Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Simple Audio Roomplayer+ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knobelauch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Synes lige at jeg ville slå et slag for denne lille sag. Et meget kompakt og vellydene alternativ til BlueSound og Sonos produkterne, som understøtter
WiMP hifi streaming. I "with Amp" udgaven endda med en lille ICEPower forstærker. Koblet til min Hegel H80 via coax er den også et klart løft ift.
Laptop via USB til selvsamme Hegel (på alm. 16 bit FLAC rips, hvilket dog nok siger mest om USB interfacet på min Hegel ;-)). I det hele taget en
særdeles kapabel afspiller i det segment.
Til top Vis Knobelauch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knobelauch

Jeppe.K
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juni 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Nu spørger jeg måske dumt, men hvad skal man med sådan en når man har en dac i forvejen?
Til top Vis Jeppe.K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppe.K

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Det er vel for dem der gerne vil streame deres musik

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=3012&zoneid=1
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Knobelauch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2014 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeppe.K skrev:
Nu spørger jeg måske dumt, men hvad skal man med sådan en når man har en dac i forvejen?

Det er såmænd fint at have en DAC, men roomplayeren er primært en streamer. Dvs. den kan hente digitale lydfiler eller streams, som den derefter
kan konvertere i sin egen interne DAC til et analogt signal eller sende videre i digital form til en ekstern DAC. Man kan vælge mange måder at streame
på, f.eks. via sin PC eller Mac, så alt er jo smag og behag. Jeg ser personligt Roomplayeren som et af de mest helstøbte og vellydene produkter i
klassen under 10K lige nu og jeg har efterhånden været igennem en hel del forskelligt udstyr og opstillinger. Så hvis man er i markedet efter sådan en
fætter, så kan jeg anbefale, at man giver den et lyt.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Juni 2014 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Knobelauch skrev:
Synes lige at jeg ville slå et slag for denne lille sag. Et meget kompakt og vellydene alternativ til BlueSound og Sonos produkterne, som understøtter
WiMP hifi streaming. I "with Amp" udgaven endda med en lille ICEPower forstærker. Koblet til min Hegel H80 via coax er den også et klart løft ift.
Laptop via USB til selvsamme Hegel (på alm. 16 bit FLAC rips, hvilket dog nok siger mest om USB interfacet på min Hegel ;-)). I det hele taget en
særdeles kapabel afspiller i det segment.

Hvordan er brugerinterfacet i forhold til at håndtere playlister fra hhv. egne filer og Wimp ??

Knobelauch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2014 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Hvordan er brugerinterfacet i forhold til at håndtere playlister fra hhv. egne filer og Wimp ??

Det er ganske intuitivt. I f.eks. iPad app'en ligger playlister under en topmenu i højre side og her listes de forskellige playlister under de libraries, man
har tilsluttet sin Roomplayer til. Derudover opererer Roomplayeren med individuelle users, så der er rig mulighed for at konfigurere til hele familien og
ikke få mikset sine højopløste jazzsessions med knægtens death metal mp3'er. Jeg har ikke prøvet at lave cross-library playlister, men umiddelbart
kan man ikke kombinere stream service playlister med playlister for egne libraries (hvilket også ville være lidt af en udfordring). Og desværre er WiMP
integrationen kun klar til Mac/PC/iPad p.t., men iPhone app'en med WiMP skulle være lige på trapperne.

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juli 2014 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer også kraftigt denne Roomplayer+, da jeg også gerne vil med på streaming-bølgen....

Men nu spørger jeg måske også dumt. Men hvor vigtigt er det at have en god "streaming-box" (hvis jeg må kalde den dette i forhold til at have en god DAC, hvis den skal tilsluttes en analog forstærker, hvilket den skal i mit tilfælde?

og hvilken DAC vil passe til en Roomplayer+?

Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

Knobelauch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Jeg overvejer også kraftigt denne <span ="bigfontNews">Roomplayer+, da jeg også gerne vil med på streaming-bølgen....Men
nu spørger jeg måske også dumt. Men hvor vigtigt er det at have en god "streaming-box" (hvis jeg må kalde den dette i forhold til at have en god
DAC, hvis den skal tilsluttes en analog forstærker, hvilket den skal i mit tilfælde? og hvilken DAC vil passe til en Roomplayer+?</span>

Tjah... du kan sådan set komme langt med en laptop med WiMP og foobar2000, samt en hæderlig usb dac. Det er nok dér, mange starter, i hvert fald
hvis de satser på de tabsfrie formater. Men meget komme jo an på, hvad der er vigtigst for dig. Er det brugervenligheden, adgangen til store
musikbiblioteker eller den audiophile oplevelse? For de fleste er det givetvis en kombination heraf. Simple Audio Roomplayer er et forsøg på et alt-i-et
produkt, hvor der er taget hensyn til alle tre parametre, men hvis f.eks. brugervenligheden og mængden af materiale er mindre issues for dig, så kan
du formentlig nå et bedre resultat med den førstnævnte løsning.

Men konkret er Simple Audios implementering af Wolfsons 8776 DAC ganske vellykket. Dvs. at den performer ganske fornuftigt ift. hvad du kan få af
DACs til under ca. 3K, hvorfor du skal overveje en noget mere seriøs DAC at sætte bagved, hvis du skal opnå en stor lydmæssig forbedring dér. Der
kan dog være en anden årsag til at supplere med en ekstra DAC, nemlig antallet af tilslutningsmuligheder. Her vil en ekstra DAC kunne løse
udfordringen med multiple digitale signalkilder, da mange nu tilbyder multiple indgange.

Ift. din nuværende forstærker kan du overveje at koble en Roomplayer direkte til effektforstærkeren (såfremt du har mulighed for det). Det kan evt.
give nogle fordele, men ikke nødvendigvis.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Juli 2014 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Knobelauch skrev:
Jeg har ikke prøvet at lave cross-library playlister, men umiddelbart
kan man ikke kombinere stream service playlister med playlister for egne libraries (hvilket også ville være lidt af en udfordring). Og desværre er WiMP
integrationen kun klar til Mac/PC/iPad p.t., men iPhone app'en med WiMP skulle være lige på trapperne.

Det med playlister på tværs af platforme (streamingtjeneste, NAS osv.) virker fint på både Sonos og BlueSound, så er det er et spørgsmål om at få
styr på softwaren hos Simple Audio
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Men dvs. en god DAC er vigtig og så er det mindre vigtigt om det er en Sonos, BlueSound eller Simple Audio?? Kan man stille det sådan op?

Knobelauch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:
Men dvs. en god DAC er vigtig og så er det mindre vigtigt om det er en Sonos, BlueSound eller Simple Audio?? Kan man stille det
sådan op?

Hmm... det er ikke så ligetil at svare på, for det afhænger af, hvad du ønsker at opnå. Er det den optimale lyd til kronen, der er målet, så ville jeg
som sagt fravælge alle tre alternativer til fordel for en PC/Mac til USB DAC løsning. Dette selvfølgelig ud fra den forudsætning, at du allerede råder
over en PC/Mac til formålet. Gør du ikke det og mangler du fortsat at investere i en hæderlig DAC, ville jeg gå efter BlueSound eller Simple Audio,
(medmindre du har midler til mere eksklusive alternativer fra f.eks. Linn, Bladelius m.fl.). Dette bl.a. fordi Sonos ikke understøtter de højopløste
formater som 24/96 eller 24/192. Men alt afhænger af dine ører og dine behov. Det simple svar vil således herfra være, at såfremt du jagter den
audiophile oplevelse til en håndterbar krone, så drop alle tanker om Sonos og gå efter alternativerne. Men er dit behov en multirumsløsning til muzak,
så står Sonos meget stærkt i (lyd)billedet... ;-)

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2014 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg anser kig selv for at være ret old-school - traditionel cd-afspiller, Copland cda-288, forforstærker Copland cta 301 mk2 og en Krell ksa-80b effekt.

Alligevel besluttede jeg mig for at hoppe på streamingbølgen, og købte en Roomplayer 2 (den uden indbygget forstærker) - og altså en direkte
erstatning for min cd-afspiller. Roomplay'eren spiller efter min mening fortræffeligt - jeg lavede A-B test mellem den og min cda 288, som vist ogå har
ry for at være en habil afspiller, og lyden lå så tæt på at mine øre var tilfredse.

Ulempen ved Roomplayeren - efter min mening er, at den vist er kodet specifikt til en Twonky media-server - og det kan sagtens være min viden om
media-servere, men jeg synes ikke at funktionaliteten i praksis er 100%. Feks har jeg aldrig rigtigt fået playlister til at virke, og der er en stor forske
på, hvordan interfacet virker på PC og på en iPad.

Overordnet set er mit indtryk, at man får en fantastisk velspillende streamer, men man kommer til at gå på kompromis med funktionalitet i forhold til
andre streamere på markedet. Jeg har ikke haft andre, så jeg ved ikke "hvad jeg går glip af", og jeg regner med at interfacet blir bedre og bedre med
tiden.

Edit: nu ser jeg lige at Roomplayer+ er en opgraderet udgave af min - så jeg ved ikke om mine betragtninger vedr interface er gældende stadig..
Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2014 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Mit ønske er at kunne streame med den højest mulige kvalitet og den bliver jo hele tiden forbedret at udbyderne, så det udstyr jeg investerer i skal kunne følge med udviklingen.

Er det korrekt at Winp tilbyder 1411 kbps (FLAC/ALAC), som de eneste endnu?
Hvordan er Winps udvalg i forhold til andre?

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Er wireless no go når man snakker Flac filer?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes