Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon DCD S10 MKI opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har erfaring med PCM-1702-J DAC konverter som opgradering til Denon DCD S10 MKI?

Hvad koster sådan en opgradering og er det noget som duer (bedre en original)?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Er der nogen som har erfaring med PCM-1702-J DAC konverter som opgradering til Denon DCD S10 MKI?

Hvad koster sådan en opgradering og er det noget som duer (bedre en original)?

Har du nogen ide om hvilken konverter der sidder i maskinen ?

Den bedste PCM-1702 version er "K" grade.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Det er PCM1702J der sidder i S10 mk1 (der sidder K i mk2)

4stk 1702K koster nok 1200-1500,- incl fragt og moms alt efter hvor du bestiller dem (digikey, elfa osv.), men de skulle også gi en stor forbedring.

Har du opgraderet opamps? Det ville jeg nok starte med før du smider penge efter nye dac'er.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

I tråden omkring Denon DCD-3560 var der nævnt nogle tweaks til S10´eren, så måske der kan samles inspiration der. Mener at kunne mindes enten Miju eller Kubikken nævne et par andre ting for langt tid siden, men det kan en privatbesked hurtigt klare!

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
I tråden omkring Denon DCD-3560 var der nævnt nogle tweaks til S10´eren, så måske der kan samles inspiration der. Mener at kunne mindes enten Miju eller Kubikken nævne et par andre ting for langt tid siden, men det kan en privatbesked hurtigt klare!

Det er Asbjørn der har rodet mest med S10

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen!

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Tweaks til dcd s10/3000/2700

Disse modeller har alle samme analogdel og 4stk PCM1702 dac.

Jeg har endnu ikke prøvet alle de nævnte tweaks og må hellere give kredit til Asbjørn for mange af dem.

1. Bypass elektrolytterne i udgangen

Lod en lus over C343+C345//C347+C349 og C344+C346//C348+C350

Vær opmærksom på at der kan forekomme en lille smule DC på udgangen efter dette, er dog normalt intet problem for de fleste preamps.

2. Skift opamps i analog delen

De højt ærede herrer Kurt von Kubic og Asbjørn anbefaler FET frie udgaver som NE5532A, men det ligger selvfølgelig frit at vælge nye eksotiske AD og OPA udgaver hvis man er til den slags. Lyt dig frem. Den samme opamp lyde nødvendigvis ikke best til de forskellige funktioner (i/v, filter, buffer). Alle de nævnte opamps er alm. 8pin dual udgaver så der er et ret stort udvalg at vælge imellem.

De 4stk I/V konvertere hedder IC315, IC316, IC317, IC318

2stk "add'er" opamps IC311, IC312

2stk LP filter IC309, IC310

2stk udgangs buffer IC313, 314

Under lyttetest kan det være en fordel at bruge ic sokler for at kunne skifte opamps hurtigt og nemt, men soklerne bør fjernes når man har endelig bestemt sig for hvad opamp der skal sidde hvor.

3. Skift dac'er til K grade

De 4stk PCM1702J (IC301, IC302, IC303, IC304) skiftes til hiend udgaven PCM1702K

4. Opgradering af strømforsyning

Hvis man har skiftet alle opamps i analog delen til typer der kan klare +/-15V forsyning, kan man med fordel skifte 12V spændings regulatorne til 15V udgaver som LM7815 og LM7915. Evt. kan man også montere en extra trafo så der er seperat trafo til analog og digital del.

5. Ny clock

Man kan montere en ny clock fra feks. LC audio eller bygge sin egen som den her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10103 

Der er dog delte meninger om LC's clock har positiv indflydelse på lyden, så husk at lave ab test hvor man skifter frem og tilbage flere gange. Dette gælder alle tweaks, stol aldrig blindt på at et tweak er en forbedring.

6. Optimering af digital del

Der er en fin guide her til div. tweaks af digital delen http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&PN =1

7. Drev og laser

Tjek at alle bevægelige dele i drevet har tilstrækkelig smørring (brug kun fedt der er beregnet til brug på plastik dele) Det er også en god ide at sørge for at laseren er ren og fri for støv. Hvis den stadig har problemer med at læse cder kan det være den trænger til udskiftning.

S10 og 3000 har digital indgang så her er der mulighed for at bruge et bedre ext. drev. Efter de nænvte tweaks er drevet nok det svageste led i disse denon maskiner. Så der kan være meget at hente ved at finde et godt ext. drev.

Hvis nogen har flere gode bud på tweaks så kom endelig ud af skabet med dem.

Happy tweaking

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

En super samling af forslag, som hvis man gennemfører dem alle betyder, at lyden fra cdafspilleren er fuldstændig anderledes end originalen. Det vil være en helt anden spille. Fuldstændigt. Og jeg er ikke i tvivl om, at det udelukkende vil være til den gode side.

Må jeg desuden foreslå nogle mere radikale ændringer til analogdelen - men også mere svært. Opbyg evt. diskrete iv dele. Jocko på www.diyaudio.com har en god og simpel version på transer. Der kan også bruges rør og transformere. Men så bliver det dyrt. Men også high-end. Køb evt. kit for det. Det har lige være på diyaudio. Jeg har ikke prøvet det, men man skal jo også have til resten af livet :)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

En super samling af forslag, som hvis man gennemfører dem alle betyder, at lyden fra cdafspilleren er fuldstændig anderledes end originalen. Det vil være en helt anden spille. Fuldstændigt. Og jeg er ikke i tvivl om, at det udelukkende vil være til den gode side.

Jeg vil ikke sige lyden bliver fuldstændig anderledes, man får bare meget mere af det hele.  Hvis man vælger andet end ne5532 opamps kan man dog godt risikere at ændre på klangen, men nogen er måske til "fet lyd"?

Må jeg desuden foreslå nogle mere radikale ændringer til analogdelen - men også mere svært. Opbyg evt. diskrete iv dele. Jocko på www.diyaudio.com har en god og simpel version på transer. Der kan også bruges rør og transformere. Men så bliver det dyrt. Men også high-end. Køb evt. kit for det. Det har lige være på diyaudio. Jeg har ikke prøvet det, men man skal jo også have til resten af livet :)

Ja en diskret analogdel ville være det ultimative, men det er ikke noget man lige kaster sammen hjemme på køkkenbordet og der er også stor risiko for at ændre radikalt på lyden. Men for den gæve elektronik nørd er det da en mulighed. Jeg har da også rodet med tanken, men det bliver nok istedet til en helt ny dac fra bunden engang i fremtiden.

Fordelen ved de nævnte tweaks er at de fleste af dem kan udføres af alm. folk der ved hvordan en lodekolbe skal vende.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Der er godt nok meget som Denon har gjort forkert fra fabrikken

Spøg til side. Jeg har selv tidligere været ejer af omtalte maskine. Baggrunden for tråden er at min lillebror er ved at købe sådan en, og han vil gerne kontrollere at den udvalgte er i original stand (derfor spørgsmålet mht. PCM-1702-J)

Jeg er selv den tilfredse ejer af en S10 MKII (indtil der bliver råd til S1).

Hvis jeg skulle blive ramt af tweak-dillen, vil det så være noget lignende ovenstående der skal satses på? 

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Der er godt nok meget som Denon har gjort forkert fra fabrikken

Det er skam med fuldt overlæg for at der er forskel på de billige og dyre modeller. Mange af de nænvte tweaks er faktisk tyvstjålet fra S1

Alle modellerne 2700,3000,s10mk1+2,s1 deler samme diagram over dac og analogdel, forskellen er så kvalitet af fysisk opbygning, drev, komponenter, strømforsyning, afkobling osv. F.eks. er s10mk2 allerede født med nogle af de nævnte tweaks som K grade dac's, 2 trafoer og har vist også fået skiftet nogle opamps. Så det er bare at gå igang. Hvis du er heldig og finder et godt ext. drev kan din s10mk2 nok komme op på højde med en S1

Spøg til side. Jeg har selv tidligere været ejer af omtalte maskine. Baggrunden for tråden er at min lillebror er ved at købe sådan en, og han vil gerne kontrollere at den udvalgte er i original stand (derfor spørgsmålet mht. PCM-1702-J)

Jeg er selv den tilfredse ejer af en S10 MKII (indtil der bliver råd til S1).

Hvis jeg skulle blive ramt af tweak-dillen, vil det så være noget lignende ovenstående der skal satses på? 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det er jo kun nybegynderne der bruger layout som de store fabrikanter. Dvs. opamps. mm. De kan jo også fåes gratis som vareprøver :)

Alle de super selbyg dac der er på markedet i dag er med rør, trafoer eller er diskret opbygget.

Jeg er altså ikke specielt begejstret for de denon afspillere. Jeg ved ikke om det er et spørgsmål om smag. Jeg tror nu det er fordi, de glemte at lytte grundigt til dem. Man går så meget op i målinger som ikke betyder en skid for lyden.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes