Forfatter |
|
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 14 September 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sad og surfede lidt efter fostex enheder da jeg har tænkt på at lave et sæt til computeren. Men så faldt jeg over nogen OB med FOSTEX FE 108E og en 15"
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=52633.0
Nogen der har prøvet noget lignende? Det burde kunne laves til en billig penge og hvad kunne være en god erstadning for den 15" her hjemme?
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
Sendt: 14 September 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://en.euroguitar.com/live-sound-accessories/eminence/alp ha/15/122006.html
Eminence Alpha 15A - er en klassiker i OB-sammenhænge
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var jeg ikke klar over.
umiddelbart virker 15" lidt overkill. Men Har jeg ret hvis jeg siger at OB er MEGET lettere at integrere i rummet?
Som du nok kan høre ved jeg ikke særlig meget om OB
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 14 September 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=97 267
http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=661
OB er ikke nødvendigvis nemmere
Link virker nok ikke da jeg kun bruger firefox Men det øverste er en meget billig 12" Jamo med lille magnet, 249kr Til OB bruges ofte meget billige basser med lille magnet, da det medfører det ønskede høje Qts En fordel ved OB er at du ikke har nogen design relateret egenressonans som ved et kabinet Bassen fortætter ned til dens Fs Du får derimod et OB relateret tab under 300hz
Næste link er til en billig 165kr Tysk 5" fuldtone(Westra), som jeg synes virker interessant
Det kan muligvis være en fordel at lave systemet aktivt Det koster mere, men filter komponenter er heller ikke gratis
Men du har vel ikke tænkt dig at bruge OB til PCen Husk også at der er såvel ulemper som fordele ved fuldtoner
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 14 September 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej nu når du vil lave ob setup .. så må jeg lige høre om noget inde jeg vil anbefale dig noget .. hvor langt fra vægen skal højtalerne være .. hvor stor er dit run di spiller i .. er det meningen du vil have kælder dyb bas
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 14 September 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 14 September 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til OB er det vigtigt at enhedens QTS er så højt som muligt, gerne omkring de 0,7 til 1, da det bevirker at enheden gerne vil give output ned til sin egenresonans.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=97 267http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=661O B er ikke nødvendigvis nemmere Link virker nok ikke da jeg kun bruger firefoxMen det øverste er en meget billig 12" Jamo med lille magnet, 249krTil OB bruges ofte meget billige basser med lille magnet, da det medfører det ønskede høje QtsEn fordel ved OB er at du ikke har nogen design relateret egenressonans som ved et kabinetBassen fortætter ned til dens FsDu får derimod et OB relateret tab under 300hzNæste link er til en billig 165kr Tysk 5" fuldtone(Westra), som jeg synes virker interessant Det kan muligvis være en fordel at lave systemet aktivtDet koster mere, men filter komponenter er heller ikke gratisMen du har vel ikke tænkt dig at bruge OB til PCenHusk også at der er såvel ulemper som fordele ved fuldtoner
|
|
|
Har du hørt den westra enhed? Der er intet info at finde på nettet om den. Men den har da et ret højt qts på 1,3 Men den går ikke særlig langt op. Kun 18k
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej nu når du vil lave ob setup .. så må jeg lige høre om noget inde jeg vil anbefale dig noget .. hvor langt fra vægen skal højtalerne være .. hvor stor er dit run di spiller i .. er det meningen du vil have kælder dyb bas
|
|
|
Jeg spiller i et rum på ca 14kvm Og mine højttalere står på nuværende tidspunkt ca 30/40cm fra væggen. Jeg behøver ikke kælderdyb bas. Men lidt bund må der godt være
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, dem må jeg hellere få læst. Jeg scannede lige den første igennem og så at de skriver lidt om eminece bassen sammen med fostex 103e. Jeg har godt nok set på 108 men den har kun et qts på 0,3 så den er nok ikke så godt egnet til det.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har arbejdet lidt med ob .. men din afstand til vægen skal helst være en meter ellers for du ikke noget bas ud af det .. hvor mange forstærker har du at gøre med
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
jeg har arbejdet lidt med ob .. men din afstand til vægen skal helst være en meter ellers for du ikke noget bas ud af det .. hvor mange forstærker har du at gøre med
|
|
|
Lige nu har jeg 2 stk doxa 70se og 2 stk nad 218 stående plus en nad 3020. De er vel heller ikke lige sagen til dette. Men jeg har ikke tænkt mig at komme ud i et kæmpe aktivt system  Jeg kunne bare godt ha lidt at pille i. Det er ved at være længe siden jeg byggede mig et sæt 2,5 kloner. Og det var nu meget sjovt.
Men det lyder til at det er en dårlig idé med OB, hvis jeg skal bruge så meget plads. Læste lige at det var en god idé med diffusere bag ved hvis de står tæt på væggen.
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg syntes da du skal prøve det .. du kan jo bare skubbe dem op til vægen når du ikke lytter til dem .. så fylder de jo ikke noget .. jo du kan godt bruge dine forstærker jeg har brugt denne bas syntes den gør det godt Zomax 15" bas med dobbelt svingspole |
|
DKK 699,00 |
|
|
|
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal jo også ha en hvis afstand fra højttalere. Og bøvle med at stille det ordentlig op værd gang der skal lyttes gide jeg ikke
Til den pris kan jeg lige så godt bestille eminence. De koster ca 1200kr inkl fragt fra england
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er også en mulighed ..
det jeg er i gang med .. har jeg 1.5 meter fra bag vægen og 50 cm fra side vægen.
men held og lykke med det
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

|
Sendt: 14 September 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du ha, og i lige måde. Men jeg tror hellere jeg må få læst lidt på det. Og så finde ud af hvad jeg skal gå i gang med.
|
Til top |
|
|