Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Antenne på loftet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rosengren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.
Jeg står og skal have en antenne til min Samsung fladskærm i soveværelset. Den skal selvfølgelig kunne modtage digitalt.
Jeg havde tænkt mig at placere den på loftet og trække et kabel ned i soveværelset.

Nu til problemstillingen:
Jeg har kigget lidt på forskellige typer og kan se at mange af de digitale antenner er aktive og kræver nettilslutning. Jeg vil helst undgå en antenne der skal have strøm og har derfor kigget på denne. Kan den anbefales, eller er gevinsten ved en aktiv antenne meget større end problemet med tilslutning af strøm?

Tillægsspørgsmål:
Jeg har ladet mig fortælle at de små digitale indendørsantenner bare ikke er gode nok! Er der noget om snakken?

Mvh
Stefan

EDIT: Se nyt indlæg længere ned i tråden

Til top Vis Rosengren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosengren

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Priser og antenner, her tænker jeg på hvordan Du tidligere har modtaget noget? En udendørs UHF antenne kan være problematisk men når samme kommer indendørs, på et loft går det galt. Får 40 år siden skrev Radio doktoren heroim i Se og Hør, og teknikken er vel u-ændret. Og ved nutidens digitale signaler kommer der ikke sne, billedet bliver bare V Æ K.

Give ligeså meget for selve antennene som for en Digital Receiver, er i mine øjne forkert. Og især fordi pris og indhold , af disse antenner, slet ikke hænger sammen.

Et "Tænkt" billede af en Olie tromle, åben i modtageretningen og en UHF antenne indeni "For ligesom undgå for megen ( ) indstråling bagfra.    Engang blev lavet en tegning af en Sofa som antenne, altså fjedrene skulle hjælpe med!   til bedring af modtagelse. Alt andet end betale for en "Såkaldt digital stueantenne".

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

En antenne på loftet kan godt bruges.

Men du skal være i en fornuftig afstand fra senderen

Har selv en antenne på loftet for at modtage DAB   for det kan ikke modtages med stavantennen på radioen

Har dit TV ikke 5volt udgang til aktiv antenne, Det har en del tv

Så klarer du det med antenne kablet.

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Priser og antenner, her tænker jeg på hvordan Du tidligere har modtaget noget? En udendørs UHF antenne kan være problematisk men når samme kommer indendørs, på et loft går det galt.

Ikke desto mindre har jeg en ældgammel UHF-antenne liggende på loftet - den fungerer perfekt til DVB-T. På analog klarer den det mindre godt, men digitalt fungererer fejlfrit.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Rosengren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Lige en tilbagemelding. Jeg satte en UHF-antenne op på loftet og trak det medfølgende kabel ned i sooveværelset. Det fungerer perfekt! Jeg har nu DR, DR2 og TV2 via DVB-tuneren og kvaliteten er efter min meing perfekt.

Rosengren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

*NYT INDLÆG*

Hej igen
Tager lige denne tråd op igen da jeg har nogle problemer.

Jeg er bekymret for at UHF-antennen på loftet alligevel ikke er optimal. Jeg oplever meget i øjeblikket at billedet ligesom bryder op hvis I forstår? Altså ikke "sne" som i gamle dage men mere at billedet nogle steder på skærmen ikke følger med. Tit fryser det helt, men lyden fortsætter uden problemer. Der er ingen problemer hvis jeg skifter over på analogvisning i stedet, kun på DTV? Det er særligt slemt når vejret er dårlig, hvilket leder mig til at tro at det ikke er selve fladskærmens DVB-tuner den er gal med.

Nogen der har set dette før? Kunne det evt. afhjælpe problemet at opsætte en aktiv digitalantenne i stedet??

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 August 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Nu kan det måske også skyldes at UHF antenner på loftet skal modtage på Højere frekvenser ved Digitale udsendelser, end samme antenner måske er beregnede til. Analoge Tv sender måske lavere end kanal 40 og digitale måske højere end kanal 44!

Har Du mulighed for prøve anvende samme antenne Udendørs, sådan på forsøgsbasis?

At aktive antenner koster mere end en ´DVB-T modtager volder mig, Problemer.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 August 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Rosengren skrev:
Jeg er bekymret for at UHF-antennen på loftet alligevel ikke er optimal. Jeg oplever meget i øjeblikket at billedet ligesom bryder op hvis I forstår? Altså ikke "sne" som i gamle dage men mere at billedet nogle steder på skærmen ikke følger med. Tit fryser det helt, men lyden fortsætter uden problemer. Der er ingen problemer hvis jeg skifter over på analogvisning i stedet, kun på DTV? Det er særligt slemt når vejret er dårlig, hvilket leder mig til at tro at det ikke er selve fladskærmens DVB-tuner den er gal med.

Der er mange fejl i antennesignalet der ikke giver problemer ved analog TV - bare lidt skygger osv. Men de fejl kan være ret ødelæggende på DVB-T signalet...

Citér:
Nogen der har set dette før? Kunne det evt. afhjælpe problemet at opsætte en aktiv digitalantenne i stedet??

En aktiv antenne forstærker bare de dårligdomme du allerede har, så det er ikke sikkert det hjælper. Prøv at starte med at flytte antennen rundt. Placeringen kan betyde meget, og du får nogengange et bedre signal ved at pege antennen i en lidt "forkert" retning, når den er indendørs. Hvis du har en modtager der viser signalstyrke og kvalitet, kan du jo tage den med på loftet.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes