Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 04:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hmm forvirret over Blød/Hård/Neutral lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe gået og tænkt lidt over hvordan forskellen er på de forskellige forstærkere mht. om de lyder Blødt hårdt eller neutralt i lyden

Jeg ejer selv en Sony Surround Reciever

hvordan er Sony's lyd ?

og bare for at sammenligne.. hvordan er fx. Denons og Pioneers ?

Kan i ellers nævne eksempler på de 3 forskellige typer ?

grunden til jeg nævner disse 2 er fordi det er de eneste mærker jeg har mulighed for eventuelt at låne af venner for at lytte på forskellen.. hvis jeg da overhovedet kan få lov

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 September 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Dette er et emne som afhænger meget af den enkeltes måde at fortolke og definere lyden på. Dog syntes jeg at man oftere bruger udtrykkene; mørk, lys lyd end blød, hård.... men lad det nu ligge.

Jeg kan prøve at skrive hvordan jeg definerer de forskellige udtryk...selvom der sikkert er nogle der vil være uenige med mig i min fortolkning/defination... det hele sat på en spids!

Lys/hård: Diskanten er meget fremtræden, mens mellemtone og bassen er blevet tonet noget ned. Giver en lidt skinger lyd. Yamaha, Pioneer befinder sig generelt i denne gruppe.

Mørk/blød: Det omvendte af lys og derfor er mellemtone og bassen mere fremtræden end diskanten. Giver et roligt og dyb lyd. Harman Kardon, NAD har sådan en lyd.

Neutral: Hvor diskant, mellemtone og basenheden er fremtræden i det omfang som de ville være i virkeligheden. De fleste mærkers dyre enheder stræber efter det neutrale, så generelt alle mærkers high-end recievere befinder sig her.

Jeg har ikke hørt Denon så megen til at jeg kan udtale mig om den...

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

Lukas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 16 September 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Når du lytter på den rigtige kombination, har den det hele og alligevel lever

ingen beskrivelse op til musikken, når den spiller....

Til top Vis Lukas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas

Lukas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Mange mener en lidt varm gengivelse er blød, mens en analytisk gengivelse

er hård. Den varm får os med og taler til opleveren og romantikeren i os.

Hvis det bliver for meget, bliver bassen ofte slap, mellemtonen bliver farvet

ligesom et foto optaget ved stearinlys alene. Det kan man ikke holde ud

i længere tid ad gangen, det bliver vammelt.

Den tørre lyd taler ikke til følelserne.

Jeg vil godt foreslå at du lytter på Marantz, på Thule og på Densen.

Det kan du bedst gøre ved at tage på en frisk tur til Vejle eller Århus, men

det er der nok nogle af jyderne, der bedre kan foreslå dig.

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

aha! se det hjalp lidt på det hehe

det vil sige at mine B&W DM604 s3 er "lyse" i lyden ? hvis jeg altså har forstået ret
diskanten går jo meget igennem

så det burde vel egentlig være smart at parre denne HT'er med en "Mørk" forstærker ?
eller tager jeg helt fejl der ?

hvis der er andre der vil give et bud på hvad de mener er  hårdt/blødt  lyst/mørkt så kunne det være nice jo mere info desto bedre.

HD Medie Center
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 17 September 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hm, tja, både ja og nej.

Det er lidt "dumt" at udbalancere en lys forstærker med en mørk højttaler, synes jeg. Hvorfor gå efter midten, spørger jeg.

Jeg vil til enhver tid vælge den bløde(re) lyd end den hårde(re) lyd, baseret på erfaring kan man ikke klare at høre på den hårde/analytiske i længden.

DU må vælge lydfilosofi inden du køber, altså varm eller kold. Og så købe anlæg efter det, end den anden vej rundt; når du har købt noget lyst, (ud)balncerer du det med noget mørkt.

Det er jo ikke at vælge, det er at gå uden om et valg.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

midten af Lys og mørk må jo være neutral.. neutral er jo det "optimale" mål for hifi ?
det er sådan jeg ser på det hehe
men mit problem er at jeg er lidt i tvivl om hvorvidt min egen forstærker er lys i lyden eller neutral eller hvordan...
det er en Sony
jeg har testlyttet på Denon i hifiklubben og den lød "knap" så dominerende i diskanten som min sony gør..
men spørgsmålet er så... hvad er denon så.. er det mørkt eller neutralt ?
det er jo ret svært at finde ud af hvad der er hvad når man ikke har mulighed for at testlytte i flere timer og på mange produkter..

det er derfor jeg har oprettet denne tråd som en "lille hjælper"

HD Medie Center

dige
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Nej, man kan ikke snakke hifi som du gør nu; mellem lys og mørk er neutral. Forestil dig det var farver vi talte om. >Du har en gul og en blå. Vil have en farve i midten; den kan kun blive grøn, da du må bruge af de to omkringliggende farver til at få den ny midterfarve med.

Neutral er ikke ingenting, noget uangribeligt, rigtigt. Det er rent tankespind.

Dem du referer til ( Denon, Sony, NAD) er ikke lige hvad jeg vil kalde fødte polariteter. De er alle tre japanermærker med japanerlyd. Den ene er lysere end den anden, men så er forskellene dem imellem ellers små.

Hvis du vil høre hvad en reel modsætning til dem alle er så tag til København og hør noget grej fra Audio Consult. Noget rør og nogle gammeldags højttalere med papmembraner. Det er varme - menneskelighed i lyd.

Lukas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej.
Det er helt tydeligt at du mangler at lytte til  dyrere grej.
Det er nødvendigt for at få begreberne på plads.
Prøv at lytte på en klasse A forstærker som Sugden A21a. Den findes hos bl.a. audioconsult.dk
- Sammenlign med den forstærker du har - tag simpelthen din egen Sony med ind i forretningen
og tal med ekspedienten om en sammenligning.
Du mangler at få nogle oplevelser:
At kunne erkende nogle forskelle.

Der er meget  vundet ved at lytte CD i forhold til pladespiller.
Med og uden subwoofer.
Din forstærker og Sugden og rørforstærkere og en forstærker der er konstrueret med
transistorer som din Sony også er det, men vælg en i en helt anden prisklasse og lyt på
den - f.eks. Arcam FMJ eller Primare 30.1....
Grundlæggende er en varm lyd det, der svarer til et bruntonet fotografi. En solnedgang.
En kærlig stemme. Men det kan være lidt rodet og mangle rå power til f.eks. god rock.
Kold lyd rimer på lov og orden, regler  men også fornuft, renhed, disciplin.

Prøv at glemme dette. Sæt nogle dele sammen i en forretning, der alle koster ca. 5000 kroner pr.
del. Prøv at blande forskellige kombinationer. Du kan jo lytte ud fra det. Fortæl ekspedienten
at din beløbsramme f.eks. er 25ooo kroner, og så lyt dig frem med forskellige dele sat sammen.
Læg mærke til hvad du kan lide: Skal det bare swinge, eller vil du kunne høre om pladens indspilningskvalitet er god? Kort sagt - skal musikken pyntes så alting bare har samme slags
sound ( måske er det en bestemt sound netop du kan lide ) eller skal anlægget gengive
signalet helt præcist, også selv om signalet måske er kedeligt eller indspillet med visse mangler?

Vi plejer tit at sige at een ting er en japansk transistorforstærker noget andet er en engelsk klasse
A sag. Godt nok har japaneren 2 gange 120 Watt, men hellere 2 gange 30 klasse A watt fra
en engelsk entusiastforstærker.

Forstår du (lyd)billedet? DET er hovedsagen.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 September 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

ZzZzleepY skrev:
midten af Lys og mørk må jo være neutral.. neutral er jo det "optimale" mål for hifi ?
det er sådan jeg ser på det hehe
men mit problem er at jeg er lidt i tvivl om hvorvidt min egen forstærker er lys i lyden eller neutral eller hvordan...
det er en Sony
jeg har testlyttet på Denon i hifiklubben og den lød "knap" så dominerende i diskanten som min sony gør..
men spørgsmålet er så... hvad er denon så.. er det mørkt eller neutralt ?
det er jo ret svært at finde ud af hvad der er hvad når man ikke har mulighed for at testlytte i flere timer og på mange produkter..

det er derfor jeg har oprettet denne tråd som en "lille hjælper"

Hej Snorketryne!

Det er et lidt sjovt spørgsmål du har stillet.
Mørk, lys neutral hvilke mærker er hvad?

Det helt sjove er, at mørk lyd ikke bare er mørk lyd.
Man kan lave mørk og varm lyd ved at lave en såkaldt "hængekøje" i mellemregistret 400-4KHz eller deromkring. Det vil subjektivt tilføre lyden varme.
Du kan også gøre det ved at hæve områderne uden for "hængekøjeområdet" i niveau.
En jævn afrulning opefter er også mørk lyd.
En lys klangballance skabes oftest ved at øge niveauet fra 5-7KHz.
Når jeg skriver niveau, så behøver det ikke være det der sker, det kan såmænd også være at signalet forlænges i tid, forstået på den måde, at ét eller andet resonerer.

Nå det var det, men at antage at Denon f.eks. er neutral, kan man slet ikke. Denon laver enkelte neutrale produkter, men langt fra alle har de egenskaber.
Skulle man finde et klangideal for f.eks. Denon, ville jeg være på herrens mark. Jeg har hørt tyndbenede forstærkere og klangligt smukke CD maskiner.
Sony kender jeg som lidt længere fremme i skoene, når det er  CD maskinerne det gælder. Men også de laver ret meget forskelligt med forskellig lyd.
NAD er det min opfattelse har en mere udpræget lydfilosofi end mange andre. Det er lidt som om, at de bygger et produkt de udmærket ved, ikke er perfekt, men samtidig overvejer de hvorledes de undgår, at det imperfekte ved produktet udstilles. Det er ret elegant tænkt.
S serien fra NAD er anderledes. Den er ikke konstrueret af Bjørnen og har derfor helt andre egenskaber.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Lukas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Nu spørger du jo til forstærkere.

TRANSISTORFORSTÆRKER.  Sammenlign en Exposure Super 15 med en Exposure 2010, En Arcam FMJ, en Thule IA 15oB, En Densen Beat 100 og din egen Sony.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 September 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Tag ned til Esbjerg, det er trods alt kortere end til KBH. Besøg Ole Brøns i butikken HIFIforyou. Fordi han har SÅ mange forskellige ting, at du ikke kan undgå at høre mange forskellige bud på lyd-farver. 

jamhvasåda?
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 September 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik (von DEM Vergaser),
interessant. Hvordan vil du karakterisere S-serien fra Nad?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 September 2004 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

jamhvasåda? skrev:
Kurt von Kubik (von DEM Vergaser),
interessant. Hvordan vil du karakterisere S-serien fra Nad?

Det jeg kender dem for er lidt tynd og poleret lyd.
Faktsik som så mange andre med FET´s.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

- Tja, et meget interessant emne/streng - et emne som potentielt rummer mange subjektive karakteriseringer/vurderinger..........og for at gøre det endnu mere kompleks; hvad så med begreberne som "tynd" og "fyldig" lyd ???????    ( - som KVK også er lidt inde på...)

- Fornemmer at mange stræber efter en neutral lyd i deres anlæg ( hvad DET så end må være...?...), det gør jeg ikke entydigt ...tværtimod vil jeg gerne "tilstå" at jeg foretrækker en "varm" og "fyldig" lyd, som JEG synes formidler musik på den - for mig - "rigtige" måde......fornemmer at en neutral lyd KAN være "kedelig" i  længden.

Men glæder mig til at læse hvordan andre vil karakterisere de forsk. mærkers lyd  ....................

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 September 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:
- Tja, et meget interessant emne/streng - et emne som potentielt rummer mange subjektive karakteriseringer/vurderinger..........og for at gøre det endnu mere kompleks; hvad så med begreberne som "tynd" og "fyldig" lyd ???????    ( - som KVK også er lidt inde på...)

- Fornemmer at mange stræber efter en neutral lyd i deres anlæg ( hvad DET så end må være...?...), det gør jeg ikke entydigt ...tværtimod vil jeg gerne "tilstå" at jeg foretrækker en "varm" og "fyldig" lyd, som JEG synes formidler musik på den - for mig - "rigtige" måde......fornemmer at en neutral lyd KAN være "kedelig" i  længden.

Men glæder mig til at læse hvordan andre vil karakterisere de forsk. mærkers lyd  ....................

mvh. jesper/Oldhifinut

Det neutrale lyd må vel være den lyd, der har flest ligheder med virklighedens lyd... sådan definerer jeg neutral lyd.

Du har fuldstændig ret i at dette er et meget interessant emne, i og med at de fleste af os har en mening om den. De fleste af os har tilmed også nok erfaring på området til at kunne udtale os nok om det. Jeg har prøvet at give mit besyv med længere oppe, om det er definationen for alle tror jeg næppe, men mangfoldighed af meninger er som regel altid sjovest.

Debatten om hvilken lyd man bør tilstræbe har været oppe mange gange og i næsten alle tilfælde har det endt med trist miner. Så alt det om hvad HIFI er og hvorfor det er det springer jeg over ... ved godt at du ikke direkte kom ind på det emne, men .... alligevel

Lad mig derfor bare konstatere at jeg deler samme holdning som dig, angående varm lyd, og for mig kan neutralt lyd også godt engang i mellem blive lidt kedelig.

Fortsat god weekend ...

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes