| Forfatter |
|
HIFI4ALL Lukket konto

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1301
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ventetiden kan blive lang !
Konen har sagt ok.
Happy
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men de har stadig ikke HDMI 1.3, så jeg ville personligt vente.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
| Men de har stadig ikke HDMI 1.3, så jeg ville personligt vente. |
|
|
Hvilken del af HDMI 1.3 er det du vil vente på? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedre farvedybde og generel fremtids sikring..eller det har jeg måske misforstået? Det kan også være HDMI 1.3 kun er interessant pga. PS3?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Den bedre farvedybde og generel fremtids sikring..
|
|
|
I hvilken sammenhæng skulle farvedybden være relevant? Jeg tror ikke du skal regne med at se signalkilder med mere end 8 bit farvedybde lige foreløbigt - med PC-genereret grafik som en undtagelse. Under alle omstændigheder er der nogle langt mere væsentlige kvalitetsmæssige ting at forholde sig til, end HDMI 1.3 - hvis du vil vente på dét, så bør du også vente på tusind andre ting som formentligt _aldrig_ bliver "perfekte", men som har større indflydelse på billedet. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så du tror ikke at HD DVD / BD vil udnytte den extra farvedybde?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
| Så du tror ikke at HD DVD / BD vil udnytte den extra farvedybde? |
|
|
HDMI understøtter allerede 10 bit, og mere end dét får du nok ikke at se i HD-DVD/BD. Og allerede springet fra 8 til 10 bit er så lille en landvinding at det i mine øjne ikke er noget man bør vente på. Hvis du vil vente på dét, så er der lige et par hundrede andre teknologiske udviklinger du også bør vente på, og så er spørgsmålet hvad du skal kigge på mens du venter? Forstå mig ret, ethvert fremskridt er positivt - men ligefrem lade sit køb af tv afgøre af en så i mine øjne lille detalje, det synes jeg vil være forkert.
Desuden - jeg er godt nok ikke 100% sikker, men jeg vil da mene at selve panelet arbejder i 8 bit alligevel, og så betyder det mindre (omend jeg ikke vil driste mig til at sige at det er lige meget) hvilken bitrate du overfører til skærmen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med ovenstående (Ottos posts).
1.3 kommer ikke lige foreløbigt og det fulde potentiale af 1.3 (ifølge specs) bliver ikke udnyttet lige med det samme...
En langt mere interessant feature ville være muligheden for pixelmapping - men pioneer sover desværre stadigvæk i timen på dette punkt 
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser sku meget godt ud. Men danm hvor er det lavt at 42 ikke kan får uden indbyggede højttalere.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for info. Otto. Men er HDMI 1.3 kompatibel med 1.2?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
HDMI 1.3 er først og fremmest udviklet for at køre HDMI i stilling som et reelt alternativ i pro og PC verdenen, relevansen i konsum-markedet er (billedmæssigt) begrænset. Lydmæssigt er det en lidt anden historie, men det har jo ikke så meget relevans for valget af tv. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Ok tak for info. Otto. Men er HDMI 1.3 kompatibel med 1.2?
|
|
|
Ja, det er fuldt bagudkompatibelt, præcis som HDMI er kompatibelt med DVI. Sætter du to forskellige versioner sammen (inkl. DVI), så "bestemmer" den ældste version, og de muligheder du får for overførsler begrænses blot til dét den ældste tilslutning understøtter. Denne mulighed for at videreudvikle med 100% bagud-kompatibilitet er i mine øjne en af de helt store genistreger ved DVI/HDMI. At der så er begået nogle lige så store tåbeligheder i udviklingen af standarden, det må vi så håbe på at der bliver rettet op på hen ad vejen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Fandt det også selv, sorry; fra www.hdmi.org Q: Is HDMI 1.3 backward compatible with prior releases of the HDMI spec and with DVI?
Yes, HDMI is fully backward compatible with all prior releases of the HDMI spec, as well as DVI compliant devices.
|
| Til top |
|
| |
DKMIK Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har disse skærme ikke højre opløsning end 1024X768 siden der ikke står noget om det i artiklen.
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Enig med ovenstående (En langt mere interessant feature ville være muligheden for pixelmapping - men pioneer sover desværre stadigvæk i timen på dette punkt  |
|
|
Det er et helt bevidst valg, der er bestemt ikke "sovet i timen".
Det er helt normalt at fladskærms TV ikke har 1:1 pixelmapping, da det p.t. kun giver fordele ved PC og præsentationsbrug. På vores professionelle monitorer er der selvfølgelig med 1:1 pixelmapping, og har været det i mange generationer. Det binder sig i virkeligheden op på om man bruger DVI eller HDMI. HDMI er en AV indgang, og DVI er en PC indgang.
http://www.pioneer.eu/eur/product_overview.jsp?category_id=5 02&taxonomy_id=62-105&taxonomy_id=62-105
__________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneer skrev:
jdg1 skrev:
Enig med ovenstående (En langt mere interessant feature ville være muligheden for pixelmapping - men pioneer sover desværre stadigvæk i timen på dette punkt  |
|
|
Det er et helt bevidst valg, der er bestemt ikke "sovet i timen".
Det er helt normalt at fladskærms TV ikke har 1:1 pixelmapping, da det p.t. kun giver fordele ved PC og præsentationsbrug. På vores professionelle monitorer er der selvfølgelig med 1:1 pixelmapping, og har været det i mange generationer. Det binder sig i virkeligheden op på om man bruger DVI eller HDMI. HDMI er en AV indgang, og DVI er en PC indgang.
http://www.pioneer.eu/eur/product_overview.jsp?category_id=5 02&taxonomy_id=62-105&taxonomy_id=62-105
|
|
|
Beklager den lidt barske tone - det var ikke intentionen 
Men jeg tror at du/I (Pioneer) ikke er helt klar over hvad pixelmapping indebærer, idet du skriver, at det kun er relevant ved pc og præsentationsbrug.
Det "smarte" ved pixelmapping er at man kan "bypasse" elektronikken i skærmen. Således har man mulighed for at foretage skalering, de-interlacing og andre billedbehandlinger (gamma osv.) ved brug af en ekstern kilde, der er overlegen i forhold til den indbyggede elektronik i skærmen. Den eksterne kilde kan være en scaler, en htpc eller eksempelvis en high-end dvd-afspiller - og man undgår således dobbelt-skalering osv.
Det er "humlen" ved pixelmapping og altså ikke om teksten fra en pc står skarpt på skærmen.
Jeg forstår ikke helt din forklaring af DVI og HDMI og deres relevans for pixelmapping? I øvrigt skriver du, at pixelmapping pt. kun er muligt på Jeres prof. monitorer - så vidt jeg er orienteret, så er det også muligt på Jeres nye 1080p skærm? 
Og hvad ville være "faren" eller ulempen for Pioneer ved at give mulighed for pixelmapping - ligger der en teknisk begrænsning i skærmene?
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
| Det "smarte" ved pixelmapping er at man kan "bypasse" elektronikken i skærmen. Således har man mulighed for at foretage skalering, de-interlacing og andre billedbehandlinger (gamma osv.) ved brug af en ekstern kilde, der er overlegen i forhold til den indbyggede elektronik i skærmen. Den eksterne kilde kan være en scaler, en htpc eller eksempelvis en high-end dvd-afspiller - og man undgår således dobbelt-skalering osv.
Det er "humlen" ved pixelmapping og altså ikke om teksten fra en pc står skarpt på skærmen. |
|
|
Det er delvist korrekt, men spørgsmålet er snarere om det er en relevant feature på et plasma-TV. Der findes nemlig ingen AV-kilder der er i stand til at levere et signal der matcher panelets native resolution 100%. Ergo vil der være brug for skalering under alle omstændigheder, og ergo er fordelen ved 1:1 pixelmapping væk, som dug for solen. I værste tilfælde ville almindelige ikke-teknisk-orienterede kunder måske få et dårligt indtryk af produktet, hvis de af vanvare kom til at aktivere denne funktion, og så et aspect-forvrænget billede, der enten ikke udfyldte hele skærmen (720x576i fra DVD) eller at hele signalet ikke kunne vises (1920x1080i/p fra sat-tv eller fremtidige afspilningsmedier). Jeg er klar over at dette argument ikke interesserer de mere tekniske slutbrugere, men det er yderst relevant for Pioneer da en meget stor del af målgruppen ikke er teknisk orienterede. Men hvis man stadig mener at det er bedre med pixelmapping og en ekstern scaler der kan ramme native resolution helt perfekt, så prøv lige at kontrollere det i virkeligheden; Vi har prøvet det og forskellen er meget lille, og handler mere om forskellige farveskalaer end om detaljering i billedet.
Man kan også argumentere for at når tv-udsendelsen er blevet produceret, så har det været zoomet og skaleret adskillige gange, reclocket ved slowmotion, og tilføjet logo, sat i rammer osv. Kameraets opløsning ikke nødvendigvis er den samme, og signalet har været gennem en OB vogn, satellit transmitteret tilbage til tv-stationen, og herefter bearbejdet, så illusionen om at komme til at se pixel-til-pixel billede via ens High Defintion satellitmodtager - der så skulle have et udgangssignal der matcher native resolution på tv'et - holder ikke i virkeligheden. Desværre.
Med film er det faktisk teknisk muligt ved transfer fra celluid, computerskabte animationsfilm, og virkeligt mådeholdne producere og klippeteknikere der ikke 'piller' for meget ved det der er kommet i kassen, at have kildemateriale hvor perfekt pixelmapping er muligt.
