Forfatter |
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Jeg synes jeg vil dele lidt billeder af en lille solskinshistorie om en gammel Pioneerforstærker der fik nyt liv. 

Der er tale som sådan en lille bandit herover. Jeg fandt den på et loppemarked engang for et år siden, og selvom jeg bestemt ikke manglede en ny forstærker, faldt jeg for forstærkerens ekstremt kompakte dimensioner, og egentlig synes jeg den har udseendet med sig. Yderligere har den phonoindgang og er trods alt af en rimelig respekteret fabrikant. Jeg havde 113,25 kr (eller noget i den retning) i min pung, og det blev derfor den pris vi blev enige om.
Desværre kunne jeg hurtigt erfare, at den var helt gal i den venstre kanal, og jeg valgte derfor at bruge den til subwooferforstærker og senere hen til at drive en buttkicker. Tilfældigt faldt jeg en dag over et diagram over forstærkeren, fandt jeg ud af, at den er ekstremt simpelt opbygget omkring et par Hitachi forstærkerchips kaldet HA1397 på 20 watt RMS. Da jeg så yderligere fandt ud af, at jeg kunne komme i besiddelse af sådan et par for 160 kroner (via 98242444.dk), tænkte jeg, at det i hvert fald var forsøget værd, og at det da ville være lidt sjovt. - Dybest set er det næppe særlig rentabelt da det overstiger prisen på forstærkeren, men man skal jo også ha' lov at lege lidt! Yderligere mangler jeg en ultra kompakt forstærker til et par Eltax Monitor III højttalere, så det bliver jo ikke meget bedre end denne!

Ja, der er jo ikke ligefrem tale om moderne highend-grej, men det er til gengæld let at overskue for en novice som mig. Området i midten undrer mig lidt, for det ser så "tomt" ud. På venstre side af pladen, sidder effektdelen:

Og der bliver udviklet meget varme! Især i den venstre kanal som også sidder til venstre her i billedet! Det virker generelt til, at venstre kanal har sværere ved at slippe af med varmen. - Noget der yderligere bekræftes da jeg indser, at denne HA1397 allerede har været skiftet:

- Og endda ikke noget der var udført særlig pænt. Nå, men jeg fik da, med nogen møje, demonteret den eksisterende forstærkerchip:

Og den måtte lide tabet af 2 ben i processen:

Det har aldrig været min yndlingsdiciplin at fjerne komponenter. Slet ikke uden at besidde skævbider eller fladtang!
Selvom jeg har købt en ekstra chip i tilfælde af, at problemer opstår igen, vil jeg nu nødigt at den dør af varme igen, så den nye HA1397 fik lige kølepastaoverskuddet fra sidste CPU-køler opgradering:

Så var det tid til at få skidtet monteret:

Så var det jo spændende, om problemet overhovedet lå i forstærkerdelen, eller om problemer lå i forsyningen. Jeg valgte først, at tilslutte min MP3-afspiller via AUX og så lytte på en lille højttalerenhed jeg havde liggende. Det var noget af en skuffelse at erkende der ikke var andet end støj i udgangen. Da jeg skruede mere op, kunne jeg dog høre musikken. Faktisk lød det mest af alt som en pladespiller der ikke er groundet. Yderligere interessant var det, at det meste af larmen forsvandt når jeg rørte kabinettet, og støjen ændrede sig radikalt når jeg bevægede min hånd rundt mellem komponenterne uden overhovedet at røre. Jeg rettede lidt på kondensatorerne, og det meste af støjen forsvandt. - Resten forsvandt helt da jeg satte kabinettet sammen igen.
Nu har den spillet små 2 timer uden problemer på mine meget tunge DIY-højttalere, og selvom den får det varmt, spiller den fint! Den begyndte dog at lugte lidt mærkeligt, så har lagt en blæser ovenpå den, og overvejer at montere den permanent.
Ved ikke rigtigt om I vil finde dette interessant, men det gjorde mig glad at få denne lille succesoplevelse, så synes ikke I skulle snydes. 
Tak til smølfen for gode råd!
Godt nytår til jer alle!
Mvh Bjarke.
Update:
Nu har jeg nærlyttet en del, og jeg er faktisk lidt lamslået over lydkvaliteten. Både den indbyggede RIAA og forstærkeren selv lyder ganske upåklageligt! Lyden er rolig og der er ingen støj. Selve kvaliteten er såmænd også rigtig hifi-klasse, og i hvert fald bedre end hvad man støder på i de moderne billige mikroanlæg i varehusene. - At jeg er så positiv skal nok ses i lyset af, at jeg havde meget lave forventninger til projektet og forstærkeren.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjarke, flot gennemgang af en god oplevelse, det er rart at se, at nogen tør kaste sig ud i, reperationer af gamle loppefund, jeg er selv indehaver af en goldstar forstærker der trænger til en kærlig hånd og jeg må sige, at du har givet mig blod på tanden, det er et spændene lille projekt og du klarer det rigtig flot! og selvom du måske synes det er forkert at give mere for komponenter end for selve forstærkeren, så ville det have kostet meget mere at få det lavet på et værksted, så guld sparet alt i alt! jeg vil takke dig for at du skrev om succesoplevelsen du skal endelig ikke holde dig tilbage fra at skrive om dine kommende Hi-Fi opdagelser. hvem ved, måske sidder en anden med samme problem!  mvh. Søren Iversen __________________ Mit setup
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren.
Jeg er glad for at høre, at det gav dig blod på tanden! Jeg tror dog jeg var heldig fordi der var tale om en meget simpel forstærker. Og mange tak for ordene!
Du har helt ret i, at der er mange penge sparet ift. at skulle have en professionel radiomand til at kigge på den, men det ville nok også være omsonst for prisklassen. Alternativt kunne jo have været, at have fundet en lille stereoforstærker til et par hundrede kroner på dba, men det er jo sjovere at få grejet til at fungere selv! 
Det næste bliver en lille hovedtelefonforstærker bygget af forstærkeren fra et par pc-speakers. Det er dejligt hvor meget man kan få billigt hvis man har fantasien med sig, når pengene fra SU nu ikke ligefrem får pungen til at bugne. 
Jeg vil glæde mig til at se nogle af dine projekter!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak skal du have, jah med su-pengene er det begrænset hvor meget dyrt udstyr man kan få at lege med, og hvis heldet ikke lige er med en på genbrugspladsen så kan man hurtigt finde sig selv med tonearmen i skruetvingen fordi den skal laves til en 12"
__________________ Mit setup
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
santashooter skrev:
tak skal du have, jah med su-pengene er det begrænset hvor meget dyrt udstyr man kan få at lege med, og hvis heldet ikke lige er med en på genbrugspladsen så kan man hurtigt finde sig selv med tonearmen i skruetvingen fordi den skal laves til en 12"
|
|
|
Haha! Ja er ikke engang løgn! Og så er det jo også hyggeligt at lege med det selv i stedet for bare at gå ned og lægge mange tusinde kroner i hifiklubben.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjarke
Fint klaret.
Jeg kan forestille mig, at dine problemer med varme og støj kan henføres til noget højfrekvens ustabillitet - prøv at checke om der er en kondensator eller to der måske er ved at være lidt "døde i sværen".
|
Til top |
|
|
smølfen Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 09 Januar 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjarke.
Glad for at du fik liv i din forstærker og at mine råd ledte dig på storet af fejlen.
Hilsen Martin "smølfen"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da den blev esktremt varm (så varm man ikke kunne have hånden liggende på låget) har jeg nu også installeret en lille køler i den. Det er ikke just en fornem løsning, men det har gjort en ekstremt stor forskel! Den er fuldstændigt kølig nu, og trækker mine Eltax Monitor 3 for fuld sving nu. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjarke.
Sådan - der er ikke noget federe end at genoplive audiogrej, også selvom det ikke er high-end. Og man skal altså ikke altid 'forbedre' men bare reparere så man kan nyde grejet i sin oprindelige form.
Jeg vil dog gerne anbefale dig at klippe de to ben af som ser ud til at være meget tæt på metal profilen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Hej Bjarke.
Sådan - der er ikke noget federe end at genoplive audiogrej, også selvom det ikke er high-end. Og man skal altså ikke altid 'forbedre' men bare reparere så man kan nyde grejet i sin oprindelige form.
Jeg vil dog gerne anbefale dig at klippe de to ben af som ser ud til at være meget tæt på metal profilen.
|
|
|
Jeg giver dig helt ret. Det er rigtig skægt, og der er ikke så meget på spil økonomisk. :) Jeg har installeret køleren fordi den VIRKELIG blev varm, hvilket jeg tror er grundet Eltaxernes lave impedans på 4-8 ohm hvor der står 8-16 ohm bag på forstærkeren. Den kan meget let fjernes igen hvis jeg skifter brug.
Vil klippe benene ved lejlighed.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Vil klippe benene ved lejlighed.  |
|
|
Tak - så kan jeg sove bedre i nat 
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Da den blev esktremt varm (så varm man ikke kunne have hånden liggende på låget) har jeg nu også installeret en lille køler i den. Det er ikke just en fornem løsning, men det har gjort en ekstremt stor forskel! Den er fuldstændigt kølig nu, og trækker mine Eltax Monitor 3 for fuld sving nu. |
|
|
Fint, nu er det jo blevet en helt rigtig PA-forstærker
|
Til top |
|
|
Weissbier Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 11 Februar 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare fedt at få noget til at fungere, som før var i stykker. En enkel og banal fornøjelse, der er lige god hver gang. God historie!  __________________ Martin Hinge
Lyngdorf TDAI 2200 RP
Denon DCD-3300/DVD-3800BD
Pioneer CT-959/PDR-555RW
Thorens TD 318 Mk III
Samsung PS64D8005
Dali Helicon 300 mk II
Beyerdynamic DT 770/DT 880
Kimber 4TC/8TC
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Hej Bjarke
Fint klaret.
Jeg kan forestille mig, at dine problemer med varme og støj kan henføres til noget højfrekvens ustabillitet - prøv at checke om der er en kondensator eller to der måske er ved at være lidt "døde i sværen".
|
|
|
Måske lige knap så støjende!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid fedt når man får noget til at virke igen.
Jeg har selv prøvet at finde en laserlinse i bunden af en Pioneer CD afspiller med stable platter. Den var næsten umulig at skille ad, men jeg fandt linsen og fik den limet på, hvorefter den spillede lystigt videre i nogle få minutter. Herefter hakkede den noget, så jeg tænkte der måtte være nogle skruer jeg kunne justere på. Det endte med jeg knækkede et multilederkabel, og solgte maskinen for en slik.
NB! Dine lodninger er ikke for fede at se på. En god lodning er konkav - dvs. den skal bue indad når du ser den fra siden. Hvis ikke den gør dette, har der ikke være nok varme. Det er også forbudt at klippe benene af efter lodning, da det stresser printet.
Varm begge loddeflader op først, så loddetin flyder på loddefladerne og ikke på loddekolben.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Februar 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg har selv prøvet at finde en laserlinse i bunden af en Pioneer CD afspiller med stable platter. Den var næsten umulig at skille ad, men jeg fandt linsen og fik den limet på, hvorefter den spillede lystigt videre i nogle få minutter. Herefter hakkede den noget, så jeg tænkte der måtte være nogle skruer jeg kunne justere på. Det endte med jeg knækkede et multilederkabel, og solgte maskinen for en slik.
NB! Dine lodninger er ikke for fede at se på. En god lodning er konkav - dvs. den skal bue indad når du ser den fra siden. Hvis ikke den gør dette, har der ikke være nok varme. Det er også forbudt at klippe benene af efter lodning, da det stresser printet.
Varm begge loddeflader op først, så loddetin flyder på loddefladerne og ikke på loddekolben.
|
|
|
Jeg var nok lidt forsigtig fordi printet virkede så slidt allerede. Men du har ret. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
Jeg var nok lidt forsigtig fordi printet virkede så slidt allerede. Men du har ret.
|
|
|
Jeg forstærker loddebanerne med et tynd stykke solid core, når de begynder at blive for slidte, eller en loddeø er "brugt" for mange gange.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
Jeg var nok lidt forsigtig fordi printet virkede så slidt allerede. Men du har ret.
|
|
|
Jeg forstærker loddebanerne med et tynd stykke solid core, når de begynder at blive for slidte, eller en loddeø er "brugt" for mange gange.
|
|
|
Sorry jeg liver op i en gammel tråd, men vil bare sige jeg tog rådet til mig og gennemførte hvad du skrev herover. Måtte jo hellere få gjort det ordentligt. Blæseren er væk igen, da jeg måtte erkende den gav lidt støj i forstærkeren. Til gengæld har den fået lidt ekstra køling i form af nogle små aluripper. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|