Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Modif af B&O CD X (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 December 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er efterhånden nået dertil, hvor hifi ikke må være firkantede 42cm kasser. Jeg har skilt mig af med det meste af mit 42 cm skrammel, og skal igang på ny.

Forstærkermæssigt satser jeg lidt på B&O 6000 kabinet

med en PWM forstærker, og det er ikke det spm går på.

Som CD har jeg tænkt på B&O CD X som kan fås for rimelig penge (1300-1800 kr). Er den god nok rent lydmæssigt, og hvor meget Philips er der i den. Hvis den er 100% Philips burde der være gode muligheder for at grundmaterialet er iorden, og at man kan få en god spille ud af den med lidt opgradering.

Er der nogen der tør tage udfordringen op, og komme med modif beskrivelse af et B&O produkt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Thomas K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 December 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa

B&O CD-X er 99.999999999999% baseret på Philips CD104. Det er en førstegennerations CD afspiller. Chipsettet er SAA72xx og DACen er 2x tda1540, som er mono 14-bit DACere.  SAA70xx er ikke baseret på i2s, så glem alt om at opgradere DACen og digital out. Det eneste du kan gøre er, at opgradere strømforsyning, opamps og kondensatorne. Kondensatorne er under alle omstændigheder 20 år gamle og bør udskiftes.

Med det sagt, så er CD104/CD-X en fremragende spiller (har selv en 104). Måske ikke så opløst som mere moderne afspillere, men bestemt musikalsk. Jeg kunne godt tæke mig en CD-X til samlingen, men jeg ville nok overveje prisen. Hvis du ikke er fastbrændt på B&O og stadig har mod på en ældre maskine, så overvej Philips CD100 eller den Marantz ækvivalente CD63 (ikke mk2, som er en moderne sort kasse). Hvis du bare skal have en B&O, så kig dig om efter en CD-Xmk2. Den har en mere moderne DAC, end den gamle.

/Thomas

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret. Jeg tror jeg dropper tanken om en B&O. Det burde være en forholdsvis simpel sag, at ændre udseende med nyt kabinet på en alm. men god afspiller.

Ellers er der jo muligheden for 100% selvbyg med philips drev, der findes efterhånden en del udgaver af denne (har en bror der er ingeniør med svagstrøm/data som speciale, så han må kunne hælpe med evt. målinger).

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Thomas K; er det 2 stk TDA1540 eller er det TDA1543, her er jeg nemlig i tvivl, men måske jeg blander 2 modeller sammen???

B&O CDX har en anden svaghed, nemlig at nitterne som fører stelplanet fra det ene til det andet print kan miste deres forbindelse; så skal de have et klap med en hammer på et stabilt underlag, men det virker!!!  

Direkte sammenlignet med en Beogram 3000/MMC2 gennem en Beomaster 3000 til et sæt Beovox Penta med de samme plader (LP/CD) gør nu ikke en Beogram CDX til en musikalsk maskine, nærmest lidt kedelig men dog udholdelig!!! NB: Testen er selvfølgelig lavet med de CD-plader som var fremme der sidst i 1980´erne og de var jo ikke alle lige vellykkede!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Thomas K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har også selv tænkt på at DIY'e en CDafspiller, men der skal noget helt specielt til, at overgå min for tiden bedste afspiller (15Kg tungt cd80 monster fra marantz).

Steinmusic.de sælger et CDM-12 kit for 189 eur, der vistnok bare mangler strømforsyning og kabinet. Den skulle være inklusiv dac, display og fjernbetjening. Skulle efter sigende lyde rigtig god som den er, og er oplagt at opgradere.
Steinmusic sælger også opgraderingskits.

Det sværeste ved selvbyg er efter min mening kabinetbygning. Den forstærker jeg har nu, er kabinettet lavet af 3mm aluminiumsplader skruet sammen med L-profiler. Overfladen er et børstet look, lavet med korn 220 sandpapir og den grove side af en køkkensvamp. I første omgang gav jeg siderne med en tynd gennemsigtig lak, men besluttede mig for at anodisere det hele. Det foregik på badeværelset på mit kollegieværelse.

Det har hele tiden næret en pest for mig, at opdrive aluminiumsgods. Jeg kan se, at vi residerer i samme ende af landet, så hvis du finder et godt sted...

Thomas K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Ups. Jeg kom til at skrive SAA72xx, men det er SAA70xx chipsettet der er det rigtige for de gamle afspillere. Har opdateret mit indlæg. Enhver maskine der har det nyere SAA72xx chipset vil være en drøm at modificere med nye DACer etc...

F.C:
CD104/B&O CD-X har 2 x TDA1540. Jeg har både service manualen og datablad på SAA70xx/TDA1540 chipsettet. Hvis nogen er interesseret kan de sende mig en PM.

TDA1543 er en nyere stereo DAC, vistnok temmelig billig og derfor porpulær til selvbyg. Der sidder en i en billig plastic afspiller jeg har stående i kælderen.

Hvis det er en test du lige har lavet, kan de ældningstegn du selv er inde på have indflydelse. Med nye kondensatorer, opfrisket lodningerne og en god indspilning holder denne maskine 100%. Det er rigtigt, at mange CD indspilninger der er "døde" i forhold til deres LP ækvivalent. Prøv at finde en god en og lav testen igen.

