Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 22:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kan smæld i højttaler skyles en optisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 November 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ad flere gange haft min H/K AVR 4550 receiver til reparation, og H/K har ikke kunne reparere den.

Receiveren kan give nogle meget høje smæld i højttalerne. H/K værkstedet mener det må skyldes dårligt stel i noget af mit andet udstyr. Kan sådan noget overhoved ske ved en optisk forbindelse?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 24 November 2005 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du har forbundet signalkilde og receiver med et optisk kabel er de galvanisk adskilt = 0% mulighed for stelfejl/brumsløjfer. Der er for mig at
se to muligheder:

1) Etellerandet i signalkildens signalvej laver smældene og sender dem, via det optiske kabel, videre ind i receiveren
2) Et eller andet inde i receiveren laver smældene.

Mulighed 1) lyder for mig lidt usandsynligt. Har du mulighed for at låne en anden kilde (går ud fra at det er en DVD-spille) og prøve. Så skulle det
være forholdsvis nemt at isolere fejlen til et af apparaterne. Er det signalkilden der giver lydene så prøv derefter signalkilden i et andet setup for
at se om det er apparatet selv eller kombinationen med receiveren der er problemet (det sidste er bestemt ikke sandsynligt). Kan du isolere
problemet til receiveren så aflever den igen og giv dem 14 dage til at fjerne problemet fuldt og helt. Er der garanti på receiveren så er
alternativerne kun ombytning eller en ophævelse af handlen.

/U.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Det har været en meget langvarig sag og jeg har ved flere lejligheder fortalt H/K at fejlen opstår ved flere forskellige apparater, både optisk og coax forbundet. Alligevel forsøger de at påstå at fejlen er andet steds.

Jeg er ved at skrive et brev til H/K for at klage. Jeg er overbevidst om at det er receiveren, har prøvet 2 DVD afspillere, en TDC selector og 2 lydkort som alle kan lave fejlen. Det mig en gåde at de kan påstå fejlen er andet steds når det også opstår ved optisk. Så inden jeg påpeger "dumheden" i deres teknikers påstand om at fejlen er andet steds når det er forbundet optisk. Ville jeg da lige sikre mig at det er en dum påstand.

Desvære er der ikke garanti på. Men jeg har jo betalt for reparationen og der er garanti på reparationen. Om ikke andet vil jeg have mine penge tilbage, hvis de ikke kan/vil reparere den.

Kaptajn Knas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 November 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Det kunne måske være noget andet som sidder på samme fase som din forstærker, fryser,køleskab...
Prøv evt. hvis du har mulighed for det at trække et andet 220v kabel fra en anden fase hen til din forstærker.
Bare et forslag.

Til top Vis Kaptajn Knas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaptajn Knas

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg da selvfølge prøve, men det tvivler jeg stærk på. Nu fik i så kun den korte version af fejl beskrivelsen, men udover de høje knald kan den give en høj konstant hyle tone, eller lyden slukker bare, ved at skifte over på en anden indgang eller den samme fysiske indgang men sat op til f.eks. både CD og DVD går det i orden igen. Fejlen opstår også kun ved de digitale indgange, aldrig ved radio eller analog forbundet udstyr.

Den høje hylde tone har H/K værkstedet indrømmet at de har haft en enkelt gang under test. Jeg kan ikke se andet ud fra end måden det opfører sig på, at det er den samme fejl, omend den giver lidt forskellige "symptomer".

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 24 November 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er ved digitalt indput og både ved coax og optisk, så må fejlen ligge et eller andet sted i digitalsektionen af receiveren. Med et
servicediagram i hånden burde det kunne lade sig gøre at isolere sig frem til problemet vha. udlukkelsesmetoden. Jeg ville aflevere receiveren
igen og sige at du ikke har fået det du har betalt for, nemlig et repareret apparat. Giv dem 14 dage til at finde fejlen og få den udbedret. Hvis du
er i tvivl om helt præcist hvad du har ret til at kræve, så ring til forbrugerstyrelsen (se www.forbrug.dk) inden du afleverer receiveren igen og
spørg dem hvad du kan tillade dig at forlange og hvordan du skal gøre det

/U.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Fornuftigt forslag, men jeg har haft den til reparation i 4-5 måneder nu, og har da også som du foreslå, sagt at kan de ikke måle sig frem til fejlen må de da bruge udlukkelsesmetoden. H/K's kommentar her var at det kunne være et af 3 forskellige printkort. Min holdning var, at så måtte han da udskifte dem. Hvortil han svarede at det var besværligt at komme til. Han lovede dog at vende det med H/K's hoved kontor. Efter 4 uger var der intet sket, så jeg skrev et brev at jeg ville have fejlen udbredret eller pengene tilbage. Jeg fik receiveren tilbage uden at de havde foretaget noget ved den.

Jeg har ikke tal på det antal telefon samtaler e-mail etc. jeg har haft, forsvundet fjernbetjening, manglene bundplade i receiveren ved tilbage levering etc..

Jeg har også talt med forbrugerstyrelsen, de mener at jeg skal forlange mine penge tilbage.

Som så er det jeg vil nu. Jeg har en seddel fra H/K hvor de så siger det er mit andet udstyr, optisk forbundet der fejler, dårligt stel. For ikke at forsætte diskusionen om hvor vidt det er receiveren eller andet udstyr, tænkte jeg at det måtte da være selvmodsigende med dårligt stel og optisk. Jeg vil jo gerne kunne overtale dem til at levere pengene tilbage uden en sag hos forbrugerstyrelsen.

Sagen er så yderligere kompliseret af at jeg har afleveret den expert, som så sender den videre til H/K.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes