Hej alle…
Da den gamle LACK tv-bænk fra IKEA var blevet for lille, og ikke længere passede så godt ind i stuen, var jeg på udkig efter en ny
hifi-reol. Havde set på CLIC møblerne, som vist nedenfor, og syntes godt om deres design, men prisen var efter min mening til den
dyre side. Derfor kom jeg hurtigt frem til den konklusion, at DIY var vejen frem - jeg ville bygge en hifi-reol selv!
Igennem det sidste år har jeg derfor gået fra tid til anden og arbejdet på dette. Projektet er nu færdigt og jeg vil herunder
gennemgå processen skridt for skridt.
Dimensioner og optegning
Da min hjemmebiograf er placeret i stuen, var det vigtigste kriterie for reolen, at den skulle være stor nok til at huse alle
komponenter, således at de kunne skjules. Dette indebærer surround receiver, cd-afspiller, blu-ray afspiller, Apple TV, PS-3, tv-boks
samt centerhøjttaler. Ydermere var det tiltænkt, at der skulle være plads til en effektforstærker, men dette bliver muligvis en 30
liter DIY sub med en Peerless XLS 10” enhed + slave i stedet (dette kommer der sandsynligvis et andet indlæg om i fremtiden)
Ud fra ovenstående kriterie valgte jeg, at reolen skulle have fire rum hver med en bredde på 50 cm. De ydre dimensioner blev
derfor 210x43x60 cm (BxHxD). Den ydre ramme er udført i 25 mm MDF, mens de indvendige lodrette plader samt alle hylder er
lavet i 19 mm. Jeg tegnede det op i SketchUp for at få en ide om størrelsen samt se det i 3D. Fra SketchUp printede jeg tegninger
med mål, som jeg kunne tage med ud i værkstedet.
Opsavning af plader
Med tegningerne i hånden, var det tid til at tænde op for rundsaven. Først blev pladerne skåret op i nogle mere håndgribelige
størrelse med en håndrundsav. Top- og bundpladen blev også skåret ud til den endelige størrelse.
Derefter blev bordrundsaven brugt til at skære plader ud til hylderne, de lodrette vægge samt at skære den ydre ramme ud i 45
grader således, at samlingerne kunne samles i smig.
Nedenstående billede giver et lille overblik over arbejdsopstillingen. Jeg arbejde ude i mine forældres gammle lade med masser af
plads. Som det kan ses af billedet sviner det utroligt meget med støv fra MDF pladerne. For god ordens skyld skal det siges, at jeg
brugte åndedrætsværn for at undgå, at de små partikler kom ned i lungerne - man har jo ikke ni liv
Efter pladerne var skåret ud, blev der fræset riller i top- og bundpladen til de lodrette vægge.
Derefter blev der boret ud til dyvler i de lodrette vægge samt top- og bundplade.
Rillerne samt dyvler gjorde det nemmere at samle reolen. Desuden var det oprindeligt meningen, at det hele skulle limes sammen,
hvormed rillerne ville give en større overflade for limsamlingen. Bestemte dog senere i forløbet at samle det med skruer og beslag
på grund af, at det ville være lettere at samle reolen samt at flytte den i fremtiden, hvis vi bestemmer os for at flytte i et andet hus.
Første testsamling var meget lovende. Der var et par enkelte steder, hvor samlingerne ikke var helt tætte, men de var små nok til
at kunne rettes senere hen ved at tvinge samlingerne sammen med beslag og skruer
Inden jeg kunne gå i gang med malearbejdet blev alle delene pudset. Havde desværre kun adgang til en lille trekantsliber, så
pudsearbejdet tog sin tid, men slutresultatet blev meget fint. Jeg startede med korn 80 derefter korn 120 og til sidst håndsleb jeg
med korn 180. For nemmere at se, hvor langt jeg var kommet med pudsearbejdet, tegnede jeg med en blyant over hele overfladen.
Når alle streger var væk vidste jeg, at jeg havde været rundt over det hele.
Malearbejde
Jeg besluttede mig for at reolen skulle sprøjtemales for at give den bedste finish. Overvejede at sende den til en autolakerer, men
besluttede alligevel at gøre det selv, da jeg havde adgang til en lille kompressor samt en gammel sprøjtepistol. Jeg vidste, at det
ville blive en udfordring, men bestemte mig for at gøre forsøget alligevel. Jeg kunne altid pudse den ned igen og sende den afsted
til en professionel, hvis det gik helt galt - det gjorde det heldigvis ikke
Først startede jeg med at male enderne med en pensel. Der blev påført et godt lag for at sikre, at endetræet ville suge al den
maling den kunne.
Det var på dette stadie i projektet, at jeg bestemte mig for at samle reolen med beslag og skruer i stedet for at lime det hele
sammen. Jeg lavede derfor en skabelon af en smule resttræ, som jeg brugte til at få samlingerne til at være i 90 grader, mens jeg
borede huller til skruerne. Jeg borede kun i bundpladen, da jeg ikke ville til at spartle toppladen inden malingen blev påført.
Tyngdekraften plus et par små vinkelbeslag på indersiden af reolen skulle nok holde toppladen nede
Derefter blev alle hylder samt de lodrette vægge malet. Jeg lavede en sprøjtekabine inde i et lille redskabsrum ude i mine forældres
lade. Der var monteret en radiator, som jeg brugte til at varme rummet op til 25 grader for at få malingen til at tørre hurtigere.
Ligesom da der blev savet og pudset i MDF’en, brugte jeg også åndedrætsværn under sprøjtemalingen, dog med filtre der
beskyttede mod dampe.
På grund af at jeg byggede reolen hjemme ved mine forældre betød det, at jeg kun havde mulighed for at arbejde på projektet i
weekenderne. Derfor var der desværre ikke mulighed for at male det hele over én omgang. Det betød at jeg måtte tage
sprøjtekabinen ned inden jeg kunne blive færdig. Næste gang jeg kom hjem på besøg byggede jeg en større sprøjtekabine ude midt
i laden. Det var meget bekvemt med mere plads, da jeg kunne male top og bundpladen på 210x60 cm plus siderne, samtidigt.
Imellem hver omgang maling lavede jeg en let slibning med korn 500 og fjernede støvet med en fugtig klud. Resultatet på hylderne
og de lodrette vægge blev bedre end top- og bundpladen. Malingen så mere jævn ud og det var som om, den flød bedre sammen.
På top- og bundpladen var der flere ujævnheder og malingen dækkede ikke helt lige så flot. Ved ikke hvorfor det ikke dækkede så
godt, da jeg fulgte samme fremgangsmåde i begge sprøjtekabiner. Tror dog at ujævnhederne kan være skyldt af, at den store
kabine ikke har være lige så støvfri som den første. Heldigvis kunne jeg slibe ujævnhederne ned og i almindeligt lys kan man ikke
se forskel i malingen på hylderne og top- og bundplade.
Samling
Efter at alle delene var blevet malet, kunne møblet endelig samles for første gang. Oprindeligt var tanken, at det skulle hænge på
væggen ligesom CLIC møblerne. Dette blev dog ændret til, at det skulle hænge på væggen med to ben under længere ude som
støtte. Dette blev dog igen ændret til at den kun skulle stå på ben, da det ville give nemmere adgang til bagsiden, når ledningerne
skulle tilsluttes osv.
Stoflåger
Efter at møblet nu var samlet, gik jeg i gang med at lave stoflågerne. Disse blev lavet ud af spånplader, hvor der blevet savet hul ud
i midten beklædt med stof og monteret hængsler. Hængslerne plus en masse beslag og dyvler købte jeg for 20 kr. i IKEA ved at
kigge i deres belsags/skrue rodekasse.
Hullerne til hængslerne blev stemt ud med stemmejern.
For at bestemme hvor hullerne til hængslerne skulle være i selve reolen, monterede jeg lågerne i deres endelige placering. Jeg
brugte et sæt spillekort til at løfte lågen indtil der var lige meget plads rundt om lågen hele vejen rundt. Derefter kunne jeg optegne
hullerne til hængsler med en blyant direkte på reolen. Jeg sikrede mig, at der var nok plads hele vejen rundt om lågen til at den
kunne køre gnidningsfrit selv med de ekstra millimeter som stoffet ville give.
Inden stoffet blev hæftet fast til lågerne, blev de malet sorte. Jeg hængte dem op på tørresnoren ude i garagen ved hjælp af en
smule sejlgarn, så de var nemmere at male på begge sider.
Bagsiden af lågerne er ikke just de kønneste, men I skal ikke snydes for at se dem alligevel. Der blev brugt mange hæfter til at
holde stoffet på plads - så mange at min hånd til sidst blev meget øm af at trykke dem i med hæftepistolen

På reolen
monterede jeg tryklåse, så lågerne kan åbnes ved at trykke dem ind, hvorefter de selv åbner op en lille smule op.
Det færdige resultat
Billeder siger mere end ord!
Alt i alt er jeg rigtig tilfreds med resultatet. Det har taget lang tid at bygge pga. at jeg skulle gøre det i weekender med lange
mellemrum, men det har dog været en utrolig sjov og lærerig proces. Har samtidigt også forbedret mine teknikker inden for
snedkerarbejde, så er sikker på at næste projekt vil blive endnu bedre
Hvis jeg skulle have gjort noget anderledes, ville jeg få en professionel til at male det. Det ville helt sikkert give et pænere resultat
og tror ikke prisen vil være så meget dyrere. Endte med at give 1.000 kr. for malingen alene!
Håber at dette kan være en inspiration til andre om at kaste sig ud i et DIY projekt, ligesom så mange andre herinde har inspireret
mig. En stor tak til alle jer!
Ris eller ros modtages gerne
Mvh Kris