Forfatter |
|
Hifitossen Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life
Bruger siden: 02 December 2012 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er mange audiofiler stadig tilhænger af cd lyden når vi snakker lydkvalitet? og kun lydkvalitet i sammenligning med streaming.
Eller har lydkvalitet og betjening overhalet dette medie med længder og cden begravet
Jeg har stadig min tvivl
Hvad siger i ???
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langt fra...
Har da solgt en del nye i år.
Det er mere et ? hvad man er til, men i dag skal alt være så let så muligt frem for lyden.
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Music4life
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret Jensen. Jeg mangler stadig at blive overbevist mht. lydkvaliteten på streaming iforhold til en god cd afspiller. Det kræver en del af sin streaming at nå op på niveau. Mange forhold gør sig gældende. En streaming løsning er ok lydmæssigt for langt de fleste men ved kritisk musiklytning med bedste lydkvalitet synes jeg stadig at cd trækker fra. Ikke at man kan opnå en streaming løsning i luxus klassen, men det koster.
Ikke for at nævne pladespiller.......det er bare ikke aktuelt for mig.
Personligt er jeg i vildrede. Skal jeg investere i en streaming løsning i den dyre ende eller skal jeg opgradere på cd mediet?. Der er stadig mange års musiknydelse her også set i lystet af en stor cd samling. Streaming løsningen er en fleksibel pc baseret løsning med jriver/spotify/tidal hifi og squeezebox Touch som anden løsning. Til hverdagsmusik og let familie betjening.
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 795
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes stadig at rippede cder på en bærbar slår streaming. Streaming lyder ikke godt nok endnu, men teknikken er ung og lydkvaliteten og
brugervenligheden stiger stadig.
Der sælges stadig langt flere cder en lper så tror ikke cd er i fare for at uddø foreløbigt. Desuden lyder et godt cd-drev stadig bedre end rippede filer
afspillet fra en bærbar.
Et god pladespiller er muligvis stadig bedst, men kræver meget arbejde og jeg gider simpelthen ikke det bøvl.....
Bare min mening
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og en ting til.....
Streaming giver en dårlig betaling til musikerne og vil i sin nuværende form betyde at musik ikke er en levevej - medmindre du er så stor at
koncerter og mercandise er aktuelt.
Det vil jeg ikke være med til at støtte og derfor køber jeg stadig cder - selvom de efter ripping blot ender i en flyttekasse på loftet.
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent teoretisk burde de 2 metoder lyde ens i den perfekte verden, forudsat at tjenesten er lossless. I forhold til streaming fra diverse tjenester, så har cd mediet den fordel, at man har mulighed for at for selv at vælge hvilken udgivelse man vil høre. Især ved lidt ældre musik, er der stor forskel på udgivelserne i 80erne i forhold til genudgivelserne. Ved streaming fra diverse tjenester, er det som regel den seneste udgave der er at finde, hvilket ofte er ensbetydende med dårligere lydkvalitet.
I forhold til en pc audio løsning vs en drev løsning, har pc løsningen en stor fordel i forhold til fleksibilitet samt, muligheden for at afspille video filer. Det er klart at et godt drev, lyder bedre end en bærbar, men hvis man byggede en pc løsning op fra bunden, med lyd afspilning til formål, er forskellen på de 2 metoder minimal.
Personligt tror jeg ikke at cd mediet vil uddø, men jeg tror at mediet vil møde samme skæbne som LP mediet. Altså en situation hvor det primært er musik elskere der bruger mediet, mens alle andre blot bruger digitale streaming løsninger.
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD'en har været ude hos mig i 4-5 år.
Selvfølgelig skal en streaming-løsning sættes ordentligt op, det galt jo også LP'erne i gamle dage. En 10.000kr Pickup gjorde det jo ikke uden en ordentlig arm og drev.
Lydmæssigt er de helt på højde med hinanden, og betjenings mæssig er streamin altså LANGT foran.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifitossen skrev:
Jeg har stadig min tvivl
Hvad siger i ??? |
|
|
Det har jeg s´gu også Claus. Er i besiddelse af adskillige CD´er, som når man hører dem stadig ikke kan forstå, at der skulle være et marked for HiRez. Selv rippet til wav og streamet mangler der stadig en smule i forhold til direkte afspilning via samme dac. Er 99,9% sikker på, at CD´en ikke dør (på lige fod med LP). Dommedagsprofetier har der altid været, og de vil til stadighed opstå, hver gang et nyt format ser dagens lys __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Music4life
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hasse ja, dommedags profeteier. Hvem var det der skreg lpen død for år tilbage. Ikke sikkert at cden får samme renaissance....hvis den dør. Heller intet problem. For det sker ikke! Der vil stadig være mange tilhængere af cd mediet. Folk som værdsætter den gode lyd. Men den kundegruppe befinder sig i 40-.....alderen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er s´gu ikke sikkert. Ligesom LP´en på et tidspunkt kunne købes brugt til næsten ingen penge, kan du i dag få overflod af CD´er til en 5´er eller mindre, al musik incl. rigtigt gode udgivelser. Har man pladsen, og godt kan li´ at have det fysiske medie i hånden, og efterhånden har fundet ud af, hvad man bliver "spist af med" på streamingfronten, er det vist hip som hap, om man er 40+ eller 40- __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Music4life
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man samtidig kigger på brugtmarkedet over diverse
de mange endda temmelig dyre cd afspilere er der muligheder
for en god handel.Troen og efterspørgslen på cd er dalende og det afspejler
selvfølgelig brugtpriserne.
Det samme var jo også tilfældet med pladespilleren engang som nærmest
blev foræret væk da vinyl presse maskinerne var på vej til skrot på de store
fabrikkerne. Men de kører nu på fulde gardiner
|
Til top |
|
|

Dobb.profil Music4life
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Det er s´gu ikke sikkert. Ligesom LP´en på et tidspunkt kunne købes brugt til næsten ingen penge, kan du i dag få overflod af CD ´er til en 5´er eller mindre, al musik incl. rigtigt gode udgivelser. Har man pladsen, og godt kan li´ at have det fysiske medie i hånden, og efterhånden har fundet ud af, hvad man bliver "spist af med" på streamingfronten, er det vist hip som hap, om man er 40+ eller 40-  |
|
|
Ja, bare kig på hvad der er af brugt CD samlinger.
|
Til top |
|
|
Justin Case Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2015 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 271
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spekulerer på om charmen ved lytning til indspillet musik, lige så stille er ved at gå fløjten. Det hele er ved at blive for nemt - og måske dermed ligegyldigt. Den enorme tilgængelighed af musiknumre begynder at virke som en slags spam.
Udbuddet er så stort at man snart ikke ved hvad man skal vælge at lytte til. LP lytning kræver mere disciplin - ikke noget med at springe noget over. Og hvornår har en gruppe sidst lavet et såkaldt koncept album - altså et album med et gennemgående tema? Det giver jo ingen mening med den måde vi zapper rundt på nu om stunder.
Indtjeningen for mange kunstnerne bliver også lavere og lavere. Gad vide om ikke live musik vil vinde meget større indpas i fremtiden?
|
Til top |
|
|
Mickey BG Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1206
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2158
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD salget er vist bare ved at finde nyt leje. Den er ved at blive niche ligesom LPen har været i 25 år. Men der er rigtig mange gode brugt køb på
CDer. Hvis I kikker jer for er mulighederne store. - Lige nu hører netop nu Stevie Ray vaughan: Live at Carnagie Hall, som jeg købte på QXL for
et par uger siden for 10 kr  . Der er rigtig mange gode køb, og der er absolut intet modstridende i at høre både CD og vinyl, eller
streaming for den sags skyld.
Derudover er der stor forskel på hvordan markederne udvikler sig. Sony stoppede først produktionen af walkman til bånd i 2012 fordi der var et
marked i østen, og i Italien har nye biler stadig båndspiller. Så vi kan sikkert købe CDer (og vinyl plader) flere årtier endnu. CDen har dog en
fordel i lavere produktionspris og nemmere forsendelse i forhold til vinyl. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4843
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD'en dør ikke, og vil om nogle år få en renæssance a la vinyl. Men lige nu er det smart med mobiler og ørerpropper, og derfor har streaming stor tilslutning. Lige indtil der kommer noget andet, og så er det streaming, der taber marked.
Min næste artikel får sandsynligvis titlen "På med CD'en", hvor jeg vil starte en serie af artikler, der "hylder" produkter til afspilning af den sølvfarvede skiver.
Og streaming er endnu ikke en fast del af testanlægget/reference setup'et, og jeg kan heller ikke lige se det blive det i nærmeste fremtid...
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste vinylfreaks findes nok blandt dem der er opvokset med vinyl.
Så mon ikke også dem der voksede op med cd, vil fortsætte.
Meget snart bliver der yderligere et område : Vintage-cd
Så i cd-nostalgikere har noget at se frem til at se tilbage på.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror nu heller ikke cd'en udgår, men snarere at prisen måske stiger lidt pr ny plade, pga den lette adgang til streaming.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
CD'en dør ikke...
Min næste artikel får sandsynligvis titlen "På med CD'en", hvor jeg vil starte en serie af artikler, der "hylder" produkter til afspilning af den
sølvfarvede skiver.
Og streaming er endnu ikke en fast del af testanlægget/reference setup'et, og jeg kan heller ikke lige se det blive det i nærmeste fremtid...
|
|
|
Lyder spændende og er enig. Cd mediet er endnu ungt og der er stadig noget at hente. Især nu hvor markedet vrimler med super-DACs.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 13 Oktober 2015 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes det er fedt at der sælges ud... Har købt en del spændende cd'er til billige penge.... Og glæder mig nu afsindigt til om 20 år og jeg har tiden til
at høre dem, som pensionist  Må indrømme at streaming er er nemt, men som flere er inde på, det kvæler dem der laver musikken.
|
Til top |
|
|