleach-filteret. Her med delefrekvens ved 1140 hz (2vejs). Flankerne er altid 3ordens butterworth i dette filter.

Filteret drejer 180grader (som et 2ordensfilter) med små afvigelser på frekvensresponsenunder 1db omkring delefrekvensen.

Tilsidst 3vejs lecleach delefrekvens 342hz og ca 2800hz igen 3ordens butterworth

Ialt 360 graders drej.

Jeg er ikke helt sikker på at de 2 lecleachfiltre er rigtige (men jeg tror det). Næste gang jeg får tid skal jeg prøve at lave nogle 4kanter gennem filteret. Der skulle det gerne vise sig at lecleach har en stor fordel fremfor butteworth og LR-filtre.

mvh Per

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Fik lavet et par målinger med firkanter og det ser lovende ud.

Første billed butterworth 24db/oct deling 300 og 3000Hz påtrykt 200Hz firkantsignal.

Andet billed Leveach 18/oct deling 342 og 2800 Hz påtrykt 200Hz firkantsignal.

Næste Billed: samme butterworth ved 2800Hz.

Efter dette: samme Lecleach ved 2800Hz.

Begge billedsæt viser vel egenligt tydeligt nok hvorledes at firkanten slipper noget mere helskindet gennem Lecleach filteret

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kendte ikke lecleach, så jeg googlede og fandt dette

http://freerider.dyndns.org/anlage/LeCleach.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Heller ikke jeg, og jeg tænkte på om det var en filterkarateristik i Behringeren, som jeg ikke havde fundet endnu eller måske noget der hører en firmwareopgradering til.

Nu forstår jeg. Det handler om at optimere faseforløbet ved at ændre lidt på tidsforskellene mellem enhederne og flytte angrebfrekvenserne lidt fra hinanden. Altsammen styret med beregninger i et regneark der er til download. Smart.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Ja tidsforskelle er det der skal til. Men selvom behringeren ikke indeholder alle mulige flanker så kan man faktisk konstruere det mest ved at anvende dens eq funktioner oveni. Men det kræver nok at man gør som jeg nemlig at køre det ind i et lydmåleprogram så man kan tilpasse til en ønsket targetkurve.

Iøvrigt hvis i ikke kender Kreskovsky så prøv lige her:

http://www.geocities.com/kreskovs/John1.html

Jeg er lidt igang med hans sub-delay-filter (som så vist nok ikke er hans). Jeg kan desværre ikke få det til at give et ordentligt svar på 4kanter og det må man da kunne forvente af transient-perfect filtre!?! Jeg gør nok et eller andet forkert.

mvh Per

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes