Forfatter |
|
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
Sendt: 06 September 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
(EDIT: Det ser ud til at der nogle gange mangler et par billeder, hvis det er tilfældet så prøv at refreshe en gang) Jeg har selv haft stor glæde af at se andre folks DIY projekter og tænkte at det efterhånden ville være på sin plads selv at vise lidt af mine projekter frem. Jeg vil ikke skrive det store, men blot vise lidt billeder frem til inspiration for DIY folkene  Et af mine første projekter bestod af 2 stk IcePower 500A moduler med DIY +/- 12 volts forsyning osv.  Senere var jeg så heldig at få fat i et 500ASP modul gennem en god ven inden for hifi-verdenen, hvilket blev til nedenstående forstærker.   Samtidig fik jeg også fat i et IcePower modul med en periodisk fejl, så der skulle selvfølgelig leges lidt med ekstra kondensatorere osv.   Imellem alle IcePower modulerne fik jeg også prøvet et par Zappulse-moduler, hvilket blev til følgende forstærkere (v 2.2 moduler):  - Et par 2.2SE moduler med predator netdel blev også samlet:  I min søgen efter nye projekter fik jeg pludselig solgt alt mit forstærker-grej og stod uden nogen spilleklar forstærker - jeg måtte derfor finde lidt halve projekter frem og spillede en kort overgang med følgende (Der er egentlig bare tale om et 500ASP modul der forsyner et 500A modul - jeg fik bare ikke lige ryddet op i kabinettet)  Sidst men ikke mindst har jeg fået fat i et par af de lidt nyere ASX moduler som er blevet til følgende:   De 2 ASX moduler er efterfølgende blevet brokoblet så det er muligt ved hjælp af et lille stik der nemt kan tages af og på at brokoble modulerne og køre balanceret ind via RCA stikkene.. Det var indtil videre lidt af mine DIY projekter
__________________ Dennisfrie.dk
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget får du ud af at brokoble to ASX moduler?
Hvilken løsning har lydt bedst?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brokoblingen giver ca. dobbel effekt og et signal/støjforhold på 3-4 dB mere så vidt jeg husker. Lydmæssigt er det i hvert fald ikke blevet dårligere, men jeg må dog indrømme, at jeg ikke har fået lyttet nok til at turde udtale mig mere specifikt (Jeg er lige startet på uddannelse og flyttet på kollegie, så jeg har ikke lige haft tiden til mere seriøse test) __________________ Dennisfrie.dk
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer også at prøve kræfter med classD, og forventer at bygge med den nye AMP7 fra "41hz" Men skal dog kun bruges som bas forstærkere I bund og grund nok egentlig mest fordi jeg har et par monster trafoer som SKAL bruges Jeg kunne såmænd også tænke mig et par de største moduler fra AussieAmp/Holton, men prisen er for høj
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
De forskellige kits fra 41hz ser helt sikkert også spændende ud - specielt til prisen. Til brug i festivals-musikvogne og til bas er de garanteret ganske glimrende. Jeg føler mig dog knap så overbevist om at de lydmæssigt kan følge med hvis de skal bruges til full-range. Forstærkerne fra AussieAmp har jeg også set lidt på, men som du selv nævner bliver det hurtigt dyrt. Da de er knap så kendte her i lille DK er de også sværere at komme af med igen hvis man skulle få lyst til at prøve noget nyt (tror jeg).
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
De forskellige kits fra 41hz ser helt sikkert også spændende ud - specielt til prisen. Til brug i festivals-musikvogne og til bas er de garanteret ganske glimrende. Jeg føler mig dog knap så overbevist om at de lydmæssigt kan følge med hvis de skal bruges til full-range.
|
|
|
Alle 41Hz er baseret på Tripath, som af ganske mange er fundet glimrende til full range. Jeg er selv blevet imponeret et par gange. Blot skal man ikke presse dem for hård, men det gælder jo også andre forstærkertyper.
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tripath? Arh, jeg troede det var en klasse d forstærker (så vidt jeg ved kaldes tripath klasse t?)... Jeg har desværre aldrig selv fået prøvet en tripath forstærker, men har hørt at de skulle lyde ganske glimrende. Jeg troede dog slet ikke man kunne presse så mange watt ud af en tripath forstærker i den størrelse - men man lærer jo hver dag
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Tripath? Arh, jeg troede det var en klasse d forstærker (så vidt jeg ved kaldes tripath klasse t?)...
Jeg har desværre aldrig selv fået prøvet en tripath forstærker, men har hørt at de skulle lyde ganske glimrende. Jeg troede dog slet ikke man kunne presse så mange watt ud af en tripath forstærker i den størrelse - men man lærer jo hver dag 
|
|
|
Class T er et markedføringsnavn som ingen andre må bruge. Teknologien er skam helt almindelig klasse D. Det er det samme med ICEpower, her er navnet dog lidt mere sexet.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det er svært at forstå at man kan få 2x 900watt i 2ohm for 95EUR Der er 2stk 75A mosfets pr kanal De anbefaler selv modulet til PA, instrumenter eller bas Stereo modul der er nemt at brokoble Og jeg har 2stk trafoer, så jeg bliver nok nødt til at købe 2 moduler  Nu vil jeg ikke stjæle opmærksomheden fra de flotte ICE power, men nu der er eksperter til stede, har I nogen ide om hvor meget køleprofil der kræves til classD i de effekter? Men da det er classD må det vel i høj grad afhænge af belastningen
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er også interesseret i at høre hvad du synes om ASX modulerne kontra de "gamle" icepower- Det er 250 W moduler ikke?
mvh
|
Til top |
|
|
Dennis Frie Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror desværre der er sket så meget i mit setup, der er blevet leget med DRC, kommet ny forforstærker, nyt lydkort osv. at jeg ærlig talt ikke selv er klar over hvor stor forskellen egentlig er (hvis der altså er en forskel)  Hvis nogle er interesseret skulle det dog nok være muligt at finde ud af lidt test-opstilling. Der er pt mulighed for at lytte til henholdsvis ASX modulerne i standard stereo-konfiguration, brokoblet og evt sammenlignet med en forstærker bestående af 500ASP/500A. Jeg er dog pt flyttet på kollegie med et par Ekta Grande, så forholdene er nok ikke helt optimale - men lidt DRC skulle vel kunne tage det værste  .
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 08 September 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musicus, hvad i alverden vil du med 1800 watt. Hvis du har noget der skal bruge 1800 watt, så kan du begynde at beregne kølingen, som jo nok ender på 4-500 watt eller deromkring afhængig af impedansen og lidt overhead. Det er vanskeligt at opnå passivt. Men hvis det bare er fordi du vil have uanede mængder af kapacitet du aldrig får brug for i din stue, så kan du klare dig med en ganske almindelig poweramp chassis med køleribber. Kig i øvrigt hos connexelectronic. Jeg har brugt et par stykker af TA3020 ampen, og den er ikke ringere end en Truepath jeg også har bygget - til gengæld er den billigere og slipper for at lodde den sammen selv. Til almindelig brug (brokoblet til sub med eq i 4 ohm og +-45V forsyning) er den medfølgende køleplade endda tilstrækkelig - selv ved længere tids brug.
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Musicus, hvad i alverden vil du med 1800 watt. |
|
|
Det ved jeg faktisk heller ikke  De siger dog at seriøs EQ kræver MEGET effekt MEN, mine trafoer vil give ca 150watt i 8ohm (50Vdc/25A) Og jeg ville såmænd også hellere foretrække ordinære mono amps Men de er nu engang stereo moduler Men med 2stk basser pr kanal vil hver enkelt bas kunne få sin egen forstærker Plus de andre muligheder der er Jeg er begyndt at regne på hvad mine mange kommende hifi projekter vil koste  , og prisen på modulerne er det primære, og at de er designet til hård belastning
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 09 September 2009 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både Amp7 og TA3020 fra Connex kan sagtens brokobles til monobrug og som jeg skriver så bruger jeg en brokoblet TA3020 begge kræver naturligvis et brokoblingskredsløb - eller at man piller ved printet og finder det inverterede signal fra TA3020 chippen. Dette skulle være lettest med Amp7, men jeg bruger et hjemmestrikket på veroboard. Det er til en 15" i et lukket kabinet med EQ så den spiller nogenlunde liniært fra 15 til 60 hz (indenfor 6dB) med 14 dB hæv ved 18Hz. Det er rigeligt med de omkring 600W jeg kan smide i den. Ved omkring det halve når jeg maksimalt udsving og det er umuligt at være i min 25 m2 stue - plus at vinduerne spiller lige så meget som subben ved det niveau. Hvis det til subwoofer brug så vil de minimale lydmæssige forskelle mellem de to implementioner af TA3020 jo ikke kunne skelnes alligevel, og du sparer en hel del både tid og penge ved ikke at samle dem selv og dollarkursen er temmelig lav nu, når du siger at prisen på modulerne er det primære. Men det kan da have sin charme at lodde det hele selv - det er jo også en hobby __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2009 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville lige kigge lidt på den TA3020 fra Connex som jeg faktisk havde link til Mit virus program blokerede
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 September 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg ville lige kigge lidt på den TA3020 fra Connex som jeg faktisk havde link til
Mit virus program blokerede 
|
|
|
Jeg kiggede også lige på connex i går, efter at have læst indlægget. Også her kom en virusadvarsel. Jeg tror dog det var en hoax, da mit virusprogram ikke har registreret hændelsen.
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 09 September 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kjeldsen, hvor meget kender du til 41hz audio?
Jeg er ved at få bygget en AMP7 og en Truepath af en gut derfra..
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 September 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anima skrev:
kjeldsen, hvor meget kender du til 41hz audio?
Jeg er ved at få bygget en AMP7 og en Truepath af en gut derfra..
|
|
|
Jeg har ikke selv handlet med dem, men overvejer deres 4 kanals kit. Flere herfra sitet har handlet der, og er godt tilfredse. Firmaet er svensk, og har eksisteret nogle år. De har et virkeligt godt forum for dem der har bygget, eller ønsker at bygge, ligesom den medfølgende vejledning også skulle være rigtig god.
|
Til top |
|
|