Groove,
Jeg har bevidst ikke svaret, fordi jeg ikke kan undgå at skulle citere Kurt Kubik, og det synes jeg ikke var helt fair, men nu hvor du presser må jeg hellere gøre det.
Men så lad os da gå igennem det hele en sidste gang:
a) Groove du kritiserer os igen at vi opgav vores B-350 til:
125 W i 8 ohm
250 W i 4 ohm
Når den i virkeligheden kunne levere:
176 W i 8 ohm
294 W i 4 ohm
Kritikken gik på at når den ikke fordoblede effekten fra 8 til 4 ohm var det manipulation/bedrageri etc etc.
Til sammenligning er Dali Gravity opgivet til:
120 W i 8 ohm
240 W i 4 ohm.
Den leverer i virkeligheden: (Se denne tråd, hvor tallene opgives http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=viewtopic&mode=re ply&t=1486 idet jeg går ud fra at de er sakset fra en måling i et blad og forholdsvis korrekte)
180 W i 8 ohm
290 W i 4 ohm
Med andre ord er det helt normalt at opgive effekten konservativt. Som jeg også forklarede så opgiver man minimumseffekter, for at være sikker på at man i alle tilfælde kan overholde disse. At det så i vores tilfælde lige er en fordobling, er et rent tilfælde, som det sikkert også er et tilfælde at det er en fordobling i Dalis tilfælde.
Som Smedegaard så rigtigt sagde (og ja, jeg kender ham, men derfor synes jeg nu alligevel det er helt korrekt hvad han siger):
"Synes jeg at effektopgivelserne er helt OK. Ampen opfylder dem jo. At du tolker Densens opgivelser som om forstaerkeren er en ideel spaendingskilde er naivt og maa staa for din egen regning."
Nu kommer vi jo så til det rigtigt sjove, og jeg håber her at du Groove vil stå ved Kurts noget alternative måde at måle dæmpningsfaktor er den som du mener man skal bruge... .Du har jo i lang tid forsvaret den !
b) Kurts måde at udregne dæmpningsfaktor på: Citat fra denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46572&P N=0&TPN=5 ca 1/3 nede:
Kurts udregning af hans specielle "dæmpningsfaktor" for Densen B-350:
Hvis du regner RMS strømmen for hhv 4 og 8 ohm ud er den:
8ohm: 37,5V/8 ohm = 4,6875A
4ohm: 34,3V/4 ohm = 8,5750A
Det er en forskel på 3,8875A
Spændingsforskellen mellem 8 og 4 ohm er 37,5V - 34,3V = 3,2V
Udgangsimpedansen R = 3,2V/3,8875A = 0.8 ohm!!
Til sammenligning har jeg udregnet tallene for Dali Gravity med Kurts metode:
(180W) 8 ohm: 37,9V/ ohm = 4,7493A
(290W) 4 ohm: 34,1V/ ohm = 8,5044A
Det er en forskel på 3,7751 A
Spændingsforskellem mellem 8 og 4 ohm er 37,9 V – 34,1 V = 3,8 V
Udgangsimpedansen R = 3,8V/3,7751 A = 1,0 ohm.
Dæmpningsfaktoren er således med Kurts udregningsmetode 10 for en Densen B-350 og 8 for en Dali Gravity.
Groove... det var dig der mente det var en god metode til udregning af dæmpningsfaktor..
Konklusionen er så at en Densen B-350 har en bedre dæmpningsfaktor end en Dali Gravity når der udregnes med Kurts metode.
Personligt vil jeg gerne gentage 2 ting jeg har sagt igen og igen:
A) Jeg mener ikke Kurts metode til udregning af dæmpningsfaktor er brugbar.
B) En udgangimpedans over ca 50 er ikke væsentlig, da dæmpningsfaktoren i det store hele ødelægges af impedans i højttalerkabler, og i spoler i delefiltret, og kontakt modstand.
Vores B-350 har iflg Stereoplay en dæmpningsfaktor på 45. Hvilket er på niveau med en mængde andre internationalt anerkendte forstærkere.
c) Så var der emnet om udgangseffekten i 2 ohm.
At en B-350 ved kontinuerlig belastning i 2 ohm ikke leverer mere end 149 Watt skyldes sikringskredsløbet.
Igennem årene har vi brugt ret lang tid på at optimere vort sikringskredsløb. Vi oplever derfor normalt ikke at kunderne har problemer med at den slår fra.
Det er nødvendigt at forstå at een ting er kontinuerlig belastning i 8 ohm, noget andet er en real life belastning som f.eks en højttaler. Når vi en sjælden gang imellem hører om en kunde der har problemer med at sikringskredsløbet slår fra, tager vi normalt ud til kunden med måleinstrumenter og måler højttaleren og forstærkerens samspil, og justerer sikringskredsløbet således at det ikke slår fra.
Det er en metode vi har haft god succes med, og det sker således nærmest aldrig at en af vores forstærkere brænder af. Samtidig ser det ud til at sikringskredsløbet er ved at være justeret ind, for det sidste år har vi kun haft 1 henvendelse om en forstærker hvor sikringskredsløbet lukkede.
Der kan dog være flere kunder der har oplevet dette, da ikke alle kunder må formodes at fortælle det til forhandleren. Så er der brugere herinde som har oplevet dette, må de gerne fortælle os hvilken forstærkermodel, hvilke højttalere, og hvilke højttalerkabler (incl deres længde) det skete med.
Vort mål er selvfølgelig at alle kan bruge vore produkter perfekt uanset højttaler.
Så tror jeg vi er igennem det Groove, og kunne julefreden sænke sig ville det være rart.
Med venlig hilsen