Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: lad øret bestemme. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
proac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

som hifi entusiast er det min hørelse som afgører om jeg skal have et produkt eller ej.

for hvis jeg skulle bedømme mit valg udfra andre ting så var det jo ligemeget hvordan det lyd.

kunsten er jo at finde noget som man syntes om og kan lide lyden af og hvis det så er stabilt og virker altid er det jo fjong.

men ud fra de kreterier jeg nu har.

Er der IKKE så meget udvalg tilbage.

det meste lyder da godt ved en demonstration.men er det holdbart i årevis.

for mig er der ikke meget som gør det.

og da hørelse er lige så forskellig som folk ser ud er det skønt der er så stort et udvalg man kan vælte sig rundt i og tjekke ud.

Til top Vis proac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

???

thanks for your thoughts, proac... var det bare en pludselig indskydelse du fik dig der?

men jeg er 100 % enig: det skal først og fremmest lyde lækkert, dernæst skal man have en eller anden form for sikkerhed angående grejets kvalitet  

Jeg siger ikke at det er en altafgørende faktor, men jeg vil sige det alligevel: grimt hifi er heller ikke noget værd!!! da jeg ser mit stereo som et møbel på lige fod med reoler, stole, sofaer osv. er det ikke til at holde ud at kigge på noget grimt - og omvendt kan det også være med til at gøre lydoplevelsen bedre, hvis man synes ens grej er lækkert!

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Rizzo skrev:
Jeg siger ikke at det er en altafgørende faktor, men jeg vil sige det alligevel: grimt hifi er heller ikke noget værd!!! da jeg ser mit stereo som et møbel på lige fod med reoler, stole, sofaer osv. er det ikke til at holde ud at kigge på noget grimt - og omvendt kan det også være med til at gøre lydoplevelsen bedre, hvis man synes ens grej er lækkert!

Det er nok med grej som med tøser, det er ikke de flotteste der er de bedste

Min erfaring er at det bedre grej tit ser noget besynderligt eller klodset ud

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

der tror jeg desværre k(j)yhn har fat i den lange ende...

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

HIFI området er en jungle, som er meget uoverskuelig og fyldt med en masse forskellige meninger om forskellige ting. Så det eneste man, som forbruger, har at holde sig til, er ens egen hørelse og forståelse for musik/lyd...

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Der er desværre ikke så mange der tør have den holdning. At lade deres eget øre bestemme.

De fleste har det bedst med at dække sig ind bag, andres mening og godkendelse, test, og mærker.

Men det er jo også en vanskeligt område, så det er nok ikke så underligt.

Til top Vis sam25's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sam25

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Ja, det er et virkeligt svært emne!

Jeg tager mig selv i at modsige mig selv hele tiden

Sidst at gutterne var samlet hos mig sammenlignede vi et par af LC Audios CD-afspillere og min egen d600s.

Jeg udbrød at bassen var blevet mere varm på en spiller med LC XCLOCK 3 og forbedrede opamps i forhold til den ellers umodificerede udmærkede Pioneer med "skrald" på toppen.

De andre sagde NEJ, det er mellemtonen og diskanten, som ikke længere gør (uheldigt) opmærksom på sig. Dette indså jeg først ved at tænke det igennem!

Derfor flyttes fokus og jeg blev snydt - se det var en interessant pointe, som gør det hele sværere - da man kan lede i den forkerte "ende". Jeg husker Duelunds udtalelse engang. Når diskanten er på plads kommer bassen det også. Dette giver lige pludselig mening for mig!

Kameler er til for at blive slugt

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, men ikke mange er klar til at sluge disse kameler - sæt at de fandt ud af at nogle af alle deres fordomme viste sig at være forkerte.

Der skal sluges en den kameler, før at det bliver godt

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Den ultimative test, med at lade øret bestemme, må jo være en blindtest. Her er det kun ørene der kan bedømme, og intet med "jeg ved", "jeg kan se" osv.

Men om der er en sammenhæng mellem dem der ikke vil blindteste, og dem der ikke tror deres egen ører, ved jeg ikke om der er.

Men i en blindtest, kunne alle ens fordomme og religion, jo få sig en ordentlig en under vandlinien.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Det er korrekt, men ikke mange er klar til at sluge disse kameler - sæt at de fandt ud af at nogle af alle deres fordomme viste sig at være forkerte. Og tabe ansigt!

Der er kun 2 muligheder:

• Harikiri!
  • Sluge kamelen!

Der skal sluges en den kameler, før at det bliver godt Jeg foretrækker kamelslugning!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Nemlig, PPP

Vi lever for at lære og ikke kun forsøge på at lære fra os - sådan er livet, og hifi ligeså!

sam25
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Nemlig, PPP

Vi lever for at lære og ikke kun forsøge på at lære fra os - sådan er livet, og hifi ligeså!

Her er der vist flere der hellere vil gør de andre klogere, end selv at blive det 

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil meget gerne lære hele livet men er samtidigt klar over at jeg ikke er toppen af kransekagen... Jeg erkender at der er masser af mennesker derude der har større erfaring og viden omkring både musik (læs: at lytte til musik) og hifi... Dem er jeg meget interesseret i at høre fra og jeg vil bestemt overveje disse menneskers holdninger inden jeg så vil foretage mit eget valg...
De vil nemlig kunne hjælpe mig til at undgå nogle af de faldgrupper de selv er havnet i..... jeg er ikke et menneske af den type der når han har købt nyt udstyr forelsker mig blindt i det... jeg har prøvet alt for tit at blive snydt af mig selv og fortryde indkøb..... Her kunne andres erfaringer sikkert have hjulpet mig...
når alt dette er sagt så er det jo kun mine ører jeg har til hjælp og det er i sidste ende dem der bestemmer... jeg har ikke en pind teknisk forståelse og har en dårlig auditiv hukommelse (er det ikke det, det hedder?)....
selv Guruer har lært fra andre mennesker.... Hvis folk har stor viden har de jo allerede bevist at de er mest interesseret i at tilegne sig netop viden....

Ellers en fin tråd.... og kameler er svære at få ned... men det går lidt lettere til lyden af et bedre anlæg....

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

kimhvid skrev:
Jeg vil meget gerne lære hele livet men er samtidigt klar over at jeg ikke er toppen af kransekagen... Jeg erkender at der er masser af mennesker derude der har større erfaring og viden omkring både musik (læs: at lytte til musik) og hifi... Dem er jeg meget interesseret i at høre fra og jeg vil bestemt overveje disse menneskers holdninger inden jeg så vil foretage mit eget valg...
De vil nemlig kunne hjælpe mig til at undgå nogle af de faldgrupper de selv er havnet i..... jeg er ikke et menneske af den type der når han har købt nyt udstyr forelsker mig blindt i det... jeg har prøvet alt for tit at blive snydt af mig selv og fortryde indkøb..... Her kunne andres erfaringer sikkert have hjulpet mig...
når alt dette er sagt så er det jo kun mine ører jeg har til hjælp og det er i sidste ende dem der bestemmer... jeg har ikke en pind teknisk forståelse og har en dårlig auditiv hukommelse (er det ikke det, det hedder?)....
selv Guruer har lært fra andre mennesker.... Hvis folk har stor viden har de jo allerede bevist at de er mest interesseret i at tilegne sig netop viden....

Ellers en fin tråd.... og kameler er svære at få ned... men det går lidt lettere til lyden af et bedre anlæg....

Når man er forbi puklerne, hjælper det = Når du først er kommet på rette vej, bliver alt nemmere - og tro mig der er mang faldgruber - jeg falder nemlig tit i én...

En af de klassiske fejl er utålmodighed. Man skifter flere ting på en gang og mister overblikket over hvad som egentlig sker. Dette kan medføre at flere ting modarbejder hinanden...

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Det handler i høj grad om at have modet til at lade være med at følge med strømmen - og "grød"lyden!

Jeg har for flere år siden fået gjort mig fri at "de rigtige" meningers snærende greb og har opbygget mit anlæg, sådan som jeg vil have det til at lyde.

Det kan ikke have været helt forkert - for besøgende går ofte rystede og benovede herfra.

Jeg har vel at mærke gjort dette uden nogen som helst hensyntagen til pris - men med modsat fortegn. Det skal forstås på den måde, at folk som regel tror, at når noget er rigtigt dyrt, så er det også nærmest pr. definition verdens navle. Min erfaring siger mig, at det absolut ikke altid er tilfældet. Jeg er helt enig i trådens titel: Lad øret bestemme!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes