Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Skuffende signal styrke på 85cm skærm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være at jeg ikke har bedre signal fra min parabol?!?

Indrømmet, det egentligt problemet ligger nok i at min DVB-S modtager også er noget følsom (FloppyDTV-S i en HTPC), resultatet er at jeg får jævnligt får ’hak’ og ’pixeleringer’ i mit TV-billed. (Dette sker dog ikke med mit DVB-S kort til TV2). Jeg kan dog læse at der er mange der bruger denne modtager uden det mindste bøvl!

Jeg havde oprindeligt ’standard pakken’ der kommer med Canal Digitals ’Family’ (vist en 60cm skærm), men tilsluttede min HTPC i stedet for Set-Top-Boxen. Jeg havde dog brugt STB’en til at indstille parabolen med, og signal styrke/kvalitet lå ifølge denne på hhv. 60/70%

Jeg oplevede som sagt hakken på min HTPC, og valgte derfor at bestille en ny og større skærm, samt en (formodet) bedre LNB.

(I mine øjne har parabolen frit udsyn – den sidder i ca. 2,5 m højde, og huset på den anden side af vejen er ca. 8-10 m væk og har skråt tag bagud fra stue-niveau, så det ’åbner op’ foran parabolen!)

85cm Skærm: Gibertini OP 85 L
http://lynge-parabolservice.dk/product.asp?product=9304& sub=12&page=1

Maximum Single V-1 LNB 0,2 dB*
http://lynge-parabolservice.dk/product.asp?product=9266& sub=4511&page=1

*Jeg bestilte LNB i en anden butik, hvor jeg troede at jeg fik et godt tilbud på den større model (Maximum Single SF-100 LNB 0,2 dB) men ente med ovenstående!

Jeg købte ligeledes en ’sat-finder’ – som dog godt kunne være lidt mere brugervenlig, men det gik!
http://lynge-parabolservice.dk/product.asp?product=8159

Problemet er nu, at selv når jeg, vha. sat-finder, har super-finjusteret udstyret på halve millimeter, så kan jeg på STB ikke få mere signal styrke/kvalitet end hhv. 70/80% - altså kun 10 procentpoints forbedring!?!

(Som i nok har regnet ud har jeg også stadig ’hak’ på min HTPC, dog virker det lidt bedre!)

Jeg ved snart ikke mine levende råd – de tre eneste forsøg jeg ser tilbage er:

1: Købe den dyreste single LNB jeg kan finde (ergo den bedste!?!)
2: Flytte parabolen helt op på tagryggen, hvor intet kan genere den (en MEGET besværlig omgang!)
3: Købe et andet DVB-S kort og teste med! (dyrt når det skal være med CI)

Er der nogen der har nogle gode råd, input – eller bare lidt trøst ;-)

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Du kan få en smule mere signal ved at dreje lmb hovedet lidt fra side til side i holderen, måske max. et par cm. til hver side, det er kun til fin justering, du kan også flytte hovedet lidt frem og tilbage for at se om det har en målbar foreskel. Du får ikke ret meget ud af et bedre hoved/skærm det er ok. men tag en gammel digital parabol modtager og sæt den evt. på motor virker med force mm. der får du en signal bjælke frem du kan justere efter. Den der sat finder er vist kun til grov justering, prøv at bruge en modtager som feltstyrke måler det er det næmmeste. men det kræver tålmodighed

madduke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har allerede drejet LNB'en nogle grader - det gør en forskel på 2-3 procentpoint på min STB!

Jeg forstår ikke helt det med 'en gammel digital pabol modtager' - i mine øjne er det jo det jeg gør med min STB, den indikere jo med både 'bar' og procent!

Min forståelse var at sat-finder netop kunne bruges til at finjustere!!!

Men jeg må sige at jeg som sagt har indstillet på halve millimeter, så jeg tror ikke at der er meget mere at hente der!

/MadDuke

Til top Vis madduke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madduke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes