Forfatter |
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 12 September 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Afsløring: Nok gætteleg. Jeg er ved at lave en lille RIAA med komplet forsyning fra 230 V til 2x15 V, 10.000 µF ladekapacitet. RIAA'en (2 trin) er som udgangspunkt baseret på NE5532, men de kan jo skiftes. Jeg har ikke selv designet kredsløbet idet den "opskrift" har fine specs. Forsyningen er baseret på 7815/7915 der måske ikke er så gode som 317/340, men det er håbet at de store lytter sammen med nogle mindre hurtigere keramiske kondensatorer og de gode dioder tilsammen giver en god forsyning. Ultimativt ender det hele nok med at jeg køber et lille hobbybatteri og sætter på for helt ren DC. Oprindelig tekst:Det er lørdag aften og både date samt backup er blevet aflyst, så noget skal man jo foretage sig, men hvad? :) Her er et lille hint:
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 12 September 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal vel modde din CD-afspiller?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 12 September 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan det være en lille buffer trin ???
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 September 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan røbe at jeg regner med at være færdig engang i aften eller tidlig nat, medmindre der selvfølgelig skulle ske noget der involverer alkohol. =)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 September 2009 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev jeg næsten færdig. Konstruktionen er hverken testet eller 100 % komplet, men det bliver den nok en af dagene. Så lægger jeg lige et par billeder op derefter.
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 13 September 2009 kl. 02:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm. Bygger strømforsyning til en eller anden preamp vil jeg tro ?. Der er både elektrolytter,modstande og kondensatorer til det. Jeg vil tro de 2 komponenter i TO220 hus, er spændingsregulatorer. En dual forsyning, +/- med LM317 / LM337 ?. De 2 ICér (i DIL 8 hus) kan være en bedre type OpAmps, som du vil prøve at skifte i en allerede bygget preamp ?.
Hvis regulatorerne er af 78xx / 79XX typen, skal du ikke bruge modstandende til strømforsyningen, men til et DC koblet forstærker / buffer trin sammen med OpAmpene ?.
Ramte jeg nogenlunde rigtigt ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
Hmm. Bygger strømforsyning til en eller anden preamp vil jeg tro ?. Der er både elektrolytter,modstande og kondensatorer til det. Jeg vil tro de 2 komponenter i TO220 hus, er spændingsregulatorer. En dual forsyning, +/- med LM317 / LM337 ?. De 2 ICér (i DIL 8 hus) kan være en bedre type OpAmps, som du vil prøve at skifte i en allerede bygget preamp ?.
Hvis regulatorerne er af 78xx / 79XX typen, skal du ikke bruge modstandende til strømforsyningen, men til et DC koblet forstærker / buffer trin sammen med OpAmpene ?.
Ramte jeg nogenlunde rigtigt ? |
|
|
Både og... Jeg er ved at lave en lille RIAA som jeg forhåbentlig kan fitte bag plinten på min Project Debut III. Første forsøg er egentlig bare et proof of concept på den "opskrift" som jeg har fundet. RIAA'en skal forsynes af en enkelt trafo og et par 7815/7915 med nogle alt for store lytter. På billedet er der også en enkelt 5819 diode (jeg skal bruge to) til ensretningen (og faktisk også to mere henover regulatorerne). __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Overbliksbillede og et billede af OP-Amp'erne. 5532 er egentlig "ok" til mange formål -især testformål. Jeg har et par dyere OP-Amps fra TI liggende et sted også, men de er tiltænkt en lille forforstærker til soveværelset. Billede af den færdige test-RIAA kommer op en af dagene. Kredsløbet er lavet på det lille færdige veroboard-agtige print der ligger mellem mine skærme, men har indset at jeg nok desværre er nødt til at sætte mig ind i Eagle eller noget tilsvarende. Det er bare en evighed siden jeg har brugt det sidst :( Fig. 1. Fig. 2__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|

NE5532 er en ganske udemærket OpAmp, som mange har brugt til RIAA forstærkere. Den er igennem tiden også blevet brugt i mange Hifi forstærkere. Du må skulle bruge lidt flere komponenter, end jeg kan se på billederne. Jeg kan f.eks. ikke se de kondensatorer der skal bruges i modkoblingen, for at få RIAA kurven.
Jeg undrer mig lidt over, at du vælger at bruge schottky (5819) dioder i strømforsyningen. Det er jo slet ikke nødvendigt. Almindelige dioder er ok til denne konstruktion. Men det er jo nok fordi, det er dem du har liggende, og de vil da fungerer udemærket. Da du skriver du bruger 2 dioder til ensretningen, og 2 henover regulatorerne, kan jeg regne ud at du bruger enkelt ensretning, og generer en positiv og en negativ forsyningsspænding ud af en net transformator med 1 sekundærvikling. Den løsning har jeg selv brugt mange gange, og den fungerer rigtigt godt.
Med hensyn til Eagle, så er det ikke så svært at sætte sig ind i. Jeg bruger det selv. Men det tager selvfølgelig lidt tid at lære. Hvis du ikke selv har lyst til at rode med programmet, så lad mig få et diagram over din konstruktion og størrelse /ben afstand på de komponenter du ønsker at bruge, så skal jeg designe et print til dig i Eagle med de rigtige foot print. Skal RIAA del og strømforsyning være på samme print, eller vil du give dem hver sit print ?.
Happy buildng 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 September 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:

NE5532 er en ganske udemærket OpAmp, som mange har brugt til RIAA forstærkere. Den er igennem tiden også blevet brugt i mange Hifi forstærkere. Du må skulle bruge lidt flere komponenter, end jeg kan se på billederne. Jeg kan f.eks. ikke se de kondensatorer der skal bruges i modkoblingen, for at få RIAA kurven.
Jeg undrer mig lidt over, at du vælger at bruge schottky (5819) dioder i strømforsyningen. Det er jo slet ikke nødvendigt. Almindelige dioder er ok til denne konstruktion. Men det er jo nok fordi, det er dem du har liggende, og de vil da fungerer udemærket. Da du skriver du bruger 2 dioder til ensretningen, og 2 henover regulatorerne, kan jeg regne ud at du bruger enkelt ensretning, og generer en positiv og en negativ forsyningsspænding ud af en net transformator med 1 sekundærvikling. Den løsning har jeg selv brugt mange gange, og den fungerer rigtigt godt.
Med hensyn til Eagle, så er det ikke så svært at sætte sig ind i. Jeg bruger det selv. Men det tager selvfølgelig lidt tid at lære. Hvis du ikke selv har lyst til at rode med programmet, så lad mig få et diagram over din konstruktion og størrelse /ben afstand på de komponenter du ønsker at bruge, så skal jeg designe et print til dig i Eagle med de rigtige foot print. Skal RIAA del og strømforsyning være på samme print, eller vil du give dem hver sit print ?.
Happy buildng 
|
|
|
Jeg løb tør for 4001'ere til diodebroen :) Jeg har de andre komponenter liggende i skuffen. Der indgår i alt 9 modstande og 5 kondensatorer i kredsløbet, så det hele er holdt overskueligt. Faktisk har jeg lige downloaded Eagle i den gratis udgave, der skulle være fin nok til disse små projekter. Ellers mange tak for det fornemme tilbud =) Til det færdige projekt laver jeg separat forsyning og RIAA. Jeg tror nu det bliver det bedste. Så kan jeg også skifte RIAA-printet en dag, hvis det bliver relevant. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan går det med projektet ?. Har du fået RIAAén testet , eller er du ved at lave print ?.
|
Til top |
|
|