Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lille 2 Vejs Scanspeak Stander med stor lydSå er jeg igang igen, De gamle 2½ Vejs blev for store til stuen i min nye ljelighed, derfor er jeg gået igang med et par mindre.            Kabinettet er ca. 18.5L og har en portfrekvens på 34Hz, hvilket giver en step-response som dør ud allerede efter 20ms.      På de nederste billeder kan det ses at jeg er igang med nærfelts målinger af enhederne. Jeg er nemlig interesseret i at kende enhedernes optimale arbejdsområde og derfor skal jeg have målt forvrængning og spredning. 18W er en fin Bas/mellemtone som holder godt styr på opbrydninger, så den kan faktisk uden problemer bruges langt op i frekvens. Den formår dog. pga. størrelsen ikke at opretholde ensartet spredning til ret meget længere end 2kHz. Det kan ses her:  Jeg ønsker en jævn powerrespons og dermed en neutral lyd, derfor efterstreber jeg at højttaleren spreder lyden ensatet over hele frekvensområdet. Havde man en højttaler med perfekt powerrespons og stillede den ind i et rum med 0 dæmpning (modsatte af en lyddødt rum) og målte frekvens over relativt lang tid, skulle man gerne ende op med en lineær frekvens kurve, uanset hvor microfonen blev placeret. Jeg lægger naturligvis størst vægt på den direkte lyd, men jeg mener ikke at man bør se igennem fingerne med balancen af den ikke-direkte lyd. Derfor skal jeg ikke vælge en delefrekvens for langt fra de 2kHz - Noget andet jeg også skal huske at tænke på, er om diskanten kan spille ned til 2kHz uden at forvrænge. Her en en måling (nærfelt) af frekvens samt 2 og 3. harmonisk forvrængning på diskanten:  Som det ses, holder denne diskant harmonisk forvrængning lav, langt ned i frekvens (derfor jeg valgte den). Dette muliggør en lav delefrekvens uden at skabe øget forvrængning. Jeg kan afsløre at den endelige delefrekvens ligger på 2kHz. Til filter simulerings delen, har jeg taget en række målinger med afstande fra 30cm op til 180cm både on og off axis både vandret og lodret, jeg er 95% færdig med det. Der bliver også lavet transient analyse af filteret, så jeg kan sikre mig, at det ikke har en ringe pulsrespons eller har unødige resonanser, en LC-kreds er jo et slags elektrisk pendul.  Løftet lidt af gulvet (første reflektion) for at opnå en længere gatening.  Der kommer en opdatering, når jeg har fået købt filter-komponenter og fået det hele gennemtestet.
|
Til top |
|
|
stineamalie Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert! Rigtig spændende finér du har brugt, den synes jeg ikke man ser så tit. Men har du været opppe at slås med baflen på den ene, jeg synes
den ser lidt medtaget ud?
Men ellers et meget flot resultat, jeg er ikke så meget inde i målinger, men god forklarende tekst må jeg sige
Mvh. stineamalie
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
stineamalie skrev:
Lækkert! Rigtig spændende finér du har brugt, den synes jeg ikke man ser så tit. Men har du været opppe at slås med baflen på den ene, jeg synes
den ser lidt medtaget ud?
Men ellers et meget flot resultat, jeg er ikke så meget inde i målinger, men god forklarende tekst må jeg sige
Mvh. stineamalie |
|
|
Ja, bejsen blev opløst i lakken jeg gav den og begyndte at flyde ud så det endte med at det lignede pladerne havde fået sort-maling, så det er jeg også lidt træt af, de "hvide mærker" man kan se, er dog fjernet, billederne er ikke helt up-to-date.
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser godt ud Kasper Er den baffel så blevet pænere? Hvad er det for en diskant du har smidt i? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
NICE ! Ser seriøst ud.

We like Zebrano -veneer ... må man få at vide hvor man skaffer sådan noget som skal stryges på?
|
Til top |
|
|
Baby Strong Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
Sendt: 19 Maj 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser godt ud. Hvordan er lyden ? Har set de standere før, men kan sgu ikke huske hvorfra ?
__________________ Ikke alt det der fancy pancy honky tonky.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Baby Strong skrev:
Ser godt ud. Hvordan er lyden ? Har set de standere før, men kan sgu ikke huske hvorfra ?
|
|
|
Jeg tvivler på, at der findes et sæt magen til ;) Som jeg har skrevet, er jeg ikke nået så langt endnu, jeg har kun haft en testfilter på, men jeg simulerer stadig på mine målinger.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 20 Maj 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
NICE ! Ser seriøst ud.

We like Zebrano -veneer ... må man få at vide hvor man skaffer sådan noget som skal stryges på? |
|
|
Det er skam helt alm finer, købt i brabrand finer (flinke gutter) de ville kun have 120kr for det, jeg har endda en hel del i overskud. Så ruller jeg lim på kabinettet med en malerrulle og lader det tørre 10min, så lægger jeg fineren på og stryger det fast (limen hærder).
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
De ser godt nok flotte ud! hvis de bare lyder halvt så godt må de være fantastiske  kan det passe jeg spotter et ymm HT kabel? Hvordan synes du de spiller?
|
Til top |
|
|
chris-torb Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 382
|
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
stineamalie skrev:
Lækkert! Rigtig spændende finér du har brugt, den synes jeg ikke man ser så tit. Men har du været opppe at slås med baflen på den ene, jeg synes den ser lidt medtaget ud? Men ellers et meget flot resultat, jeg er ikke så meget inde i målinger, men god forklarende tekst må jeg sige
Mvh. stineamalie |
|
|
Ja, bejsen blev opløst i lakken jeg gav den og begyndte at flyde ud så det endte med at det lignede pladerne havde fået sort-maling, så det er jeg også lidt træt af, de "hvide mærker" man kan se, er dog fjernet, billederne er ikke helt up-to-date.
|
|
|
Hey kappen..
Lige et ydmygt forslag :-)
Med lidt forsigtighed kunne du stadig nå at slibe lakken af, bejdse igen og derefter slutte af med antikvoks.... ( hvis det er koksbrå spritbejdse du har brugt, kan du fylde hakket i kanten ud med plasticpadding,slibe og bejdse - det er næsten umuligt at se forskel)
Jeg har få gange været heldig, at lakere ovenpå bejdse, men lige så tit er det blevet noget rigtig møg. Man skal ihvertfald sikre sig, at bejdse og lak kan arbejde sammen...
Jeg er med på, at antikvoksen ikke er så "langtidsholdbar" som lakken, men det kræver kun en påføring og aftørring, og så ligner det "nyt" igen.... Du kunne jo lave en prøve, hvis du har en stump træ i overskud...
Mvh
chris-torb
|
Til top |
|
|
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser da fedt ud med det slidte look- Keep it.
Ser rigtig godt ud med den sorte front og så det brune til siderne. jo jo fræk sag
|
Til top |
|
|
ham_den_lange Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 21 Maj 2009 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende flotte kabinetter. Fornuftigt kombination af enheder og kap.-afstemning. Det skal nok komme til at lyde godt.
Mvh. Simon __________________ Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig godt ud, aner man lidt Xavian udseende 
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du købt dit finer hos brabrand fineringscentral?
Synes ikke man kan se hele udvalget, og ej heller bestille over en eshop.
Må sige at den zebrano finer er virkelig flot - jeg kunne ikke lide den finer jeg så hos clic, den var alt for mørk til min smag, men dén lyse som du har, den sidder lige i skabet!
__________________ Anima
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er frekvensresponsen målt med mls:  Her med en stepped og gated sinus:  Der kommer flere målinger af højttaleren i morgen engang.
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser skide godt ud Kasper.  Hvad er din erfaring så med den diskant? Noget man skal smide i sine højttalere? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Fasevendt diskant og måling af frekvensresponsen med rigtig fase i præcis samme position.  Horisontal spredning, on-axis, 30 og 60graders off-axis.  Vertikal spredning, on-axis, 15 grader over og 15grader under. - Her kommer højttaleren virkelig til sin ret. Fordi at enhederne sidder så tæt og der er brugt så lav delefrekvens, måler man tæt på perfekt respons både langt over og under højttalere, altså et minimum af lobbing.  Stepresponse - Alt efter 4.5ms er ballade fra rummet. - Tæt på ideel form (trekant) Den negativgående del i starten, er pga diskanten er i modfase, step fra begge enheder, ankommer på præcis samme tid.  Vandfaldsplot, som det kan ses, dør energi hurtigt ud, med en untagelse ved omkring 17kHz (dette er naturligt for diskanten og kan ikke laves om på). Niveauet er dog -30dB nede allerede efter 1ms, så det er intet problem i praksis.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Ser skide godt ud Kasper. Hvad er din erfaring så med den diskant? Noget man skal smide i sine højttalere? |
|
|
Det kan du roligt gøre, du kan jo komme forbi efter et lyt, så kan du selv vurdere.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Der var lige et skud af impedansen og den elektriske fase.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 12 Juni 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det dyk kan man se omkring 4-5kHz skyldes iøvrigt at enhederne er
monteret så tæt, så det er en kant-diffraktion fra bassen chassis som
overlapper diskantens forplade, det er hvad man må betale for den bedre
vertikale spredning og samlet bedre faseforhold mellem enhederne.
diffraktionen forsvinder dog fuldstændig når der måles over 20grader
off-axis på den, så det er virkelig småting hvad det gør, on-axis
frekvensgangen må jo også siges at være flot alligevel, den holder sig
ihvertfald inden for +/- 2dB.
|
Til top |
|
|