Forfatter |
|
Stephan A Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2014 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej H4A
Jeg har erhvervet mig et sæt ADM AVI 9.1 red spot med tilhørende 10" AVI subwoofer. Til dem, der ikke kender dem, er det
et sæt aktive højttalere med indbygget kvalitets DAC. Jeg antog fejlagtigt, at min computer (stationær) havde en kombineret
3,5mm jack og spdif udgang. Det viser sig at min bundkort i computeren blot understøtter digital lyd. Derudover har jeg en
bærbar, der heller ikke har kombineret på, men er blot ganske almindelig. Kan ikke se at den understøtter digital lyd under
afspillingsenheder.
Jeg vil meget gerne have det bedste ud af mit udstyr, og kan forstå at et simpelt 3,5 mm minijack til phono kommer til kort i
forhold til at køre digital lyd ind i DAC'en.
Spørgsmål: Hvordan kommer jeg omkring dette problem uden at blive ruineret? Leder efter en løsning, der både kan bruges
til bærbar og stationær, og det er alt lyden der skal føres derover :)
Mvh.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan fås USB-Coaxial / toslink lydkort mange steder i fornuftig kvalitet. Fx. på Ebay.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Stephan A Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er egentligt ude efter en løsning, der både kan bruges til den stationære samt den bærbare computer skiftevis afhængigt af, hvad jeg ønsker at
afspille fra.
Findes der ikke andre løsninger end et lydkort der skal installeres i den stationære?
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra du har toslink indgang i dine aktive højttalere.
Du skal ikke bruge et lydkort.
Du skal bruge en USB SPDIF konverter.
V-link er udgået men de har stadig nogle hos hos Tape Conection. Eller du kan finde et andet fabrikat.
I alt V-link ca. 1000kr. Et godt USB kabel ca. 600kr. Et godt toslink kabel ca. 500kr.
Men det er jo lidt upraktisk med at flytte kablet, og have det liggende på gulvet.
Hvis du har en kombatibel pad eller smartphone er Bluesound Node en god løsning.
Pris Node ca. 3000kr. Toslink kabel ca. 500kr. Usb stick eller usb2 harddisk ca. 1000kr.
Det kræver også du har et lokalt netværk i din bolig.
|
Til top |
|
|
Stephan A Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mellemtone
Tak for det uddybende svar. Det vil klart være fedt, hvis jeg kan få det trådløst. Jeg har WIFI indenfor de 4 vægge, hvis det
er det du mener med et hjemmenetværk. Dog vil jeg ikke gerne af med så mange penge, da de er små som studerende.
Fandt et godt tilbud på mine højtalere, men vil selvfølgelig gerne have det bedste ud af dem. Har dog ikke hørt så meget
positivt om andet end apple air express.
Det gør ikke noget at man skal flytte lidt rundt med kablerne, men det skal helst ikke blive stort og klodset.
Jeg kan se, at det alligevel kommer til at dreje sig om lidt penge, så vil først og fremmest høre - kommer det til at gøre en
hørbar forskel at gå fra et minijack til phono, og over til digital?
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 11 Juli 2014 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behringer UCA202 kan præcis hvad du vil; og det til nærmest ingen penge. Folk med langt dyrere løsninger vil sikkert korse sig, men den måler bedre end hvad dine højttalere og forstærkere kan præstere alligevel. Den ligner plastik - fordi det er det er.
Til SU-budgettet er den glimrende og du kan skifte mellem stationær og bærbar med elektrisk afkobling. Et toslink-kabel kan fås fra 50,- og selv de billigste vil kunne streame 44.1 kHz fint. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du kan jo starte med Siankovic's løsning.
Du kan jo altid senere købe noget bedre.
|
Til top |
|
|
Stephan A Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic - Og det vil ikke blive det svageste led til mine ADM AVI 9.1RS? Og bør det give en hørbar forskel i forhold til det
billige jack til phono kabel jeg kører direkte fra computer til højttalerne lige nu?
Et tillægsspørgsmål. Kan det lade sig gøre at få samme lydkvalitet som med kabelløsningen?
