Forfatter |
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var i gang med den store oprydning, og faldt over RIGTIG gamle diy billeder ”jeg har jo nok været en stolt konstruktør…
Vi er tilbage i slut 70èrne og et stykke op i 80èrne.
1. her er så mit konfirmations anlæg, hvor alle andre ønskede sig det nye Sony rack ville jeg bare have en Quad 33, gramofonen er en ScanDyna 1400E med Ortofon arm ”købt for penge opsparet med at gå med avisen” forforstærker, der til byggede jeg selv 2 stk Lindsley Hood forstærkere og et elektronisk delefilter, til et par aktive højttaler ”som var et par Duelund Horn, bestykker med en Coral Flat 10 og en eller anden Coral diskant driver”

2. her har jeg vist selv eksperimenteret med at lave en pladespiller, med tallerken og motor fra Scan Dynaèn og fået investeret i en SME arm, og en Dynavector pick-up. Højttalerne var et par hjemme byg ”efter alle kunstens regler med Gamma bånd diskant uden hornet på og gulvtæpper på fronten, bassen er vist en Coral som jeg husker at skamferer fuldstændigt med noget epoxy lim på membranen, i denne opstilling er jeg vist i gang med noget subwoofer.

3. her er der vist gået en designer i mig..!? en Lindsley Hood i akryl kabinet hvor blæseren puster luften ud mellem kølepladerne ”desværre fandtes der ikke rigtige støjsvage blæsere dengang, så projektet blev hurtigt solgt til en ven”

4. her en kraftig modificeret Rega pladespiller ”husker jeg sparrede op som ånsvag for at få råd til den klump aluminium som jeg drejede til plade tallerken på en drejebænk på min fars firma. Armen er en ret speciel Pioneer med gummi ophængt kontravægt inden i det der ligner kontravægten ”husker den så godt og teknisk ud, men virkede ikke” Det særlige ved denne pladespiller er de røde fødder ”noget pif-paf-puff gummi som jeg fik igennem min far, noget der blev brugt til at sætte under laser målere så de ikke rystede.

det var en ung hi-fi drengs diy....
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jae man må sige du har været go til diy, men gulvtæppe på fronten, har nok givet en noget anderledes finish, nok ik særlig høj waf
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
Jae man må sige du har været go til diy, men gulvtæppe på fronten, har nok givet en noget anderledes finish, nok ik særlig høj waf |
|
|
den gang tænkte jeg slet ikke på en WAF…. 
Har lavet bunker af diy gennem årene, men aner ikke om jeg har billeder af andre….
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mmmmm, Linsley Hood....
Arbejdede på Radiometer som praktikant, før jeg tog min uddannelse til Elektroniktekniker. Sad på arbejdet og målte 2N3055 igennem for at parre dem, og byggede dem ind i Radiometers olivengrønne/grålige test kabinetter (moduler som kunne kombineres til at hav af størrelser i højde, bredde og dybde).
Mine kattekillinger var vilde med at ligge ovenpå kabinettet. Min kammerat, som jeg byggede sammen med, brugte den en overgang til at føde et sæt Egevang magnestater (det kunne sgu' ikke spille ret højt...). Mine Egevang'er blev desværre aldrig færdige.
Ærger mig gul og blå idag over at den blev skilt ad til atomer og delene brugt til andet sjov og ballade.
Må lige hjem og glo i fotoalbummet, om der skulle forefindes et billede eller 2...
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow, what a blast from the past that must have been.
Fede billeder fra en anden svunden tid. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man er 13 år og skulle parre 3055èr forgik det med at holde dem i hånden, og når man syntes den var ”meget varm” aflæse værdien….
Husker en gang en kammerat havde købt en sprit ny Luxman M-12 effekt forstærker, som vi sammenlignede med den lille 15 watter, og det var tydeligt at den ikke stod mål...
Du må lige i arkiverne.. __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kalder su så det du pusler med i dag? Mimre DIY?
__________________ mvh sund,
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
CPH-R skrev:
Når man er 13 år og skulle parre 3055èr forgik det med at holde dem i hånden, og når man syntes den var ”meget varm” aflæse værdien….
Husker en gang en kammerat havde købt en sprit ny Luxman M-12 effekt forstærker, som vi sammenlignede med den lille 15 watter, og det var tydeligt at den ikke stod mål...
Du må lige i arkiverne.. |
|
|
Hahaha. Jeg har også haft M12'eren (og C12). Købte sættet brugt i Bristol Hifi på strøget for den fyrstelige sum af 4500,- (og undlod at blive konfirmeret og holde fest, for at få pengene til den). En 2N3055 kunne blive varm nok til at smelte loddetin på TO-3 huset (ikke helt så galt gik det i LH'eren), og den døde ikke umiddelbart af det (men det har nok ikke været positivt for levetiden). Har nok været omkring 20-21 år da vi byggede LH'ere.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Hvad kalder su så det du pusler med i dag? Mimre DIY? |
|
|
Puha…! Mimre er ikke en rar fornemmelse…. Selv om design er blevet en større del af det.
Hmm… jeg VIL have enorme kasser igen.
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, vel, jeg kender det jo alt for gdt selv.
Jeg formoder at med ønsket om store kasser, at vi taler om højttalere. __________________ mvh sund,
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
CPH-R skrev:
Du må lige i arkiverne..
|
|
|
Hahaha. Jeg har også haft M12'eren (og C12). Købte sættet brugt i Bristol Hifi på strøget for den fyrstelige sum af 4500,- (og undlod at blive konfirmeret og holde fest, for at få pengene til den).
En 2N3055 kunne blive varm nok til at smelte loddetin på TO-3 huset (ikke helt så galt gik det i LH'eren), og den døde ikke umiddelbart af det (men det har nok ikke været positivt for levetiden). Har nok været omkring 20-21 år da vi byggede LH'ere.
|
|
|
Fik faktisk selv et Luxman C&M-12 sæt senere, syntes faktisk den dag i dag at en M-12 ser super godt ud, desværre havde den det med at brænde pærer af inde ved kølepladerne, og de var et helvede at skifte.
Nede i Århus Radio Lager fik man en bunke 3055`er for en slik...! i gang med print pennen og syre-kar så kunne man producere effektforstærkere.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Nej, vel, jeg kender det jo alt for gdt selv.
Jeg formoder at med ønsket om store kasser, at vi taler om højttalere.
|
|
|
også højttaler... __________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en Luxman M-12 jeg fandt på nettet.

|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

|
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
den der med det trekantet hul i toppen, lyder godt nok mystisk..? hvem havde beregnet volumen..? lyder som om kabinettet var for stort til enheden.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 13 August 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vidste ingenting dengang, men sad med DAT's katalog og fandt nogle interessante enheder og fik DAT til at lave filter. Der ligger absolut ingen beregninger bag. Har kun brugt de opgivelser der var fra Peerless.
|
Til top |
|
|