Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hifi amatør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nordskjold
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2015 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Som overskriften siger, er jeg amatør til hifi.

Jeg har kigget et stykke tid efter noget der kunne løse mit problem men har ikke fundet noget holdbart.

Jeg har Razer Tiamat 7.1 -> http://www.razerzone.com/gaming-audio/razer-tiamat-71
&
Razer Ferox -> http://www.razerzone.com/gaming-audio/razer-ferox

Og med headsettet følger en kablet fjernbetjening hvori Ferox højtalerne sidder i, der kan så skiftes på fjernbetjeningen alt efter hvilken lyd
enhed jeg vil bruge. Jeg bruger ikke højtalere normalt, det udelukkende til når jeg lige hurtige skal smide lyd ud i lokalet, er opmærksom på at
jeg sikkert kunne finde meget bedre.

Problemet er nu at jeg er rimelig glad for denne lille opsætning men har både en pc og en playstation 4 på samme bord, og ville gerne have
muligheden for at bruge samme opsætning til begge uden at skulle købe endnu et headset og højtalere eller sidde og skifte kabler under bordet
hver gang. Så en form for switch med 2 indgange og 1 udgang, altså 2 han stik og 1 hun stik, foretrukken med knap el.l. til at skifte.

På forhånd tak.
Til top Vis Nordskjold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nordskjold

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Januar 2015 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Et headset som dit skal tilsluttes et lydkort med surroundlyd og tilsvarende udgange til alle enheder i headsettet. Jeg går ud fra, at du har et lydkort egnet til formålet.

Din Playstation har ikke tilsvarende egenskaber og udgange. Så en omskifter med X antal ind- og udgange kan ikke komme på tale. Playstation 4 har derimod en Optisk Digital lydudgang. For at anvende den efter dine ønsker, skal dit lydkort have en optisk digital INDGANG, til hvilken du tilslutter din Playstation med optisk kabel. Styring og kontrol af lyden skiftevis fra PC og Playstation sker via lydkortets/ PC'ens kontrolpanel.

Hvor vidt man kan kategorisere resultatet som HiFi vil jeg undlade at kommentere, da jeg ikke har hørt headsettet. I det mindste er der noget at arbejde videre med.    
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Nordskjold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har fundet ud af både min PC og Playstation (som du selv nævner) har optisk udgang. Og har fundet en forstærker med 2 optiske indgange, så
skal jeg bare vide om jeg kan tage mit headset og smide Minijack til Phono convertere på alle 5 stik og så ind i forstærkerens "pre-out" stik?

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Nordskjold skrev:
Hej igen

Jeg har fundet ud af både min PC og Playstation (som du selv nævner) har optisk udgang. Og har fundet en forstærker med 2 optiske indgange, så
skal jeg bare vide om jeg kan tage mit headset og smide Minijack til Phono convertere på alle 5 stik og så ind i forstærkerens "pre-out" stik?

Pre-out kan ikke levere energi nok til en hovedtelefon. Din hovedtelefon er yderligere speciel ved at have flere højttalerelementer indbygget. Specielt for den er, at du har en separat subwooferkanal, hvis lydstyrke skal tilpasses til de øvrige kanaler den også har. Derfor kan du ikke bare koble tingene sammen i vildskab med diverse adapterstik. Hovedtelefonen skal tilkobles, som beskrevet i mit tidligere indlæg.

Du kan få lyd ud af hovedtelefonen ved at følge din egen opskrift og anvende minijack splittere og bruge hovedtelefonstikket på forstærkeren og håbe på at balancen mellem diskant/mellemtone og bas bliver acceptabel. Du må ikke fortælle nogen at jeg har givet dig den ide.

Du skal være mere end heldig, hvis der kommer et klangmæssigt acceptabelt resultat ud af det. Skal vi have noget HiFi lignende ud af dine eksperimenter, må udgangspunktet betragtes som "en ommer". Hovedtelefonen er konstrueret til PC og kun PC. Med multikanal lydkort og tilhørende antal forstærkere til din hovedtelefons mange kanaler. En løsning, som ikke normalt springer ud af æsken når vi åbner for begrebet HiFi.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Nordskjold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen, det sku sørgeligt at høre der ikke er nogen holdbar metode til at skifte mellem computer / PS4 i fuld 7.1 til et headset.
Troede vi levede i en teknologisk tid :P

Nordskjold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Og du er helt 100 på at pre-out ikke virker?

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebiorece iver/nad-t748v2/

Det er den jeg har kigget på og specs siger pre-out 7.1, men igen har jeg ikke den store forstand på det.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Nordskjold skrev:
Og du er helt 100 på at pre-out ikke virker?
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebiorece iver/nad-t748v2/
Det er den jeg har kigget på og specs siger pre-out 7.1, men igen har jeg ikke den store forstand på det.

99.9999 - 100%! Preout leverer ikke energi nok til at drive en hovedtelefon direkte tilsluttet. Vælger du at købe den viste reciever, vil en god stereohovedtelefon tilsluttet stikket på forsiden eller et par gode højttaler tilsluttet bagsiden, være porten til HiFi'ens forjættede land. Med digitallyd fra såvel Playstation som PC. Så er du godt i gang!

Nordskjold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
[QUOTE=Nordskjold] Vælger du at købe den viste reciever, vil en god stereohovedtelefon tilsluttet stikket på forsiden

Men så går jeg vel et eller andet sted på kompromi og mister mit 7.1 headset hvis jeg skal ud og finde stereohovedtelefoner?

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

I HiFi sammenhæng er der ikke noget kompromis i at anvende stereohovedtelefoner eller to god højttalere. Det ER netop hvad man forbinder med begrebet. Stereolyd i god kvalitet. RIGTIG god kvalitet, hvis du vælger godt grej. Recieveren du viser giver dig også mulighed for surroundlyd med et passende antal højttalere tilkoblet denne. Altså skiftevis stereo og surround med tryk på få knapper.

Du kan fortsat anvende dit headset sammen med PC'en. Og det er vel til den du har købt dit headset.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Januar 2015 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bare lade lyden fra PS4 gå gennem PC'en, og på denne måde samle enhederne.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nordskjold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2015 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Kan du ikke bare lade lyden fra PS4 gå gennem PC'en, og på denne måde samle enhederne.

Jo det kunne jeg sagtens men så skulle jeg tænde computeren hver gang jeg skal bruge playstationen :) Og det synes jeg heller ikke er så smart.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 10 Januar 2015 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Nordskjold skrev:
Kjeldsen skrev:

Jo det kunne jeg sagtens men så skulle jeg tænde computeren hver gang jeg skal bruge playstationen :) Og det synes jeg heller ikke er så smart.

Nordskjold, kan du ikke forklare:

1. Til hvilket formål har du købt dit 7.1 kanal headset?
2. Hvorfra kommer ideen om HiFi i den sammenhæng?
3. Hvad betyder HiFi i din forståelse af begrebet?
4. Hvor kommer din Playstation ind i den sammenhæng?

Når du end ikke ønsker at tænde for din computer for at få lyd fra din playstation gennem headsettet ligger der en stor pædagogisk udfordring foran os. Den opgave vil jeg ikke tage op nu, men du skal forstå at dit headset SKAL tilsluttes et apparat med det antal forstærkere som svarer til antallet af små højttalerenheder i headsettet, før der kommer en brugbar lyd ud af det. Disse forstærkere sidder i dit lydkort. Recieveren, du henviser til, har IKKE disse muligheder.

Computeren skal anvendes til dit headset. Men hvad værre er; lydsignalet fra Playstation er OPTISK DIGITAL og derfor skal dit lydkort have en ledig OPTISK DIGITAL INDGANG. Og så vil et klogt hoved tilføje: "Jamen du kan da bare købe en DAC (Digital Audio Converter) som laver den digitale lyd fra Playstation om til et analogt tokanal signal, som med phono til minijack stik tilsluttes lydkortets lydindgang". Det lyder som en genial ide, men denne løsning er betinget af, at der er en ekstra analog lydindgang ledig efter du har konfigureret lydkortets tilslutninger til at drive dit headset. Det er nemlig således, at man omstiller diverse indgange til at være udgange til et multikanal headset som dit. Konsekvensen er oftest at man mangler den nødvendige ledige indgang til denne sidste livline.

Vil du fortsætte med dit headset SKAL din computer tændes. Jeg er spændt på at høre dit svar på mine spørgsmål.

Nordskjold
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2015 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Nordskjold skrev:
Kjeldsen skrev:

Nordskjold, kan du ikke forklare:

1. Til hvilket formål har du købt dit 7.1 kanal headset?
2. Hvorfra kommer ideen om HiFi i den sammenhæng?
3. Hvad betyder HiFi i din forståelse af begrebet?
4. Hvor kommer din Playstation ind i den sammenhæng?

Når du end ikke ønsker at tænde for din computer for at få lyd fra din playstation gennem headsettet ligger der en stor pædagogisk udfordring foran os. Den opgave vil jeg ikke tage op nu, men du
skal forstå at dit headset SKAL tilsluttes et apparat med det antal forstærkere som svarer til antallet af små højttalerenheder i headsettet, før der kommer en brugbar lyd ud af det. Disse forstærkere
sidder i dit lydkort. Recieveren, du henviser til, har IKKE disse muligheder.

Computeren skal anvendes til dit headset. Men hvad værre er; lydsignalet fra Playstation er OPTISK DIGITAL og derfor skal dit lydkort have en ledig OPTISK DIGITAL INDGANG. Og så vil et klogt
hoved tilføje: "Jamen du kan da bare købe en DAC (Digital Audio Converter) som laver den digitale lyd fra Playstation om til et analogt tokanal signal, som med phono til minijack stik tilsluttes
lydkortets lydindgang". Det lyder som en genial ide, men denne løsning er betinget af, at der er en ekstra analog lydindgang ledig efter du har konfigureret lydkortets tilslutninger til at drive dit
headset. Det er nemlig således, at man omstiller diverse indgange til at være udgange til et multikanal headset som dit. Konsekvensen er oftest at man mangler den nødvendige ledige indgang til
denne sidste livline.

Vil du fortsætte med dit headset SKAL din computer tændes. Jeg er spændt på at høre dit svar på mine spørgsmål.

Hej igen Kaj

1. Jeg har købt mit headset til computeren, var ikke intentionen at bruge det til andet, men det har ændret sig.

2 + 3. Som mit første indlæg forklare er jeg virkelig amatør til dette her, og ved ærlig talt ikke hvad HiFi betyder eller omfatter. Når jeg har søgt på google om hjælp til lyd og konfigurering er HiFi et
begreb jeg støder på ofte så jeg satsede alle mine poletter på at hvis jeg fandt et HiFi forum var der sikkert nogle flinke mennesker der kunne hjælpe. Har også kunne mærke på dine tidligere svar
at det måske fornærmer dig jeg ikke ved hvad HiFi er indbegrebet af, og det har da slet ikke været min mening.

4. Jamen jeg begynder at kunne se det ikke kan lade sig gøre, men Playstationen kom ind i billedet da jeg ville se om jeg ikke kunne udnytte den fantastiske lyd fra mit headset til Playstationen
også i stedet for fjernsynslyd. Og som omstændighederne er, kan et surround anlæg ikke komme på tale.

Hele mit mål har bare været at have en smart måde at bruge et og samme headset til både computer og playstation ved tryk på et par knapper frem for at ligge og skifte kabler eller have 2 headset
hængende. Altså jeg har en HDMI Matrix som kan skifte fra 4 forskellige enheder til 4 forskellige skærme lige som det passer mig ved tryk på en fjernbetjening, for hvem gider ligge og bytte kabler
hver gang man vil streame sit indhold til en anden skærm / lyd-output.

Havde virkelig ikke troet det kunne være så kompliceret men har som sagt heller ingen forstand på lyd. Vidste bare man kunne med video så hvorfor ikke også audio.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 10 Januar 2015 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Nej, Nordskjold du fornærmer bestemt ikke nogen. Ikke mig i det mindste. Man skal jo starte et sted. Og det har du gjort. Men du er i overført betydning kørt i en blindgyde med fremgangsmåden og dit nuværende indkøb.

Nye ideer kræver ofte nye investeringer. Det er vigtigt at lægge en strategi for fremtidens ønsker og de produkter man indkøber for ikke kort tid efter at skulle udskifte det hele igen. HiFi lyd kan du sagtens få ud af din computer med dit headset tilkoblet. Lad det være en begyndelse.

Recieveren med flere HDMI indgange samt såvel digitale som analoge indgang tilkoblet en rigtig god stereohovedtelefon og/eller et par gode højttalere giver dig muligheden for at sammenkoble tingene (dog dit headset alene til computeren). Sørg for at købe apparater med flest mulige tilslutninger og bedst mulig lydgengivelse. For selv om du lige nu ikke behøver flere tilslutninger eller mener lyden er tilfredsstillende skal du tænke fremad, uanset det koster ekstra.

Mener du jeg kan hjælpe dig videre, vender du blot tilbage. God fornøjelse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes