Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 17:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Min DIY effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden lavet en del tråde herinde angående DIY effektforstærker. Det drejer sig om disse:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75950&K W=J%2ENielsen
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75176&K W=J%2ENielsen
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73785&K W=J%2ENielsen

Jeg har læst lidt på lektien hist og her og nu er jeg såmænd gået i gang langt om længe. Det hele skrider meget langsomt frem da jeg ikke vil stresse med projektet, men i stedet hygge mig med det...Der er ikke noget som duften af bly-holdigt loddetin... (Ja, jeg sagde bly!)

Men jeg synes efterhånden at jeg skylder nogle billeder. Jeg ved ikke om det intereserer nogen, men I skal ikke kunne komme og sige at jeg ikke har uploadet billeder!

Her ses fronten. Lyset er ikke det bedste og falder lidt uheldig. Der er vel ikke så meget at sige...Ved godt at huset til den grønne lysdiode er lidt stort og grimt, men hullet blev desværre lidt stort, så måtte i Brinck og købe et større metal-hus...

Her ses kabinettet indvendigt. Det er ikke fordi der er sket så meget endnu. Køleplader til de to forstærker-moduler er fastgjort, og ringkernerne er ligeledes. Jeg overvejede at klippe presse-mufferne af igen og lodde ledningerne sammen, men nej...Det bliver skam med presse-muffer...

Det var nok meningen at pladen med alle hullerne skulle have været brugt i toppen, men jeg syntes altså at det var så ualmindelig grimt at man kunne se ind til det hele. Desuden erfarede jeg at der ikke skulle ret meget belastning på før den begyndte at bue nedad. Så det kunne hurtigt blive et problem at have en cd-afspiller stående ovenpå. Men når pladen vendes om ser det altså ud til at den kan klare en lidt kraftigere belastning. Det er ikke noget problem med de to ringkerner, men de er jo også ude i sidderne selvfølgelig. Det kunne blive et problem med varmen!! Men det er en risiko jeg har valgt at løbe og hvis det bliver alt for varmt må jeg bore nogle huller i top-pladen eller se om jeg kan købe en løst...Den tid, den sorg...

Her ses de to k8060 moduler som er nogle byggesæt fra Velleman. Ydermere ses et beskyttelses modul som hedder k4700, der skulle forhindre et evt. "bom!" ved indkobling samt afbryde højttalerne hvis der opstår DC-spænding. Det var meningen at ledningerne på k8060 skulle sættes fast med spadestik. Men jeg bryder mig ikke så meget om spadestik, så ledningerne bliver loddet direkte på printet. Jeg håber at jeg kan få plads til det hele uden det bliver for proppet...Der skal også være en pre-amp til subben...ohh my god!

Lytterne på k8060 er i øvrigt opgraderet til 4700uF og alle modstande er udskiftet til metal-film...

Og her ses rode-bordet og værkstedet hvor det hele finder sted (Det skulle lige med!! )

Til top Vis J.Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.Nielsen

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juli 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er et super fedt projekt du har lavet der. Det giver inspiration til at prøve selv. Jeg har selv kigget på de moduler der, og er
spændt på at høre hvordan de lydder:) hvordan har du gjordt med strømforsyning til de to print der?? Der må da være super
mange kræfter i den forstørker med en jernkerne til hver kanal:)

Jeg kan kun sige thums up:)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

hej der !

det ser bare godt ud men den omskifter du har valgt er en renge sag brug nle, dit pot meter skift det ud til et alfs eller noble nu du er i gang

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej der !

det ser bare godt ud men den omskifter du har valgt er en renge sag brug nle, dit pot meter skift det ud til et alfs eller noble nu du er i gang

Jeg er klar over det, men det har ikke høj priotet lige nu...

J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2009 kl. 03:24 | IP-adresse registreret  

exchange skrev:
Hejsa

Det er et super fedt projekt du har lavet der. Det giver inspiration til at prøve selv. Jeg har selv kigget på de moduler der, og er
spændt på at høre hvordan de lydder:) hvordan har du gjordt med strømforsyning til de to print der?? Der må da være super
mange kræfter i den forstørker med en jernkerne til hver kanal:)

Det er såmænd bare de ringkerner som Velleman anbefaler at bruge til kittet...Så der er ingen spekulationer eller hokus pokus i det.

Jeg overvejede også muligheden at bruge en stor ringkerne til det hele, men valgte i stedet for en til hver kanal...

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 31 Juli 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

En svensker har også været igang med denne forstærker: http://www.spaennare.se/k8060.html

Godt valg med to helt separate forstærkere.

Tomgangsstrømmen må gerne skrues op, så der er 20 mV over effektmodstanden, se manualen for nærmere detaljer. Rent termisk er det en bedre værdi => termisk stabillitet.

Det bliver spændende at høre, hvad du synes om det færdige resultat . . . ?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

exchange
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 02 August 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

J.Nielsen skrev:

exchange skrev:
Hejsa Det er et super fedt projekt du har lavet der. Det giver inspiration til at
prøve selv. Jeg har selv kigget på de moduler der, og er spændt på at høre hvordan de lydder:) hvordan har du gjordt med
strømforsyning til de to print der?? Der må da være super mange kræfter i den forstørker med en jernkerne til hver kanal:)

Det er såmænd bare de ringkerner som Velleman anbefaler at bruge til kittet...Så der er ingen spekulationer eller hokus
pokus i det.

Jeg overvejede også muligheden at bruge en stor ringkerne til det hele, men valgte i stedet for en til hver
kanal...

Arrhh okay:) Jeg er også spændt på at høre hvordan det lyder:) Det kunne jo være, at det var noget man selv skulle ud i:D

Har du selv loddet det, eller købt færdigt??

Hilsen Exchange

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 04 August 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Du kommer 100% sikkert til at få store problemer med varmeafgivelsen his du bruger en 'hel' topplade. Bor mange huller til der hvor kølepladerne er placeret.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes