Forfatter |
|
abj_eskimo Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 148
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Har efterhånden været igang med et "lille" projekt/(tildels også et eksperiment) sammen med en bekendt, syntes det er på
tide at lægge et par billeder ind og komme med en kort beskrivelse af løjerne.
Forhistorien for projektet lyder at den bekendte havde et sæt defekte PA højtalere i garagen (2 højtalere med hver 2x 15 +
1 horn) som stod til udskiftning.. I fuldskab til en fest blev der snakket om at bygge et nyt sæt højtalere til ham som helst
skulle kunne matche/ overgå de foregående.. Og siden jeg havde en del enhederne liggende som virkede velegnede til
formålet, så var der jo ikke andet for end at komme igang.. :-)
(billederne må desværre ikke fylde mere end 35kb, så det begrænser lidt opløsningen.. :-(
Sub:
Subben består af 81kg ren MDF samt 4 styk Cerwin Vega Vmax154.. :-)
Til at supplere subben er der også bygget to "små" front højtalere som helst skal kunne gemmes en smule af vejen (læs:
væghængt) men samtidig være istand til at levere et moderat lydtryk (og forhåbentligt matche subben):
Følgende enheder skal monteres i fronterne:
Diskant: Monacor DT300 (med waveguide)
Bas/mellemtone: 10" Monacor PA enhed: SP-10/150PA
Jeg er spændt på at se hvordan de to enheder kommer til at arbejde sammen, der er langt ned fra diskanten til en 10"
enhed.. Og derfra igen langt ned til 4x 15... Men mon ikke det går.. :-)
Nu mangler der blot filter til fronterne samt en omgang pudsen og malen, og så til allersidst lige af få justeret det samlede
system ordentligt ind.. Det bliver spændende.. :-)
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sælger du så t-shirts med: I survived the earthquake....
Skræmmende.....

|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
Sælger du så t-shirts med:I survived the earthquake....
Skræmmende.....

|
|
|
Hvis der er nogen der overlever indvielsen af subben, så får de mulighed for at købe sådan en t-shirt.. ;-)
Ej, er meget spændt på at se hvor meget luft subben kommer til at kunne flytte.. 4x15 med et xmax på 17mm hver vej burde
kunne sige et eller andet.. :-)
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesus tapdancing christ!
Hvad er meningen med mellemtonen? I bruger en diskant der går ned til 2 khz, og sætter den sammen med en 10" pa-enhed? Der kommer da til at mangle noget! __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
Cesse Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kommer da ikke til at mangle bass,,,,  __________________ Hilsen Cesse ;)
Nakamichi og DIY
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Jesus tapdancing christ!
Hvad er meningen med mellemtonen? I bruger en diskant der går ned til 2 khz, og sætter den sammen med en 10" pa-
enhed? Der kommer da til at mangle noget! |
|
|
Hvor kommer der til at mangle noget?? :-)
Har lige fået udmålt højtaleren, og det kunne faktisk godt lade sig gøre at parre de to enheder, dog skal der et ret stejlt filter til
da PA enheden bryder kraftigt op over 2K hz..
Så når der engang kommer filterstumper så bliver det ihvertfald spændende at se hvordan de kommer til at spille.. :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Jesus tapdancing christ!
Hvad er meningen med mellemtonen? I bruger en diskant der går ned til 2 khz, og sætter den sammen med en 10" pa- enhed? Der kommer da til at mangle noget!
|
|
|
Hvor kommer der til at mangle noget?? :-)
Har lige fået udmålt højtaleren, og det kunne faktisk godt lade sig gøre at parre de to enheder, dog skal der et ret stejlt filter til da PA enheden bryder kraftigt op over 2K hz..
Så når der engang kommer filterstumper så bliver det ihvertfald spændende at se hvordan de kommer til at spille.. :-) |
|
|
Hehe ja nu kender jeg jo Kappen i virkeligheden, så fik godt historien med målingerne. Glæder mig til at høre hvordan de spiller. ;) __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Jesus tapdancing christ!
Hvad er meningen med mellemtonen? I bruger en diskant der går ned til 2 khz, og sætter den sammen med en 10" pa-
enhed? Der kommer da til at mangle noget!
|
|
|
Hvor kommer der til at mangle noget?? :-) Har lige fået udmålt højtaleren, og det kunne faktisk godt lade sig gøre
at parre de to enheder, dog skal der et ret stejlt filter til da PA enheden bryder kraftigt op over 2K hz.. Så når der engang
kommer filterstumper så bliver det ihvertfald spændende at se hvordan de kommer til at spille.. :-) |
|
|
Hehe ja nu kender jeg jo Kappen i virkeligheden, så fik godt historien med målingerne. Glæder mig til at høre hvordan
de spiller. ;) |
|
|
He he, ja, mellemtonen opførte sig lidt sjovt, men nu må vi se hvordan det kommer til at fungere i praksis... Det bliver
spændende :-)
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Jesus tapdancing christ!
Hvad er meningen med mellemtonen? I bruger en diskant der går ned til 2 khz, og sætter den sammen med en 10" pa- enhed? Der kommer da til at mangle noget!
|
|
|
Hvor kommer der til at mangle noget?? :-) Har lige fået udmålt højtaleren, og det kunne faktisk godt lade sig gøre at parre de to enheder, dog skal der et ret stejlt filter til da PA enheden bryder kraftigt op over 2K hz.. Så når der engang kommer filterstumper så bliver det ihvertfald spændende at se hvordan de kommer til at spille.. :-) |
|
|
Hehe ja nu kender jeg jo Kappen i virkeligheden, så fik godt historien med målingerne. Glæder mig til at høre hvordan de spiller. ;)
|
|
|
He he, ja, mellemtonen opførte sig lidt sjovt, men nu må vi se hvordan det kommer til at fungere i praksis... Det bliver spændende :-) |
|
|
Hvis man tænker på kombinationen af enhederne, så synes jeg faktisk vi slap utrolig godt fra det. Jeg kan lige uploade målinger senere iaften. Jeg tror faktisk at de kommer til at lyde ret fornuftigt.
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Jesus tapdancing christ!
|
|
|
Hvor kommer der til at mangle noget?? :-) Har lige fået udmålt højtaleren, og det kunne faktisk godt lade sig gøre at parre de to enheder, dog skal der et ret stejlt filter til da PA enheden bryder kraftigt op over 2K hz.. Så når der engang kommer filterstumper så bliver det ihvertfald spændende at se hvordan de kommer til at spille.. :-) |
|
|
Hehe ja nu kender jeg jo Kappen i virkeligheden, så fik godt historien med målingerne. Glæder mig til at høre hvordan de spiller. ;)
|
|
|
He he, ja, mellemtonen opførte sig lidt sjovt, men nu må vi se hvordan det kommer til at fungere i praksis... Det bliver spændende :-) |
|
|
Hvis man tænker på kombinationen af enhederne, så synes jeg faktisk vi slap utrolig godt fra det. Jeg kan lige uploade målinger senere iaften. Jeg tror faktisk at de kommer til at lyde ret fornuftigt. |
|
|
Det gør du bare.. Jeg kan fortælle dig højtalerne har store ambitoner om at lyde godt på trods af deres noget utraditionelle opbygning (sammenlignet med konventionelle hifi højtalere.. :-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
abj_eskimo skrev:
kappen skrev:
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
abj_eskimo skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Jesus tapdancing christ!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvis man tænker på kombinationen af enhederne, så synes jeg faktisk vi slap utrolig godt fra det. Jeg kan lige uploade målinger senere iaften. Jeg tror faktisk at de kommer til at lyde ret fornuftigt.
|
|
|
Det gør du bare.. Jeg kan fortælle dig højtalerne har store ambitoner om at lyde godt på trods af deres noget utraditionelle opbygning (sammenlignet med konventionelle hifi højtalere.. :-)
|
|
|
Well, er det ikke lidt mere op til jeres kompetence end højttaleren?  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt projekt!!
Vi har lige lavet noget lidt derhen af til en kammerats 100kvm værksted, det blev så "bare" med 2x15" PA enheder og 2x horndiskanter pr. box.
For at få de to enheder til at mødes pænt og undgå problemer med 10"'ens opbrydning, kunne I vælge en bevidst hængekøje tendens i filtret. Altså dele 10"'en lidt for langt nede og dermed have 3-5dB for lidt niveau i området 1-2kHz, så opnår I samtidig den sidegevinst at alting lyder lidt pænere og aldrig bliver irriterende (og det er ikke at foragte i et setup der er bygget til at spille højt).
Jeg forstår dog ikke idéen med én sub i garagen, skær den over på midten eller lav 4 små. Det gør det meget meget nemmere at få en ensartet bas i hele garagen.
__________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Fedt projekt!!Vi har lige lavet noget lidt derhen af til en kammerats 100kvm værksted, det blev så "bare"
med 2x15" PA enheder og 2x horndiskanter pr. box.For at få de to enheder til at mødes pænt og undgå problemer med
10"'ens opbrydning, kunne I vælge en bevidst hængekøje tendens i filtret. Altså dele 10"'en lidt for langt nede og dermed
have 3-5dB for lidt niveau i området 1-2kHz, så opnår I samtidig den sidegevinst at alting lyder lidt pænere og aldrig bliver
irriterende (og det er ikke at foragte i et setup der er bygget til at spille højt).Jeg forstår dog ikke idéen med én sub i
garagen, skær den over på midten eller lav 4 små. Det gør det meget meget nemmere at få en ensartet bas i hele garagen.
|
|
|
Ja, det er altid sjovt med vilde projekter.. :-)
ang filteret så er det faktisk designet med en ganske let hængekøje effekt, men det er ikke meget.. det kan kappen sikkert
kommentere lidt på..
Grunden til en enkelt sub frem for to er mest pga begrænset plads (læs: WAF :-).. garagen er på ca 55kvm, så det bliver
spændende at se om porten kan holde sig lukket i takt med at lydstyrken stiger..
|
Til top |
|
|
abj_eskimo Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Lige et spørgsmål:
Ville det være ide at putte dæmpe materiale i subben når den er lukket? QT er lavt nok, så det skal ikke være pga det hvis det er..
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Fedt projekt!!
Vi har lige lavet noget lidt derhen af til en kammerats 100kvm værksted, det blev så "bare" med 2x15" PA enheder og 2x horndiskanter pr. box.
For at få de to enheder til at mødes pænt og undgå problemer med 10"'ens opbrydning, kunne I vælge en bevidst hængekøje tendens i filtret. Altså dele 10"'en lidt for langt nede og dermed have 3-5dB for lidt niveau i området 1-2kHz, så opnår I samtidig den sidegevinst at alting lyder lidt pænere og aldrig bliver irriterende (og det er ikke at foragte i et setup der er bygget til at spille højt).
Jeg forstår dog ikke idéen med én sub i garagen, skær den over på midten eller lav 4 små. Det gør det meget meget nemmere at få en ensartet bas i hele garagen.
|
|
|
Det var også det vi havde bestemt os for til at starte med. Men på grund af at diskanten simpelthen ikke havde følsomhed nok og mest niveau i bunden pga. waveguiden, var det svært at realisere uden at kvæle bassen helt med store spoler som ihvertfald ikke gavner transient responsen.
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassens respons og spredning:  Forvrængning på diskanten 2 og 3 orden. (alt under 1kHz er skrammel kig ikke på det).  Sådan ser den simulerede respons ud (10grader off-axis) Eftersom man må antage at lytteren næppe kommer til at stå i den ligesidet trekant lyttende på højttaleren direkte on-axis, blev der langt mest vægt på off-axis responsen. Den dalende tendens i toppen er både pga. off-axis målingen men også fordi waveguiden forstærker mindst der og der var ikke mere følsomhed at tage af - der sidder ikke engang et L-PAD på diskanten.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
abj_eskimo skrev:
Ville det være ide at putte dæmpe materiale i subben når den er lukket? QT er lavt nok, så det skal ikke være pga det hvis det er.. |
|
|
Hvis du deler lavt er det i mine øjne ligegyldigt, specielt når vi nu ikke snakker om et high-end setup. Det værksted vi spiller op er udover 100kvm, også højloftet (med kip hedder det vist) altså helt op til tagpladerne. Men, med en følsomhed på næsten 100dB/W kan man sagtens spille så det er umuligt at snakke sammen derinde, selv med blot 2x200W :-D __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her ses diskantes respons on-axis og ca. 30 og 60 grader off-axis. Der kan man tydeligt se waveguidens effekt, samt at der er kabinet-diffraktioner on-axis, men ikke off-axis.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo fornuftigt ud. Er der ikke lidt meget afrulning på diskanten relativt tidligt?
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Det ser jo fornuftigt ud. Er der ikke lidt meget afrulning på diskanten relativt tidligt? |
|
|
Det er helt normalt når den sidder i waveguide. Fordelen er at bunden på diskanten ikke belastes nær så meget, som giver mulighed for at dele lavere og med lavere forvrængning.
|
Til top |
|
|