Forfatter |
|
Elmegaard Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har en ca. 5½ år gammel NAD C515BEE cd-afspiller (som jeg bruger sammen med en NAD C325BEE-forstærker), der desværre er begyndt at springe rundt, når jeg afspiller cd'er. Jeg har selvfølgelig tjekket, at der ikke er ridser/snavs på cd'erne (jeg har prøvet med nogle forskellige, og den gør det desværre med dem alle), så det kan ikke være dem. Jeg har brugt cd-afspilleren en del, men altid passet godt på den - ligesom jeg i øvrigt passer godt på mine cd'er.
Jeg har aldrig før renset en laser, så jeg er lidt loren ved at åbne den og selv forsøge at rense laseren, men eftersom garantien er udløbet og det derfor vil koste mindst 500 kr. at få den renset, er der vist ingen vej udenom. Jeg har derfor et par spørgsmål.
1) Når jeg har pillet låget af den, er laseren så synlig - eller skal der fjernes andre dele?
2) Jeg har googlet lidt og kan se, at folk anbefaler at man bruger isopropylalkohol eller propylalkohol med en vatpind. Er der en forskel, og hvad vil I anbefale?
3) Er der andet jeg skal være opmærksom på inden jeg kaster mig ud i det?
4) Kan man, ud fra ovenstående, overhovedet sige noget om, hvorvidt en rens er nok eller laseren skal udskiftes?
På forhånd tak!
Venligst, David
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rens vil i mange tilfælde give det ønskede resultat. Isopropylalkohol købes i Matas og koster under 100kr, så jeg ville helt prøve dette inden jeg brugte penge på noget andet.
__________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve laseren, sidder meget fjedrende og "løst", så brug evt en tandstik til at holde på den, ved at presse linse hovedet let mod den ene side for at holde på den. Så kan du let gøre det. Tjek også glide skinner for hår og støv. Lidt vaseline (meget lidt) på disse kan gøre underværker. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt vaseline kan i værste fald få den til overhovedet ikke at spille ordentligt. Det er alt for klistret og trægt. Skal du smøre skinnerne, skal du bruge "Teflon Grease".
http://elektronik-lavpris.dk/p90769/WSF-300_White_Lithium_Gr ease_300ml/
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har ren vodka er det bedst at bruge det, du skal i hvert ikke bruge den form for Isopropylalkohol man rensede
tonehoveder i, i gamle dage, det striber, især på plastlaser. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv brugt det på 2 cd afspillere som Onkyo DX706 og DX7711. Selv efter et år, var det stadig fedtet. Man skal jo ikke komme en større klat på. Jeg tog en ganske lille smule på fingeren, og gned det på stangen. Det fungerede fint.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 11 August 2014 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv brugt det på 2 cd afspillere som Onkyo DX706 og DX7711. Selv efter et år, var det stadig fedtet. Man skal jo ikke
komme en større klat på. Jeg tog en ganske lille smule på fingeren, og gned det på stangen. Det fungerede fint.  [/QUOTE]
Hmm... Det er vel et HiFi forum af den mere seriøse slags...?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2014 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jeg tog en ganske lille smule på fingeren, og gned det på stangen. Det fungerede fint.  |
|
|
Og du er helt sikker på, at du ikke har tabt så meget hukommelse, at du blander CD-afspillere og noget andet sammen????    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Elmegaard Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 14 August 2014 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene.
Jeg er dog blot blevet mere forvirret i forhold til, om jeg skal bruge isopropylalkohol, propylalkohol, vodka eller almindelig husholdningssprit (som en medarbejder ved Hi-Fi Klubben anbefalede - jeg har dog læst mig til, at det skal man ikke bruge).
Er der noget definitivt at sige i den forbindelse?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2014 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Almindeligt husholdningssprit indeholder udover denatureringsmiddel også en mineature smule acetone, hvilket på sigt opløser linsen, hvis den er af plastik, og gør den mat. Definitivt eller ej, gæt selv  . Brug du bare isopropanol/isopropylalkohol  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|