Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Max "compr.ratio" i FLAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hej, har købt og downloaded et album fra et firma, der indtil videre skal have lov at være anonymt.
Der er 8 tracks i albummet, som består af FLAC filer.
De 6 filer viser en filstørrelse, der er forventet for FLAC filer, og med en "compression ratio" på ca 40%.

De 2 af filerne er meget mindre end forventet i forhold til den forventede størrelse, og når man ser efter egenskaber på dem (højreklik i Win7),
har de en "compression ratio" på 90%.

Disse 2 filer opfattes af Foobar2000 som at skulle vare det antal minutter, som vises i egenskaber, men efter 10 sekunder ophører lyden, men
afspilningen fortsætter, cursoren i øverste højre hjørne kører stadig derudad og nede i statuslinjen tæller sekunder og minutter videre indtil enden
af den forventede varighed af filens indhold.

Henvendelse til firmaet har blot resulteret i en påstand om, at FLAC ikke er komprimeret, men de vil se på problemet. De kommer bare ikke
tilbage med en løsning.

Flere forsøg på at downloade albummet på forskellige PC'er giver samme resultat hver gang, med 2 af filerne uanvendelige.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg skal overbevise firmaet om, at de må rette fejlen? FLAC ”compression” på 90% er da langt uden for FLAC
konventionerne?
Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Sådan ser det ud, hvis det kan hjælpe på forståelsen af det, jeg skriver om
Læg mærke til FLAC filstørrelsen og kompressionsraten samt den originale filstørrelse.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gætte på at du kun har første del af filen, at resten er blevet klippet af, måske er fejlen sket under overførsel.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

FLAC er komprimeret, men det er tabsfrit komprimeret. Jeg ved ikke hvordan Windows finder ud af kompressions
grad, måske ser de blot på fil størrelse.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Jeg vil gætte på at du kun har første del af filen, at resten er blevet klippet af, måske er fejlen sket under overførsel.

Har forsøgt at overføre flere gange og på forskellige PC'er, men samme resultat hver gang.

Der er tilsyneladende 2 minutter og 21 sekunder's indhold, da afspilning af filen varer i dette tidsrum. Det du kalder resten er tilsyneladene ikke
klippet af, der er bare ikke noget musikindhold i de sidste 2 minutter og 11 sekunder.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at åbne filen i et editeringsprogram som Audacity? Jeg tænker at filen måske er "fejlbehæftet" så al lyden efter de 10 sekunder er
uden niveau.

Det må alt andet lige være nemt at få en fil uden lydudsving til at fylde mindre i pakket version - måske deraf den unaturligt høje kompressionsgrad.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Passer størrelsen på filen med det windows fortæller i properties, dvs. 2,47 MByte? En FLAC fil burde være langt
større. Uanset, så er det en fejl hos firmaet du har købt filen af, det er kun dem der kan fixe den.

Om filen er klippet af i enden eller om der bare ikke er noget lyd, kommer lidt ud på ét. Det er kun et spørgsmål om
hvordan fejlen er opstået.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Noget kan tyde på at de 2 filer er fejlbehæftede, bed firmaet om selv at foretage en download af filerne og få bekræftet at der er sket en fejl.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Uanset, så er det en fejl hos firmaet du har købt filen af, det er kun dem der kan fixe den.

Helt enig. Jeg gætter på at de har en fejlbehæftet fil liggende til download, og de skal få den fikset, så du kan få den musik du har betalt for.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2015 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Kan lige tilføje at jeg har prøvet at åbne en af mine flac-filer med 38% compression rate med Audacity.
Ved at erstatte en stor del af tracket med stilhed opnåede jeg en compression rate på 83%.
Spilletiden er selvsagt den samme men altså kun med hørbar lyd i en lille del af tiden.

Det bekræfter mistanken om, at du har fået en lydfil der mangler ... meget af lyden.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2015 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Tak til alle, her e et screen-shot af en af de dårlige filer i Audacity. Der er ingen tvivl om, at der er noget galt.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2015 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Det vil da være rart at høre, hvad enden på historien bliver. Altså om firmaet sørger for at få leveret nogle filer, der er i orden eller hvad. Du har jo
en ret god sag med dokumentation for at produktet er defekt.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Oktober 2015 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:
Hej, har købt og downloaded et album fra et firma, der indtil videre skal have lov at være anonymt.
De 6 filer viser en filstørrelse, der er forventet for FLAC filer, og med en "compression ratio" på ca 40%.

De 2 af filerne er meget mindre end forventet i forhold til den forventede størrelse, og når man ser efter egenskaber på dem (højreklik i Win7),

Disse 2 filer opfattes af Foobar2000 som at skulle vare det antal minutter, som vises i egenskaber, men efter 10 sekunder ophører lyden, men
afspilningen fortsætter, cursoren i øverste højre hjørne kører stadig derudad og nede i statuslinjen tæller sekunder og minutter videre indtil enden

Henvendelse til firmaet har blot resulteret i en påstand om, at FLAC ikke er komprimeret, men de vil se på problemet. De kommer bare ikke
tilbage med en løsning.

Flere forsøg på at downloade albummet på forskellige PC'er giver samme resultat hver gang, med 2 af filerne uanvendelige.

Kan nogen fortælle mig, hvordan jeg skal overbevise firmaet om, at de må rette fejlen? FLAC ”compression” på 90% er da langt uden for FLAC
konventionerne?
Har du prøvet at konvertere den til wav eller FLAC med compression level 5 f.eks .

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Vi har sådan set fået opklaret at den "mystiske" kompressionsgrad på 90% eller mere sagtens kan opnås med FLAC, når lydfilen mest består af
stilhed som i dette tilfælde.
Så jeg kan ikke rigtig se ideen ved at konvertere til wav eller ændre compression level.
Der er bare tale om en fil der mangler det meste af den musik, der var stillet i udsigt.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
klitgt skrev:

tilbage med en løsning.

konventionerne?
Har du prøvet at konvertere den til wav eller FLAC med compression level 5 f.eks .

Ja, alt er forsøgt uden held. men der gode nyheder fra udbyderen af filerne.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Det vil da være rart at høre, hvad enden på historien bliver. Altså om firmaet sørger for at få leveret nogle filer, der er i orden eller
hvad. Du har jo
en ret god sag med dokumentation for at produktet er defekt.

Udbyderen har lovet at vende tilbage med intakt materiale.
De har indrømmet at have leveret noget, der ikke er OK.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Godt at høre!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes