Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB til Analog radio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 03 September 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej i Æteren

Er der nogen, der ved, om man kan få en modtager/converter, som kan modtage DAB signaler og omforme dem til et antennesignal, så det kan sendes ind i en analog tuner?

Til top Vis zappafan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zappafan

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 03 September 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bare købe en tuner, der kan begge dele?

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 September 2005 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke  det findes, da der er en masse stationer/kanaler der sendes ud i DAB der slet ikke findes på FM båndet. Konverteren skulle i så fald selv "opfinde" en række stationer på FM båndet, for at din analoge radio skulle kunne modtage dem. Da FM båndet er godt fyldt op med div radiostationer i forvejen, kunne det let blivet  et problem ikke at komme i karambolage med en lille lokalradio i  Fx. Kregme.

Mvh. Gonzo

PS jeg er ikke sikker på at det jeg skriver er rigtigt

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 03 September 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

DAB båndet ligger langt over FM båndet, så det kan i sagens natur ikke lade sig gøre. Skulle man endelig konvertere det digitale DAB signal til analogt FM, så vil hele pointen med signalkvaliteten være omsonst.

Så enkelt er det

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 03 September 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Det jeg tror zappafan er ude efter er en lille bitte tuner, som visse tilbudsaviser misvisende reklamerer med som en "adaptor" - altså ikke en fullsize 43 cm tuner.

Som f.eks. denne fra ElGiganten:
http://kortlink.dk/elgiganten_matsui_da1/zub

Bor man et sted hvor dækningen er tynd, kan det dog være nødvendigt at forlænge ledningen (antennen) lidt. Ellers fin tuner, har den selv og er da positivt overrasket over lydkvaliteten på trods af det bare er en billig tuner og DAB erkomprimeret ala MP3. Kan ses (skimtes) i linket til mit anlæg.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Det jeg tror zappafan er ude efter er en lille bitte tuner, som visse tilbudsaviser misvisende reklamerer med som en "adaptor" - altså ikke en fullsize 43 cm tuner.

Det er faktisk ikke det, jeg er ude efter. Dels har jeg en meget fed analog tuner, som jeg nødigt vil af med, og desuden har jeg en Pure Evoke XT-1 i køkkenet. Den kunne jeg selvfølgelig koble til stereoen (hvis konen ellers vil have den ind i stuen?).

Pricipielt skulle der vel ikke være noget i vejen for at konvertere til et analogt signal i FM-båndet. Da det ville gå via et antennekabel ind i tuneren, ville det ikke genere andre, og det kunne ligge hvor som helst inde for FM båndet.

Men jeg medgir gerne, at der sikkert ikke er nogen, der finder det kommercielt rentabelt.

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:

DAB båndet ligger langt over FM båndet, så det kan i sagens natur ikke lade sig gøre. Skulle man endelig konvertere det digitale DAB signal til analogt FM, så vil hele pointen med signalkvaliteten være omsonst.

Så enkelt er det

Hej blackhawk

Signalet ville vel ikke blive ringere end det bedste signal, som en analog tuner kunne motager gennem den bedste antenne. Forudsat at det digitale signal ikke har være udsat for komprimering?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 September 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Der ligger flere radiokanaler på samme frekvens, når det drejer sig om DAB radio. En konvertering er derfor ikke så simpel. Konverteren er nødt til at kunne splitte kanalerne op på flere FM frekvenser, og så tror jeg hurtigt der bliver oversvømmet.

PURE, Cambridge og Sony ved jeg laver kombinerede DAB/FM tunere. PURE har haft sådan en model på markedet siden 2003.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 September 2005 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Der ligger flere radiokanaler på samme frekvens, når det drejer sig om DAB radio. En konvertering er derfor ikke så simpel. Konverteren er nødt til at kunne splitte kanalerne op på flere FM frekvenser, og så tror jeg hurtigt der bliver oversvømmet.

Selvom der er en digital modtager/decoder i DAB'en, har du ret i at det ikke er helt simpelt. Det konverterede digitale signal skal efterfølgende moduleres op til et FM signal.

Jeg kom til at tænke på det i forbindelse med en artikel, som jeg læste. Heraf fremgik, at DR senest i 2009 går over til fuld digital transmission af TV. De stakler, som på dette tidspunkt stadig skulle beflitte sig med et gammeldags TV, har iflg. artiklen ingen grund til at fortvivle, da man skulle kunne få en box til at sætte mellem digitalmodtager og TV. Den skulle koste ca. 500 kr.

Men det kan godt være at den konverterer til et videosignal?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

zappafan skrev:

Det er faktisk ikke det, jeg er ude efter. Dels har jeg en meget fed analog tuner,
som jeg nødigt vil af med,

Det til der jo ingen idé være i. El Gigantens "adaptor" er ikke en erstatning, da den ikke indeholder FM tuner. Det er derimod et supplement, som bare skal bruge en ledig linieindgang på din forstærker. Har du ikke en ledig indgang, kan du købe en omskifterbox hos din lokale radiopusher.
Enhver konvertering af signalet medfører forringelse og desuden vil det som andre er inde på være teknisk kompliceret og dermed for dyrt i forhold til hvad man får ud af det.

og desuden har jeg en Pure Evoke XT-1 i køkkenet. Den kunne jeg selvfølgelig koble til stereoen (hvis konen ellers vil have den ind i stuen?).

Pricipielt skulle der vel ikke være noget i vejen for at konvertere til et analogt signal i FM-båndet. Da det ville gå via et antennekabel ind i tuneren, ville det ikke genere andre, og det kunne ligge hvor som helst inde for FM båndet.

Hvis du endeligt vil, så kan du i udlandet købe små FM stereo-sendere, nogle af dem kan sikkert monteres med antennekabel for ikke at genere andre på FM båndet. Køb en sådan og en DAB tuner og du har det du efterspørger  Men som sagt, jeg kan ikke med min bedste vilje se ideen med det - hvorfor ikke bare slutte en lille DAB tuner direkte til forstærkeren og få en meget bedre lyd og mere ukompliceret betjening??

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

zappafan skrev:

Selvom der er en digital modtager/decoder i DAB'en, har du ret i at det ikke er helt simpelt. Det konverterede digitale signal skal efterfølgende moduleres op til et FM signal.

At modulere et analogt signal til et FM signal er det mindste problem. Det er straks værre at der er flere stationer og disse skal placeres flere steder på FM båndet og for hver station man ønsker muligt at modtage på FM tuneren, skal der være en "sender" i konverterings-boksen. Køb hellere en lille bitte tuner som f.eks. den fra ElGiganten hvis du ikke ønsker en full size.

Jeg kom til at tænke på det i forbindelse med en artikel, som jeg læste. Heraf fremgik, at DR senest i 2009 går over til fuld digital transmission af TV. De stakler, som på dette tidspunkt stadig skulle beflitte sig med et gammeldags TV, har iflg. artiklen ingen grund til at fortvivle, da man skulle kunne få en box til at sætte mellem digitalmodtager og TV. Den skulle koste ca. 500 kr.

Men det kan godt være at den konverterer til et videosignal?

Jep, den vil kræve at du har scart eller video-indgang for bedste kvalitet. Det er muligt de har bygget en sender ind i den, men du kan være stensikker på den som videoen kun sender på én frekvens. Dvs. fjernsynet skal stå på en fast kanal og du skifter så kanal på boksen.
Har de ikke bygget sender ind i den og du ikke har scart/video indgang på fjernsynet kan du bruge en aflagt video (m. scart-indgang) som mellemled.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 September 2005 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

At modulere et analogt signal til et FM signal er det mindste problem. Det er straks værre at der er flere stationer og disse skal placeres flere steder på FM båndet og for hver station man ønsker muligt at modtage på FM tuneren, skal der være en "sender" i konverterings-boksen. Køb hellere en lille bitte tuner som f.eks. den fra ElGiganten hvis du ikke ønsker en full size.

I stedet for at _alle_ DAB stationer får deres egne FM frekvenser i dette tænkte apparat, ville det så ikke være smartere at sende dem ud på én FM frekvens? Så lader man sin FM-tuner stå på feks 107.0, og skifter så kanal på DAB'en. Så overbebyrder man ikke FM-båndet, som du er inde på.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

I stedet for at _alle_ DAB stationer får deres egne FM frekvenser i dette tænkte apparat, ville det så ikke være smartere at sende dem ud på én FM frekvens? Så lader man sin FM-tuner stå på feks 107.0, og skifter så kanal på DAB'en. Så overbebyrder man ikke FM-båndet, som du er inde på.

Jo, det var jo det jeg foreslog ved at købe en stereo FM modulator i udlandet.
Men hvorfor så ikke bare trække et sæt phono-kabler til forstærkeren sammen med antennen til FM radioen hvis hunkønsvæsenet er så hysterisk med ikke at ville kigge se på endnu et apparat? (i bund og grund tror jeg sådanne bare elsker at have magt ). Eller endnu bedre, hvis DAB'en har digital udgang og forstærkeren digital indgang, så trække et digitalt kabel.

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 September 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Præsten skrev:

Hej Præst

Din ide er rigtig god, og det er nok løsningen på den ting.

Jo, det var jo det jeg foreslog ved at købe en stereo FM modulator i udlandet.
Men hvorfor så ikke bare trække et sæt phono-kabler til forstærkeren sammen med antennen til FM radioen hvis hunkønsvæsenet er så hysterisk med ikke at ville kigge se på endnu et apparat? (i bund og grund tror jeg sådanne bare elsker at have magt ). Eller endnu bedre, hvis DAB'en har digital udgang og forstærkeren digital indgang, så trække et digitalt kabel.

Hej McAllan

Det er sådan med kvinder og hifi, at de har 3 øjne og 1 øre! Og situationen er den, at vi (hun) har en rigtig flot tuner, der passer ind i resten af anlægget. Så ...

Hvad tænker du på, når du siger: "Men hvorfor så ikke bare trække et sæt phono-kabler til forstærkeren sammen med antennen til FM radioen".

Min Pure Evoke har desværre ikke digital udgang, men den har en analog udgang, hvorfra jeg teoretisk set kunne trække et kabel, hvis bare der ikke var så f...... langt.

Mvh. zappafan (mere Zappa til folket).

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Ja, den slags "hensyn" er jo ret svære at opfylde (og det ved sådanne godt, for de er nemlig ikke helt tabt bag en vogn, selvom de gerne vil give det indtryk!). Jeg tror det er hendes måde at sige der ikke må bruges flere penge til hifi på, hvorefter hun farer ud og køber det ene par sko efter det andet, hvert par kostende lige så meget som en alm. mainstream DAB tuner

Men er der ikke en skuffe eller plads bag anlægget? Den fra elgiganten fylder nærmest minus, så den kræver ikke ret meget plads for at kunne gemmes. Den har dog ikke digital udgang.

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:

Men er der ikke en skuffe eller plads bag anlægget? Den fra elgiganten fylder nærmest minus, så den kræver ikke ret meget plads for at kunne gemmes. Den har dog ikke digital udgang.

Det er der måske nok, men det ultimative er naturligvis at kunne anvende den allerede eksisterende tuner. Men det er som vi kan læse her ikke helt nemt.

Ellers tak til alle for de forskellige fif.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes