Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 04:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD-S1 eksperiment (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hvem kender noget til dette eksperiment med deres gamle topmodel, og hvem kan læse japansk:

http://www.ikeon.co.jp/dcd-s1-1.htm

Teksten angiver bl.a. BB PCM-1704, upsampling, Vishay-modstande osv.!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Hvem kender noget til dette eksperiment med deres gamle topmodel, og hvem kan læse japansk:

http://www.ikeon.co.jp/dcd-s1-1.htm

Teksten angiver bl.a. BB PCM-1704, upsampling, Vishay-modstande osv.!

Hejsa!
Ja det er sørme et firma, der har gjort det frække.
De har sat et helt nyt Audio Unit i maskinen.
PCM1704
OPA-627BP、AD-797BN、BUF-634、OS-Con SP、VISHAY .
Og så en upsampler.
Det er ok gjort i erkendelse af, at den slags maskiner slet ikke laves mere.
Har man først fået sådan en DCDS1 gaflet op under neglene, så ligner alt andet papmaskiner. Dog synes jeg TEAC´s Esoteric serie også har visse kvalier i samme retning.
Den stribe af opamps der er nævnt ovenfor, ville dog vaccinere mig mod projektet øjeblikkeligt.. Dem gider jeg end ikke løfte pegefingeren for.
Held og lykke med projektet, jeg ville dog hellere købe en anden maskine, his ikke jeg kunne lide lyden. Denneher er for fin til at pille i.

Skal vi ikke lige se et løbeværk der vil noget:

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

You could not adopt with even that High End brand, the super high accuracy ・ super expensive case part like the hot and cold water without either reluctance throwing. Loading the first class part of PCM-1704U K, OPA-627BP, AD-797BN, BUF-634, OS-Con SP, VISHAY VSR and SE99 etc. in the teflon baseplate of the DUPONT corporation. 192kHz 24bit up-to-date DAC at the speed which is room differential operation. The drive ability to depend on the complete DC constitution super high through rate electric current buffer and to excel

The photograph to the left is inside DCD-S1. Baseplate set of the right side of the photograph to the left (the DA conversion analog output step) conversion it does in the teflon baseplate which loads the super high accuracy ・ super expensive case part.

Original baseplate type number: TED DIGATAL COPD1706

Usually the baseplate when purchasing. Baseplate of 0 signs conversion.

Original baseplate.

TED DIGATAL COPD17083 (Z201 loading) set grade UP part explanation

DCD-S1 is outside the guarantee object of Denon. At you receive the repair of DCD-S1 itself. When used the item after the purchasing, at our company baseplate conversion job it is requested, making trouble spot check before the job, it receives, when trouble such as lid opening and closing mechanism section and CD software reading error is found, at our company it arranges repair. DCD-S1 audio guarantee period of the baseplate is 3 years. To presently as for breakdown of DCD-S1 audio baseplate there is no either 1 case. Because baseplate, at our company repair arrangement is done even with when trouble of the mechanism part occurs after the conversion, feeling at rest, you can use. (Repair in case of the guarantee period being cut off as a general rule becomes compensation. (Inc.) at イケオン it developed and tuned the sound quality of) DCD-S1. If standards for safety conformity it is inside the range, you correspond to also the special order from the customer. The sound quality DCD-S1 evolves by the new circuit and the new development part. Being able to point to the guide to the customer, because it receives, as registered, we ask.

We ask the inquiry with the mail to audio@post.ikeon.co.jp. Business hour: (Weekday) morning 10:30? In the afternoon 7:30 (national holidays) morning 11:00? In the afternoon 6:00 fixed holiday: Every Wednesday & everyday we wait for the participation of everyone to day of the week audition meeting. (WEEKEND audition meeting) [Ikebukuro (Nisiguti) location map ]

såen cirka eller deromkring

My friend Babel fish

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Ha ha!
Sikke noget rod!
I øvrigt kan PCM1704U-K ikke sample hurtigere end 96 KHz, læs her:

FEATURES
l SAMPLING FREQUENCY (fS): 16kHz to 96kHz
l 8X OVERSAMPLING AT 96kHz
l INPUT AUDIO DATA WORD: 20-, 24-Bit
l HIGH PERFORMANCE:
Dynamic Range: K Grade = 112dB typ
SNR: 120dB typ
THD+N: K Grade = 0.0008% typ
l FAST CURRENT OUTPUT: ±1.2mA/200ns
l GLITCH-FREE OUTPUT
l PIN-PROGRAMMABLE DATA INVERSION
l POWER SUPPLY: ±5V
l SMALL 20-LEAD SO PACKAGE

DESCRIPTION
The PCM1704 is a precision, 24-bit digital-to-analog
converter with exceptionally high dynamic performance.
The ultra-low distortion and excellent lowlevel
signal performance makes the PCM1704 an ideal
candidate for high-end consumer and professional
audio applications. When used with a digital interpolation
filter, the PCM1704 supports 8X oversampling
at 96kHz.
The PCM1704 incorporates a BiCMOS sign-magnitude
architecture that eliminates glitches and other
nonlinearities around bipolar zero. The PCM1704 is
precision laser-trimmed at the factory to minimize
differential linearity and gain errors.
In addition to high performance audio systems, the
PCM1704 is well-suited to waveform synthesis applications
requiring very low distortion and noise.

Måske de nøjes med 4X oversampling.

Sjovt nok har jeg eksperimenteret med denne maskine i en del år nu.
Det eneste jeg umiddelbart ville fedte rund med den er bypas af Højpasfilteret i udgangen, den operation er så simpel og så virkningsfuld, at hatten blæser af.
Når så det er gjort, så vil jeg bedømme maskinens største force til at ligge i elektronikken, hvilket vil sige Reciever, filtrering og audio delen.
Løbeværket er et imponerende skue, men jeg kan ikke få det til at spille frigjort som f.eks. 3560. 3560 tramper totalt uimponeret igennem, S1 vender ligesom om på halvvejen, når der rigtig skal ske noget. Det går lidt ud over opløsningen i mellemregistret og opefter. Her runder den lidt af og breder lidt ud, men på en ganske charmerende måde. Man bliver ikke rigtigt sur på den, men har man prøvet 3560 som runner, så er der ingen vej tilbage. Den tonser igennem med stoisk ro selv når der fyres alvorligt til sagerne. Ingen afrunding her.
Sjovt nok er kernen i værket på begge ens. Den svævende laser med glasoptik og så er i det mindste princippet med hall motor også ens, omend den er noget mere solid og kraftig i S1 bl.a. pga. den meget kraftige pladestrammer.
3560 er selvom den er en frontloader, forsynet med et 100% fastmonteret værk, det er en mekanisme i skuffen, der sænker CDén ned over spindelen, som så clampes af en mosnter clamp med magnet i. På S1, der jo er en født toploader sker der samme bare manuelt og lidt mere voldsomt.

Når man så kommer til den elektriske del af S1, så vender cigaren lige modsat. Den har intet at skjule og gør det heller ikke. Alt andet jeg har prøvet lyder for det meste kedeligt op mod den, enkelte har dog haft held til, at kamouflere mangel på dynamik i en småkælen fremfærd. Men her er vi ovre i den mere smagsbetonede del af HIFI.
S1 har nemlig dynamik og magt så det brager, men det er altså i den elektriske del af maskinen. At høre den trykke et flygel af, er lige det der skal til, for at forstå hvad de mente med den, jeg tror det er fordi den er rent bipolart opbygget og tillige har fået specialbyggede filteropamps.

Nu er det så at vort ombygningsprojekt, som der kan læses mere om i en anden tråd, helst skulle krydse klingerne fra de 2 maskiner.
Ved at trimme 3560 helt og aldeles ligesom S1, hvilket er gjort, de er nemlig næsten helt ens opbygget efter DAC chipsene. Og nu skulle vi så gerne have nye DAC chips i den gamle 3560. Jeg tror dog næppe vi får den samme dynamik og autoritet frem i 3560, som DACén i S1 præsterer.
Derfor kunne det være lidt sjovt, om der er nogen der har et bud på, hvad det kan så være. Hvilken komponent kan bære skylden for dette lidt runde og meget detaljerede lydbillede. En eller anden ting forhindrer, at den bare holder kaje og kører klatten.
Kan det være mekanisk eller er der en lille elektrisk detalje, som er gået mit øje forbi?
Jeg har hørt én eller anden nævne, at der i visse maskiner sidder en seriemodstand i forb. med laseren, der er placeret for at forlænge levetden på laseren. Skulle dette være tilfældet, så har den i hvert tilfælde ikke vist sig effektiv, idet laseren typisk holder meget længere i en 3560.
Er der nogen bud?

Kort kommentar til det megaprojekt Eikon har lavet.
De opamps er allesammen afprøvet i en næsten lignende maskine og det er ikke lige sådan man gør S1 bedre. den kommer sikkert hen i retning af en krydsning mellem en Accuphase og en ML på den måde.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 09 September 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hehe rart med lidt input - havde nu ikke tænkt på eksperimenter, men bare om nogle kendte til det.

Det er altid sjovt at læse om mods af den slags, lidt ligesom Swoboda på Sony´s maskiner!

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 September 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ka også kun sige én ting: Do not! En seriøs diskret opbygget analogdel kunne måske komme på tale, men da ikke opa627 eller andre fet-opamps! Hvis man ikke synes om lyden fra DAC-delen af S1 så sælg (giv) den til mig istedet!

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Sendt: 09 September 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Det her har ikke noget med den flotte denon afspiller at gøre, men hvordan kan du ende på en japansk side Ronin  ? går langt ud over min forstand :)

Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 10 September 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Sheiken skrev:

Det her har ikke noget med den flotte denon afspiller at gøre, men hvordan kan du ende på en japansk side Ronin  ? går langt ud over min forstand :)

Med en søgning på Google kommer man vidt omkring i verden og falder over de mest skægge ting - det ville du vide hvis du prøvede at gøre det samme!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 10 September 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Asbjørn skrev:

Ka også kun sige én ting: Do not! En seriøs diskret opbygget analogdel kunne måske komme på tale, men da ikke opa627 eller andre fet-opamps! Hvis man ikke synes om lyden fra DAC-delen af S1 så sælg (giv) den til mig istedet!

Som sagt - det var bare for at høre. Der er overhovedet ingen planer om ændringer af nogen art - hvis ikke det spiller godt uden mods, er det ikke herhjemme det skal stå, og desuden tager mods ofte livet af prisen når man skal sælge igen.

Det var som sagt bare nysgerrigheden der kaldte....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes