| Forfatter |
|
HIFI4ALL Lukket konto

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1301
|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ikke ud fra at der findes nogle udmeldinger vedrørende pris endnu?
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende sats - fint der er nogen, der tør gå i en "ny" retning.
Det ærgerlige er bare, at den ikke dynamisk kan være meget bevendt som fuldtone. Parametrene er ellers fine - lavt mekanisk tab og en fornuftig resonansfrekvens. Den totale Q-værdi er måske lige i den høje ende - men ok. Flot følsomhed for en nominel 8 ohm'er. Jeg ser et stort problem med den meget ringe lineære slaglængde, som kun er ±2.1 mm. Det er passende til en mellemtone - men da ikke til en enhed, der også skal kunne spille bas. Det kan godt være, den set på en frekvensgang kan bringes til 30 Hz, som de skriver - men dynamiske kan den umuligt fungere særlig godt dernede (selv ikke med den høje følsomhed). Man skal selvfølgelig ikke dømme uden at have lyttet, og det kunne da være vældig interessant at lægge ører til denne specielle sag.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX problemmet er at fysikkenslove ikke har ændret sig, i hvertfald mig bekendt, de sidste halvtreds år. Det var for halvtreds år siden, ikke muligt at fremstille en fuldtoneehed, der kan det hele.Og det kan man stadigt ikke, desværre.
MVH
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er aldeles bekendt med kompromiserne ved konstruktion af HT-enheder, men det ændrer ikke ved min betragtning. Linearitet er fundamentalt vigtig. En fuldtone i den størrelse KAN laves med større lineær slaglængde. Der er endda lidt følsomhed at give af (men så er den nok ikke længere så anvendelig for rør-folket, som den vel henvender sig til).
|
| Til top |
|
| |
Seen_the_light Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
OBS! USXX og Andre:
Enheden skal bruges i et horn, frontloader eller backloader. Sådan bruger man normalt en ægte fuldtone til seriøs audio brug. Dette fremgår også af frekvensgangen.
Mvh STL
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seen_the_light skrev:
OBS! USXX og Andre:
Enheden skal bruges i et horn, frontloader eller backloader. Sådan bruger man normalt en ægte fuldtone til seriøs audio brug. Dette fremgår også af frekvensgangen.
Mvh STL |
|
|
Det er jeg med på. Det bliver det bare stadigt, ikke til en fuldtone der kan det hele af.
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagten blive til en fuldtone med et horn!!! Hvis man har pladsen!!! 250-1000L backloader horn, så burde det være muligt at nå 40-30 Hz med et solidt lydtryk. Hornet gør jo at enheden ikke skal bruge nævnværdig slaglængde. Det modsatte kræves af reflex kabinet
 Hilsen STL
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo i et gigantisk horn, kan den nok gengive bas. Det ændre bare ikke på, frekvensgangen over 800hz, er forfærdelig.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Dion Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kunne jo også være mulighed i en dipole fra 250hz og lidt eq ...
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dion skrev:
| Den kunne jo også være mulighed i en dipole fra 250hz og lidt eq ... |
|
|
Hvorfor dog det, med den frekvensgang over 800hz ?.
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andre,
Til højre med frekvensgangen, det er jo lyden der tæller i sidste ende...  Nej jeg ved ikke hvordan den lyder, men mange 8" fuldtoner har en "drive" som er ganske besnærende til musik, specielt sammen med noget rør udstyr  Data er ikke noget man skal hænge sig i! Det er MUSIK der tæller
 Hilsen
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 18 December 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Data er noget man indledningsvis godt kan hænge sig i, hvis man ved hvad, man skal kigge efter - og hvordan det skal tolkes (det kræver erfaring). Jeg hænger mig ikke så meget i frekvensgang, da den INTET fortæller om de dynamiske egenskaber. Den kan bruges til at afsløre nogle resonante peaks og få andre "fejl". Det er afgjort musik, der tæller, men der er bare nogle fundamentale ting, der skal være i orden, for at den KAN spille musik (i min terminologi betyder det at kunne reproducere). Det er givetvis en fin og såkaldt musikalsk enhed (jeg har endnu til gode at høre den), og fred være med dem, der går fuldtone-vejen. Jeg synes, det er super, Seas supplerer udbuddet med dette opdaterede eksemplar. Som Andre siger, kommer den aldrig til at kunne det hele særlig optimalt. Højfrekvensen-output'et i sådan en enhed er skabt alene ved opbrydning (som dog virker nogenlunde velkontrolleret i dette tilfælde). Den kan ALDRIG blive blive så fri og transparent i toppen eller byde på samme mikrodynamik og "sort" baggrund som en GOD tweeter. Dynamikken i bunden bliver heller ikke imponerende (et godt horn hjælper selvfølgelig, men...). Mellemtonen kan sikkert være ganske fin, og samlet set kan man da nok få en behagelig musikoplevelse. Det er positivt at se, Seas har valgt at konstruere denne type enhed med et ret lavt mekanisk tab for denne størrelse enhed. Det vil helt sikkert gavne lyden og styrke de svage side, en fuldtone nu engang har.
|
| Til top |
|
| |
lwel Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
umiddelbart ser den spændende ud synes jeg , men i fuldtone regi måske lidt svag i flux i gab ,
dog er 12 db dif i frekvensgang over så lille et område et problem da hele ideen med en fuldtone jo er at man kan undgå filter ,ikke at man skal hænge sig for meget i en måling men den ser meget skæv ud , det ser umiddelbert ud til at denne skal have et filter for at kunne jævnes nogenlunde ud , også hvis man ser på den som en bred mellemtone .
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seen_the_light skrev:
| Data er ikke noget man skal hænge sig i! Det er MUSIK der tæller |
|
|
Men der bliver ingen musik med den on-axis frekvensgang, sorry. Iwel har ret; den skal med sikkerhed filtreres. Jeg lavede bagladehorn i 70´erne (sidste årtusind). Til sidst blev whizzerconerne  erstattet med to-vejs bestykning. Det hjalp - syntes alle, der hørte på.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 19 December 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den tilsyneladende ret skæve klangbalance skyldes til dels den måde Seas måler på. Denne enhed har reelt en spændingsfølsomhed på 93 dB i stempelområdet. Derfor kan man stadig synes, der er behov for korrektion af frekvensgangen, hvilket måske ikke er så heldigt, idet man jo netop ønsker at undgå et filter ved brug af fuldtone (angiveligt en af fordelene). Her skal man så blot huske på, at spredningen ud til siden er ret dårlig ved højere frekvenser, så hvis man lytter lidt væk fra aksen (og der gør man vel), begynder tingene at passe bedre sammen, og et filter kan måske undgås. Så er der selvfølgelig spørgsmålet om baffelkorrektion, men når man er kommet ind på den løbebane, er løsningen vel et godt stort hjørnehorn - så skulle den vist være klaret :-)
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisen skulle komme til at ligge i nabolaget af 780,-$ pr. stk. (ikke 100% fastlagt endnu).
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 20 December 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meningen en fuldtone skal spille uden delefilter - det siger sig selv. Men, der er ingen fuldtoner der kan spille uden frekvens og impedanskorrektion.
Prøv at vise mig en eneste professionel fuldtonekonstruktion, der er helt uden korrektion. Det findes måske, men det kan ikke være mange.
|
| Til top |
|
| |
bambadoo Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 21 December 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fulltone uten delefilter. AER md3 drivere. Helt magisk. Bruker Oris horn. Reference Ultra. Men de er dyre.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 21 December 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger du kun den ene enhed i systemet med Oris horn. De anvendelser jeg har set, har alle anvendt et bashorn også.
|
| Til top |
|
| |