Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 16:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB radio?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jon85
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hey

Ville lige høre om der er nogle der kender nogle udemærket DAB radioer, som passer til Harman kardons gamle dersig, og som er til en fornuftig pris eller ved hvor der er nogle tilbud henne??

Til top Vis jon85's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jon85

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Lydkvaliteten på DAB er ikke noget at råbe hurra for. Kan bedst sammenlignes med fesne mp3'ere

De har nogle rimelige priser på DAB-radioer i Hifi-klubben!

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Lydkvaliteten på DAB er ikke noget at råbe hurra for. Kan bedst sammenlignes med fesne mp3'ere

Hej

Hvis lydkvaliteten virkelig er så "dårlig" vil det jo være penge ud af vinduet, hvis man f.eks. køber den nye Thule TU150 DAB/FM tuner til ca. 5K eller hvad ?

mvh PSSO

Til top Vis PSSO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PSSO

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Lige præcis den du nævner har jo også en traditionel FM-del, hvilket gør den en del mere attraktiv!

Man må jo køre op med sig selv hvad man kræver af lyden - og så træffe sine beslutninger på den baggrund. Nogle skal bare have baggrundsstøj, og så er DAB jo udemærket!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

jeg vil give frede ret i at en der kan tage begge dele er at foretrække...

jeg har dog ikke a/b tesetet det vilde dab udvalg, så lydkvliteten vil jeg undlæade at kommenterer

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:
Frede1977 skrev:

Hej

Hvis lydkvaliteten virkelig er så "dårlig" vil det jo være penge ud af vinduet, hvis man f.eks. køber den nye Thule TU150 DAB/FM tuner til ca. 5K eller hvad ?

mvh PSSO

Det er bestemt et optimalt valg - en dual-maskine der har kompatibiliteten i begge retninger. Det kan dog gøres billigere end lige Thule´s model. Pure har en model, og Cambridge ligeså, og de ligger i cirka det halve.

DAB er ikke super, men det bliver bedre og bedre!

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Ja heldigvis, og vi er nogen der venter med længsel på at det når op i nærheden af CD'erne. Der er godt nok meget data der skal overføres, men det skal nok komme!

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Hej

Har forespurgt hos DR om de har planner om at hæve bit raten på bl.a. Rock, Soft kanalerne m.fl. da disse p.t. kun er på 128 kbps (MP3 kvalitet). I følge følgende link: http://www.digitalradiotech.co.uk/bitrate_vs_quality.htm
bør bitraten jo være på min. 192 kbps blot for at komme i nærheden af en CD´s lydkvalitet.

Her er svaret fra DR:
------------------------------------------------------------ -----
Lydkvaliteten på DAB er tilsyneladende et tilbagevendende diskussionsobjekt men oftest fra dem som endnu ikke har en DAB radio. Jeg er selv meget tilfreds med lydkvaliteten og forleden snakkede jeg med en sælger i Hi Fi Klubben som uden tøven sagde at han synes at lydkvaliteten på DAB er "chokkerende god". Vi synes det er rigtigt at prioritere Jazz og Klassisk da det oftere er her man siddder og lytter koncentreret med vin i de højstilkede glas. De øvrige kanaler er oftest brugskanaler som høres i bilen eller på små køkkenradioer. Og igen alle erfaringer viser, at det er antallet af tilbud der udbreder en ny teknologi. Med venlig hilsen Lars Wallin, projektleder på DAB
------------------------------------------------------------ --------------------------------------------------------

Det vil sige, at lytter man ikke til klassisk eller jazz, så er det spild af penge, at købe en dyr DAB tuner, men man skal i stedet for købe den absolut billigste.

mvh PSSO

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:

Lydkvaliteten på DAB er tilsyneladende et tilbagevendende diskussionsobjekt men oftest fra dem som endnu ikke har en DAB radio. Jeg er selv meget tilfreds med lydkvaliteten og forleden snakkede jeg med en sælger i Hi Fi Klubben som uden tøven sagde at han synes at lydkvaliteten på DAB er "chokkerende god". Vi synes det er rigtigt at prioritere Jazz og Klassisk da det oftere er her man siddder og lytter koncentreret med vin i de højstilkede glas. De øvrige kanaler er oftest brugskanaler som høres i bilen eller på små køkkenradioer. Og igen alle erfaringer viser, at det er antallet af tilbud der udbreder en ny teknologi. Med venlig hilsen Lars Wallin, projektleder på DAB

Den mand demonstrere da en - for en DR-projektleder - katastrofal mangel på forståelse over for (os) hifi-entusiaters - hans kundepotetiales - store hobby... at sidde og lytte. Det er der sku da ikke noget snobbet eller fisefornemt over at nyde go' musik!

Kan heller ikke forstå hvorfor Rock og Blues (mine favoritter) skal nedprioteres i forhold til andre stilarder. Det må da være mindst lige så udbredt!

Noget helt andet er at MP3 kvalitet (128bit) efter min mening er et pænt stykke fra at være "chokkerende godt". Det er ok i bilen, men til nærlytning kun en tøddel bedre end slidte kassettebånd!

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Man kan deltage i DR's DAB debat på http://www.dr.dk/dab/Debat.htm og evt. gøre DR opmærksom på den "manglende" kvalitet.

mvh PSSO

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Her kommer måske et dumt spørgsmål, men kan man streame DAB fra nettet? Bruger streaming af dr3 via min multiemedie pc men det er jo kun i 64kps og det er ulideligt!!

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

fast2night
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
PSSO skrev:
Frede1977 skrev:

Hej

mvh PSSO

Det er bestemt et optimalt valg - en dual-maskine der har kompatibiliteten i begge retninger. Det kan dog gøres billigere end lige Thule´s model. Pure har en model, og Cambridge ligeså, og de ligger i cirka det halve.

Når man som jeg er vant til at lytte FM på et rigtigt elendigt antenneanlæg, uden mulighed for andre brugbare antenneløsninger, så er skiftet til DAB en stor forbedring.

Jeg er faktisk blevet rigtig glad for min Cambridge DAB, og når man tænker på at den både er DAB og en alm. FM tuner med RDS synes jeg ikke at prisen er afskrækkende. Den modtager DAB i Rødovre i stueplan med fuld skrue med den stump ledning, som de kalder en antenne.

Lad os bare få nogle flere programmer udbudt på DAB.

Til top Vis fast2night's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fast2night

Dyllen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2004 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa!!

Jeg har lige fået en DAB radio, og jeg er godt tilfreds med lydkvaliteten. Jeg er ikke typen der sidder ned og lytter detaljeret til musikken. Men jeg kan stadig godt lide ren lyd. Jeg lytter også dagligt til DAB'en

Efter min mening er DAB supergodt. Det er muligt at kvaliteten ikke er helt så god som CD, men den lille forskel der er, er ikke noget jeg ligger mærke til i dagligdagen.

Mvh. Jesper Boel! 

Til top Vis Dyllen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyllen Besøg Dyllen's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv et ringe antenneanlæg i huset, og overvejer derfor også en DAB-radio. Men hvordan med antenne til sådan en fætter. Skal jeg til at trække et nyt kabel op til loftet til en speciel DAB-antenne eller kan den ligge bag ved radioén ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2004 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Det er også vigtigt med et godt antennesignal til en DAB radio ellers kan der ske følgende (citat fra High Fidelity nr. 8 2004):

Lidt sus kan man vel leve med, eller hvad? Her bør man være opmærksom på, at DAB opfører sig helt anderledes end FM, når antennesignalet bliver svagere. Musik lyder, som om instrumenterne står på bunden af en svømmepøl, og man kan mistænke speakere for at have droppet den sorte kaffe til fordel for en flok elefantbajere. Dårlig DAB-modtagelse svarer med andre ord til lyden i en mobiltelefon i et område med problematisk dækning.

Se evt. http://www.dr.dk/dab/ for yderligere info.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2004 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu heller ikke røget rundt på skjoldet over DAB`s kvalitet..!? i 2004 burde teknikken kunne levere noget bedre.

Jeg har skippet min DAB radio, og bruger nettet, og her er der til forskel tusinder af stationer!? Og på en trist Danmark vinterdag kan det være ret sjovt og livs bekræftende at finde nogle solskins stationer i Californien eller Florida, og her er der også mennesker der taler ”det andet kan være lidt for dødt” Og så er der ikke alt det der antenne bøvl.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Nu har jeg selv et ringe antenneanlæg i huset, og overvejer derfor også en DAB-radio. Men hvordan med antenne til sådan en fætter. Skal jeg til at trække et nyt kabel op til loftet til en speciel DAB-antenne eller kan den ligge bag ved radioén ?

Lars

Til lars37

Til forskel fra en FM eller AM antenne ”de skal pege i retningen af senderen” så er DAB højde afhængig!? Det er hvor højt oppe du modtager, så hvis du bor i et hul kan du have et problem. Så det kommer an på en prøve, du kan nemt risikere at du med den lille stump der følget med får fuldt signal.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Dyllen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa Lars37!!

Her er der et link til en installationsguide. Den er ret god! http://www.nordini.dk/sendnet/Hinke%20installations%20guide. pdf

Her kan du købe noget af det udstyr du skal bruge dertil! http://www.netto-sat.dk/articlelist.136

Mvh. Jesper Boel!

Til top Vis Dyllen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyllen Besøg Dyllen's Websted

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 02 December 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Dyllen skrev:

Hejsa Lars37!!

Her er der et link til en installationsguide. Den er ret god! http://www.nordini.dk/sendnet/Hinke%20installations%20guide. pdf

Her kan du købe noget af det udstyr du skal bruge dertil! http://www.netto-sat.dk/articlelist.136

Mvh. Jesper Boel!

Tak for oplysningerne, Jesper. Har du erfaring med de aktive indendørs antenner kontra at sætte en egentlig DAB antenne på loftet ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 02 December 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg er nu heller ikke røget rundt på skjoldet over DAB`s kvalitet..!? i 2004 burde teknikken kunne levere noget bedre.

Problemet er at folk, specielt ikke-entusiaster, har en meget forskellig opfattelse af hvad god lyd er, ikke mindst fra radio'en. DAB er støjfrit, hvilket for mange er indbegrebet af god lyd. Samme gruppe mennesker køber f.eks. aldrig en LP igen. Til gengæld indfører DAB den samme digitale komprimering som MP3, med deraf følgende tab af kvalitet, ikke mindst en irriterende fnidder i diskanten. Utroligt mange mennesker er mere eller mindre ufølsomme over for dette kvalitetstab - jeg har mødt folk der har lyttet til 96 kbit MP3 uden at blinke, og først opdaget forskellen når jeg har lavet en direkte sammenligning (alene at forklare hvad det var ved lyden der var galt var ikke nok). Personligt bliver jeg mere og mere generet af digital komprimering - og det irriterer mig grænseløst at DR Rock sender en masse fed musik, for jeg kan ikke holde ud at lytte til det i længere tid ad gangen, fordi specielt bækkener bliver smadrede fuldstændigt af komprimeringen. Men for mange er faldet i støj vigtigere.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes