Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Køb af high res lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 November 2015 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Har nu anskaffet en dac, der udover at kunne spille alle mine alm cder også har 24/192 samt dsd. Hvis jeg skulle mærke noget guld brænde i lommen
en dag, hvor på nettet kan så købe high res musik. Kender 2L men det er ikke lige min musiksmag. Kan vi fra danmark købe ved hd tracks? Andre
steder?
Til top Vis læderlap's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af læderlap

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 November 2015 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

HD Tracks bombarderer mig med tilbud, men meget ofte når jeg vil købe noget, er der regionale restriktioner. HD Tracks svarer, at de arbejder med deres musikleverandører for at få færre restriktioner, men det oplever jeg ikke endnu.

Forskellige steder kan man købe Hires, dvs. 96/24 i min optik, men der findes jo endnu bedre opløsninger. Det synes jeg ikke er afgørende, da en velproduceret moderne og ny optagelse med god musik, men kun i 24/90 lyder fremragende.

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2015 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Der er franske Qobuz. Som udgangspunkt kan man ikke købe hos dem når man er fra Danmark, men hvis man skriver en mail til
dem, åbner de for adgang. Jeg køber det meste af min musik fra enten Qobuz eller eclassical.com.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 November 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Nu får jeg sikkert skrevne verbale øretæver..... men Læderlap:
Spar dine penge. Jeg har en del CD´er, der beviser, at 16bit/44.1 KHz langt fra lægger begrænsning på, hvor fedt CD-mediet kan lyde. Udover ddet, har du sjældent garanti for, at det HiRez, du køber, ikke er et senere upsamplet produkt og altså ikke er oprindeligt indspillet i 24/96 eller 24/192. Det er for det meste markedsgøgl for at franarre dig dine penge IMHO

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 November 2015 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

ingen øretæver herfra.
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.h tm
Mvh.
Jan H.Pedersen
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 06 November 2015 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Hvis man gerne vil have god digital musik, så er vejen frem at købe gamle cd'er printet i 80erne og start 90erne på fx discogs. 
Kort sagt: "Printet in West Germany" er et bedre tegn på kvalitet end 96/24 audio. 
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

cocochanel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2015
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 November 2015 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

hva med HDtracks.de
den skulle jo være for vi "europære"?

Ellers syntes jeg at hires filer kun har mening når det er digitalt optaget. Der er ikke forbedring at spore hvis det er analog optagelser, så er CD'en
bedre (eller helst vinylet).
Meget at det der er tilgængeligt som hires og digitalt optaget er små mindre kendte kunstnere.
En skam man ikke kan købe hires hos Stockfisch records.
Linn Records har hires, meget klassisk og så Claire MArtin , Barb Jungr og et par stykker til.
Til top Vis cocochanel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cocochanel

Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 November 2015 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

https://www.highresaudio.com/index.php Tysk

Købte dette album, bestemte selv prisen download flac, waw mm

https://rouletproducer.bandcamp.com/album/home-again

Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2015 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

I første omgang kan du jo prøve at downloade noget gratis high-res:

http://forums.audioholics.com/forums/threads/free-legal-high -resolution-music-downloads.67154/

-men min oplevelse er også, at god CD-kvalitet slår det meste high-res!
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2015 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nu får jeg sikkert skrevne verbale øretæver..... men Læderlap:Spar dine penge. Jeg har en del CD´er, der beviser,
at 16bit/44.1 KHz langt fra lægger begrænsning på, hvor fedt CD-mediet kan lyde. Udover ddet, har du sjældent garanti for, at det
HiRez, du køber, ikke er et senere upsamplet produkt og altså ikke er oprindeligt indspillet i 24/96 eller 24/192. Det er for det
meste markedsgøgl for at franarre dig dine penge IMHO

Ikke herfra. Jeg er sådan set enig. Forstået på den måde at optagelsen betyder langt mere end om det er hires. Når det er sagt, så
har jeg oplevet at der er et mulehår mere luftighed at spore på gode hires-optagelser, specielt på 24 frem for 16 bit.

Dog er det sjovt nok er det en del år siden jeg med nogenlunde sikkerhed kunne høre denne forskel. Efterhånden som mit digitale
udstyr er blevet bedre, synes jeg at forskellen er blevet sværere at detektere. Måske fordi det bedre udstyr er bedre til at lave en
blød udklingning på trods af de store spring i dB-niveau. Som med digitalt fotografi har den digitale lydteknologi det problem at
trinnene mellem hvert niveau bliver ret grove målt i dB.

nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2015 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Med tilføjelses programmet Hola går det fint med HDTracks
Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2015 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt et album på den amerikanske version af HDTracks uden de store problemer. Angav at jeg var fra Danmark,
hvilket ikke var noget problem. Det eneste de ikke ville acceptere, var mit danske telefon nummer uanset hvordan jeg indtastede
det, med eller uden landekode.

Med et falskt, amerikansk nummer røg ordren igennem og jeg er nu igang med at downloade musikken.

Det er i øvrigt en Collectors Edition af Alanis Morissette albummet Jagged Little Pill, der indeholder 4 CD'er i 24bit / 192khz.
Ifølge Dynamic Range Database siden ser dette album ud til at have en rigtig fin dynamik, og bedre end orignal versionen af både
den normale og den akustiske udgave.

Generelt synes jeg det er sløjt med muligheden for at købe hi-res i andet end jazz, blues, folk og klassisk, som jeg absolut afskyr.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 06 November 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Boydk skrev:
Nu får jeg sikkert skrevne verbale øretæver..... men Læderlap:Spar dine penge. Jeg har en del CD´er, der beviser,
at 16bit/44.1 KHz langt fra lægger begrænsning på, hvor fedt CD-mediet kan lyde. Udover ddet, har du sjældent garanti for, at det
HiRez, du køber, ikke er et senere upsamplet produkt og altså ikke er oprindeligt indspillet i 24/96 eller 24/192. Det er for det

Ikke herfra. Jeg er sådan set enig. Forstået på den måde at optagelsen betyder langt mere end om det er hires. Når det er sagt, så
har jeg oplevet at der er et mulehår mere luftighed at spore på gode hires-optagelser, specielt på 24 frem for 16 bit.

Dog er det sjovt nok er det en del år siden jeg med nogenlunde sikkerhed kunne høre denne forskel. Efterhånden som mit digitale
udstyr er blevet bedre, synes jeg at forskellen er blevet sværere at detektere. Måske fordi det bedre udstyr er bedre til at lave en
blød udklingning på trods af de store spring i dB-niveau. Som med digitalt fotografi har den digitale lydteknologi det problem at

Du må altså ikke fortælle mig at du kan høre spring i niveauerne, når der er 65536 til rådighed !!
16 kontra 24 bit er kun et spørgsmål om støj, og 16 bit har rigeligt med dynamik til at have en støjfri gengivelse, selv af meget dynamisk klassisk musik
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2015 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det er vel egentlig også det jeg skriver? Men problemet er at de 65536 niveauer ikke er fordelt ligeligt. Eller jo det er de hvis
man kigger på spænding, men hvis man kigger på hvad den spænding svarer til i dB, så er de ikke. Og da vores hørelse fungerer
logaritmisk, giver mest mening at kigge på dB. De sidste trin inden 0 rummer nogle særdeles store dB-spring, det næstsidste 6 dB,
og det allersidste i princippet uendelig mange (kan ikke udregnes da man kommer til at dividere med nul). Det kan også ses på på
den bølgeform der kommer ud af en DAC hvis man har med et svagt signal at gøre. Se fx fig 6 og 7 på denne side:
http://www.stereophile.com/content/nad-m51-direct-digital-da -converter-measurements#5EDeXGccVzwRMhJy.97    ;   

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Janhp skrev:
ingen øretæver herfra.
http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.h tm
Mvh.Jan H.Pedersen

Undskyld. Men kan du lige fortælle hvad den artikel beskriver?
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 November 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

En rippet cd kan lyde ret fantastisk. Men ellers er det vel ens egne ører (og ens egen pengepung) der styrer om hi-res er det man køber?

Jeg køber hos Qobuz efter at have brugt samme metode som beskrevet ovenfor. Jeg køber kun hi res af kunstnere, som betyder meget for mig. Jeg kan høre forskel på mit anlæg

De evindelige diskuusioner om
- man rent faktisk kan høre forskel på hi res og redbook cd materiale
- om man tror man kan høre forskel på ...
- om der er en reel målelig forskel på ...
bliver gentaget på mange fora på internettet, og som regel fører de ingen steder hen.

Du skal altid lytte selv. Og det er en god ide at downloade gratis hi res for at prøve om det er noget.

Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2015 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

I denne sammenhæng er følgende artikel måske interessant:

https://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Vh

Hans Jørgen
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 November 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Encore skrev:
Boydk skrev:

Jeg oplever den største forbedring i bas segmentet.

læderlap
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 November 2015 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Er sådan set ikke uenig med nogen af ovenstående indlæg. Hverken dem, der fraråder køb på grund af simpel upsampling
og andet plat, eller fordi en cd fra før komprimerings tyraniets tid kan lyde godt. Heller ikke med dem, der oplever en bedre lyd
med hires musik. Jeg har jo selv downloadet fra 2L, har noget fra en Olive og lidt andet forskelligt og det lyder fantastisk.
Problemet er at det musik jeg indtil videre har fået fat i for at sige det mildt ikke er min smag. Hdtraks har det udvalg jeg gerne
vil have, så det kan være jeg skal prøve med et fake tlf nummer. Hvor gaflede du lige sådan et? Eller hdtraks de,der har jeg
ikke været.
Til top Vis læderlap's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af læderlap

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 November 2015 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Tror jeg har små 400 high res og små 250 DSD album.. og må sige de bedste jeg har er dem der er lavet fra pladespiller, de er gode..

Nogle af dem er ok, men jeg fortrækker det musik jeg selv har lagt ind fra mine gamle cder... 16bit.

Lidt som da de første cdafspiler kom med upsampling det skulle alle bare have det helt store nye hit... ja.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes