Forfatter |
|
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg faldt for et stykke tid siden over en artikel på Troles Gravesen hjemmeside, der handlet om han havde sat et par gamle Dali 800 i stand for en ven. Da jeg selv stod og manglet nogle højttalere til min nye rørforstærker og min budget var begrænset synes jeg lød som en god ide. Ikke mindst for højttalerne i artiklen blev drevet af en 2 x 8 watt rørforstærker der spillet dem fuldt op, samt af resultatet af de færdig renoveret Dali 800 højttalere spillede fortraffeligt. Så jeg fandt hurtigt et par gamle Dali 800 i perfekt stand til den nette sum af 1200,-
Renoveringen af dem omfattet bla. nye delefiltre og diskantenheder. Delefiltrene fik jeg Troles Gravesen til at lave for mig mod betaling selvfølgelig, hvilket han har gjort virkelig flot og billigt for den sags skyld. Ja det kunne da også havde været sjovt at have samlet dem selv, men jeg har desværre overhovede ingen erfaring med en loddekolbe og diagramma mm. så jeg valgte den lette løsning ;)
Mit eget imput i renoveringen har været at give højttalerne et nyt look, da jeg synes de virket lidt gammeldags og lidt for store og tunge rent udsensmæssigt. Så jeg har valgt at beklæde dem med hvid højglans skiltefolie og give dem nyt hvidt frontstof.
Højttalerne spiller som en drøm, fantastisk ren gengivelse af instrumenter og stemmer. Sætter man også en subwoofer til bliver det fundstændigt komplet koncert oplevelse som jeg sjældent har hørt.
Link til Troels Gravesens artikel: http://www.troelsgravesen.dk/Dali800.htm
Og så lidt billeder.
Dali 800 org.

Alle små revner skal spartles, ellers kan det ses igennem skiltefolien

Fuldspartlet højttaler

Delefiltrene fra Troels Gravesen

Det færdige resultat

En stor tak til Troels Gravesen for hans arbejde.
|
Til top |
|
|
Chris Cornell Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 272
|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt flere billeder af det færdige resultat (helst uden frontstof) please 
men de ser umiddelbart ret godt ud  __________________ Mit Anlæg
NAD C355 BEE, Cambridge AZUR640C, NAD T515, SONY BDP-S350, Tannoy Sensys
DC1, Philips 32PFL7762D lcd.
|
Til top |
|
|
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Det ser godt ud. Men hvad er skiltefolie?
mvh Per
|
Til top |
|
|
ikeaboy Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det
Jeg skal nok lige smide et par billeder mere op i dag af det færdige resultat uden frontstof.
Skiltefolie er noget meget tyndt plastik man typisk laver facade skilte til butikker, men bruges også til mange andre ting fx reklame på taxaer. Det fungere som et klistermærke i en tyndere udgave. Det er ikke helt billigt, men langt billigere end en autolakerere tager for et tilsvarere job og det giver en meget flot overflade på højde med hvis det var blevet malet af en prof.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Tillykke med de "nye" Dali, med et ordentligt delefilter spiller de forrygende godt det har du ret i.Nok det bedste man kan få til så små penge. En dæmpning med selvklæbende bitumen plader indvendig ville nok sætte prikken over i et. Kabinetterne er så mænd rimeligt godt dimensioneret, men de er lavet af billig spånplade og det kan godt høres. I øvrigt synes jeg ikke de mangler bas, men det er jo en smags sag!
mvh
Michael
< =text/>
|
Til top |
|
|
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da ikke helt dumt ud. Som jeg husker 800'eren (havde et sæt for nogle tidsaldre siden) så går de temmeligt dybt. Hvis du mangler bas i dem skal du måske kigge lidt på placeringen, hvis det da overhovedet er muligt for dig at placere dem anderledes end du har dem nu.
Kan ikke sige jeg er fan af en hvid folie, men godt ser det endelige resultat ud. Det kunne være sjovt med nogle close up billeder af folien omkring enhederne. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
Til top |
|
|
ikeaboy Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal i have
Nej de mangler ikke bas som sådan, de kan sagtens levere en god bas, men jeg synes bare bassen fra en god subwoofer giver et mere allround lydbillede. Men det kan også bare være mig der har vænnet lidt for meget til lyden af subwoofer bas. Jeg har lagt en masse ekstra lyddæmpende matriale (mdm3) i dem, men det kunne da godt være jeg også skulle prøve noget selvklæbende bitumen, jeg har et par plader liggene fra da jeg isoleret mit pc kabinet.
Foran på højttaleren er der kun folie nede i bunden hvor frontstoffet ikke dækker. Jeg syntes ikke der var nogen grund til at sætte det bag ved frontstoffet, da det jo ikke ville være noget man kan se når frontstoffet er på, så der er bare malet med hvid maling. Jeg synes også en rigtig lakering er pænere end folie men det koster også min. fire gange så meget og det synes jeg ikke forskellen er værd. Ideen med projektet var også at det skulle holdes indenfor en vis grænse rent økonomisk.
Kamera har lidt svært ved at fokuser på det hvid folie når jeg kommer helt tæt på.
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/quI9842 9.jpg
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Det er ikke en fordel at overdæmpe med ekstra dæmpemateriale, så ser enhederne et større volumen og så passer reflexafstemningen ikke. Resultatet er mindre bas! Bitumenplader dæmper de resonnanser/svingninger som kabinettet farver lyden med. Denne opskrift vil give mindre rod i bassen og lidt mere af den.
mvh
Michael
< =text/>
|
Til top |
|
|
ikeaboy Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm tja det kan da godt være jeg har proppet for meget i dem, jeg synes måske bassen er en smule mudret.
|
Til top |
|
|