Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Roksan DP-1 CD drev upgrade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Synes lige jeg ville dele min erfaring her i forum. Jeg har udvekslet en del mails med Roksan i England vedr opgradering og justering af min Rok DP1.

Det vil de gøre hos Roksan for 195 pund ~ 2100, som de skrev :

Service and upgrade includes updating components, new belt, updating master
clock & mofication for CD'R playability. The cost is GBP 195.00. Laser
assembly is subject to service and update.

Det lyder da ikke for dyrt, eller hvad siger "panelet" af eksperter på området her i forum. Fragt bliver 6-700 kr retur, men så får jeg jo også en "så god som ny" maskine hjem.

Håber på lidt tilbagemelding, der plejer jo være mange flinke HiFi folk her i forum.

Til top Vis Henning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henning

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej Henning

Nu kender jeg kun modellen CANDY, men ROKSAN er fede produkter, så det er da absolut værd at gøre den up-to-date

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hej NriK

Jamen jeg er egentlig heller ikke meget i tvivl, men det er jo rart at blive bekræftet. Jeg mener ikke det er dyrt for en hovedeftersyn af den kaliber. Og så bliver det gjort af "professoren" selv. Ingeniøren der tegnede den i sin tid har svaret mig personligt.

Det glæder jeg mig virkelig til. Allerede nu spiller den væsentlig bedre end min Rotel RDV 1080, via 75 ohm til min EAD ovation +, så det bliver spændende.

Mvh

Henning

sota748
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Henning skrev:

Synes lige jeg ville dele min erfaring her i forum. Jeg har udvekslet en del mails med Roksan i England vedr opgradering og justering af min Rok DP1.

Det vil de gøre hos Roksan for 195 pund ~ 2100, som de skrev :

Service and upgrade includes updating components, new belt, updating master
clock & mofication for CD'R playability. The cost is GBP 195.00. Laser
assembly is subject to service and update.

Det lyder da ikke for dyrt, eller hvad siger "panelet" af eksperter på området her i forum. Fragt bliver 6-700 kr retur, men så får jeg jo også en "så god som ny" maskine hjem.

Håber på lidt tilbagemelding, der plejer jo være mange flinke HiFi folk her i forum.

Hej

Det er understående maskine vi taler om ikke ? 

Hvis ja vil jeg meget gerne vide mere om denne opdatering, da jeg selv har sådan en.

Har længe overvejet et nyt drev, men hvis jeg skal have et der er bedre end Roxan`en skal der en del $$$ til, så lyder en opdatering til 2100 kr.- som en rigtig god ide.

- Krell KAV300i
- B&W805 Signature + V.d.H The INSPIRATION HYBRID (Tannoy Ref.) + B&W ASW825
- Roksan ROK-DP1/ROK-DA1
- Sota Saffire/Mørch DP-6 Gold/Ortofon Kontrapunkt A/SAT Phono
Til top Vis sota748's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sota748 Besøg sota748's Websted

Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Hej Dan

That's the beauty ! Jeg synes den er så fed, og der kommer urimeligt god lyd ud af den, så jeg ser frem til opgraderingen, som bl.a. skulle betyde at låget lukker mindre dramatisk. Nu klapper det nærmest i. Absolut også det eneste jeg har at udsætte på maskinen. Altså ud over at den var blevet sløv til at læse CD'erne, skifte mellem numre og sån.

Jeg gav 3000 for den, og det her løber vel også op i 3000. Jeg får med statsgaranti ikke et drev med tilsvarende lydkvalitet for 6000 !! Det er nok nærmere de 20K. Gryphon eller lign., vil jeg tro. Det kunne være sjovt at teste.

Jeg vender tilbage når drevet kommer retur.

Mvh

Henning

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Okay jeg kendte ikke modellen men ser da overfed ud! Den ligner jo en million.

Hvor i alverden har i fået fat i så fede maskiner henne?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

sota748
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Henning skrev:

Jeg vender tilbage når drevet kommer retur.

Det ser jeg meget frem til

Men du skulle vel ikke have lyst til at "give" mig en kopi af din mails med Roxan, så jeg kan se hvad de skriver og da jeg har den tilhørende D/A konverter (Rok-DA1) ville jeg også høre af om der er opdateringer til den, send mig en PB

- Krell KAV300i
- Roksan ROK-DP1/ROK-DA1
Til top Vis sota748's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sota748 Besøg sota748's Websted

sota748
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Okay jeg kendte ikke modellen men ser da overfed ud! Den ligner jo en million.

Hvor i alverden har i fået fat i så fede maskiner henne?

Jo jeg synes også at det er en fed maskine, den er opbygget som en pladespiller, toploadet, dobbelt flydende ophæng, ect

Jeg kender den forhenværende importør (en kammerat), og har købt min som var en demo for 6000 kr.- for vel ca. 9-10 år siden. Nyprisen var dengang ca. 16.000 kr.-. Jeg har fået oplyst at der skulle være solgt en 6-8 maskiner i DK.

En af mine kammerater har udskiftet sin med en Krell (af optiske hensyn) og synes at Roxan`en var et drev med en bedre lyd.

Jeg har selv haft lånt Krell & Sony drev samt et par Laser disc, men Roxan`en har indtil forsvaret sin position.

- Krell KAV300i
- Roksan ROK-DP1/ROK-DA1

Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt min DP-1 her på hifi4all, meget heldigt var jeg nr. 3 der henvendte mig.

Det var som at se reklamen for Ribehus danboost da jeg hentede den lige nord for Aalborg. Utrolig flink fyr, som har forkøbsret hvis jeg vil sælge igen (hvilket næppe sker)

Herunder er mail udvekslingen, noget rodet, men håber I kan finde hoved og hale i det. Sædvanligvis startes med nyeste mail for oven, så start nedenfra og op, så skulle det lykkedes. De sidste par mails vedr. det praktiske sparer jeg jer for.

Dear Sir,

> >

Service and upgrade includes updating components, new belt, updating master clock & mofication for CD'R playability. The cost is GBP 195.00. Laser assembly is subject to service and update.

Shipping cost from Middlesex to Denmark will be approx. 40-45 pounds.

Kind regards

Roksan Audio, service

www.roksan.co.uk

> > ----- Original Message -----

To: "Roksan Audio Ltd" roksan@btconnect.com

Sent: Tuesday, February 15, 2005 5:24 PM

Subject: Re: Roksan ROK DP 1, technical questions.

Hi there..

Thank you very much for your answer. Very good service that you still do service on the DP-1. But it is made to last I see !! Great machine..

It sounds very interesting to have the drive checked, serviced, and if so upgraded.

How much would you approximately say the service would be, in the case I  get the whole package ?

Or for each :

Service

New clock

New lazer

Upgrades

Shipping cost from Middelsex to Denmark.

I looked into the CD drive and saw that it do have a different clock than original, since the little clock is fitted on the motherboard with some kind of tape.

Also the drivebelt for the lazer was very loose, so I changed it with a rubberband (I know it's a bad solution, but it works for now).

Is it possible to damp down the lid in it's closing, it goes a little fast

now I think.

I will really consider to send the drive to you for service, but I would

very much like an estimate for the service, only a rough one you know.

I do want the remote, but it can be send with the DP-1 return from the service, if it (hopefully) comes to that.

I do not have the original package, but do think I can pack it> > responsefully in an alternative package.

I look foreward to your answer.

Kind Regards

Henning > >

Emne: Re: Roksan ROK DP 1, technical questions.

Dear Henning

The DP1 was discontinued about 1994. It is not easy to check if the unit has been upgraded unless you look at the clock system, digital output, power supply components etc and even then depending on when the unit was serviced these may vary. We do service DP1 transports and in the service there are upgrades available and updates that are done automatically. When the service is done the playability is improved because the unit will be reset and laser would be checked too. The DP1 takes about 5 seconds to read the disc and therefore it is likely that the unit requires servicing.

We do have remote controls for the DP1 and these are approx. 20-30 GBP.

The Philips remote will not work with the DP1 so do not buy this remote.

You can always send the unit here for service, however it has to be correctly packed for shipping.

If you have any queries, please contact us.

> > > Kind regards

> > > Roksan Audio, Technical

> > >

> > > www.roksan.co.uk

> > > 6 Northfield Industrial Estate

> > > Beresford Avenue

> > > Wembley

> > > Middlesex HA01NW

> > > Tel 44 20 8900 6801

> > > Fax 44 20 8900 0734

> > >

> > > ----- Original Message -----

> > > > > > Subject: Fw: Roksan ROK DP 1, technical questions.

> > >

> > >

> > > Hi there.

> > >

I take the risk to try and ask for a response on my e-mail of 28'th of january.

If you don't deal with these matters of technical support it's OK, I>  would like to know in that case, so I can get on with my "project".

Note : This is not a complaint, or a grumpy mail, only a request from a HiFi nerd without patience.

Henning S. Nielsen

> > >

> > >

> > > Emne: Roksan ROK DP 1, technical questions.

> > >

> > >

Hi there at Roksan

I feel lucky, since I have bought a used ROK DP 1 CD drive, and it's super !!

It beats my Rotel RDV 1080 ... a lot !!

I have a question to you though, hope you will take the time to answer.

Q : It takes about 10 sec. for the drive to read the CD, from the lid is closed, is that normal or should something be fixed. Once it's read nothing get's it "out of focus". It do also take some time to skip between numbers, 2-3 sec i guess, though

Q : It didn't come with a remote, is it possible to buy a new one, or do you have another solution for me on that problem. The former owner told me that I could take any Phillips CD remote and use that, since it is a Phillips drive that's in it. Would that be a possibility ?

Q : The former owner told me that the drive is upgraded with all the upgrades. Is there a way to check that ?

Q : The lid closes really fast, is there a way to slow it down, maybe with a resistance, another motor on the lid, or something.

Q : When did you stop the production and the sale of this great drive ?

Hope you find time to answer my questions, I really love my "new" drive,

Happy new owner

Henning

-Håber det var inspiration for de andre 6-7 heldige personlige ejere af dette "vidunder"

Mvh

Henning

sota748
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Henning skrev:

-Håber det var inspiration for de andre 6-7 heldige personlige ejere af dette "vidunder"

Tak for det Henning, nu ser jeg kun frem til din tilbagemeldning når du modtager drevet igen.

- Krell KAV300i
- Roksan ROK-DP1/ROK-DA1

Henning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Som lovet giver jeg nu en tilbagemelding på opgraderingen af min DP1. Det tog godt nok sin tid, men nu er den her tilbage

Den spiller bare helt fantastisk, som jeg oplever det er den en tand bedre end før, men det er kun en vurdering. Der er tale om nuancer. Der er en dejlig ro i lydbilledet, men uden at det bliver kedeligt, lige min smag.

Den æder nu alt man putter i den af alm. cd format, altså kopier. Den havde svært ved at læse dem før. (ikke at jeg har ret mange af dem, foretrækker lidt færre indspilninger i original version. Men nu kan man jo købe sin musik på nettet og brænde selv, ikke noget der er slået igennem her endnu.)

Låget åbner og lukker i normalt tempo nu. Der er i det hele taget mindre støj ved løbeværket, det må være ny rem, og smøring/justering der gør det.

Der er kommet ny laser i og ny clock, samt nogle andre småopgraderinger som jeg ikke er helt sikker på hvad indebærer.

Fedt er det i al fald !!

Det løb op i 2900.- med fragt retur og en ny remote. Det er pengene værd synes jeg.

Mvh

Henning

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes