| Forfatter |
|
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg går lidt med idéen om at købe en HK 5500, grundet de mange forskellige formater..
Men da det kun er en 5 kanals effekt der sidder i den, har jeg så det spørgsmål..
Jeg har allerede en effekt forstærker (TacT SDA2175).
Jeg har så købt en Sony XA505ES, hvor jeg bruger den variable udgang (ubalanceret.)...
Jeg ville så bruge den "balanceret" indgang på tacten til fronterne på HK'en..
Men kan der fås sådan en converter fra balanceret til ubalanceret?
også til det andet spørgsmål..
Da jeg så ikke skal bruge hk's front effekt ville det være muligt at føre dem over til "SBR" & "SBL" via et kabel?
( http://www.homecinemachoice.com/reviews/hccreviews/Amplifier s/HarmanKardon/HarmanKardonAVR5500_rear.jpg )
På forhånd tak..
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Tact, har den ikke ubalanceret indgang også ? Der er absolut intet vundet ved at koble et ubalanceret signal fra HK5500's pre-out til den balancerede indgang på Tact, hvis der er en ditto ubalanceret. Hvis Tact kun har balanceret indgang (XLR ?) skal ben 1 kobles til stel. Alt efter, hvilken standard Tact følger vil så ben 2 eller ben 3 være det "varme" (+) signal. Hvis ben 2 er + vil ben 3 så være "kold" (-) signal-indgang, altså i modfase til ben 2. Det mest normale ved ubalanceret signal på en balanceret indgang vil være at koble - til stel. Phono til XLR kabler findes da, ellers kan de laves  Kender ikke HK5500, men så vidt jeg kan se på billedet sidder der til "venstre" en række bøjler, der sørger for forbindelse mellem pre-out og main-in. Fjern disse (du skal jo i forvejen fjerne dem på front-kanalerne, for at koble Tacten til). Brug i stedet nogle (korte) kabler til at lave de relevante forbindelser. Så kan du i princippet patche rundt, som du lyster. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kender ikke HK5500, men så vidt jeg kan se på billedet sidder der til "venstre" en række bøjler, der sørger for forbindelse mellem pre-out og main-in."
helt korrekt...
jeg vil mene at operationen sagtens kan lykkedes, altså således at sony'en styrer tingene, h/k til surround og tact til front?
jeg mener nu du bør holde det hele ubalanceret....
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan sagtens lave en pseudobalancering med RCA-XLR, og under alle omstændigheder gør det næppe lyden ringere. Er du klar på at eksperimentere med det, er det bare at springe på!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udemærket.. tak for hjælpen, så tror jeg sgu jeg hopper på sådan en. :)
Hvad burde en sådan fætter ligge på brugt nu om dage? :)
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omkring 3500-4000 vil være mit bud
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Man kan sagtens lave en pseudobalancering med RCA-XLR, og under alle omstændigheder gør det næppe lyden ringere. Er du klar på at eksperimentere med det, er det bare at springe på! |
|
|
Har lige kigget på et par billeder af Tact'en på HFK's sider. Lige ved siden af XLR-indgangene sidder et sæt phono-bøsninger, der sikkert gør et lige så udmærket job som ovennævnte "special"-kabel. Umiddelbart synes jeg det eneste, der taler for at sidde og fedte med et RCA-XLR kabel, er muligheden for at experimentere med at signalets fase skal være den Tact har valgt, eller om det i det givne setup lyder bedre, hvis fasen vendes. Men OK, det kommer jo an på, hvordan den ubalancerede indgang er implementeret i forhold til den balancerede.
Ellers som et generelt synspunkt enig med kim olsen, når der ikke er balancerede signalveje i øvrigt i systemet.= Hold det ubalanceret hele vejen __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
....jeg vil mene at operationen sagtens kan lykkedes, altså således at sony'en styrer tingene, h/k til surround og tact til front?
jeg mener nu du bør holde det hele ubalanceret....
|
|
|
Det gik lige op for mig, idé-grundlaget måske er et helt andet  Er sagen, at Sony XA505ES skal trække Tact'en direkte ? Og HK'en skal fungere som bindeled mellem andre signalkilder og Tact ? I så tilfælde vil en pseudobal-RCA-XLR forbindelse naturligvis være nødvendig til enten Sony/Tact eller HK/Tact. Så er man da i hvert tilfælde fri for HK har den store indflydelse på signalet fra Sony - alt efter hvordan ubal/bal-indgangene på Tact er strikket sammen. __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja :)
Det er meningen at jeg har tænkt mig at bruge Sony'ens variable udgang, for derved at springe et led over i kæden midlertidigt indtil jeg får en god dac og en ordenlig stereo preamp.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv evt. med nad's c162
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |