Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Denon drev 3520/3560 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Emnet har sikkert været vendt før!, men jeg spørger alligevel.......

Denon 3520 og 3560 har de det samme drev?, altså hvis jeg kun skal bruge den som cd-drev til extern dac, er de så ligeværdige?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Ja. deres drev er stort set de samme, der er noget speciel kabinet dæmpning i bunden af 3560 som jeg ik er sikker på der er i 3520?? men ellers er de praktisk taget identiske pånær elektronikken ( DAC. digitale filtre & analogdel!)

Jeg vil mene at DCD3520 er næsten lige så fin som drev som 3560!

Har dog aldrig haft fingerne helt nede i 3520!... 

Og jeg mener også at DCD3300 har et drev der næsten er det samme, og også rigtig godt!..

( Kurt V Kubik corect me if im wrong!?)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldingen hvad må det koste?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Konstruktionen skal se sådan her ud:
BMC hedder fundamentet under løbeværket(Bulk Moulded Compound)
Jeg mener også 3520 har det, men jeg får gerne blandet 3520 og 2560 sammen, så jeg er ikke 1000% sikker.

■振動吸収効果ü 44;群のダブルBMCベӦ 0;ス

振動に敏感なピ 483;クアップの防振 には、金属と違 387;て振動吸収効果 にすぐれたBMC(バ& #12523;ク・モールデ| 51;ング・コンパウ& #12531;ド;極めて高{ 56;剛性とすぐれた& #25391;動減衰特性を| 18;つ新素材)をメ& #12459;シャーシとメ| 59;ベースに採用、& #12513;カをBMCベースに&# 21462;りつけたうえӗ 1;、更に大型のBMCシ ;ャーシに取付け 2427;という徹底した ;防振措置を講じ 2414;した。もちろん ;メカベースは低 1453;発ゴムとスプリ ;ングで、メカシ 2515;ーシから2重フӤ 5;ーティングして&# 12356;ます。

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

3520 deler ganske rigtigt løbeværk med 3560!

2560 er væsentligt mere skrabet...

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Er drevene de samme og kun basen speciel?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Drevene er de samme inkl. basen. Det er kun basen og hall-motoren der er værd at nævne - resten er ganske ordinært og minder om alle de andre drev der blev lavet dengang. Løs indsats i skuffen hvor pladen sænkes ned over spindelen var måden at lave det på dengang - idag er skuffen fikseret og motorarrangementet hæves istedet op og løfter pladen fri. Det viste sig at være mere holdbart i længden.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Drevene er de samme inkl. basen. Det er kun basen og hall-motoren der er værd at nævne - resten er ganske ordinært og minder om alle de andre drev der blev lavet dengang. Løs indsats i skuffen hvor pladen sænkes ned over spindelen var måden at lave det på dengang - idag er skuffen fikseret og motorarrangementet hæves istedet op og løfter pladen fri. Det viste sig at være mere holdbart i længden.

Jeg har da aldrig set andre maskiner med fastmonteret drivværk som frontloadere.
Hvem i alverden er det du tænker på.
Skuffen er mig bekendt en denon specialitet, for at undgå at lave en toploader.
Drevet er særdeles velbygget og valget af laser og dens fremføring er det bedste der nogensinde er lavet. Gearløs og helt støjfri, bedre findes det ikke. I øvrigt har den glasoptik i stedet for plast.
Styringen af drevet er standard styringen fra Sony, som det også er for alle andre drev i alle andre CD maskiner.
Det eneste værk jeg kan tænke på, som har et lige så ambitiøst udgangspunkt er TEACs nye Esoteric serie. Her går de planken ud.
Stort set alle andre high end producenter bruger Phillips CDM PRO, som er noget billigt kinerserværk ved siden af det her.
Sony og dermed Accuphase anvender dejlige drev, men det er ikke med samme konsekvens som 3500/2560/3560/S1 serien.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ronin skrev:

Jeg har da aldrig set andre maskiner med fastmonteret drivværk som frontloadere.
Drevet er særdeles velbygget og valget af laser og dens fremføring er det bedste der nogensinde er lavet. Gearløs og helt støjfri, bedre findes det ikke. I øvrigt har den glasoptik i stedet for plast.
Styringen af drevet er standard styringen fra Sony, som det også er for alle andre drev i alle andre CD maskiner.
Det eneste værk jeg kan tænke på, som har et lige så ambitiøst udgangspunkt er TEACs nye Esoteric serie. Her går de planken ud.
Stort set alle andre high end producenter bruger Phillips CDM PRO, som er noget billigt kinerserværk ved siden af det her.
Sony og dermed Accuphase anvender dejlige drev, men det er ikke med samme konsekvens som 3500/2560/3560/S1 serien.

Lad være med at tage det så ilde op - så unik er konstruktionen altså heller ikke, og man kan desværre ikke vide alt.

Den måde at designe løbeværker på, var meget udbredt "dengang" og har man kigget på andre maskiner end lige Denon så ville man vide det. Sony CDP-X7ES, X77ES og X777ES gjorde på samme måde - laseren og magnetbasen var her smidt i en massiv klump alu - drevet blev introduceret i 557ESD´eren. Det samme gjaldt f.eks. Pioneer, inden de kom med Stable Platter, Kenwood, Onkyo osv. med lignende løsninger der dog var knap så voldsomt konstrueret.

http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyes/CDPX7series/CDPX7. html

Kig på 557ESD der er skåret igennem ved drevet for at illustrere konstruktionen.

Glasoptik var også mere udbredt dengang - plastik er den nye tendens for at lave det hele billigere - en af de væsentligste grunde til at mange af de gamle maskiner bare kører derud af - glasoptik , og fremføring af laseren via gearløs drev er heller ikke et unikum fra Denons side. Hele magnet-basen med laseren kommer fra Sony, konstrueret ud fra de krav Denon havde til det inkl. den tilhørende styring. Det er en blanding af OEM og kreativitet fra Denon omkring hvordan de selv mente at kunne konstruere det optimale, på samme måde som andre havde andre ideer! Det var jo et helt kapløb dengang....

Rent teknisk er det den slags løsninger man gerne måtte have fortsat med at lave - desværre er tingene bare anderledes.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Kurt von Kubik skrev:
Ronin skrev:

Lad være med at tage det så ilde op - så unik er konstruktionen altså heller ikke, og man kan desværre ikke vide alt.

Den måde at designe løbeværker på, var meget udbredt "dengang" og har man kigget på andre maskiner end lige Denon så ville man vide det. Sony CDP-X7ES, X77ES og X777ES gjorde på samme måde - laseren og magnetbasen var her smidt i en massiv klump alu - drevet blev introduceret i 557ESD´eren. Det samme gjaldt f.eks. Pioneer, inden de kom med Stable Platter, Kenwood, Onkyo osv. med lignende løsninger der dog var knap så voldsomt konstrueret.

http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyes/CDPX7series/CDPX7. html

Kig på 557ESD der er skåret igennem ved drevet for at illustrere konstruktionen.

Glasoptik var også mere udbredt dengang - plastik er den nye tendens for at lave det hele billigere - en af de væsentligste grunde til at mange af de gamle maskiner bare kører derud af - glasoptik , og fremføring af laseren via gearløs drev er heller ikke et unikum fra Denons side. Hele magnet-basen med laseren kommer fra Sony, konstrueret ud fra de krav Denon havde til det inkl. den tilhørende styring. Det er en blanding af OEM og kreativitet fra Denon omkring hvordan de selv mente at kunne konstruere det optimale, på samme måde som andre havde andre ideer! Det var jo et helt kapløb dengang....

Rent teknisk er det den slags løsninger man gerne måtte have fortsat med at lave - desværre er tingene bare anderledes.

Jamen det er jo ikke rigtigt.
Sony bruger i alle topmodellerne et vippeværk, der vipper op under discen og låses fast der. Ikke at det ikke er fine værker, men de bruger altså ikke den samme teknik som Denon i 3500 serien.
Glasoptikken og det gearløse princip er ganske som du siger det selv. "state of the art" og det endda endnu.
Hvad er det egentlig vi diskuterer?
Sony og phillips er jo de eneste der nogensinde har lavet laseroptiker til high end audio, så alle der laver CDér har købt ind der.
Den bedste der er lavet er Sonys glasoptik uden gear. Den sidder bl.a. i 3500 serien fra Denon og sikkert i en del Sony apparater.
En toploader er mere ideelt konstrueret ud fra et vibrationsmæssigt synspunkt end en frontloader, der har et hængslet værk. Altså skal det være en toploader. Her har Denon, som de eneste jeg ved af, fundet en løsning på det problem, uden ulemperne fra en toploader.
Hvor er det lige du har set det samme??
Jeg har ikke, heller ikke hos Sony, som helt givet laver fremragende værker.
Jeg tager det ikke ilde op, jeg vil blot gerne vide, hvad det er for værker der er mindre ordinære, og som er bygget af bedre komponenter, og fra hvilke leverandører kommer disse komponenter?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Ja, vi diskuterer egentlig ikke noget - udveksling af info er det vist nærmere!

Løbeværket i Sony´erne er skam fikseret - hele alublokken med laseren sidder på en "kasse" lidt a la den i Denon, bare konstrueret med andre materialer og naturligvis på Sony´s måde. Alublokken koster iøvrigt en bondegård som reservedel. Når skuffen kører på plads sørger en motor for at køre indsatsen i skuffen ned, så pladen lægger sig på spindelen samtidig med at en anden motor sørger for at kørepladestrammeren ned over spindelen. Princippet er nøjagtigt det samme og tro mig - jeg har haft rigeligt af de løbeværker skilt ad, for tro mig - når de driller, er de meget irriterende - tandhjulene der styrer skidtet vil nemlig gerne drille med tiden.

De løbeværker kostede iøvrigt også det vilde at producere, men de var ultra-stabile ligesom f.eks. 3560.

På samme måde var de tidlige topmodeller fra Pioneer konstrueret og det samme gælder som sagt Kenwood. Glasoptikken var at finde i de fleste, men Sony var stort set de eneste der holdt fast i den teknik i de dyrere sager.

Hvordan gik dit PCM1704-eksperiment iøvrigt??

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Her er Sony-drevet - alublokken er spændt fast på den omgivende plade i gummiophæng som så spændes fast på G-basen i maskinen. Indeni alublokken kan man lige ane motoren og magneterne til laseren - herligt gearløst!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Well!

Så må det jo være rigtigt.
Men hvem lavede/laver noget sejere?
Og hvorfor er det ordinært?
Denon er nok lige den tand mere vildt, men det bygger på Sony teknik.

Prøv i øvrigt lige at checke det her ud:

http://denon.jp/museum/products/dps1.html

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Ja, DP-S1 er ekstremt - hvis bare Lotto.....

Synes dog ikke at Denon er en tand mere vildt, hvis vi snakker 3560. Der indgår mere plastik i konstruktionen (det er her det ordinære kommer ind, for hvis vi som sagt ser bort fra keramik-basen og det gearløse, så er resten at finde i tilsvarende i andre af de gamle modeller fra de mærker jeg har nævnt), hvis ellers vi ser bort fra keramikbasen, som Sony så modsvarer med deres G-base. Men lighederne er faktisk påfaldende når man skimmer dem igennem.

Jeg havde engang en hulens masse billeder af alle mulige interessante drev, men de gik desværre tabt i efteråret da min harddisk crashede. Der var faktisk også nogle ganske underholdende løsninger imellem

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Er Kurt´s link dødt , jeg kan ikke se noget

Mvh Peter .

Til top Vis Bryde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bryde

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Bryde skrev:

Hej

Er Kurt´s link dødt , jeg kan ikke se noget

Mvh Peter .

På med glasøjnene Peter.
Der burde være hul igennem ud til dig også.

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Mine linser må være af plastik .

Der sker ikke en skid .

Mvh Peter .

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Bryde skrev:

Mine linser må være af plastik .

Der sker ikke en skid .

Mvh Peter .

Har du tænkt på at få en førerhund?

Bryde
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

JA - en rigtig bidsk satan - der bider nævenyttige

Hi-Fi nødder et vist sted  .

Mvh Peter .

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Så skulle den jo ikke rende rundt og lave andet...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes