Emne: Seas vintage projekt ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Goddag, på mit arbejde fandt jeg nogle meget gamle hjemmebygget højttalere, fik lov til at tage dem  De var bygget ind i nogle rædsomme kabinetter som blev kasseret, men
enhederne - oh-la-la, helt fejlfrie og ret så interessante. Det er
nogle 10" Seas fuldtone enheder som kobles direkte på forstærkeren,
uden nogen form for filter. Diskanterne er også fra Seas 1,5" softdome,
med en meget simpel sugekreds, 1 modstand på 1,5 ohm, 1 modstand på 15
ohm og en kondensator på 10 uF.  Alle enhederne er 4 ohm's og uden nogle former for synlige defekter og måler helt ok.  Her kan man se den nye tætningsliste på bassen.  Der er ikke noget filter på 10" enheden, så den røde og blå ledning går direkte på højttalerens terminalerne. På diskanten er der et enkel-orden filter, eller måske nærmere en sugekreds, hvid og sort ledning!... Der er en gammel 15 ohm modstand, en ny 1,5 ohm modstand og en MKP kondensator på 10 uF 400 volt.  Her har jeg til slut målt dem, den anden måler 3,4 ohm. De skal ved lejlighed afprøves på en røreffekt-amp   Jeg fik lyttet lidt i går aftes og i dag til de DIY Seas højttalere, det er slet ikke
kedeligt på nogen måde, en god fyldig bas, lidt svag mellemtone (den er
der jo ikke), og forbavsende god diskant  hele lydbilledet giver associationer til 60'/-70' lyd, så jeg tænker - nå ja, sådan lød det jo  Her er den ene monteret i et Tandberg TL 3520' kabinet, jeg kender ikke
den rigtige volumen til det Seas kit, men de 35 liter lyder rimeligt
rigtigt
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
... Jeg fik lyttet lidt i går aftes og i dag til de DIY Seas højttalere, det er slet ikke
kedeligt på nogen måde, en god fyldig bas, lidt svag mellemtone (den er
der jo ikke), og forbavsende god diskant hele lydbilledet giver associationer til 60'/-70' lyd, så jeg tænker - nå ja, sådan lød det jo 
Her er den ene monteret i et Tandberg TL 3520' kabinet, jeg kender ikke
den rigtige volumen til det Seas kit, men de 35 liter lyder rimeligt
rigtigt 
|
|
|
Flot!, du mangler lige et lidt mere kompliceret delefilter og en akustisk ventil så har du bygget en Scandyna/Dynaco A-25. Til lykke med det!  I øvrigt er det rigtigt spændende at se, hvad de gode gamle Seas-enheder kan bruges til. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
du skriver at din kondensator er på 10uf derfor nok mangel på mellemtone, prøv at gå længer ned i værdig så spiller diskandten længer ned
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det svære er vel altid at få en relativt stor bas/mellemtoneenhed til at spille sammen med en diskantenhed.
Men ellers et spændende eksperiment.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Diskanterne er også fra Seas 1,5" softdome, med en meget simpel sugekreds, 1 modstand på 1,5 ohm, 1 modstand på 15 ohm og en kondensator på 10 uF.
|
|
|
Det er nu bare et helt almindeligt 1. ordens butterworth med dæmpning af niveau. Teoretisk deles der ved 4000 hz og der dæmpes et par dB vil jeg tro. Hvis diskanten kan tåle det, kan du prøve at dele lavere, og gerne med en højere orden for at opnå større beskyttelse af diskant.
For at få ordentlig bas, skal der også foretages baffel step korrektion (BFC)
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
du skriver at din kondensator er på 10uf derfor nok mangel på mellemtone, prøv at gå længer ned i værdig så spiller diskandten længer ned
|
|
|
Man skal gå op i værdi før diskanten spiller længere ned
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 08 Juni 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
nhj4 skrev:
hej der !
|
|
|
Man skal gå op i værdi før diskanten spiller længere ned du har ret jeg husker lige forkert 
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Guldtuborg skrev:
Diskanterne er også fra Seas 1,5" softdome, med en meget simpel sugekreds, 1 modstand på 1,5 ohm, 1 modstand på 15 ohm og en kondensator på 10 uF.
|
|
|
Det er nu bare et helt almindeligt 1. ordens butterworth med dæmpning af niveau. Teoretisk deles der ved 4000 hz og der dæmpes et par dB vil jeg tro. Hvis diskanten kan tåle det, kan du prøve at dele lavere, og gerne med en højere orden for at opnå større beskyttelse af diskant.
For at få ordentlig bas, skal der også foretages baffel step korrektion (BFC) |
|
|
Hej Kjeldsen, kender du det Seas-kit, jeg roder i blinde med her  Da det lyder som et godt forslag, at dele lavere, vil jeg prøve med 2 uF mere, parrealt med de nuværende 10 uF. Hvad-og hvordan, foretager man - baffel step korrektion (BFC) - den har jeg ikke hørt om før.  __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Kjeldsen skrev:
Guldtuborg skrev:
|
|
|
For at få ordentlig bas, skal der også foretages baffel step korrektion (BFC)
|
|
|
Hej Kjeldsen, kender du det Seas-kit, jeg roder i blinde med her Da det lyder som et godt forslag, at dele lavere, vil jeg prøve med 2 uF mere, parrealt med de nuværende 10 uF.
Hvad-og hvordan, foretager man - baffel step korrektion (BFC) - den har jeg ikke hørt om før.

|
|
|
Kender ikke enhederne desværre.
Her er lidt teori om BFC
http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf
og en lille beregner
http://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction -Circuit-Calculator/
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 396
|
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Guldtuborg,
Jeg har haft det som dig- dejligt med vintage enheder og simple filtre... men det bliver først rigtig godt når du får målt det igennem. Find en der har noget udstyr og mål så; det giver dig et visuelt indtryk af hvor du skal sætte ind med filter og kompensation. I dag kan man anskaffe sig et PC baseret målelaboratorie for 1500 dkr. Dertil kan jeg anbefale Dayton Woofer tester til under en tudse. Den kan måle impedans og T/S parametre.
Ang. baffel step kompensation, så kan du nøjes med at lave et kabinet på ca. 50 cm bredde med afrundede hjørner, så indtræder "baffle loss" først ved ca. 200 hz. Står højttaleren i nærheden af hjørne eller sidevæg, så klarer room gain at fylde det beskedne tab ud så amplituden bliver nogenlunde linær.
mvh Kristoffer
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Sønnen skrev:
nhj4 skrev:
hej der !
|
|
|
Man skal gå op i værdi før diskanten spiller længere ned du har ret jeg husker lige forkert 
|
|
|
|
|
|
Goddag i forumet, vil lige afslutte dette lille DIY-projekt med en tilbagemelding efter ovenstående kommentarer og råd  Det endte med, at jeg satte en MKP kondensator mere parrealt med den første så der nu er samlet 12,2 uF  det er nu en rigtig god og vel afbalanceret sound, som kommer ud af de gamle Seas enheder  så de simple råd hjalp, tak tak   Til slut skal lige nævnes, at i august måned bliver de DIY-Seas højttaler afhentet af en nordmand __________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|