Men ligeså snart at formatet det overføres på og billedvisningsskærmens native resolution ikke passer sammen, så skal man bruge skalering, og så fordelen er tabt. Det er tilfældet ved visning af PAL DVD på alle tv (da der ikke mig bekendt findes hverken LCD eller plasma paneler med native resolution på 720x576). For en NTSC DVD ville det faktisk godt kunne lade sig gøre med en 640x480 liniers skærm, men det er jo en dårligere løsning generelt. Med BluRay og et 1920x1080p panel (som f.eks. Pioneer PDP-5000EX) vil det kunne lade sig gøre, men det er altså ikke tilfældet på vores tv-modeller.
Jeg skal lige sige til folk der nu sidder og læser dette, og frygter fremtidige formater og nuværende skærme, at der alle vores 5., 6. og 7. generations tv er fuldt ud i stand til at vise alle BluRays og HD DVDs opløsninger og opdateringsfrekvenser. Og jeg skal hilse at sige at det ser hamrende godt ud. Der diskuteres her udelukkende den lille detalje der hedder pixelmapping, som er afgørende ved PC brug og mindre væsentlig ved tv/film. Langt vigtigere for billedkvaliteten ved de nye formater er den generelt højere opløsning og lavere komprimeringsrate på BluRay, samt muligheden for at vise et 24Hz signal, uden konvertering til 50 eller 60Hz. Jeg vil opfordre folk der interesserer sig meget for dette om at tage til Berlin på den kommende IFA messe om 1½ uges tid. Her vil de involverede producenter, inklusive Pioneer, fremvise nuværende og kommende produkter, og så kan man danne sin egen mening.
jdg1 skrev:
Jeg forstår ikke helt din forklaring af DVI og HDMI og deres relevans for pixelmapping? I øvrigt skriver du, at pixelmapping pt. kun er muligt på Jeres prof. monitorer - så vidt jeg er orienteret, så er det også muligt på Jeres nye 1080p skærm?  |
|
|
...som er en monitor! - ikke et tv! Et TV har indbygget tuner, tekst TV og de indgange og forbindelser der forefindes på AV udstyr(SCART, component, HDMI osv). En professionel monitor, har ingen tuner men til gengæld de funktioner og indgange som passer til professionel brug (RGBHV med 5 stk BNC stik, DVI, D-SUB9 osv).
DVI forbindelsen er en digital videooverførsel som har været benyttet i mange år og er udviklet til professionelle systemer. Den overfører kun digitalt billede, og der er ikke krav om at man skal overholde standarden, hvilket kræver at softwaren i begge ender er dedikeret til formålet. HDMI er AV-varianten som også overfører lyd og kontrolsignaler, hvilket gør at den fuldt ud kan erstatte SCART forbindelsen, hvilket DVI ikke kan. HDMI er standardiseret, og alle apparater kontrolleres for kompatibiliet, så det er bare at forbinde grejet - så virker det.
Da HDMI således er en AV-forbindelse og da native resolution på skærmen ikke matcher et PAL DVD signal, eller HD signal fra set-top-boks eller kommende formater, så er skalering nødvendigt, og derfor ingen grund til 1:1 pixelmapping. For at det ikke skal være løgn så kan dækker HDMI standarden ikke engang vores (og mange andres) tv's native resolutions, så det er ikke engang muligt at overføre pixels 1:1 digitalt. Så her er der altså decideret også en teknisk begrænsning.
Da DVI bruges til overførsel af billedet fra en computer til en skærm på et reklamebureau, film editerings-studie, produktionsovervågning og andre dedikerede opgaver, kan man installere software til perfekt match af udgangssignalet og native resolution på skærmen, og så giver det en forbedring med 1:1 pixelmapping. Ikke før.
Jeg er klar over at nogen producenter vælger at benytte DVI forbindelser på deres consumer udstyr. Men det giver en øget risiko for manglende kompatibilitet pga. manglende krav til overholdelse af standarden, og som jeg har nævnt før er det vigtigt for Pioneer at almindelige ikke-tekniske kunder skal kunne nyde vores produkter uden problemer.
Så vi holder os til sikre løsninger, og de mest relevante features på vores plasma TV. __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
DKMIK skrev:
| Har disse skærme ikke højre opløsning end 1024X768 siden der ikke står noget om det i artiklen. |
|
|
Kunne jeg også godt tænke mig at vide. Er Pioneer virkelig ikke kommet længere på det punkt. så svært kan det da heller ikke være?
|
| Til top |
|
| |
Pioneer Lukket konto

Produktchef
|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
PDP-427XA/XD 42" : 1024 x 768p PDP-507XA/XD 50" : 1365 x 768p
Det er temmeligt kostbart at udvikle og producere et plasma panel med højere opløsning. Og det har ikke rigtigt sin berettigelse for andre end filmstudier, før vi ser BluRay afspillere. Men hvis man virkeligt gerne vil have højere opløsning så har vi da også :
PDP-5000EX 50" :1920 x 1080p
http://www.hifi4all.dk/content/anmviewer.asp?a=1211 __________________ Med venlig hilsen
Henrik Skinbjerg
Pioneer Danmark
|
| Til top |
|
| |