God jul

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 24 December 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Der er da masser af færdige Hifi produkter der ikke er gemt i kedelige 4 kantede kasser. Hvad f.eks. Shanling cd og rør-forstærker. Sådan et makkerpar må selv kvinder da blive fascineret af!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Thomas K; nej testen blev lavet, da CD-X´eren var helt ny og det var første model med en orange  stribe nede i drevskuffen!!! Den var til test 2 gange med de plader, som var populære sidst i 1980´erne og skuffede som værende livløs begge gange; derfor ventede jeg yderligere 5 år, inden jeg gik over til CD!!! NB: Anden gang, den fik problemet med dårlige nitter fik den en pedal, farvel-farvel!!!   
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes i øvrit at en CD-X spiller ret godt.

Vær lige opmærksom på at du kan rende ind i problemer.!? hvis du vil kunne afspille hjemme brændte CDèr.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Thomas K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Thomas K; nej testen blev lavet, da CD-X´eren var helt ny og det var første model med en orange  stribe nede i drevskuffen!!! Den var til test 2 gange med de plader, som var populære sidst i 1980´erne og skuffede som værende livløs begge gange; derfor ventede jeg yderligere 5 år, inden jeg gik over til CD!!! NB: Anden gang, den fik problemet med dårlige nitter fik den en pedal, farvel-farvel!!!   

Hej FC. Min interesse for CD afspillere er startet noget senere. Måske er afspilleren bare noget bedere, end de plader man kunne få den gang??? Kan du sige noget om det? Har du sammenlignet den med andre modeller den gang? Hvilken maskine fik dig endelig overtalt til at gå over til CD?

Det var nu synd du skildte dig af med den.

Peter: Et eksemplar med en laser (Philips CDM-1) i god stand har ikke problemer med at læse brændte CDer. Jeg har 4 cd afspillere med den type lasere og de kan alle læse brændte CDer. Cdere til musik brænder jeg altid ved lavere hastighed (4X), da det giver et bedere resultat. I gamle dage sværgede jeg til Kodak. Jeg forbander den dag de gik ud af produktion. Bruger nu mest Verbatim, dernæst Philips og BASF. Alle med godt resultat.

En aldrende (døende) laser udviser tegn på at have svært ved at læse visse CDer. Den 'kliker' af og til under afspilningen. Har en laser det svært og 'kliker', kan det også være den 33uF kondensator på laserprintet der er blevet træt og ikke selve laseren. Har den derimod svært ved at læse især de første spor er det tegn på, at svingarmen skal smøres/justeres. Det kan også hjælpe at smøre selve motoren. Brug AALDRIG WD40 eller hobbyolie i en CD afspiller. Jeg bruger selv DEXRON grade olie (olie til automatgearkasser).

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Thomas K; afspilleren var ikke min egen, men min tidligere svigerfars!!! Han havde selv Beomaster 6000, denne CD-X og MS 120.2 højttalere!!! Selv da den blev skrottet, hyggede jeg mig stadigvæk med LP-plader, der var dog ikke det store udbud mere!!! Jeg gik først over til CD i 1994-95, da jeg købte mit elskede Arcam Alpha 5 system, ahh!!!

Angående olie til automat-gearkasser; de kan godt være noget kradsbørstigt stads, som måske kan angribe plastik-tandhjul m.v.!!!  

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Måske var dette her et emne til en Diy cd, selvom meget er lavet på forhånd, ja, selv kabinettet ser flot ud.
Med den lave dollars kurs er 699$ jo heller ikke så meget, men fragt told mm kommer jo oveni...

Billeder: http://www.audio-wiki.com/gallery/CDPRO2

Fundet i denne tråd: http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =diy2;action=display;num=1083930892;start=0;showall=true

Det klør helt i fingrene, selvom jeg efterhånden har for meget skrammel i forvejen...

Basil

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Thomas K skrev:

Det har hele tiden næret en pest for mig, at opdrive aluminiumsgods. Jeg kan se, at vi residerer i samme ende af landet, så hvis du finder et godt sted...

Har du prøvet det lokale maskinværksted eller en teknisk skole. Det plejer at være gode steder. 

Jeg vil dog bygge selv i træ, med metalgitter indvendigt fremfor alu.

Thomas K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Arcam Alpha 5 system, ahh!!!

Angående olie til automat-gearkasser; de kan godt være noget kradsbørstigt stads, som måske kan angribe plastik-tandhjul m.v.!!!  

Arcam skulle også være ok. Jeg foretrækker nu Marantz.

Olien kan fint bruges uden bekymringer. Har lige læst et datablad på det. Den er designet til at beskytte pakninger/plastdele og virker korrosionsbeskyttende på metaldele. Den er opgivet til at kunne holde i 10 år til sit oprindelige formål, så mon ikke det slår til. Jeg bruger det kun til svingarmen/motoren og noget fedt med silikone til plasticgearne. Derimod har hydraulikolie (DOT4) de egenskaber, som du beskriver!!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Øv-kay, så skulle alt jo være i bedste orden. Jeg bruger selv teflon-fedt og har købt det i en modelhobbyforretning; det er til opsmøring af modellokomotiver, fut-fut!!!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes