| Forfatter |
|
nkt1 Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Lige et spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med inden jeg beslutter mig at skille mig af med min Sonos connect.
Hvilken afspiller streamer i bedste lydkvaliet. her tænker jeg udelukkende på streaming delen, da jeg har en ekstern DA konverter (Hegel HD10) som min sonos connect i dag er sat til.
Vil jeg kunne høre forskel på en Sonos connect (Coacx ud)og en feks. Bluenode (optisk ud) via min Hegel HD10 til min Denon PMA 1500ae..?
Streaming tjenesten vil være Wimp HIFI.
Skal lige siges at jeg i går har opgraderet fra spotify Premium til Wimp Hifi, og synes klart der er forskel i lyden, men lyden er også samtidig blevet mere "skinger" i mit set up på flere sange som før var mere varme at lytte til synes jeg..
Jeg er klar over at Bluenode kan streame 24 bit lydfiler og sonos ikke kan - men spørgsmålet går udelukkende på om der er forskel i streaming kvalitet af et signal i CD kvalitet om det er sonos eller bluenode man sender det fra..?
Eller er der andre alternativer til sonos eller bluenode, som streamer bedre til en ekstern DAC..? eller er digitale signaler ens..?
Mvh,
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et alternativ til at skippe Sonos er at opdatere den digitale udgang. Eller købe en Cullen eller Wyred4sound ( samme opgradering.)
Samtidig er det at fjerne wifidelen, og koble sonosen med netværkskabel en væsentlig lydmæssigt forbedring.
Endelig er omstændighederne ved dannelsen af musikfilerne, af væsentlig betydning, i forhold til 16 eller 24 bit.
Dette nævnt i forbindelse med at Sonos "kun" er til 16 og ikke 24 bit.
Forøvrigt er en del såkaldt højopløst musik blot konverteret fra 16 bit.
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gone4it,
Vil prøve med at koble min sonos direkte til netværket med netværkskabel og høre om der er noget at hente lydmæssigt.
kan ikke rigtigt forstå hvad du mener med at opdatere den digitale udgang..? En Cullen eller en Wyred4sound er vel en ekstern DAC, og den har jeg allerede i form af en Hegel HD10..? Eller er der noget jeg har misforstået i opdateringen af den digitale udgang..?
Mit spørgsmål er ikke så meget i retning af om det er muligt at streame 16 eller 24 bit, men mere om der er forskel på lyden på de digitale udgange fra evt. sonos connect (coax) eller Bluenode (optisk), når man streamer den samme kvalitet musik (16 bit)
Mvh,
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan godt se at det er en modifikation af connecten med en Cullen/Wyred4sound, altså ikke en ekstern DAC, men en ny indbygget DAC - men det ændrer ikke ved at jeg i forvejen har en Hegel HD10, som jeg kører det digitale signal igennem.
Så igen er spørgsmålet om man kan høre lydmæssig forskel på digitale udgange på evt Sonos connect eller bluenode eller andet, som så kører via min Hegel HD 10
Mvh
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er den digitale udgang, der er optimeret i sonosen. For størst forbedring, skal man være villig til helt at demontere wifidelen i Sonos.
Har selv været turen igennem
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor får man det lavet henne..? sådan en Cullen mod..? og hvad koster det
Og hvad gør den præcis ved det digitale signal, som min eksterne DAC ikke kan..?
Hvis du kunne forklare lidt mere ville det være fint
Mvh
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og at demontere det wireles signal er ikke noget problem, bare at Sonossen kommer op på min sonos app, med resten af mine sonos enheder..
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
går ud fra at ovenstående så svarer på mit spørgsmål, at der er væsentlig forskel på digitale udgangssignaler fra forskellige streamere.
Men vil en bluenode´s digitale udgangsignal (optisk) være i lige så god kvalitet som en modificeret Sonos (Cullen mod) ?
mvh
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtigt sagt er det et mere jitterfrit eller en bedre kvalitet af det signal der kommer ud af sonosen. En beskrivelse af indgrebet må stadig kunne findes
på wyred4sound. Dermed et bedre digitalt signal til en hvilken som helst dac. Da jeg købte min var det en ny færdig fra Cullen. I dag har
Wyred4sound overtaget fra Cullen, de har evt. som Cullen tidligere, både pris på opdatering, og komplet ny enhed. Der er også af og til en modificeret
model til salg på ksb.
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for info.
Så er spørgsmålet om det digitale signal fra en Modificeret Connect er bedre en det digitale signal fra en Bluenode, når man stadig ikke benytter den indbyggede DAC, men en ekstern DAC..?
Er der nogen der har prøvet at teste dette og vil dele erfaringer, så vil jeg være taknemmelig..?
Rart at vide inden man evt modificerer eller smider penge efter en ny Bluenode..?
mvh
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden siges der også på diverse fora at en ny god DAC reclocker signalet og derved reducerer jitter - som jo er det jeg kan læse at modifikationen af Sonos Connect vil gøre..
Så måske var det mere udbredt tidligere da eksterna DAC var mere sårbar overfor jitter at denne signalbehandling blev lavet inden man føder signalet til DAC end i dag..
men synes det er et interessant område og ville gerne have nogle på banen med erfaringer på området hvis i findes derude :-)
Mvh
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
mh67 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv Bluenode/ Hegel h300.
Har pt. både spotify og wimp hifi, og synes at
de lyder godt. Jeg har ikke hørt sonos.
Men jeg synes du skal gå i hifiklubben, og tjek appén til
wimp ud, den synes jeg ikke er god.
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mh67,
Jeg er mere interesseret i om nogen har testet for eksempel en bluenode op mod en modificeret sonos connect i forhold til selve digital signalet der sendes videre til en ekstern DAC, eller en lækker forstærker som du har i form af Hegel H300 med digitale indgange og indbygget DAC..!
vil jo sige at har man en forstærker som dig, må det også være af interesse at vide om man faktisk kan fodre den med et bedre signal end det der kommer fra Bluenode, for eksempel via en mod. sonos connect..?
der må næsten være nogen der har leget lidt med det tidligere derude..?
mvh
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
Rene.j Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 September 2014 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 06 Marts 2015 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gad også godt vide den bedste må og streame wimp hifi på er. Gør det pt via min apple tv og ipad.
Men vil det give noget og købe en bluesound eller er der andet bedre?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
https://www.raumfeld.com/en/raumfeld-connector-p9527.html Hvad med den? Den får rigtig gode anmeldelser.
Kan bare ikke finde ud af om den kan tage wimp. Men de reklamerer for wimp så mon ikke?
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt kan jeg ikke høre forskel på en Connect og en Node, når der benyttes digitalt ud og streames via Wimp Hifi.
Til gengæld synes jeg forskellen mellem ekstern streaming (Wimp Hifi) og internt streaming (CD-rip) er slående på begge systemer.
Hvis du gerne vil prøve om et modded Connect giver dig noget, så kan en brugt Cullen/Gert Volk måske være et bud. De er til salg med jævne
mellemrum og en ny koster så vidt jeg husker 6-7 kilo.
Omkring det trådløse net i Connect'en, så det altså deaktiveres:
https://bsteiner.info/articles/disabling-sonos-wifi
Selvom du kabler din Connect kan du sagtens komme ud for at den trækker alt data wia wi-fi kortet, så du skal slukke det helt, hvis du skal lave
en sammenligning. Hvis man analyserer på det, så kan to kablede Connect's sagtens finde på at kommunikerer trådløst.
Så hvis du løber ind i nogen der kan høre forskel på wi-fi opkobling og trådet, vel og mærke UDEN at have slukket for wi-fi kortet, så er det altså
ren indbildning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bestilt en simple audio roomplayer som kan tage 24/196 og som har coax + indbygget wimp. Skulle være bedre end bluesound. Dog ved jeg ikke hvor meget forskel der er når man slutter det til en ekstern dac?
Men nu kan jeg prøve og sammenligne mod apple tv (har Hegle H300) og om det er pengene værd (ellers ryger den tilbage)
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene.j skrev:
<div ="footerSubMenuElement marginLeftL">Jeg har bestilt en simple audio roomplayer som kan tage 24/196 og som har coax
+ indbygget wimp. Skulle være bedre end bluesound. Dog ved jeg ikke hvor meget forskel der er når man slutter det til en ekstern dac?Men nu
kan jeg prøve og sammenligne mod apple tv (har Hegle H300) og om det er pengene værd (ellers ryger den tilbage)
|
|
|
Digitalt ud er der ingen forskel i mine ører. Blot anderledes betjening. Men det kan selvfølgelig være du oplever det anderledes.
Vær iøvrigt lige obs på at Simple Audio er afgået ved døden.
http://www.whathifi.com/news/simple-audio-has-ceased-trading
|
| Til top |
|
| |
nkt1 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det var den digitale streaming ud af boksen jeg var interesseret i om man kunne høre forskel
Har købt en brugt Node så vil prøve den næste uge og hvis digital ud ikke er mærkbart bedre end sonos, så beholder jeg sonos pga softwaren og
integrationen med mine andre sonos apparater
Jeg synes faktisk også at kunne høre minimal forskel når jeg streamer Wimp hi-fi vis sonos Connect coax ud til Hegel HD10 og når jeg bruger coax ud
fra min denon dcd 1420 til Hegel - på enkelte numre er set som om at fra cd er lyden mere afdæmpet og ikke så dominerende som fra wimp hi-fi -
men som sagt det er minimal forskel ..
Ved ikke om jeg i fremtiden vil komme til at høre 24 bit musik - har ikke hørt det endnu...
Og kan ikke se at en mod vil gøre nogen forskel når jeg knap nok kan høre forskel på coax ud fra min cd og min ikke modificerede sonos ?
Mvh
Nicolai
|
| Til top |
|
| |
Clausop Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Rene.j skrev:
<div ="footerSubMenuElement marginLeftL">Jeg har bestilt en simple audio roomplayer som kan tage
24/196 og som har coax
+ indbygget wimp. Skulle være bedre end bluesound. Dog ved jeg ikke hvor meget forskel der er når man slutter det til en ekstern dac?Men nu
kan jeg prøve og sammenligne mod apple tv (har Hegle H300) og om det er pengene værd (ellers ryger den tilbage)
|
|
|
Digitalt ud er der ingen forskel i mine ører. Blot anderledes betjening. Men det kan selvfølgelig være du oplever det anderledes.
Vær iøvrigt lige obs på at Simple Audio er afgået ved døden.
http://www.whathifi.com/news/simple-audio-has-ceased-trading
|
|
|
Jeg bruger en Simple Audio Roomplayer+ og bilder mig ind at den gør det bedre end Sonos og Bluesound - har haft både Connect, Vault og
Node.
Jeg synes brugerfladen på Roomplayer er smart med deres mulighed for flere brugere og biblioteker. De kan så også bruges samlet, så der kan
søges i konens, kærestens og børnenes biblioteker og playlister hvis jagten går på et specielt nummer.
Roomplayer+ har separat hoved tlf. udgang og ekstra indgang audio indgang, så den kan bruges uden at været koblet op på det store anlæg,
ganske behageligt hvis familien ikke skal forstyres.
Heldigvis nåede Simple Audio at få lagt både Wimp og Tidal på systemet inden de trak stikket, så hvis prisen er rigtig, er det en god løsning,
sammenlignet med Sonos og Bluesound.
Det store minus er at der kun findes app til IOS og at ipad app'en er klart at foretrække.
|
| Til top |
|
| |