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget groft sagt, så vil det svageste led (mht THD, IMD, støj og frekvenslinearitet) i et setup med moderne liniesignalchips og tilsvarende moderne forstærkerkonstruktioner altid være højtalerenhederne, højttalerens konstruktion skarpt efterfulgt af det passive filter, hvis der er spoler i signalvejen. Grunden til at AVI lyder bedre end mange tilsvarende højttalere med lignende enheder, er det aktive filter. Der er også mange andre grunde til at aktive løsninger er passive overlegne lydmæssigt, men det er en helt andet snak.
Der er heller ingen grund til at tro at tro at Behringer-løsningen lyder anderledes end den kablede løsning fra computerne. En måling af et simpelt billigt realtek lydkort i min bærbare viser værdier, der er meget lig det, som eksempelvis denne test af UCA202 viser. Hvilket kun er 3-4 gange dårligere end mit 9000,- RME-lydkort.
Dine forstærkere (denne prisklasse) yder typisk en faktor 10 dårligere end liniesignalbehandlingen og dine højttalerenheder (i den prisklasse) er også typisk endnu en faktor 10 dårligere end forstærkerne på de føromtalte parametre.
Så i runde og meget grove tal står liniesignalbehandlingen måske for 1-3 % af den samlede mislyd (THD, IMD, støj og linearitet). At bruge flere tusinde kroner på at bringe dette tal ned er vigtigt for nogle, og de mener også at kunne høre det, men det betyder ikke alverden i det samlede billede i denne prisklasse. Man får efter min mening altid mest for pengene ved at forbedre højttalerne, men her skal man op i en helt, helt anden prisklasse.
Dine højttalere er i øvrigt glimrende til prisen - jeg har hørt dem.
Her skal du så også tænke på at det der måles i testen er DAC'en og bufferen i UCA202. Dem bruger du ikke ved Toslink-tilslutningen. Der er udelukkende tale om en konvertering i det digitale domæne samt viderestreaming af dette. Det er DAC'en i dine AVI'er, der konverterer signalet til analog. Den er givetvis end smule bedre end det Behringer'en præsterer - jeg ved faktisk ikke hvad den er bestykket med.
Det du opnår med USB-til-Toslink-løsningen er et langt mere robust og gennemtænkt interface samt elektrisk separation mellem din computer og dine forstærkere. Du har vel selv prøvet at jackstik mister kontakten med tiden samt du får et meget kraftigt signal hvis du piller stikket ud mens musikken spiller. Det sker ikke ved USB løsningen. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3517
|
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har jeg misforstået noget;-), eller handler det ikke are om at signalet fra din kilde skal laves om til et digitalt signal fra computeren uden om lydkortet i computeren og efterfølgende bruge daccen i det anlæg du har købt? Såfremt sådan en her?
http://www.m2tech.biz/hiface2.html
http://www.dba.dk/casad/1002584260/77ad3884-ae09-4833-b799-5 7f24737b2e0/
__________________ mvh
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsningen vil være en sådan skulle jeg mene: Nuforce U192SUSB til SPdif TOSlink 24bit / 192kHz Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb et Apple tv eller airport Express og stik den optiske del ind i din højttaler (går ud fra at de har optisk indgang)
Send så dit musik trådløst fra iTunes på din/dine computer(e) via AirPlay til Apple tv/airport express
Det eneste du ikke kan er afspille 24 bit eller med sampling rate over 41/44khz. Men det er vidt også et fåtal der benytter det i dag
|
Til top |
|
|
Stephan A Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2014 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic - Tak for det meget uddybende svar. Jeg snakker lagt fra på lige så teknisk niveau. Dette er mit første stereo
setup af hvad jeg vil betragte som værende af mere seriøs kvalitet. Derfor er jeg også bange for at højttalerne bliver
begrænset af tilkoblingsmulighederne frem for omvendt. DAC'en skulle være en "Wolfson WM8741 with SRC to 24/96 Stereo
with optical S/PDIF".
Jeg synes blot at folk oftest giver udtryk for, at lyden bliver mere luftig, ren og detaljeret med digital tilslutning frem for en
billig analog tilslutning. Da jeg ikke har prøvet en AB sammenligning, skal jeg ikke gøre mig klog på det. Dog er der
desværre noget "knas" på linjen fra mit lydkort. Lidt eletrisk støj der stammer fra computeren. Det vil i sig selv være
lækkert at få en sort baggrund i stedet for at høre computerens knitren. (den er der også når jeg har headset tilsluttet, så
det stammer fra 3,5mm jack tilslutningen)
Hvad er forskellen på UCA202, den Nuforce der bliver linket til og den det v-link fra Mf der bliver omtalt udover prisen?
Og min stationæres motherboard understøtter digital lyd, men kan ikke finden noget i min bærbare, der siger at den kan. Er
det fuldstændig ligegyldigt, når der skal smækkes en USB i og så videre til konverteren og til højttaleren?
mn1974 - Jeg har ikke behov for en DAC. Der er indbygget DAC i mine højttalere (de er aktive). Det jeg har behov for en
løsning til at lave en digital kobling frem for analog som det er nu.
berdel - Jeg ønsker en løsning, hvor jeg kan overføre al lyden fra computeren over, og ikke kun muisk fra Itunes. Airfoil er
ikke en mulighed, da der er delay på, og derudover kun kan sende lyd fra én "kilde" af gangen.
|
Til top |
|
|
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder til at du står i samme situation som jeg gjorde. Jeg endte med at købe en brugt mac mini til 2000kr og bruger den til film og musik
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stephan A skrev:
Siankovic - Tak for det meget uddybende svar. Jeg snakker lagt fra på lige så teknisk niveau. Dette er mit første stereo setup af hvad jeg vil betragte som værende af mere seriøs kvalitet. Derfor er jeg også bange for at højttalerne bliver begrænset af tilkoblingsmulighederne frem for omvendt. DAC'en skulle være en "Wolfson WM8741 with SRC to 24/96 Stereo with optical S/PDIF". |
|
|
Forståeligt nok, men ingen af de foreslåede løsninger bliver den begrænsende faktor. Slet ikke hvis de kun bruges til digital overførsel via USB og toslink. Og for nytilkomne i hifi-verdenen vil jeg mene at denne historie er obligatorisk læsning.
Stephan A skrev:
Jeg synes blot at folk oftest giver udtryk for, at lyden bliver mere luftig, ren og detaljeret med digital tilslutning frem for en billig analog tilslutning. Da jeg ikke har prøvet en AB sammenligning, skal jeg ikke gøre mig klog på det. |
|
|
Velkommen til hifi-verdenen. Folk siger en masse - hold fast i hvad du selv kan høre.
Stephan A skrev:
Dog er der desværre noget "knas" på linjen fra mit lydkort. Lidt eletrisk støj der stammer fra computeren. Det vil i sig selv være lækkert at få en sort baggrund i stedet for at høre computerens knitren. (den er der også når jeg har headset tilsluttet, så det stammer fra 3,5mm jack tilslutningen) |
|
|
Det må der selvfølgelig ikke være. Gælder det også den bærbare? Det kan være mange ting, men skyldes stensikkert ikke kvaliteten af dit lydkort.
Det kan være stikket. Det kan også være en ekstremt støjende strømforsyning. Men begge dele undgår du ved at bruge USB til toslink. Så opnår du den elektriske isolation, som jeg har snakket om tidligere i tråden og et interface, der tåler at blive anvendt - i modsætning til de fleste 3.5 mm jackstik.
Dit lydkort bør ikke have hørbar støj, hvis musikken afspilles ved 0 dBu - altså fuld styrke, men støjen kan eventuelt også skyldes en forkert gainstruktur igennem setup'et. Sørg for at alle former for volumenkontroller til afspilning er skruet op på din computer både i styresystem og afspilningssoftware og brug kun højttalernes volumenkontrol. Støj er en konstant spænding i signalvejen, så skruer du ned til 1/10 lydstyrke på computeren, så tidobler du den relative støj. Den forsvinder ikke igen. Computere støjer notorisk meget, så gainstruktur er vigtig her.
Det kan også være sampleratekonvertering i software og eller styresystemet, som fejler hørbart. Dette er vanskeligt at finde årsag og løsninger til og ændres ikke nødvendigvis af en USB-løsning.
Stephan A skrev:
Hvad er forskellen på UCA202, den Nuforce der bliver linket til og den det v-link fra Mf der bliver omtalt udover prisen? |
|
|
Nuforce og V-Link understøtter flere samplerates og er pænere at se på. Al din musik er temmelig sikkert i 44.1 kHz -16 bit, hvilket er CD standarden og derfor også de facto mp3/flac standarden og det understøtter UCA202 selvfølgelig sammen med 48 kHz, som er filmstandarden. I praksis er det altså kun prisen og udseendet.
Stephan A skrev:
Og min stationæres motherboard understøtter digital lyd, men kan ikke finden noget i min bærbare, der siger at den kan. Er det fuldstændig ligegyldigt, når der skal smækkes en USB i og så videre til konverteren og til højttaleren? |
|
|
Ja.  Dit motherboard har sikkert bare en spdif-header et sted på kortet, hvor du kan tilslutte et kabel. i praksis en dårlig løsning - især hvis din strømforsyning støjer. Desuden er der ikke coax-indgang på AVI'erne. Begge computere "understøtter" digital lyd, da det er den eneste måde de processerer dataene på. Al lyden er digital indtil den rammer DAC'en i dit lydkort eller DAC'en i dine højttalere. Så at understøtte digital lyd er ikke en indbygget feature - der er bare tale om en fysisk forbindelse. Du tilføjer så selv en ny fysisk forbindelse via USB-toslink. Computeren har intet at skulle have sagt her.
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3517
|
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stephan A skrev:
Siankovic - Tak for det meget uddybende svar. Jeg snakker lagt fra på lige så teknisk niveau. Dette er mit første stereo
setup af hvad jeg vil betragte som værende af mere seriøs kvalitet. Derfor er jeg også bange for at højttalerne bliver
begrænset af tilkoblingsmulighederne frem for omvendt. DAC'en skulle være en "Wolfson WM8741 with SRC to 24/96 Stereo
with optical S/PDIF".
Jeg synes blot at folk oftest giver udtryk for, at lyden bliver mere luftig, ren og detaljeret med digital tilslutning frem for en
billig analog tilslutning. Da jeg ikke har prøvet en AB sammenligning, skal jeg ikke gøre mig klog på det. Dog er der
desværre noget "knas" på linjen fra mit lydkort. Lidt eletrisk støj der stammer fra computeren. Det vil i sig selv være
lækkert at få en sort baggrund i stedet for at høre computerens knitren. (den er der også når jeg har headset tilsluttet, så
det stammer fra 3,5mm jack tilslutningen)
Hvad er forskellen på UCA202, den Nuforce der bliver linket til og den det v-link fra Mf der bliver omtalt udover prisen?
Og min stationæres motherboard understøtter digital lyd, men kan ikke finden noget i min bærbare, der siger at den kan. Er
det fuldstændig ligegyldigt, når der skal smækkes en USB i og så videre til konverteren og til højttaleren?
mn1974 - Jeg har ikke behov for en DAC. Der er indbygget DAC i mine højttalere (de er aktive). Det jeg har behov for en
løsning til at lave en digital kobling frem for analog som det er nu.
berdel - Jeg ønsker en løsning, hvor jeg kan overføre al lyden fra computeren over, og ikke kun muisk fra Itunes. Airfoil er
ikke en mulighed, da der er delay på, og derudover kun kan sende lyd fra én "kilde" af gangen.
|
|
|
Derfor M2techen, den laver udgangen (USB) i din computer om til en digital udgang og går uden om lydkortet i din computer. Du tager et kabel og sætter i m2techen og i dit anlæg og derefter bruges DACCEN i dit anlæg;-) Såre simpelt. Og det er så alle de signaler du henter ud via din "nyvundne" udgang. Uanset hvad du afspiller fra computeren fx spotify, wimp, youtube (omend den kvalitet ikke er at skrive om;-))
__________________ mvh
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
Derfor M2techen, den laver udgangen (USB) i din computer om til en digital udgang og går uden om lydkortet i din computer. Du tager et kabel og sætter i m2techen og i dit anlæg og derefter bruges DACCEN i dit anlæg;-) Såre simpelt. Og det er så alle de signaler du henter ud via din "nyvundne" udgang. Uanset hvad du afspiller fra computeren fx spotify, wimp, youtube (omend den kvalitet ikke er at skrive om;-))
|
|
|
 Hvor finder du indgangen til M2Tech (coax) på denne højttaler? Der er derimod 2 x TOS indgange som kan tilsluttes Nuforc U192S og dermed kan man komme uden om PC / Laptop lydkort  Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
NGHNGH Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du beslutter dig for Behringers UCA202, så har jeg en liggende i rodeskuffen .....
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 13 Juli 2014 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
mn1974 skrev:
Derfor M2techen, den laver udgangen (USB) i din computer om til en digital udgang og går uden om lydkortet i din computer. Du tager et kabel og
sætter i m2techen og i dit anlæg og derefter bruges DACCEN i dit anlæg;-)Såre simpelt. Og det er så alle de signaler du henter ud via din "nyvundne"
udgang.Uanset hvad du afspiller fra computeren fx spotify, wimp, youtube (omend den kvalitet ikke er at skrive om;-))
|
|
|
Hvor finder du indgangen til M2Tech (coax) på denne
højttaler?Der er derimod 2 x TOS indgange som kan tilsluttes Nuforc U192S og dermed kan man komme uden om PC / Laptop lydkort Mvh. Robert
GS
|
|
|
mn1974 husker nok de første modeller/år hvor der også var coax, som de så lavede om til rent tosselink - go figure.
PS: tillykke med dem, de er fede! __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
Stephan A Forum Bruger

|
Sendt: 14 Juli 2014 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Det må der selvfølgelig ikke være. Gælder det også den bærbare? Det kan være mange ting, men skyldes stensikkert ikke
kvaliteten af dit lydkort.
Det kan være stikket. Det kan også være en ekstremt støjende strømforsyning. Men begge dele undgår du ved at bruge USB
til toslink. Så opnår du den elektriske isolation, som jeg har snakket om tidligere i tråden og et interface, der tåler at blive
anvendt - i modsætning til de fleste 3.5 mm jackstik.
Dit lydkort bør ikke have hørbar støj, hvis musikken afspilles ved 0 dBu - altså fuld styrke, men støjen kan eventuelt også
skyldes en forkert gainstruktur igennem setup'et. Sørg for at alle former for volumenkontroller til afspilning er skruet op på
din computer både i styresystem og afspilningssoftware og brug kun højttalernes volumenkontrol. Støj er en konstant
spænding i signalvejen, så skruer du ned til 1/10 lydstyrke på computeren, så tidobler du den relative støj. Den forsvinder
ikke igen. Computere støjer notorisk meget, så gainstruktur er vigtig her.
Det kan også være sampleratekonvertering i software og eller styresystemet, som fejler hørbart. Dette er vanskeligt at finde
årsag og løsninger til og ændres ikke nødvendigvis af en USB-løsning.
|
|
|
Der er samme hørbare støj ved brug af headset og højttalere (både gamlet og nyt setup) fra computer og bærbar. Støjen fra
bærbar og stationær er dog forskellig, så jeg tilskriver det eventuelt strømforsyninger og dårligt onboard lydkort som du selv
er inde på.
Hvordan kan det være, at jeg ikke må skrue noget op for højttalerne og bruge computeren til at skrue ned og op med? Jeg
er ikke helt sikker på, at jeg forstod den part.
Siankovic skrev:
Nuforce og V-Link understøtter flere samplerates og er pænere at se på. Al din musik er temmelig sikkert i 44.1 kHz -16 bit,
hvilket er CD standarden og derfor også de facto mp3/flac standarden og det understøtter UCA202 selvfølgelig sammen med
48 kHz, som er filmstandarden. I praksis er det altså kun prisen og udseendet.
|
|
|
De forskellige formater er mig stadig en smule ukendt. Dog er jeg begyndt at opbygge en samling af musik i FLAC. Det kan
jeg forstå at UCA202 fint håndterer?
|
Til top |
|
|